mariellexxx Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Hahaha, je hebt het er maar druk mee pippi! Al die stelletjes die het net gezellig hebben weer uit elkaar halen @erny heb jij ze gewoon buiten staan? Zonder afdak? Ik heb de bloempotten waar de tomaten instaan nog in de kas.Ik ben bezig met een tomaten 'kar', hier ga ik komend weekend mee verder.Even wat foto's: Even het dak erop om te kijken of ik voldoende heb, en hoe het staat. 1e laag beits 2e laag beits. Iemand nog tips? Hij staat ook bij doe het zelf, maar daar is het uitgestorven geloof ik hahahahahaha! Quote
Erny Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Wauw... mooi gemaakt Marielle! En mn tomaten staan inderdaad nu gewoon in open lucht. Komende week moet het plastic maar eens over het afdak, maar heb maar twee handen en kan niet alles tegelijk doen. Ben nu ook nog helemáál niet bang voor Phytophthora oid. Quote
mariellexxx Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Ja dat snap ik wel hoor, volgensmij heb jij veel neer te doen dan bijvoorbeeld ik! Dus je bent altijd druk, en sommige dingen zullen dan iets langer blijven liggen. Ja de kar is gaaf! Ik heb van dat wilg gekocht op 2 grote rollen van 1.80, dat komt achter en om beide zijkanten. De voorkant blijft open, maar daar wil ik nog iets maken met zeil wat ik netjes op kan rollen.Alleen echt heel goedkoop bij elkaar was het niet, ondanks dat alle hout rest-hout is! Quote
pippi Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Mariëlle, echt supergaaf, die tomatenkar! Erny, mooie plantjes hoor! En zo herkenbaar, dat probleem van maar twee handen hebben. Volgend jaar ga ik rassen uitzoeken die het beter in de volle grond zonder afdakje doen, want ik zie nu toch akelig veel onbevruchte bloempjes (kledderzeikesnat geregend en dus natte zooi in die bloemen en niks bestuiving). Gelukkig ook wel flink wat tomaatjes in wording hoor, maar ik denk dat de uiteindelijke oogst wel gehalveerd zal zijn door al die regenbuien. Quote
speets Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Mooi Marielle, kan in het voorjaar ook dienst doen als kas. Handig om er wieltjes onder te zetten Maar wat is wilg? Je maakt er toch zeker plastic aan? En een hobby mag geld kosten hoor Beroerd weer voor tomaten ja Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 @Speets, aan de voorkant komt zeil wat ik kan oprollen en netjes vast kan maken, zodat als ik thuis ben en het is droog, dat open kan voor de zon.Aan de zijkanten en achterkant komt wilg, dit zijn van die matten die kun je op rol kopen en dat is met fijne, dunne takjes wilg die iets van elkaar bevestigd zijn, het is natuurlijk en er kunnen toch insecten door.Ik zit eraan te denken om eventueel extra zeil op maat te maken voor de zijkanten en achterkant, dat als het iets kouder wordt ik hem wat langer kan gebruiken, het zeil komt dan over het wilg heen.Een kas heb ik al, en eigenlijk heb ik daar voldoende aan (wij zijn toch maar met z'n 2-en, en ik heb soms nu al het idee met alles wat erin staat dat ik veel te veel heb De wieltjes staan eronder omdat deze kar geen vaste plek krijgt, als ik thuis ben krijgt hij een plek in de zon, er zitten wielen onder die grof genoeg zijn om door mijn gras te rijden zonder dat dit meteen stuk gaat. En hij kan met de voorste wielen op de rem, dat is ook wel ideaal. Hoe hoog zijn jullie tomatenplanten als ik vragen mag? Quote
speets Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Een kas heb ik al, en eigenlijk heb ik daar voldoende aanDan begrijp ik niet goed wat je wilt. Staan de tomaten niet goed in de kas?Die wilgenmatten ken ik natuurlijk wel, maar kon me niet voorstellen dat dit je bedoeling was. Die houden immers het meeste licht tegen. Het dak houdt alle licht tegen, dus dan blijft er niet veel meer over. En tomaten houden juist van licht en zon Sorry dat ik het zeg; ik vind het echt heel mooi en knap, maar ik bedoel dit als opbouwende kritiek waar je je voordeel mee kan doen.Ik kan het beter nu zeggen, nu je het nog kan aanpassen, dan dat je over een paar maanden foto's van verpieterende planten plaatst en dat iedereen dan denkt: 'ja, dat zat er dik in' Ik zou het andersom doen: plastic wanden, en de matten eventueel - als het te koud wordt - alleen 's nachts gebruiken. Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd zie Mijn hoogste planten zijn wat gefileerd (door te weinig licht ) en ongeveer een meter hoog. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Omdat de kas al vol staat (4x komkommer, 4x tomaat, 8x paprika en watermeloen)Deze tomatenplanten die ik over heb staan al in potten en dat is een beetje een experiment, kijken hoe het lukt in potten.Maar ze kunnen niet in de kas blijven staan vanwege ruimtegebrek. Ik sta juist open voor kritiek! Daarom plaatste ik het ook hier want bij doe het zelf is het een beetje dood. Ik ga zeker wat met je advies doen! Ik had alleen gehoopt dat de helling van het dak voldoende licht zou opleveren, en het feit dat hij op wielen staat en dus verplaatst kan worden in de zon. Quote
mariellexxx Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 leuk niika!!! Is toch weer een overwinning om de bloempjes te zien groeien!Hopen op Veel lekkere tomaten Quote
Toto Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Wat bruine schimmel gespt op een paar blaadjes met verdorde plekken. Direct verwijderd.Ik had een dief laten groeien aan 1 van mijn planten, omdat deze maar twee bloemtrossen heeft en nu al tegen het dak aanhangt (mijn serre is maar 1,20 meter hoog). Nu wou ik hem binden aan de houten stok naast het flesje, maar hij is er af gevallen. Ik heb hem dan maar gestekt, maar de moederplant zit nu wel met een open wonde van 1 centimeter. Ik hoop dat er met het vochtige weer niet voor andere schimmels zorgt (de foto is van een week geleden dus hij is nog wat dikker en groter). Gelukkig heb ik ondertussen al 11 tomaten geteld. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Nedlets Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Door de storm van afgelopen weekend zijn twee tomaten planten gestorven helaas. Twee keer Sweet Pea Currant helaas, die heb ik niet meer. Wel nog zaad maar dat wordt weer wat voor volgend jaar. Echter dit gebeurt me geen tweede keer meer dacht ik, ik ben direct begonnen met zoeken op internet naar oplossingen. Ik heb op twee middagen tijd gezocht en opgebouwd. Was eigenlijk heel simpel zolang je goed nadenkt over alle stappen. Ik heb veel gebruikt van sjef tuintips. Waarom het ei opnieuw uitvinden als het al voor je gedaan is? Ik heb gebruik gemaakt van stevige tuinpalen, deze heb ik met ankers in de grond bevestigd. De reden hiervan is omdat het vele malen steviger is, ik heb de tomaten aan de bovenkant gebonden. Mocht ik het willen afbreken kan ik de materialen gebruiken voor een pergola die ik nog wil gaan maken voor een opkomende druivenboom. Zoals jullie zien heb ik een hele diepe tuin, van zuid naar oost. Zo heb ik ook het afdak opgezet voor de meest ideale omstandigheden. (De tip op sjef tuintips voor het binden van tomaten door middel van een dik elastiekkoort werkt echt subliem! Zeker een aanrader!) Afmetingen zijn 3 meter lang, 195cm hoog. (Palen van 210 die 15cm in de grond zitten). Afdak is 53cm breed. Het zeil zal alleen aan de lange kanten komen zodat het goed kan ventileren. Ik weet nog niet of ik dit tot onder doe of halverwege. Onder zal het sowieso wat breder aflopen. Hier foto's, ik heb bij Aveve 0,1mm doorzichtig zeil gekocht. Was niet duur, 6x3 meter. Iets onder de 10 euro. En dan nog wat close up foto's van de tomatenplanten. De eerste zijn twee Black Russian, per ongeluk de groeitop eraf gebroken een paar weken geleden. Hij komt gelukkig wel weer op maar de bladeren zien er niet goed uit. Wat kan ik hier aan doen? Snoeien? Hoe wat waar? Twee kersttomaten, die gaan erg goed. Stormschade heeft bij de rechter plant een grote tak doen afbreken. Helaas maat hij red het wel hoop ik. Ik had twee Currant Red Sweet Pea, die zijn beide gestorven door de storm. Dus twee nieuwe gekocht, gelukkig bij de Aveve hadden ze nog wat staan. De laatste twee goede. Zijn geënt met twee 'top' stammen. Liggen duidelijk achter en erg dun maar gaat goed komen hoop ik. Voor de mensen die sjef tuintips nog niet kennen: https://sjeftuintips.wordpress.com/2012/06/05/25-plastic-folie-over-het-afdak-voor-tomaten-of-paprikas/ https://sjeftuintips.wordpress.com/2011/09/15/7-afdak-voor-paprika’s-of-tomaten Quote
speets Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ja, die Sjef heeft prima tips en werkbeschrijvingen Maar dat gedoe met die plastic plaatjes vond ik te veel werk, dus ik heb er zeilogen in geslagen.Ik heb wel dikker - gewapend - plastic, en de rand dubbelgevouwen, met sterk tweezijdig plakband ertussen. Drie lagen dus.Hopelijk gaat dat een aantal jaren mee. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 @ toto, je hebt je best gedaan met die dief! Was het proberen waard toch? Mijn planten zijn ook al zo groot, misschien op Den duur toppen? Al moet ik me daar nog even in verdiepen, als beginneling weet ik nog niet goed hoe ik dat moet aanpakken.Ze zijn nu zo: Deze komen straks in de tomaten 'kar', ze staan nu al tegen het dak van mijn kas. En op de grond heb ik ook geen plek meer haha Deze komen straks ook in de kar, ik zal straks de hoogste even meten, die staat in de volle grond in de kas. @nedlets, je hebt wel heel veel pech gehad zo te lezen! Maar je klinkt nog optimistisch en dat is goed! Er valt meestal nog wel iets te redden toch? En jou planten zien er verder goed uit na wat ze hebben moeten doorstaan.Prachtig bouwerk heb je gemaakt! Met zeil aan beide kanten zijn ze in ieder geval tegen regen en wind aardig beschut. Quote
Nedlets Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 @Marielle, zo snel geven we niet op! Iemand nog enig idee wat hier aan de hand is? Ik denk zelf doordat ik hem per ongeluk getopt had hij teveel energie heeft en dit niet kwijt kan. Kan/moet ik hier iets tegen doen? Heel veel blad krult, zo erg dat fotosynthese niet meer mogelijk is lijkt me. Quote
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Als er geen beestjes in zitten zou ik denken aan iets fout in de grond, maar ik heb er verder geen verstand van, dus ik roep ook maar wat. Ik zou een van de twee verpotten in verse grond en dan eens kijken of je verschil ziet. Het zijn in ieder geval geen blije plantjes. Gut, het zit je ook niet mee he? Quote
RobO Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 ik zou de bladstengels wat inkorten en 1 hoofdstam kiezen en lekker laten gaan Quote
loes Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Ik sta juist open voor kritiek! Daarom plaatste ik het ook hier want bij doe het zelf is het een beetje dood.Bij doe het zelf had je geen foto's gepost toch? Ik denk dat dat vooral het verschil verklaart. Quote
Rustavi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Update tomaten (Herzfeuer Hybride F1)Ik heb ze nog steeds geen water gegeven, en ze doen het hartstikke goed, toch..? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Nedlets Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Ik heb eens goed aan bladsnoei gedaan. Kijken of ze zo beter gaan. Ik kan deze soort waarschijnlijk nog krijgen, misschien dat ik er 1 koop om te gaan vergelijken. Ik heb in ieder geval heel veel geleerd al in mijn eerste jaar haha. Wat me wel opvalt is dat de planten op het forumAllemaal veel groter zijn dan mijne, die van mij zijn erg compact. Te compact? Of zijn andere erg gerekt? Mijne staan al sinds de eerste week van mei buiten, toen hadden we een week met rond de 25 graden zonder regen. Quote
Die Niels Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 De Super Sweet trosjes zijn echt kunstwerkjes om te zien. Quote
mariellexxx Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Wauw! Je hebt er al een heleboel aanzitten! Als er eenmaal een klein tomaatje te zien is groeit het erg snel ineens hè? @loes, klopt! Denk dat dat inderdaad erg veel scheelt Quote
Raquette Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Heel leuk allemaal om te zien! Bij mij ziet het er nu zo uit, de eerste bloemtrossen zitten er net in:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.