Geplaatst: 26 december 202526 Dec Je kan zo een pot heet afvullen en dan direct sluiten en omkeren. Bij zo een groot volume blijft de temperatuur lang genoeg hoog om op die manier te steriliseren. Ik zet zelf potten nog even in de magnetron na het afvullen. Als de inhoud omhoog komt, roer ik het nog eens om. Als de inhoud weer omhoog komt, gaat het deksel erop en dan op zijn kop. Kwestie van de vinger aan de knop, maar het werkt goed. Behalve bij appelmoes en dingen met veel suiker. De inhoud van een grote pot kun je na het openen verhitten en in kleinere potjes opnieuw inmaken. Ik open in de winter eerst de kleine potjes, dus ik heb altijd weer kleine potjes tegen de tijd dat ik een grote pot open.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Een potje potje potje potje ve-e-et. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 2e couplet..retteketet..👯♀️👯♂️👯Over inmaak gesproken en dan voornamelijk over kweepeer: het valt me op dat de bovenste centimeter van de verschillende kweejam en gelei nu wat donkerder is dan de rest van de bereiding. Dat is toch iets met zuurstof in de bovenste laag? Jorieke jij vult potten altijd maximum af heb jij dat ook? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Auteur Nou maak ik geen kweejam, en heb ik slecht een enkele keer kweegelei gemaakt... maar mijn andere jammetjes verkleuren niet nee. Misschien is kwee er gevoelig voor? Mij staat wel bij dat ik een keer wat verkleurde aardbeienjam had, dat was apart schuimig geworden en gebleven. De bovenste laag werd een muffige tint bruin. Ik inderdaad vul tot zo vol mogelijk. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hier niet verkleurd, maar ik zou bijna denken da tje kwee zo lang kookt dat er weinig meer te verkleuren is. Staan je potjes in het donker @appelvrouw ? Dat scheelt wel heel erg. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Op dit moment geen donkere laag op de kweejam. Maar in het verleden wel gehad. Geen idee ook hoe of waarom.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dank. Jazeker in pikkedonker. Ik heb het ook wel eens eerder gehad maar ook niet altijd. Als je het bij zwarte bes of braam hebt zie je er natuurlijk niks van. Ik vroeg me af, misschien een beetje te vaak gebruikte deksels? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.