Geplaatst: 4 augustus 20232 j @appelvrouw wat een mooie kleur heeft die zalf zeg! Heel mossig, mooi. Hoe kom je aan wolvet? Kun je pure lanoline kopen ergens?
Geplaatst: 4 augustus 20232 j De kleur komt van het smeerwortelblad dat ik mee heb laten trekken in de olie. Ik heb het wolvet op Texel gekocht bij de schapenboer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 augustus 20232 j Pittige kruiden ketchup, gele ketchup en op verzoek nog courgette ketchup 5 augustus 20232 j aangepast door Lia56
Geplaatst: 5 augustus 20232 j @Mellie De hekserij in Kampen heeft een heleboel ook lanoline. Ze hadden vroeger ook altijd veel grondstoffen voor het verven met planten, maar nu vooral voor cosmetica. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 augustus 20232 j Op 31-7-2023 om 16:54, Jorieke123 zei: Ik heb potjes met framboos+braam+zwarte bes+aardbei-puree ingemaakt, en een paar liters sap van al die vruchten plus pruim. Hoe maak je die puree? Is dat zonder pitjes e.d.?
Geplaatst: 6 augustus 20232 j Auteur Ja. Ik heb het sap er dan dus uit laten lekken en in flessen gedaan (of ik maak er siroop van) en dan draai ik de prut nog door de passeerzeef. Ach, er blijven nog wat pitjes in zitten, maar je haalt er ook wel veel uit. Vooral als je net als ik de zwarte bessen niet AL te netjes van hun stokjes hebt gehaald enzo Als ik dan nog niet moe ben van het inmaken en werken dan droog ik die laatste pitjesbende nog goed in de oven en dat doe ik dan weer in stukjes/vlokjes door een lekkere thee mix. Maar anders gaat het naar de kippen of varkens Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Ook weer pasta saus aan het maken met 7kg gemixde tomaten soorten, past maar net in de pan.
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Fase 2 is bereikt van de tomaten saus, eerst 1,5 uur gekookt toen door de passe vite en nu opnieuw koken om in te dikken saus is nog heel dun net water xD
Geplaatst: 10 augustus 20232 j @Mellie ik heb geen vulling gebruikt, wat in die bak zit is wat uit de passe vite kwam, een mix van tomaten zaden en tomaten vellen. Verder vindt ik het prettig om een gladde saus te hebben, dan eten de kinderen het teminste 😉 groentes voeg ik pas toe bij de maaltijd zelf.
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Het vruchtvlees van de tomaten is de vulling. Nu heb je (bijna) alleen tomatensap over. Als je nog verder gaat inkoken, dan wordt alleen de smaak sterker, omdat het water verdampt.Wat je kunt doen is alleen de velletjes en zaadjes eruit te filteren, dan houd je de vulling nog grotendeels. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Ik doe het ook niet zo. Maar denk dat ik het wel snap! Ik maak bramenjam, ooit met hele bramen gedaan, maar vind het toch lekkerder als het gezeefd is. En ja, dan raak je ook wel wat vruchtvlees kwijt. Je hebt minder volume dan. Maar wel erg lekker! Zo zal het ook met de tomaten zijn van Kevin. Lekker geconcentreerde tomatensaus. Voor mijn tomatenprut mik ik een uitje, knoflook, paprika en een kleine courgette in de pan. Daarbij natuurlijk tomaten. En kruiden. Lekker laten pruttelen en dan de staafmixer erop. Heerlijk! Maar wil binnenkort een keer tomaten kopen, en dan met enkel tomaten proberen en dan in de oven. Lijkt me ook zo lekker. Zo ziet mijn prut er dan uit. ( staan nu twee bakken af te koelen)
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Geen verstand van wat het handigst is heb precies dit recept gevolgd. https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/tomaten-basissaus/ Ziet er netjes uit jootje, bij ons zijn het kieskurige eters dus de gladheid van de saus is erg belangrijk anders wordt het niet gegeten vanwege de structuur 😛 Het recept uit de oven heb ik ook gemaakt van de website van diana dat is tomatensaus 2.0 die was echt heel lekker geconsentreerde smaak maar kwa volume lever je dan echt heel veel in 10 augustus 20232 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Auteur Ik doe wat Kevin doet, maar zet eerst de staafmixer even flink in de pan. Daarna dan pas door de zeef. Zo zijn er toch heel wat dingen (velletjes, pitjes, enz) extra fijn gemalen en die blijven wel in de uiteindelijke saus. Dan door de passeerzeef op de wat grovere stand (qua gaatjes). En nog een tijdje inkoken om hem dikker te krijgen. Of dat moet je al gedaan hebben met alle vellen en pitjes natuurlijk. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 augustus 20232 j Ik doe ook wat Kevin doet. Tomatensaus gaat altijd door de zeef. Geen passeerzeef, daarbij blijft te veel achter. Een gewone zeef met houten stamper. Wat in de zeef achterblijft is vellen en pitten, daar zit nul smaak aan dus waarom zou je dat erin laten? De saus is inderdaad waterig maar dat vind ik prima want de smaak is goed genoeg.
Geplaatst: 14 augustus 20232 j 11 potjes vruchtenjam. Alles wat ik opgespaard had in de vriezer, rode en witte bessen, kruisbessen, bramen en wat aardbeien. lekker is ie! 😊😋
Geplaatst: 14 augustus 20232 j Bieten chutney. Er is van de 4 potten helaas maar 1 vacuum. Ik heb geen idee wat er mis is gegaan. misschien was het binnen te warm? Ik zag een tip online dat ik ze nog kan wecken dus ga ik morgen dat maar proberen. Hopelijk trekken ze dan wel vacuum.
Geplaatst: 15 augustus 20232 j Bieten chutney. Er is van de 4 potten helaas maar 1 vacuum. Ik heb geen idee wat er mis is gegaan. misschien was het binnen te warm? Ik zag een tip online dat ik ze nog kan wecken dus ga ik morgen dat maar proberen. Hopelijk trekken ze dan wel vacuum.Het ligt meestal aan de deksel. Pak ff een nieuwe voor je gaat wecken. Maar welk recept gebruik je? Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 15 augustus 20232 j Op 3 augustus augurken ingelegd. Augurken eerst 24 uur in zout water. Afgespoeld. Water,azijn, suiker en kruiden opgekookt. Augurken in pot, kruidenvocht, heet, erbij, deksel erop. Nu ziet het er zo uit. De potten hebben gelekt. Deze pot heeft een bol deksel ! Is dit nog te redden ? Heb ik iets fout gedaan ? Graag uw raad.
Geplaatst: 15 augustus 20232 j @Amrutten dat ziet er niet lekker meer uit. Ze zullen toch aan het fermenteren zijn geslagen. verder is het voor mij heel lang geleden dat ik ooit eens augurken heb ingmaakt dus hebben andere mensen waarschijnlijk meer verstand hiervan. ik heb vorig jaar met bieten zoet-zuur de bieten even mee gekookt in het azijn mengsel zodat het alles echt goed heet was. Maar met augurk is dat anders geloof ik omdat die snel zacht worden. Welke verhouding azijn/water/suiker heb je gebruikt?
Geplaatst: 15 augustus 20232 j @bonnie f een goede tip voor de volgende keer. Ik las je bericht net te laat. Ze zijn net geweckt en toch nog allemaal geplopt! Ik zal volgend jaar eens alle deksels vervangen. Heeft iemand hier toevallig nog een goedkoop web-adresje voor?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.