Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kun je met alleen osnacote goede aardbeien krijgen.

Of moet je andere voeding geven voor de vegatieve fase en de generatieve fase maar dan zul je denk ik ook de ec moeten meten om wortel verbranding te voorkomen.

Geplaatst:

@ Wim : een prachtig aardbeien paradijsje Zijn dat allemaal Ostara's ?

@ Bee. Jawel Ik denk ook dat het aan de ïdeale voeding / watergift kan liggen. Ook het licht zal een rol spelen, en nog meer misschien de beschutte omstandigheden.

Maar dat de bladeren op lange stelen staan , de vruchttrossen zeker ook , de bladeren allemaal érg fris groen zijn , is me wel duidelijk ja

Maar jij noemt soortjes op die ik zelf niet heb.

Geplaatst:

Hierbij mijn aardbeien stelling.

Het is een in lengte doorgezaagde PVC buis van 25 cm diameter, wat resulteert in 5 meter stelling.

Ik heb er een automatische irrigatie systeem op gemaakt van RainBird. Werkt perfect tot nu toe.

Ik heb dit systeem dit jaar voor het eerst en moet nog even zien of het allemaal ook daadwerkelijk werkt.

Er zitten 13 plantjes Malling Pearl en 13 plantjes Vima Rina in, doordragers.

Ik ben eigenlijk door de mooie plaatjes van Borsalino enthousiast geworden met aardbeien.

dsc044185041368387053.JPG

Martijn

Geplaatst:

Eerst 2 lijnen getekend en toen met de decoupeerzaag doorgezaagd.

Ik heb ze een beetje schuin geplaatst, zodat het teveel aan water weg kan lopen door een gaatje aan de onderkant.

De diepte is slechts 12,5 cm, hopelijk is dat voldoende voor de plantjes.

dsc042667791368467147.JPG

Geplaatst:

misschien dat je de volgende keer niet het midden moet nemen bv. afzagen op 15 cm ( of zelfs meer ), zo heb je wat meer diepte en de extra ronding naar binnen toe speelt geen rol want je werkt met een druppelsysteem. In tegendeel zelfs je kan dan die mooie extra ronding gebruiken om je aardbeiensteeltjes/vruchten mooi over te leggen zodat de steeltjes niet knikken.

Het is maar een idee...

Geplaatst:

Vanaf gisteren de eerste rijpe aardbeien in de serre.

Als eerste was de Kimberly rijp op stip gevolgd met 1 dag verschil de Lambada.

Rumba worden de vruchten ook wit na groene te zijn geweest, dus daar gaan de eersten ook beginnen te rijpen.

Elsanta-Flair en Figaro in de serre gaan nog enkele dagen duren.

Man man man wat een smaak zo rijp en supperzoet van de plant, daar kan geen suppermarkt aardbei tegen op

Heb de eersten ter plaatse opgesmikkeld, was net te weinig om een bakje van een halve kilo vol te krijgen.

Morgen wel een bakje of meer vullen want de kleinkindjes komen op weekend en die zijn stapelzot op Lambada's..

Heb dit jaar door ik alle drainwater opvang wat meer minuten druppeltijd gegeven en daardoor zijn ze nog sappiger dan vorig jaar.

Geplaatst:

Wat is eigenlijk het verschil tussen aardbeien zoals jullie het doen en als je ze in de volle grond/tuin zet?

Wat is er nou beter aan?

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:

op hoogte voordelen:

werkhouding

minder plaag dieren, slakken etc

geen onkruid

planten beter te sturen wat water geven

en bemesten betreft

aardbeien hebben zo goed als geen contact met de grond dus minder rot.

voordelen van in de grond

planten hebben meer wortel ruimte

Het water geven komt niet zo nauw

het vraagt minder kennis en investering in bakken substraat en stellage

Ik zal er best wat vergeten zijn dus vul maar aan.

Geplaatst:

Hallo ik ben nieuw hier op het forum en heb in middels veel informatie dankzij jullie kunnen lezen.

Ik heb 32 bato bakken aangeschaft en deze met 50% witveen 30% cocopeat en 20% zwartveen gevuld en heb daar per bak 4 aardbeien planten in gezet. Ik heb vroege en doordragend.

Ik wil de planten vloeibare mest geven bv kristalon Oranje 6-12-36 3%MgO met een oplossing van 1gr per liter.

Mijn vraag is nu hoeveel van deze oplossing moet ik aan de planten laten toekomen, is dat constant? of een liter per dag? of eens in de week een bepaalde hoeveelheid en tussendoor gewoon water zonder voeding? en wat geven jullie de vroege nadat deze zijn uitgebloeid?

Nog een vraagje, na hoe veel seizoenen vervangen jullie de planten?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven :

Met vr.gr.

jogo

Geplaatst:

Ik kijk nooit naar hoeveel gram kristalon ik per liter op los, maar gebruik een EC meter. Ik doe het zo:

Begin van het jaar bij aanvang goede groei:

Vaste bemesting

Vanaf dat de groei weer terug is:

Kristalon toevoegen aan druppelsysteem - 2 x per week 1200-1800 µS/cm of een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm

Vanaf de vruchten beginnen te zwellen

Kristalon toevoegen aan druppelsysteem - Dagelijks 1200-1400 µS/cm (min-max 1200-1800 µS/cm.)

En nog keer een vaste bemesting.

Na de oogst weer dezelfde waarden als "vanaf dat de groei weer terug is". Moet wel zeggen dat ik geen overkappingen heb, dus bij regenachtig weer gaat er ook aardig weer wat voeding mee uit de bak.

1 gram per liter lijkt me te veel, wil wel even voor je kijken wat dat doet met regenwater in EC waarde?

Mijn planten wil ik twee jaar mee laten gaan, maar moet ik nog bekijken aan het eind van het seizoen.

Geplaatst:

Jorg bedankt voor de antwoorden.

Helaas ben ik nog niet bekent met een EC-meter maar dat kan misschien wel komen.

Op onderstaande afbeelding staat die 1 gr. per liter.

Is er misschien iemand anders die het zonder EC-meter doet zodat ik toch een indruk krijg hoeveel ik aan voeding moet geven.

Met vr.gr.

jogo

oplosmeststof-6-12-36---kweduivenvoordennamigratie13491369340420.png

Geplaatst:

Ik heb geen EC meter, ben wel van plan er eentje te kopen: aan de mensen die er wel 1 hebben: waar hebben jullie die gehaalt? Kan deze vb?

Ik heb nu voor het eerste jaar aardbeien staan, 14 bakken beplant, 4 planten / bak. Ik heb bij Erwin al nieuwe planten besteld voor oogst te hebben in september van eemaaldragers. (30 planten, 5 rassen, deze ga ik per 6 per in een bak zetten). (Het is volgens mij een idee om nieuwe frigo planten te kopen in juni, zodat je late oogst het, en gewoon zelf stekjes nemen van eenmaaldragers voor de normale oogst in juni. Zo vernieuw je je planten en hebt daarbij een grote oogt op een zelf te kiezen moment, maar het grootste deel komt van eigen stekjes. Uiteraard heb je ook nog de oogst van doordragers in juli-....)

Ik geef 5g op 5L dat ik met de gieter verdeel over de planten die ik heb staan. Zie hier, helemaal optimaal is mijn behandeling vd planten blijkbaar niet geweest. (Ik wil dus aardbeien uit eigen tuin volledig vrij van chemische troep, ook geen 'biologische-goedgekeurde' bestrijdingsmiddelen. Kunstmest liefst zo weinig mogelijk, maar daar ben ik niet zo tegen.)

Geplaatst:

bij mijn zijn het 28 bakken met 6 plantjes erin, afdak tegen de regen en druppelsysteem. ik geef een extra 10 liter met daarin 10-15gr Kristalon en dat elke week vanaf de 4e week na aanplanten en dat over alle plantjes te verspreiden. Dus die 10 liter is voor 168 plantjes.

Door het druppelsysteem staat alles mooi vochtig en merk ik wel dat zelfs die "extra" watergift ervoor zorgt dat het water er onderaan terug uitkomt...dus wat er al of niet verloren gaat is moeilijk te controleren, misschien dat zo'n EC meter inderdaad uitkomst kan bieden...

Zo staan ze nu :

foto51251369377401.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...