Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moerbei


aseel

Aanbevolen berichten

@Perma en Sparky bedankt! Ik heb beide exemplaren van 5l naar 30l verpot, maar ik denk dat Nectarinus Flavortop aan zijn laatste seizoen bezig is in de kas. Het tweede exemplaar laat ik eerst nog een jaar of wat op hoogte in komen, zodat ie later bij de slootkant gezet kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Ik heb er een aantal in  pot staan die ik ooit nog eens moet gaan uitplanten!

 

De beste vind ik: Morus 'Gerardi Dwarf' (vermoedelijk Morus alba x Morus rubra). Langzaam groeiende boom waar toch grote vruchten aankomen. Wordt uiteindelijk 3-4 meter hoog en voor een moerbei is dat klein. Smaak vind ik goed (over smaak valt zeker te twisten!). Is goed winterhard en dat kan men van Morus rotundiloba 'MojoBerry' niet zeggen aangezien die maar winterhard is tot -10. Aan 'Gerardi Dwarf' is helaas moeilijk aan te komen.

 

Nog een die ik in pot heb staan is 'Dwarf Everbearing'. De vruchten zijn wat groter dan 'Nana Issai' maar overtuigt mij nog niet. Geeft wel vruchten over een lange periode.

 

Verder nog een 'Wellington' die vaak als een Morus nigra soort wordt aangeboden maar dat niet is (= M. alba x M. rubra). Is te jong om al vrucht te geven.

 

Tot slot nog een echte Morus nigra die te jong is om vrucht te geven.

 

 

Er zijn weinig fruitsoorten waarover zoveel verwarring en onduidelijkheid bestaat als de moerbei. Veel mensen denken dat een moerbei die zwarte vruchten geeft ook een echte zwarte moerbei (Morus nigra) is. Fout! De meeste moerbeien met zwarte vruchten zijn zwartvruchtige vormen van de witte moerbei (Morus alba) of kruisingen tussen Morus alba en Morus rubra.

 

Zaailingen van Morus alba kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. Dit wordt meestal na 8 tot 10 jaar duidelijk. Een mannelijke plant geeft geen vruchten, een vrouwelijke plant wel. Wil je zeker zijn van vruchten dan is het kopen van een benaamde soort bij een betrouwbare kweker aan te raden.

 

Morus macroura 'Pakistan' lijkt mij op basis van gegevens uit de Verenigde Staten onvoldoende winterhard voor Nederland tenzij je de plant in een kas hebt staan. Laatste winters waren zacht dus geen echte test. Vroeg of laat zal het toch weer eens 10 of 15 graden vorst geven en dan weten we meer.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Morus rubra (gevoelig voor kanker)

 

Morus alba (gevoelig voor kanker en loopt slecht uit na strenge voorjaars vorst / takbreukgevoelig / vruchten over het algemeen lekkerder dan Morus rubra)

 

Morus nigra (gevoelig voor kanker)

 

Morus macroura (in koude kas prima / goede smaak / niet ziektegevoelig)

 

Morus acidosa (kleine maar heerlijke vrucht, lijkt niet ziektegevoelig / grote struik)

 

(6 jaar ervaring)

 

Over het algemeen sterke struiken, waar je normaal gesproken ieder jaar wel oogst van kunt verwachten. Bij strenge voorjaarsvorst moet je wel een mager jaar verwachten. Verder zijn het sterke planten, dus ook met kanker erin lijken ze zich toch staande te houden.

aangepast door permanatuurtuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morus rubra: is zelden soortecht te krijgen. Geen enkele Amerikaanse zaadboer garandeert de zuiverheid van Morus rubra zaad aangezien Morus rubra zich in de VS massaal heeft gekruist met Morus alba. Sheffield's Seed Company heeft vers zaad van Morus rubra maar als je naar de soortechtheid vraagt dan zijn zij ook niet 100% zeker.

 

Jonge exemplaren van Morus alba zijn vorstgevoelig. Dat komt mede doordat jonge planten lang blijven doorgroeien en het hout in de herfst onvoldoende afrijpt.  Wat oudere exemplaren zijn prima winterhard en verdragen in rust zeker 20 tot 25 graden vorst. Late nachtvorst is een probleem maar op basis van eigen ervaringen concludeer ik dat ze zich daar in de regel tamelijk snel van herstellen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Oef wat een informatie. Wilde gewoon ‘ff een moerbei kopen’. En dacht hier aan tips te komen voor standplaats, snoei, etc. Maar had me niet beseft dat er naast een zwarte en een witte ook nog tientallen andere soorten lijken te zijn. Die ook nog es niet kunnen zijn wat ze lijken. :crazy:
Ik ga nog maar weer es wat lezen...

(Ik heb van de week gedroogde witte moerbei gegeten. En vond dat erg lekker, vandaar de spontane wens ;) )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Vraagje zijn er kenners die ervaring hebben met de nana issai moerbei en zo jah wat was uw ervaring? Blijft die echt maximaal 2,5m? Hoe breedt wordt deze boom? Dit omdat ik moerbeien echt heerlijk vindt gedroogd en ik overweeg een enkele moerbei boom te kopen om te plaatsen op een stuk waar die tussen 4-5 meter breedt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is die 'Full Seasons' geen Morus nigra maar een variant van Morus alba of een kruising tussen Morus alba en Morus rubra. Over die plant kan ik weinig objectieve informatie vinden dus voorzichtigheid is dan geboden.

 

Nogmaals: vruchtkleur zegt weinig aangezien de meeste zwartvruchtige selecties behoren tot Morus alba of kruisingen zijn tussen Morus alba en Morus rubra. Ik weet dat het allemaal wat verwarrend is vanwege de de naam 'alba' dat wit betekent.

 

Laatst werden er op Marktplaats nog planten aangeboden van Morus 'Gerardi Dwarf'. Of ze er nu nog op staan weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto van de Nana Issai :)

 

image.thumb.jpeg.8c132b6191fd82fea8dac94606602bcc.jpeg

 

We hebben zelf wat oudere bomen op de kwekerij staan en die zijn rond de 2-2,5 meter hoog. Ik denk dat als je ze laat gaat, ze wat groter worden. Wij snoeien ze elka jaar flink terug (voor stekmateriaal voor de nieuwe planten), en ze geven op die manier volop fruit.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Brabantse Tuinprins ik kan zelf ook maar weinig informatie vinden over de full season wat bij mij altijd al twijfel geeft zelfs de verkoper geeft weinig tot geen verdere informatie waar hij dit wel doet bij al zijn andere soorten. De Gerardi Dwarf zag ik inderdaad ook nog op marktplaats staan, ik vraag mij dan alleen af of dit dan ook echt is wat hij verkoopt, omdat zoals hij zelf ook zegt een soort is waar je maar heel moeilijk aan kan komen, maar dat zou anders het proberen waard kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

@Brabantse Tuinprins vraagje ik heb vandaag de full seasons en gerardi dwarf binnen gekregen in C2 potten noemen hun het, lijkt hier in nederland op de standaard potten waarin veel struiken staan volgensmij is dat hier p11[1,6L] potten. Nu vraag ik mij af of de planten die nu 60 cm hoog zijn al winterhard genoeg zouden zijn en dus direct in de volle grond kunnen, of dat het beter is deze eerst even op te potten naar 12L Potten en dan volgendjaar uitplanten.

20230613_134104.jpg

20230613_134047.jpg

20230613_133934.jpg

20230613_133907.jpg

20230613_133905.jpg

20230613_133850.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Fotos toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitplanten in de volle grond. De planten eerst langzaam laten wennen aan de zon want ik weet niet of de planten al buiten hebben gestaan of uit de kas komen. Als de planten uit de kas komen en je plant ze direct uit in de volle zon dan schroeit het blad er zo af.  

 

Die Morus 'Full Seasons' is overigens GEEN Morus nigra maar een Morus alba of een Morus alba X rubra variant. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2020 om 11:10, Brabantse Tuinprins zei:

 

 

Morus macroura 'Pakistan' lijkt mij op basis van gegevens uit de Verenigde Staten onvoldoende winterhard voor Nederland tenzij je de plant in een kas hebt staan. Laatste winters waren zacht dus geen echte test. Vroeg of laat zal het toch weer eens 10 of 15 graden vorst geven en dan weten we meer.

Inmiddels heb ik er eentje 5 jaar staan.  Draagt sinds 2022 zeer rijk.  De winter van 2021/22 leverde een serie nachten op van -7,-7,-8, -10 en -10 bij sneeuwdek , wat geen enkel probleem was voor de volwassen boom.  Maar ik geef toe dat ik wel elke winter nog bang ben voor die ene nacht met -12 of -14.   Locatie : Gouda. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wanneer is een moerbei plukrijp? De bessen gaan van wit naar rood en dan naar zwart, toen die zwart was een geplukt was echt een heerlijke frisse smaak, enkele zwarte vruchten laten hangen paar dagen later weer geproefd nu was die nog zoeter van smaak. Vraag mij nu af wanneer de bessen het beste geplukt kunnen worden, bijvoorbeeld 7 dagen nadat ze compleet zwart gekleurd zijn?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moerbei smaakt het beste 1 minuut voordat de merel hem pakt ...

 

Het liefst eet ik ze als ze zwart zijn en ze gemakkelijk met het steeltje van de boom komen. Als je moet trekken zijn ze onvoldoende rijp.  Als de vruchten zwart-rood zijn, zijn ze wel eetbaar maar iets minder lekker dan wanneer ze helemaal zwart zijn. Echter: Als ik ze hier zou laat hangen tot wanneer ze helemaal zwart zijn dan zijn de vogels me voor en heb ik weinig tot niets. 

 

Op de foto 'Illinois Everbearing' van afgelopen dinsdag.

IMG_6329.JPG

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, bij mij laten de vogels ze met rust gelukkig, wij hebben ook niet echt last van merels, wel veel duiven maar die blijven er blijkbaar vanaf. Ik pluk ze nu inderdaad ook zwart en ze laten makkelijk los van de plant maar vindt de smaak echt heerlijk zo vers, wel minder zoet dan de gedroogde variant maar dat is logische. Voor nu eet ik ze vers over een X aantal jaar als de dwerg bomen wat meer produceren ga ik wel vruchten drogen. Die full seasons geeft wel kleinere vruchten in vergelijking tot gerardi dwarf maar is kwa smaak echt heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ging ik mijn witte moerbeiheg snoeien en er bleken allemaal vruchten in te hangen. Dat was een mooie beloning voor die klus! Ze waren heel zoet.

IMG_20230701_193832.thumb.jpg.6fc23284552a3c459a1fa318f67cbb52.jpg

Toen ik de planten kocht, wist ik niet of het mannelijke of vrouwelijke planten zijn, maar in ieder geval twee vrouwelijke dus. Bij de volgende snoei ga ik ze stekken, dan kan ik op termijn de mannen in de haag door vrouwen vervangen.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...