Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Boomtomaat kweken


timvk2000

Aanbevolen berichten

Bedoel je een tamarillo??

 

Ik heb er vroeger een gehad. Ging goed, maar het wordt wel echt een boom(pje). Ik kwam er 's winters mee in de problemen.

 

Ik had iemand een stek gegeven (of was het een zaailing ) en daar deed hij het ook geweldig goed. 's Winters stond hij daar in een onverwarmde kas.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een stek kunt krijgen: meteen doen.

En wordt dat niets: in het najaar zaden oogsten en volgend voorjaar zaaien.

 

Dat is beter voor je portemonnee (en leuker, vinnik).

 

Maar als je met 'beter' bedoelt: sneller, dan kun je beter een kant-en-klare boom kopen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een collega tuinder had er een in de onverwarmde kas. Niet zelf gezaaid maar als stekje meegenomen uit het buitenland. Legde het loodje bij de eerste vorst afgelopen winter (die boomtomaat dan he ).

Binnenhalen dus, of inderdaad een stekje nemen en dat binnen laten overwinteren.

Yes you can!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Hallo @Goldfish ik kreeg van jou een boom tomaat toegespeeld. Ik weet er eigenlijk niks van, en mijn eerste vraag ben ik hier goed, wat is de Latijnse naam? De plant staat binnen in een licht verwarmde slaapkamer niet in het volle licht. Kan hij in de pot blijven waar hij in gekomen is, of moet ik hem nu al verpotten? Ik zie nu trouwens ook enkele kleine lichtbruine luizen..

 

Edit: zo te zien heb ik hem al verpot.

 

image.thumb.jpg.9fbf95d545c9c8898ac1a22f4efb981a.jpg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Boomtomaat kweken

Tamarillo - Wikipedia @appelvrouw  Cyphomandra betacea is evenals andere nachtschadigen (zoals Pepino) bij overwinteren gevoelig voor o.a. spint helaas.  Kan een beetje vorst hebben dus je zou de plant nog wel een maandje buiten kunnen houden.  NB Er is zelfs een familielid van de tamarillo die iets van 8 tot 10 graden vorst kan hebben ( google op Hardy Tamarillo), maar dat gaat niet op voor de variant die jij hebt gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahaaa! Goed dat ik dit lees, goldfish heeft mij er ook eentje in mijn handen gedrukt, en dat was ik inmiddels een klein beetje vergeten. Het plantje stond nog buiten in een kratje met ander spul van de mtfd, gauw naar binnen gehaald, kan ik hem in de gaten houden. 

 

PXL_20231025_112632087.thumb.jpg.6f1dfa3eeaebf3a8eea777f85a062809.jpg

aangepast door Arja
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, voor mij ook goed dat ik dit lees. Ik had mijn exemplaar van de MTFD (tnx @Goldfish) al wel verpot, en in de foliekas neergezet in afwachting van volgende stappen. Ik begrijp nu dat ik hem sowieso beter in pot kan houden, en in de schuur kan laten overwinteren. Daar kan het trouwens ook vriezen, maar minder uiteraard dan buiten. Ik hoop dat hij het haalt als ik hem van de grond houd en enigszins inpak.

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hij is idd gevoelig voor spint, pffft. Maar goed, ik veeg/spoel de boel af en toe schoon en zorg dat hij geen directe buren heeft die de huisdieren overnemen. Hoe werkt ie eigenlijk verder, @Goldfish? In de zomer naar buiten, maar wordt ie dan zo groot dat hij volgende winter niet meer in huis past? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Is het jou gelukt om (lekker) fruit te oogsten @Goldfish? Toevallig geel? Heb je deze uit zaad gekweekt?

 

Ik ben geïnteresseerd in de boomtomaat / tamarillo, maar als ik "proevers" bekijk op Youtube, dan kan het per kleur/varieteit uitmaken hoe zoet/fruitig/passievruchtachtig/tropisch het smaakt.

 

De gele variant zou zoeter zijn dan rood en minder zuur en minder hartige nasmaak. Er bestaan inderdaad ook meer winterharde varianten (zoals dwarf tamarillo [Solanum abutiloides] welke zoeter kan smaken maar blijkbaar vaak ronduit slecht/oneetbaar smaakt en de [Solanum Corymbiflora] is ook veel kleiner, harig en een duidelijk andere smaak). 

 

Ik begreep van een moestuincommunity uit UK dat ze voor de winter steeds stekken nemen ipv de hele plant overwinteren, deze de winter doorhelpen om daarna deze opnieuw buiten volop uit te laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij nog niet gelukt helaas.  Ik heb nu een "rode" die ik heb laten overwinteren (50cm), nadat de groei t vorige seizoen tegen viel (geen bloei), gekregen als zaailing in t najaar van 2022.  Daarnaast had ik zaailingen seizoen 2023 (kleur niet bekend) gekregen van iemand die ze wel elke jaar met succes in een kas kweekt (maar ze niet lekker vindt, heeft meestal rode).  Die heb ik uitgedeeld op de Moestuinforumdag afgelopen najaar.   Ik moet overigens melden dat spint en luis, deze winter vrijwel aan mijn zolder voor bijgegaan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op YouTube zijn een aantal britten die ze succesvol kweken in de buitenlucht. Ik las dat je de plant wel een grote pot moet geven om überhaupt bloei te kunnen krijgen, maar in hoeverre dat echt klopt weet ik niet.

 

Ik zou het ook wel willen proberen, maar ik heb (nu al) een voorkeur voor de gele variant (na proeverij-video's en jouw reactie @Goldfish).

Helaas kan ik via internet alleen zaden bestellen zonder kleuraanduiding oid, net als dat er ook nog niet echt 'rassen' beschikbaar lijken (gat in de markt?).

 

En ik ben dit seizoen waarschijnlijk ook al ruim te laat, maar misschien toch maar alvast zaaien en dan proberen te overwinteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...