Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik weet hoe een eik er uit ziet en een berk, een kerstboom gaat ook nog, maar daarbuiten weet ik inderdaad zo goed als niets over struiken en bomen.

Ik heb me er ook nooit in verdiept eigenlijk.

Geplaatst:

Als het niet eetbaar is, heeft het ook niet direct mijn interesse. Bloemen in de tuin gaat ook tot een zekere grens.

Google lens werkt erg goed momenteel op de planten en beestjes overigens, beter dan de zoekmachine zelf voor determineren.

Geplaatst:

Mijn verstand werk nog steeds het beste bij het determineren van planten😀

Die determinatie apps worden wel beter maar dat is vooral bij standaarddingen.  Als het wat minder courant is zoals bijv. Lindera en Meliosma dan heb je aan die apps niets.

Geplaatst:

Het zijn er al veel minder. In de regio waar ik vandaan kom stonden alle houtwallen vol met zwarte els. Toen kwamen de ruilverkavelingen en verdwenen de houtwallen, en de elzen dus ook.

Geplaatst:
12 hours ago, Inloggevens kwijt said:

Mijn verstand werk nog steeds het beste bij het determineren van planten😀

Die determinatie apps worden wel beter maar dat is vooral bij standaarddingen.  Als het wat minder courant is zoals bijv. Lindera en Meliosma dan heb je aan die apps niets.

Zeker waar. Maar als je soorten bomen en struiken hebt die je niet persoonlijk interesseren, is een determinatie app vaak prima. Verstand of  een aangeleerd feitje kan goed los staan van elkaar. Niet iedereen is toegespitst op de betreffende materie.

Overigens werken sommige apps prima om je te helpen om je inloggegevens te behouden..😅

Verder maar weer op de Moerbei?

aangepast door Dashbro
"On topic?" einde toegevoegd

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Nog een foto van de moerbeihaag want er zit een merel in te broeden en ik wil dit type haag daarom extra promoten. Ik kan nu niet snoeien, dus hij is wel rommelig aan het worden.

IMG_20250602_190402.thumb.jpg.b38096f779360686371df25ce19514cf.jpg

De kaalheid onder komt doordat daar eerst een kornoelje tegenaan stond die het licht wegnam. Dat wordt op termijn weer een mooie strakke wand.

IMG_20250602_190348.thumb.jpg.35d164e2d8aed6fff9ed0d6be404444d.jpg

Ik zag het lege nest in de winter tussen de takken zitten, daarom lette ik er nu op of er opnieuw een vogel in broedt.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:
1 uur terug, fre3ke zei:

daarom lette ik er nu op of er opnieuw een vogel in broedt

<Off topic> Dat doe ik ook altijd Freke. Voordat hier de hagen worden gesnoeid, loop ik ze allemaal na om te zien of er geen bezette nesten zijn. Ziet er niet uit, hang echt in de hagen met m’n hoofd, maar dat maakt me niet uit. Afgelopen weekend groen licht en konden we los. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Absolute aanrader is de morus alba 'Lavendel'. Ik kocht hem in 2023 bij demoerbeiboom.be. Hij zit dit jaar barstensvol heerlijke vruchten. Veel lekkerder dan de vruchten uit de normale witte moerbeiheg. En veel grotere vruchten ook. En dus al heel snel vruchtdragend, hij had ook het eerste jaar al vruchten.

Echt jammer dat ik het huis ga verkopen :(

IMG_20250620_193737.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Dank @acpronk. Ik heb een edit gedaan, de website klopt nu wel.

De site zelf bevat alleen een welkom. En een prijslijst om te downloaden maar daar zie ik alleen maar kakis. Ik denk dat je Ditmar zelf moet aanschrijven voor de moerbei, hij heeft ze vast nog wel.

Het schijnt dat moerbeibomen alleen de eerste drie jaar verplaatst kunnen worden, dus ik zou hem inderdaad deze winter nog kunnen verplaatsen. Even snel huis verkopen en nieuw huis kopen;)

Geplaatst:

Succes!

Ik heb voorjaar 2024 2 (nieuwe) moerbeien in de grond gezet, wacht nog op de nieuwe tuin in Bodegraven dusals de wachtlijst te lang duurt dan zou ik ze ook maar in kuipen moeten zetten..

Geplaatst:
20 uren geleden, fre3ke zei:

Het schijnt dat moerbeibomen alleen de eerste drie jaar verplaatst kunnen worden, dus ik zou hem inderdaad deze winter nog kunnen verplaatsen. Even snel huis verkopen en nieuw huis kopen;)

Is onjuist.

Ik heb mijn 2 exemplaren van 'Illinois Everbearing' verplant toen ze al 5 of 6 jaar vaststonden op hun oude plek. Ze groeiden veel harder en worden ook veel hoger als ik aanvankelijk op basis van informatie op het internet dacht. Mijn huidige schatting is dat 'Illinois Everbearing' tussen de 8 en 10 meter hoog wordt.

De bomen hebben de verplanting moeiteloos doorstaan. Waar je wel rekening mee moet houden: moerbeien hebben zeer taaie, welhaast rubberachtige wortels (die geel van kleur zijn). Je moet een zeer scherpe steekspade hebben om door de al wat dikkere wortels te komen. Een 'bats' (schop met iets gebogen blad) is hiervoor totaal ongeschikt. Verplanten kan dus mijn inziens wel maar is bij al wat grotere exemplaren een flink karwei. Verder is het belangrijk dat je de bomen even diep terug plant als ze eerst hebben gestaan. De wortelaanzet (bovenste wortels) mogen maar net onder de grond zitten. Te diep planten is een van de oorzaken waarom bomen gaan kwijnen na het aanplanten.

Je moet overigens nooit een zaailing kopen van de moerbei. Zaailingen kunnen mannelijk zijn en die geven dus geen vruchten. Voorts kan de smaak van een vrouwelijke zaailing erg tegenvallen. Ze zijn vaak weeïg van smaak met niet de juiste verhouding tussen zoet en zuur. Kies dus altijd voor een benaamde soort waarvan de smaak bekend is. Bij zowel geënte als gestekte exemplaren heb je al redelijk snel vruchten. Tegenwoordig komen er ook planten uit de weefselkweek. Mijn indruk is dat je daar iets langer moet wachten op de eerste vruchten.

Geplaatst:

Als je het op voorhand weet. Wortels doorsnijden rond de plant, half jaar wachten en dan verplanten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 20-6-2025 om 20:25, fre3ke zei:

Absolute aanrader is de morus alba 'Lavendel'. Ik kocht hem in 2023 bij demoerbeiboom.be. Hij zit dit jaar barstensvol heerlijke vruchten. Veel lekkerder dan de vruchten uit de normale witte moerbeiheg. En veel grotere vruchten ook. En dus al heel snel vruchtdragend, hij had ook het eerste jaar al vruchten.

Echt jammer dat ik het huis ga verkopen :(

Ik was ook altijd tevreden over mijn moerbei lavendel (op dezelfde plek gekocht) maar dit jaar doet ie het niet zo goed. Vruchtjes blijven klein en er zit niet veel in. Volgend jaar maar weer kijken

Geplaatst:

@Fruittuin17 , bij mij is juist de morus nigra bijna leeg dit jaar. Het ligt misschien aan de bloeiperiode en bestuiving.

Geplaatst:

Ja kan hoor. Ik geloof trouwens niet dat ik me ooit bewust ben geweest van de bloei van mijn moerbeibomen. Geen idee wat voor bloemen ze hebben. Kun je nagaan

Geplaatst:

Ja. Dus bij wind en droogte is er goede bestuiving.

Geplaatst:

Nou hier is het tot nu toe geen fantastisch moerbei jaar. 1 boom zit amper wat aan, en een andere laten de vruchten al van los voordat ze een knap formaat hebben en echt lekker rijp zijn. Een derde is alles nog groen van dus dat is even afwachten. De vierde heeft nog nooit veel gedragen omdat dat een heel klein boompje is, maar wellicht gaat ie ineens groeien in de komende jaren

Geplaatst:

Op internet worden regelmatig zaailingen aangeboden. Die moet je dus niet kopen want een zaailing kan mannelijk zijn en die geven geen vruchten. Voorts is de smaak van de vruchten bij vrouwelijke planten onbekend dus je kunt er eentje treffen met een zeer weëige smaak, zonder veel aroma.

Koopt dus altijd een benaamde soort. Deze zijn in de regel duurder dan zaailingen maar van de vruchten is de smaak wel bekend.

De 'bloemen' van moerbeien zijn groenig en vallen eigenlijk amper op.

Geplaatst:

4 uren geleden, Inloggevens kwijt zei:

Koopt dus altijd een benaamde soort. Deze zijn in de regel duurder dan zaailingen maar van de vruchten is de smaak wel bekend.

Ik heb ze bij de moerbeiboom in België vandaan dus het is geen rotzooi. Maar mijn bomen zijn gewoon tot nu toe niet zo goed bezig dit jaar vergeleken met andere jaren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic