Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moerbei


aseel

Aanbevolen berichten

39 minutes ago, marcelru said:

Morus nigra

Die heeft beduidend minder groeikracht dan een morus alba, dus zal daarom misschien moeilijker te stekken zijn. Als ik naar de prijs van morus alba kijk, dan kan ik me niet voorstellen dat die moeilijk stekt.

 

Mijn boek zegt voor morus: houtige hielstek van 30 cm lengte in de herfst in de volle grond planten. Of afleggen en aanaarden. Maar ik ga eerst zomerstek proberen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slagingskans van stekken bij benaamde soorten bij moerbei is zeer verschillend. 'Illinois Everbearing' schijnt lastig te zijn maar niet onmogelijk. Dwergsoorten zoals 'Gerardi Dwarf' worden geënt of komen de laatste jaren uit de weefselkweek. Als deze gemakkelijk te stekken waren dan werd dat zeker gedaan aangezien stekken vele malen goedkoper is als enten of weefselkweek.

 

Moerbei is ook gemakkelijk te zaaien en het kan heel goed zijn dat de moerbeien van fre3ke zaailingen zijn die nu voor het eerst vrucht geven. Zaailingen van de moerbei bloeien doorgaans voor het eerst als ze 6 tot 8 jaar oud zijn.

 

Op basis van wat ik op diverse buitenlandse fora lees concludeer ik dat het stekken van de moerbei niet zo simpel is als velen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar ongeveer 40 stekken van Illinois Everbearing genomen, met een dikte van 5cm en minder. Er zijn er in elk geval twee van aangeslagen. Aangeraden wordt van dikker hout stekken te nemen.

Dit jaar ga ik nog een poging wagen onder mist.

 

Morus alba is echter zeer gemakkelijk te stekken.

 

Mijn gekochte Wellington en Collier zijn geënt op morus alba. Morus nigra staat op eigen wortel (maar Aalst weer op een alba). Gerardi Dwarf en Black Persian staan ook op eigen wortel.

 

aangepast door tielse flipje
Autocorrectie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...