Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Vandaag veel geoogst.

2 witte kolen voor zuurkool. ( gaat morgen van start)

9 courgettes voor potten zoet/zuur die inmiddels klaar zijn.

Bijna 2 1/2 kilo aardbeien en 1 kilo frambozen voor jam ( inmiddels 7 potten klaar)

20 kg wortelen en 15 kg prei.

Alles al in porties in de vriezer.

Ook de paarse truffel aardappels geoogst.

Bijna 13 kilo, wel veel kleintjes.

Ook 7 komkommers uit de kas gehaald.

Deze worden deels vers gegeten, deels ingemaakt.

Straks maar ff naar bouwmarkt.nl om nieuwe potjes!!

Jeetje, wat ben je er vroeg bij! Woon je wel in Nederland?

Vandaag hebben wij voorgekiemde courgettes in potjes gedaan in een laatste poging. De eerdere courgettes hebben het loodje gelegd (slakken?), en jij oogst al!

Ben jaloers!

Geplaatst:
@Appelvrouw: zo vers/rauw in de potten, en dan overgieten met suikerwater (750 gram suiker op 1 liter water, en een vanillestokje mee laten koken), en dan 30 minuten op 80 graden wecken.

gedaan!

Gaat het met rode bessen hetzelfde ongeveer? Vanille erin is heerlijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bietjes!

Van de geoogste courgettes soep gemaakt en de snijbiet daar ook maar door gedaan, lekker!..

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

De (bijna) 8 kg kruisbessen verwerkt tot kruisbessen op siroop (3 kg) en kruisbessenchutney (de rest).

Op dit moment staat er een bak courgettes in het zout om te ontwateren.

Geplaatst:

Van bijna een kilo zwarte bessen saus gemaakt....moest eigenlijk limo worden....is nu saus...bijna jam..maar wel erg lekker!

Wortels zitten in het droog apparaat, en er staat een volgend beetje klaar. 3 kilo kapucijners gedopt. ( niet mijn favoriete klus.) die gaan zo de vriezer in. Voldaan!

Geplaatst:

Ik durf eventjes niet te wecken of in te maken, want alles bederft onder mijn handen door. Gewone dingen dan. Ik wacht even wat minder benauwd en drukkend weer af (warm geen probleem). Dus ik heb net als Jootje mijn droogapparaat aan staan... er zit nu courgette in. Ben ook au naturel bloemen en kruiden aan het drogen. Zeep maken, tinctuurtjes... dingen die niet echt kunnen bederven.

Geplaatst:

15 potjes van een kwart liter gevuld met zwartebessengelei, 3:1. Niet te zoet, dus.

De buren hebben al van onze twee struiken genoeg geplukt voor wijn.

Maar .. wat nu? Wat kunnen we die 15 Weckpotjes? Zwarte bessen zijn enórm sterk van smaak.

Geplaatst:

Helaas nu al 2 potten tuinbonen en 1 poten erwten-met-wortelen weg moeten gooien. De schroefdeksel potten heb ik zoals altijd goed schoongemaakt in soda en na 20 minuten op kook te hebben gestaan waren ze goed afgesloten, dopje was naar binnen, maar ik vertrouwde nu na 5 dagen het resultaat niet. Koel en donker weggezet, maar helaas.

Zwarte schimmel en witte waas is duidelijk zichbaar in de potten, vooral op de bodem veel zwarte 'harige' schimmel en een ander kleurtje dan in de andere potten. Zo zie je maar weer, duidelijk ben ik ergens niet snel genoeg of hygiënisch genoeg geweest... zonde. Ter illustratie:

2013-07-29-1180901375091280.532013-07-29-1135201375091282.52

2013-07-29-1115511375091283.52

Weet wat je eet 2013-07-29-1181961375091284.51

Geplaatst:

Wat zonde, zeg!

Heb je gebruikte potjes gebruikt? Soms is de afdichting daarvan niet meer goed. Voor sommige (standaardmaat) potten kun je nieuwe deksels kopen.

Geplaatst:

vrouwlief: 8 potten jam voor de eet & voor de geef in mooie italiaanse potten van Dille en Kamille (jam: aardbei met heul veul rode bessen, we hebben maar 1 struik maar die gaf dit jaar 6 kg ) en wat boeketten

me: nz spinazie ingevroren, moet nog wel even aan de bak met de rattenstaartjes, zwarte bessen, kruisbessen, jostabessen, blauwe bessen, courgettes, rode kolen, botlotto's (hebben jullie dat nou ook na de vakantie? )

Geplaatst:
Helaas nu al 2 potten tuinbonen en 1 poten erwten-met-wortelen weg moeten gooien. De schroefdeksel potten heb ik zoals altijd goed schoongemaakt in soda en na 20 minuten op kook te hebben gestaan waren ze goed afgesloten, dopje was naar binnen, maar ik vertrouwde nu na 5 dagen het resultaat niet. Koel en donker weggezet, maar helaas.

Tuinbonen moeten volgens mijn inmaakboeken 1,5 uur (kleine potjes) à 2 uur (normale potten) wecken op 100°C.

Geplaatst:

me: nz spinazie ingevroren, )

Hoe doe je dat, met blancheren? Hoe lang?

0,5 minuut in kokend water, afspoelen, grof hakken en in de freezer

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...