Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Frambozen aardbeien jam gemaakt en 1200 gram schoongemaakte kruisbessen staan klaar.,hey ontbreekt alleen een inspiratie. Kruisbessen ja, Jam, met...?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hmm heerlijk jam😋

Hier houden we meestal niet genoeg vers fruit over voor jam (beland meestal zo in het mondje). 

Ik heb vandaag weer lekker pesto gemaakt, vind dat altijd zo lekker zomers smaken! Wij bewaren de pesto Max 1 week in de koelkast of geven het weg als het te veel is, weten jullie of er manieren zijn om het langer te bewaren? 

20200627_163342.thumb.jpg.d25df1208792b068ccb501403983647d.jpg

Geplaatst:

Ja je kan het prima invriezen in kleine bakjes. Laatst had ik zelfs een bakje van twee jaar terug, perfect nog. Ik doe alleen de kaas er nog niet bij.

• Thanks 1

Geplaatst:

Yodilahitiiiiii!
Weer sambal in huis. De eerste van dit jaar en ik hoop er nog vele ladingen van te maken, want verslaafd aan eigen sambal en veel vrienden met mij. Moet zo veel mensen teleurstellen als ze om mijn sambal vragen.

Het was een bescheiden oogst, maar toch 7 kleine jampotjes -van die proefdingen, heul klein dus, maar leuk voor de weggeef- en 1 groter potje voor mezelf. Kwam perfect uit. Daar heb ik zelf wel even genoeg aan en dan heb ik alweer de volgende lading pepers. Was wel even tranen hier zeg. Heel pittige lucht en die hangt er nog steeds. Ben flink aan het luchten.

Ingrediënten waren dit en na de foto heb ik toch nog wat pepers, paar rode uitjes en 1 flinke witte uit de tuin en een bol knoflook erbij gedaan. Citroengras liep ik ook langs en besefte me dat dat er natuurlijk ook in moet.
Nou ja. Wat is moeten. Maar dat had ik zo gedaan de eerste X en is goed bevallen.

Heel erg tevreden met het resultaat!

a0cb2eafb56d4107020694371884be69.jpg

befe5ca03916dd34ca10579d86295895.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Dit ziet er uit als het werk van een kenner. Vandaar mijn vraag aan je. Vorig jaar heb ik van het overschot aan pepers sambal gemaakt. Ik had 3 potten maar wij zijn geen grootverbruikers van sambal. Dus ik had tot vandaag nog 2 potten over, maar helaas beiden beschimmeld. Wat kan ik er aan doen om dat te voorkomen? Of is de beste oplossing: kleinere potjes?

Geplaatst:

@advanbrunschot  Als je maar zo af en toe wat gebruikt dan is het inderdaad aan te raden om kleinere potjes te gebruiken.

Maar als de sambal van goede samenstelling is zou deze eigenlijk niet moeten gaan schimmelen.

Waren de beschimmelde potjes al opengeweest?

Heb je de sambal geweckt na vullen?

Is de sambal heet in de potjes gegaan?

Zijn de potjes met soda schoongemaakt van te voren?

@Mellie Lekker he, sambal naar eigen smaak. Mmmmmmmmmm. :thumbup:

Geplaatst:

Ik kook de potten uit, bak de sambal tot er geen vocht meer vrij komt en dan nog iets langer en doe ze vervolgens heet in de schone potten. Dan dop erop en op zijn kop even wegzetten. Ik heb maar 1 x schimmel erop gehad in toch aardig wat sambal en moet eerlijk bekennen dat ik dat ruim eraf heb gelepeld (was uiteraard een grote pot en niet zo’n kleine) en de rest gewoon opgegeten. Smaakte prima, niets aan overgehouden, maar kan me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent.

Geplaatst:
Op 26-6-2020 om 20:59, appelvrouw zei:

Kruisbessen ja, Jam, met...?

Walnoten en rozijnen. Zelf gemaakt uit een boekje plm 45 jaar geleden met kruisbessen uit mijn eerste moestuin. Maar jij zoekt ws iets uit eigen tuin om te mixen?

Geplaatst:
4 uren geleden, HuubvG zei:

Walnoten en rozijnen

Klinkt goed Huub en walnoten heb ik volop. Heb je een recept met verhoudingen?

Geplaatst:

Het boekje en dus het recept heb ik al heel lang niet meer. Het smaakte echt goed maar begon wel na een tijd te schimmelen. Waarschijnlijk niet goed het recept gevolgd of niet schoon genoeg gewerkt? Dat is alles wat ik er nog van weet. Je zou eens wat kunnen experimenteren.

• Like 1
Geplaatst:

Nog snel lindebloesem geplukt vandaag en dat ligt nu te drogen. Ook de allerlaatste vlierbloesem geplukt voor limonade. Dat wordt een kleine 4 liter, maar zo komen we in elk geval de zomer weer door. Ik ga toch minder uitdelen hoor! Dit jaar heb ik het nu 4 x gemaakt en meer uitgedeeld dan zelf gedronken. Als mensen vlierbloesemlimonadesiroop willen, krijgen ze vanaf nu het recept
Dus

http://www.detuinschuur.be/dezomerinjeglas

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Haha, soort van flessepost @Mellie ? Geef je ze een leeg flesje met een opgerold briefje met het recept erin. :lol:

aangepast door Erny
  • Like 3
Geplaatst:

Mooie recepten zeg. Ik was al aan de slag gegaan vanmorgen en heb 5 potten met kruisbessen en walnoten gemaakt en 5 met kruisbessen, kumquats en rozijnen. Ik dacht heel even klaar te zijn voordat de aalbessen rijp zouden zijn maar Lie heeft net twee emmers kersen Hedelfinger geplukt. Morgenochtend schoonmaken en maar weer doorrrrrr

• Like 1

Geplaatst:

Die aalbessen limonade siroop ziet er lekker uit zeg @Vastone! Hoe heb je dat gemaakt?

Ik heb kersen, aalbessen en aardbeien op alcohol gezet, en jam gemaakt. Vooral de jam gemaakt van de drie samen is erg lekker! Jammer genoeg is het kersenseizoen hier al voorbij en kan ik er dus niet meer van maken. Leermoment, volgend jaar maak ik meteen meer :D 

Mijn Instagram: simply.lumi

Geplaatst:

Goed idee die flessenpost  met  recept! 

En de jam met kersen, aalbessen en aardbeien klinkt heerlijk! Hier geen kersen.. er hingen er zo weinig aan de boom dat ik het te veel moeite vond om ze te beschermen, maar daarmee hadden wij welgeteld 0 kersen omdat de vogels ons voor waren. 

De limonade van aalbessen was inderdaad erg goed gelukt! Er wordt met veel plezier van gedronken. Ik heb 1kg aalbessen met steeltjes er aan gewassen en in een pan gedaan, langzaam aan de kook gebracht (ondertussen roerend), toen het kookte een minuut of drie flink doorgekookt en daarna boven een pan in een zeef de besjes "uitgewreven". Daarna sap terug in de pan, ongeveer 400 gram suiker erbij en roerend koken tot de suiker opgelost was. En daarna heb ik het nog een keer door de zeef geschonken om er zeker van te zijn dat het helemaal glad was.

Geplaatst:

Pffft op de helft van de twee emmers kersen. Ff liggen hoor. 8 potten gewoon kersenjam en 5 potten zwartzwalder kirchentortejam met pure chocolade. Het is snoep!

• Like 1

Geplaatst:

Gisteren "pesto" gemaakt van het blad van oost indische kers, walnoten, oude kaas, knoflook, citroen en olijfolie. En die is heerlijk geworden. Eigenlijk lekkerder dan de originele versie. Pittiger en frisser (en een stuk goedkoper). Vanavond dus pasta, savooiekool en pesto.

Ik heb nog veel ook-blad over. Ik las hier dat pesto goed in te vriezen is. Maar moet dat dan zonder kaas of kan het ook met?

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Dat las ik. Maar zou het ook met kaas er al door kunnen? Dat is wel handiger.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

In het recept dat ik ooit las werd het afgeraden. Dus nooit gedaan. Ondertussen op 22 potten kersenjam waaronder ook met walnoot. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...