Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbonen en muizen?


Aanbevolen berichten

Ik heb ca 4 weken geleden een rij tuinbonen gelegd in een plastic tunnel. Twee weken later nog een rij, de eerste rij stond op dat moment net boven de grond. Die rij is nu ca 6 cm hoog en groeit goed door. De tweede rij is heel ver weggevreten en ik denk door muizen. Ik zie de bruine velletjes verdroogd boven de grond liggen en er zijn een soort holletjes in die rij te zien. Ook zag ik vanochtend een aangevreten tuinboon ca 10 m verder ergens in de tuin liggen.

Op advies van een medetuinder heb ik nu thuis op mijn balkon ca. 20 turfbakjes staan met tuinbonen. Als die ca 10 cm hoog zijn, wil ik ze uitplanten op de opengevallen plaatsen.

Dat was de aanleiding voor de volgende vraag:

 

Ik heb vandaag een gaaswerk gemaakt om daar de doperwten en peultjes tegen aan te laten groeien. Maar loop ik dan hetzelfde risico als ik die ook terplaatse in de grond leg? Of zal ik die ook thuis voorzaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de vele reacties om mij heen en uit eigen ervaring denk ik wel aan een muizenplaag op dit moment.

Wellicht ook een gevolg van de zachte winter.

Probleem bij de vroege teelt is dat allerlei beesten hun kostje bij elkaar aan het zoeken zijn en dan bij het vers gezaaide spul uitkomen.

Zijn we een maand verder dan is er meer voer en hebben onze zaailingen meer kans te overleven.

Ik ben geen gifmenger maar ben toch al flink aan het voeren, verantwoord in een buis onder het worteldoek.

Zo niet dan zullen de vroege aardappels het ook zwaar te verduren krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb helaas geen kat, maar wel veel muizen in de moestuin. Inmiddels zijn de broccoli en de spitskool slachtoffer geworden en waarschijnlijk ook een redelijk aantal peulen. Zijn er nog andere afweermiddelen?

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie katten en nooit last van muizen. Maar als je katloos bent kan je wellicht eens navragen in de buurt of je wat plukken haar of zelfs wat drollen kan krijgen. En als je het heel rigoureus wil aanpakken kan je bij een dierentuin om een bergje leeuwenmest vragen. (Serieus, ook honden en katten lopen dan met een grote boog om je tuin heen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er liggen zeer regelmatig halve muizen her en der, dus aan katten geen gebrek. Maar ik denk dat er een zeer behoorlijke populatie muizen zit en dat de katten alleen dat niet aan kunnen. Daarnaast zitten er volgens buurtbewoners ook wel wat konijnen en hazen, hoewel ik daar de sporen nog niet van heb kunnen ontdekken..

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf regelmatig last van o.a. woelmuizen en planten letterlijk de grond intrekken en vorig jaar mijn late aardappels voor 2/3 opgegeten hebben. Ik zaai dingen als doperwten en kapucijners dan ook voor, of ik dek ze af zodat ook vogels er niet zo makkelijk bij kunnen. Voorzaaien was overigens ook al lastig want de muizen hebben de capucijners gewoon uit de stektray gehaald die in de kast stond. Nadat ik hem omhoog had gezet geen last meer gehad. Wat ik wel geleerd heb met woelmuizen is dat ze wel wat schade aanrichten maar gelukkig niet alles opeten en ik heb me er bij neergelegd dat er af en toe een plant weg is. Op de foto zie je bijvoorbeeld een spruitenplant die naar beneden is getrokken.

Ik probeer de muizen het zo moeilijk mogelijk te maken maar gif o.i.d. ga ik niet gebruiken. Klemmen wel geprobeerd maar nog niet succesvol....

 

WP20150819074559Pro63931461312893.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn conclusie was onjuist, het zijn geen muizen maar waarschijnlijk vogels. In de afgelopen weken vond ik nog regelmatig tuinbonen die uit de grond getrokken waren, die duwde ik weer terug en sommigen groeiden dan weer verder. Vorige week plantte ik een klein stukje voorgezaaide peultjes die ca 5 cm hoog waren. De volgende ochtend lag er weer bijna alles uit, bij collega's op het complex zag ik dat het gaas aan de onderkant werd afgedekt door allerlei constructies.

De 2e lading voorgezaaide peultjes in de grond gezet en aan de onderkant van het hek afgedekt met een stuk kippengaas. Ver genoeg weg om ze voor vogels onbereikbaar te maken, de gaten in het gaas waren zeker niet groot genoeg om muizen tegen te houden. En tot mijn grote vreugde zaten alle plantjes de volgende ochtend nog gewoon in de grond.

Met als resultaat een gelukkige tuinder. Nu maar eens gaan bekijken of ik veel dingen af ga dekken of dat ik iets tegen de vraat door vogels kan en wil doen.

 

IMG344874241462082327.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Ik heb zat muizen in de tuin (helaas) en de honden vangen er ook regelmatig een. Tuinbonen gaan tot nu toe (*even afkloppen*) altijd goed, die zaai ik ter plekke in februari. Peulen zaai ik wel voor. En als die zo'n 10 cm hoog zijn, plant ik ze uit. Mensenhaar en koffiedik kan ik wel testen, wie weet helpt het iets.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-4-2022 om 00:31, Conny Timmermans zei:

plukken mensenhaar. Ik kreeg een vuiliszak vol haar van mijn kapper

Ik weet niet of dat de gezondste oplossing is voor een moestuin. Als mensen medicatie slikken is dat in het haar terug te vinden. Komt dan dus ook in de bedem terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...