Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peer uitbuigen /snoeien


Rikb

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

Ik kon nergens een topic vinden over het uitbuigen van takken van een perenboom.

 

ik heb het boompje onlangs gekregen (conference)

 

Kun je nu nog uitbuigen? En hoe?

Moet er nog gesnoeid worden? (Al is het geen winter meer)

 

1C49C332-165E-4202-B60F-41B3F62F7FEC.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peren, Conference maar vooral D du Commice houden niet zo van uitbuigen, van nature zijn het bomen welke graag aan verticale takken bloeien en vruchten dragen, door het gewicht van de peren buigen ze wel vanzelf uit.

 

snoeien? Zou niet weten wat er aan jou boom gesnoeid moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! Ik dacht te lezen op houtwall dat deze juist gebogen moesten worden omdat anders alleen de groei in de toppen gaat zitten.

 

Snoeien had ik meer aangehaald omdat de takken zo recht op staan.

 

Ik laat het boompje gewoon gaan dit jaar en kijken wat het wordt.

 

Thnx voor snelle reply weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peren, Conference maar vooral D du Commice houden niet zo van uitbuigen, van nature zijn het bomen welke graag aan verticale takken bloeien en vruchten dragen, door het gewicht van de peren buigen ze wel vanzelf uit.

 

snoeien? Zou niet weten wat er aan jou boom gesnoeid moet worden.

 

Peren groeien inderdaad redelijk sterk omhoog. Ik zou hier ook niet aan snoeien,

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Om even op dit oude draadje in te haken. Mag je de gesteltakken van andere perenrassen dan Doyenné du Comice wel uitbuigen? 

 

Dit heb ik namelijk zojuist bij mijn jonge Triomph de Vienne gedaan. Zie eerste foto. 

 

Was van plan om dat ook bij de Comice te doen. Maar lees hier dat deze het beste niet uitgebogen kan worden? Zie tweede foto. 

 

IMG_20230430_163455.jpg

 

IMG_20230430_163506.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooist is het als je de loten van hetzelfde jaar uitbuigt voor er verhouting optreed, dan is de kans op takbreuk het kleinst.

 

Ik zou niet weten waarom de Doyenné de Comice niet uitgebogen mag worden de snoeiregels verschillen wel iets van andere cultivars.

De linker tak lijkt een concurrent van de hoofdtaken te worden, daar zou ik wel iets aan doen...

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan buig ik de Comice gewoon uit zoals de andere perenboom. Ik heb ze afgelopen winter zo aangeschaft. De beginnende gesteltakken zijn van vorig jaar of het jaar daarvoor en daarom al een beetje verhout. 

De tak die een concurrent van de harttak kan worden haal ik misschien wel helemaal weg. 

 

Bedankt voor de snelle reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Stan W said:

Mag je de gesteltakken van andere perenrassen dan Doyenné du Comice wel uitbuigen? 

 

 

Uitbuigen kan altijd wel, is niet aan ras of soort gebonden. Ik zou de twijgen niet te horizontaal maken, na verloop van jaren buigen ze vanzelf stukje bij beetje verder.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@marcelru Kan ik dan het beste een hoek van 60 of 70 graden ten opzichte van de stam / harttak aanhouden, in vergelijking met 90 graden als horizontaal uitgebogen. Dan staan de takken nog 20 tot 30 graden boven horizontaal, om het latere uitbuigen door vruchtdracht op te vangen. Een beetje zoals bij de Triomph de Vienne op de foto of juist wat meer verticaal omhoog?

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, dan ga ik dat vandaag meteen aanpassen. Zou je tevens aanraden om de Triomph de Vienne ook wat minder ver uit te buigen dan nu het geval is? Dat ik alle peren onder een hoek van 45 graden uitbuig of geldt jouw advies alleen voor de Doyenné du Comice?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat wetende zal ik de draden bij de Triomph de Vienne ook wat losser stellen zodat de gesteltakken van die boom verder omhoog komen te staan. Voor alle peren geldt dan dat uitbuigen onder een hoek van 45 graden het beste is, aangezien de rest uiteindelijk door het gewicht van de vruchten zelf gebeurt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste, het beste ... is allemaal relatief. Er is geen vaste maat voor, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Teveel uitbuigen stopt de groei volledig, en bevordert doorbuigen tot voorbij horizontaal. Bij jonge boompjes wil je dat niet, want dan blijf je met behoorlijk slappe takken zitten.

 

Hoogstammen buigen we zelfs hooguit tot 30 graden met de harttak uit, die beweging naar horizontaal komt vanzelf ...

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...