Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Ik heb gisteren 1 kilo zwarte bessen geplukt en daar wordt vandaag saus en gelei van gemaakt, in kleine potjes, erg sterke smaak, en een klein pondje aalbessen van een paar ministruikjes...zeer tevreden, ook daar wordt saus van gemaakt, erg lekker over zelf gemaakt vlierbloesemijs )

Hoe maak je de saus, zonder dat het gaat geleren? Of vries je het in?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Streng Islamitische jam, hoor, Geedeeee

Hoofddoekjes om.....

Ja hoor...en wat je niet goed op de foto ziet is dat ze ook nog naar Mekka gericht staan....

Geplaatst:

@ Appelvrouw, ietsje water bij, alleen suiker en ik haal het door de zeef heen..........dikke saus dus, wil ik een dunne saus dan doe ik meer water erbij en suiker,kilo tegen een kilo

sap/water, geleren zal het altijd enigzins, effe schudden van het potje, fles , klaaii...

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Wecken jullie allemaal in een echte wekpan? Of ook in gewone pannen?

Geplaatst:

Ligt er aan, aan de hoeveelheid, de tijd, of ik er bij moet zijn etc, dus pan of weckketel. Iedere pan met een roostertje er in en waar de pottenop kunnen staan en onder water kunnen staan kan gebruikt worden of in de oven, in een blik waar je de potten inzet en minstens een 2 a 3 cm water kan staan....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Wecken jullie allemaal in een echte wekpan? Of ook in gewone pannen?

Die jam kook je binnen een paar minuten in n gewone pan.

Geplaatst:

In de vriezer gemikt: Aardbeien, zwarte bessen, bieslook, peultjes, minibloemkooltjes en kailan.

Geplaatst:

Gister bijna 2 uur in de keuken gestaan om 6,5 kilo kruisbessen om te toveren tot jam, ik denk dat ik vandaag maar weer verder ga 2 emmers vol vruchten en dat van 2 kleine struikjes. Overigens, het is om je vingers bij af te likken

Afgelopen week nog frambozensaus en zwarte bessen saus gemaakt, en worteltjes en rode bietjes ingemaakt voor in de vriezer.

Geplaatst:

Even off topic over die kruisbessen: haal je daar de kontjes af of verwerk je die met huid en haar?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

En maak je het met 2:1 suiker? dat had ik vorig jaar met de kruisbessen gedaan, maar dat vond ik geen superjam..zurig

Jorieke hoe heb je de bessen geweckt? Met suiker in de pot? Rauw in de pot, water erop en hoelang en hoe heet?

Geplaatst:

@speets & appelvrouw:

Ik gebruik (afhankelijk van hoe zoet en hoe dik je de jam wil) 1 deel kruisbessen, 0,75 deel geleisuiker.

Vruchten goed wassen en blaadjes etc verwijderen. Daarna met z'n allen in de pan en aan de kook brengen. Ik laat de kontjes gewoon zitten. Vruchten kapot koken, daarna door een fijne zeef. Het gezeefde vocht weer terug in de pan, suiker toevoegen en ongeveer 5 minuutjes zachtjes doorkoken. Daarna weer door een fijne zeef en verdelen over potjes. Jammie

Geplaatst:

Dank, dat ga ik van de week proberen!

Geplaatst:

Jam gemaakt van de rode kruisbessen, en de limoncinno opgestart. M.a.w. de schilletjes op alcohol gezet.

Geplaatst:

van 20 eieren 2 liter advocaat gemaakt.

Geplaatst:
van 20 eieren 2 liter advocaat gemaakt.

Kun je vertellen hoe je dat doet? Wij verzorgen nu tijdelijk de 9 kippen van de buren, maar ze leggen meer eieren dan dat wij met z'n 2en op kunnen.

Zat vanavond nog te denken wat ik moet met al die eieren. Dacht eerst aan merenque taart maken, maar daar heb je alleen de eiwitten voor nodig. Zonde om die eidooiers weg te gooien.

Geplaatst:

Wij hadden precies hetzelfde 'probleem'.

Naast onze eigen drie kippen verzorgden we de kippen van de buren.

Over niet al te lange tijd gaan we zelf nat. We hebben nu drie Australorps, en er komen er binnenkort nog twee bij. Omdat we liever naar een iets groter koppel kijken. Maar we zijn maar met ons beiden. Nu eten we elke ochtend al een ei als ontbijt. Heerlijk!

Maar met twee kippen erbij gaat dat natuurlijk helemaal uit de hand lopen..

Er zijn veel recepten die alleen eierdooiers gebruiken.

Misschien heeft dat te maken met de industrie.

In de kippenslacht worden de nog niet volledig ontwikkelde eieren eruit genomen. Dat zijn alleen dooiers - na de dooier wordt het eiwit in de kip gevormd.

Wij hebben niet alleen dooiers gebruikt, maar het hele ei.

Hieronder het recept.

Misschien lijkt het lastig, maar eigenlijk vonden we het heel eenvoudig te maken !

Op 10 eieren:

500 ml brandewijn

500 g fijne suiker

1 vanillestokje

We nemen brandewijn omdat het meer smaak geeft dan de 'zuivere' alcohol die wel genoemd wordt.

Wij wonen in Duitsland, en we nemen Weinbrand, met een alcoholpercentage van tenminste 36%.

En ja, we wonen in Duitsland, dus de standaard suiker is al inderdaad fijne suiker.

Hoe grover de suiker, des te langer duurt het voor het opgelost is. Op zich hoeft dat volgens ons geen probleem te zijn.

Sommigen noemen poedersuiker.

Maar doe gewoon je ding. Het recept is niet zo kritisch.

Wij hebben de magnetronmethode gebruikt.

Kloppen met een garde. Niet te moeilijk doen.

Eerst eieren suiker kloppen totdat de ei-structuur los wordt.

Eiwit, eigeel, en snoer dooreen.

Dan brandewijn toevoegen, en kloppen tot een beetje egale substantie. Maar dat begrijp je wel.

Dan in de magnetron, op vol vermogen.

Daar moet je dan wel bij blijven.

Steeds na 30 seconden de kom uit de magnetron halen, en goed omroeren.

Net zolang tot de substantie verandert. Natuurlijk moeten de eieren in de advocaat garen, en stijven. Dat moet je criterium zijn. Ach je merkt dat moment vanzelf.

En dan is je advocaat klaar, en kun je flesjes vullen!

Geplaatst:

Ik heb net augurken ingemaakt, op Poolse wijze.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Vandaag veel geoogst.

2 witte kolen voor zuurkool. ( gaat morgen van start)

9 courgettes voor potten zoet/zuur die inmiddels klaar zijn.

Bijna 2 1/2 kilo aardbeien en 1 kilo frambozen voor jam ( inmiddels 7 potten klaar)

20 kg wortelen en 15 kg prei.

Alles al in porties in de vriezer.

Ook de paarse truffel aardappels geoogst.

Bijna 13 kilo, wel veel kleintjes.

Ook 7 komkommers uit de kas gehaald.

Deze worden deels vers gegeten, deels ingemaakt.

Straks maar ff naar bouwmarkt.nl om nieuwe potjes!!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Jeetje zeg... wat een werk!!! Dat klinkt als een goed besteed dagje!

Geplaatst:
Ik heb net augurken ingemaakt, op Poolse wijze.

Hoe is dat, die Poolse manier?

Geplaatst:

Onze advcoaat is lekker, maar .. er zitten stukjes in.

Dat is eiwit, dat (te) snel gestold is.

De advocaat van onze buren is lekkerder: die hebben alleen eigeel gebruikt, room toegevoegd, en witte rum.

We gaan door met onze 'eigen' advocaat. Het hele ei, brandewijn en suiker. Misschien experimenteren met cognac in plaats van brandewijn..

Wel in de magnetron, en vaker roeren, zodat het eiwit niet te snel stolt.

Geplaatst:

Gisteren sap getrokken van witte en rode kruisbessen en met suiker 1:3 gelei van gemaakt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic