Mellie Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Rabarbercompote met aardbeien. Kwam iemand langs en die heeft 2 potten meegenomen. Nog 12 potten over. 4 met kaneel. Rest zonder. Schijnt ook heel lekker te zijn met vet vlees zoals varken. Dat eet ik niet, maar ben wel heel benieuwd naar een vleescombi! Quote
Cupcakeje Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Langzaam aan worden er steeds meer potten gevuld de kelder. Pruimen sap geweckt Pruimen jam geweckt Bolognese en tomaten knoflook saus Fruit cocktail. Voor morgen staat er ketchup, bramen jam en aardbeien taart vulling op het programma Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 wat is dat laagje op het sap? Quote
Cupcakeje Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Vruchtpulp. Ik heb de sap pers van de overbuurvrouw geleend. Maar die perst en niet al het sap eruit en er komt nog wat pulp mee. Er zat wel een soort zeef in de kan. Maar die hield dus niet alles tegen en mijn kaas doek lag in de was. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Ziet er niet zo smakelijk uit dat laagje.Het valt me trouwens op dat je niet tot boven toe vult, mij is geleerd zo vol mogelijk maar weet eigenlijk de achterliggende gedachte daarvan niet meer? Quote
Cupcakeje Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 ik heb altijd geleerd tot 2cm onder de rand. Zo kan het tijdens het werkproces nog wat uitzetten anders zou het potje uit elkaar kunnen spatten. En ik moet eerlijk zeggen ik heb hem ook wel eens helemaal tot de rand gevuld en dan komt er toch geregeld wat uit de potjes. Dus ik hou de 2 cm onder de rand aan. het potje mag niet maar half vol omdat er dan te veel lucht in het potje zit wat dan weer voor eerder bederft zorgt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2019 Maar bij de flessen en potjes met schroefdeksels moet ie (tenminste... zo heb ik het geleerd ) wel zo vol mogelijk. En bij de nieuwe weckpotmodellen mag het ook hoger, tenzij het dik spul is wat je weckt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Cupcakeje Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 grappig hoe iedereen dat anders leert. doe het al jaren zo en gaat eigenlijk altijd goed. Pas als ik ze helemaal vol doe gaat het fout Quote
Henk D Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 [ ][ ][ ] Net wat peren van onze perenboom en in de weck gemaakt. Yammie. En al een paar Paksoi gewokt. Quote
Mellie Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Tomaatjes in de oven maar gedroogd. 1,5 potje vol. Ruikt lekker, maar vond het niet de moeite waard eigenlijk in deze hitte. De oven stond 2,5 u te loeien en het werd steeds warmer en warmer binnen. Volgend jaar weer lekker onder de Turkse zon! Quote
Mellie Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 4,5 pot pruimenjam van 1,7 kg pruimen. Was mierzoet... ik begrijp niet zo goed waarom, want ik had er nog geen kilo suiker bijgedaan. Even roeren, even proeven. Poeh, zoet! Een echte proefhap genomen, want was best geschrokken. Nee, mierzoet... heb er nog wat citroensap bijgedaan en wat extra pruimen... maar ik blijf het een zoete jam vinden. Benieuwd hoe het afgekoeld smaakt. Ook nog een paar kilo tomatensaus gemaakt met ui, knof en kruiden. In grote potten gedaan, want wij gebruiken 2 potten saus voor ons gezin. Konden die grote potten mooi op! Nou ja, op... het zijn 3 grote potten en 1 kleintje geworden uiteindelijk. Dat is ruim 1500 ml. Toch 3 x een maaltijd. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 10 flesjes ketchup 3 flesjes Aziatische pruimen saus 3 flesjes Bramen bbq saus De sauzen waren een test maar ik vind ze beide lekker dus is een blijvertje. Quote
Saalk86 Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Zier er goed uit cupcakeje! Hier de tomatensaus ook gelukt! Verder niks er door heen, eerst maar ff de basis oefenen Ong. 5 / 6,5 kg tomaten. Ruim 5 L saus, iets ingedikt dus. Nu 5 kleine potjes, 2 grote. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Cupcakeje Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Ga je later heel blij van worden. Zorgt voor een snelle maaltijd zo en veeeel lekkerder dan die kant en klare potjes uit de winkel Quote
Saalk86 Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Idd CC! Ik snap nu ook zo goed waarom jullie ‘wel 4 uren’ koken! Het is inderdaad nog wat waterig tov jam bijv. als je relatief kort kookt zoals ik gedaan heb. Desondanks is het voor saus nog meer dan prima hoor (voor als newbies mee lezen). En wat je zegt, de smaak..... de structuur, alles! Net als toen ik m’n eerste zelf gekweekte tomaat at,”Huh, is dit wel goed?!”. De structuur is zo anders. Geen perfecte ‘harde’ ronde tomaten, nee elke tomaat is anders van vorm, structuur. En dat viel me dus ook op met de saus. 1 pot saus kan qua smaak niet op tegen 3 potten saus uit de winkel!!! Wát een waterige smaakloze bende is dat dan joh! En dan heb ik het nog niet eens over de nutriënten etc. die allemaal zoveel meer aanwezig zijn! Ik ben niet van het opleggen en ‘moeten’, maar eigenlijk zou een ieder op middelbare school eens zelf groente moeten kweken en eten. Al is het maar kort, gewoon om aan te tonen wat voor een vertekend beeld de Supermarkt-producten geven! Ook dit jaar weer: al die scheve gezichten als men een kromme komkommer krijgt van mij... Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Cupcakeje Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 moet je eens aankomen met paarse boontjes die reacties zijn helemaal grappig. Nou ook ik heb nog vakantie dus het wecken gaat hier gewoon door. Zoals de meeste een enorme pruimen oogst ( of naja mijn boom in bijna rijp) maar van schoonpaps al 20 kilo gekregen. Na de jam en Aziatische saus, nu ook maar gewoon pruimen op siroop geweckt. Zodat ik die de rest van het jaar kan verwerken in jamies Griekse zalig zoete varkensstoof ook nog wat aardbeientaart vulling gemaakt. en aardbeien op siroop de kelder ziet er steeds gevulder uit Quote
Mellie Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Whoop whoop! Wat een rijkdom CC! 20 kilo pruimen, wat heerlijk! Helaas niemand met fruitbomen hier... en onze eigen bomen hadden nul opbrengst. Allemaal opgevroten door luis. De nectarines hangen te rijpen. Daar wachten we met smart op! Ben bezig de Turkse omelet saus te maken. Dat is alleen peper en tomaat, mag best wel pittig zijn. Graag zelfs! Ben alleen enigszins angstig omdat onze pepers zo heet zijn dit jaar. Edit: 5 potten geworden. De 6e en 7e pot gaat bij de vis. Vorig jaar een gerecht op en noest daar spontaan aan denken toen ik al deze saus zag. Quote
Erny Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Negen potjes pruimen ingemaakt, staan nu buiten af te koelen. En nog twee kleine potjes wilde bramen/wijnbes. Quote
Grork Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 de kelder ziet er steeds gevulder uit Wauww, dikke pluim Cupcakeje! Laat de winter maar komen straks Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
appelvrouw Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 10 margarinebakjes ingevroren met ingedikte tomatensaus, tomaten voornamelijke rode en gele Coeur de Boeufs, aangevuld met een bol knoflook, veel oregano en tijm en rozemarijn, salie en lavas ook een beetje.Hier de gele Coeur de Boeuf, niet zo groot als zijn rode zus maar wel een blijver. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 Ook hier druk aan het inmaken, de augurken op zoet/zuur .Een aantal tincturen gebotteld. De weegbreetinctuur is door veelvuldig gebruik dit jaar al 3 x gemaakt. Quote
Trea Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 4,5 pot pruimenjam van 1,7 kg pruimen. Was mierzoet... ik begrijp niet zo goed waarom, want ik had er nog geen kilo suiker bijgedaan. Even roeren, even proeven. Poeh, zoet! Een echte proefhap genomen, want was best geschrokken. Nee, mierzoet... heb er nog wat citroensap bijgedaan en wat extra pruimen... maar ik blijf het een zoete jam vinden. Benieuwd hoe het afgekoeld smaakt. .Ik heb ook mega veel pruimen. Reine Claude. Vorig jaar had ik ook het probleem met mierzoete (kersen)jam. Vorige week maakte ik pruimenjam met een zakje geleipoeder en 500 g geleisuiker op 1,5 kg fruit. Dan is het wel zoet. Maar niet mierzoet. En het wordt ook dik genoeg voor jam. Werkt goed bij de kersen en de pruimen. Het blijft daardoor wel minder lang houdbaar. En zonder geleipoeder krijg je compote. Lekker voor in de yoghurt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Hier zijn alleen de wilde pruimen rijp, de mirabellen en de reine Claudes wachten nog ff.3 kilo witte kool tot zuurkool geschaafd vanmorgen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 De eerste zakjes boontjes . De potjes azijn gefilterd, en een Italiaanse kruiden olie gemaakt. Quote
Charly Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Ha Indy, kersenpit-azijn kende ik nog niet. Ik meende dat in kersenpitten dat nare goedje zat. Wacht. Ik Google ff... Ah ja. Blauwzuur. Het ziet er wel mooi uit. Wat doe je ermee? Hier een eigen batch Corner Smith zoetzuurkomkommers gemaakt weer. Zo blij met dat recept. En gelukkig dus ook genoeg komkommers om er een paar potten mee te vullen dit jaar. Hoef ik niet meer te bedelen bij Appelvrouw Op de achtergrond zie je trouwens nog uitgesmolten reuzel. Het hele huis stinkt dan uuuuren lang naar viezige volvette damp. Maar je hebt wel ettelijke liters prachtig blank vet. Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.