Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

@jootje ik gebruik ook een mix en lukt gewoon hoor. Wordt mooi roze. Kleur komt vrij als je sap van citroen erbij doet. Zal wel een chemische reactie teweegbrengen met het zure erin. Dan wordt het boem, ineens knalroze!

Geplaatst:

Ik hoef er geen citroen bij te doen, deze rabarber zelf is al zuur genoeg.

Geplaatst:

Willen jullie je recept delen voor de rabarber limo? Ik moet andere opties verkennen na een heleboel compote en taarten 😅

Geplaatst:

De mijne heb ik van de Velt website, heel simpel.

Heb deze als PDF opgeslagen, stuur zo wel via email @Lsjr33

Geplaatst:
16 uren geleden, acpronk zei:

Ik hoef er geen citroen bij te doen, deze rabarber zelf is al zuur genoeg.

Citroën is voor de houdbaarheid en het weer ‘tangy’ maken nadat je er suiker bij doet.

Geplaatst:

Zou dit ook smaken met limoen? Misschien ga ik dat morgen proberen, ik heb blokjes limoensap in de diepvries.

Geplaatst:

Vast wel! @Arja gewoon doen zou ik zeggen

Geplaatst:

Uh oh... telefoon lag buiten bereik en ik dacht dat ik het siroop recept uit mijn hoofd wist. Per ongeluk bijna twee keer zoveel suiker gebruikt als in het recept staat 🫢

Kunnen we er heeeeeel lang mee doen.

20260524_143635.jpg

Geplaatst:

Oeh dit spulletje is best lekker! Twee liter rabarberlimo gemaakt. Recept Velt, met wat extra suiker (niet nodig, volgende keer niet doen) en twee blokjes limoensap.

PXL_20260525_192115838.jpg

Geplaatst:

Ik heb twee potten, eentje met oregano en eentje met munt, gedroogd.

P1060744.JPG

Een hele mooie grote dropplant stond vreselijk in de weg, hij was spontaan opgekomen tussen de tegels.

Hij nam alleen alle licht weg van de tomaat en de bonen, die ernaast stonden.

Met pijn in mijn hart toch maar helemaal gesnoeid, maar hij krijgt een tweede leven, want ook deze bladeren worden gedroogd.

P1060743.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

uiteindelijk half potje gedroogde munt en half potje gedroogde rozemarijn geworden. Rook heerlijk. Hu aan de vlierbloesemlimo. Ruikt heel lekker al.

Geplaatst:

Gister mijn vlierbloesem siroop afgemaakt…

Gezeefd.. 1 liter vocht met 500 gr fijne suiker opgekookt en in uitgekookte schone fles gedaan👍😊 Beetje over in een kopje met heet water erop een heerlijke thee😋

Ene toch rosé geworden 😍🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

IMG_8021.jpeg

IMG_8014.jpeg

IMG_8012.jpeg

Ene @jootje vroeg jij niet ergens naar stroop? 🤔

In mijn boek staat ; mengsel nog ff opkoken voordat je het zeeft..

Per liter vocht 1,5 kg suiker toevoegen en zachtjes laten in koken tot het vocht stroperig word. In schone jampotjes gieten.

🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

Mooie kleur @Vrouwholle! Mijne is veel geler.

14 liter geworden. Ik maak niet meer dit jaar. Overigens ook nog niet eerder zo laat pas genaakt. Vroegst was 1 x op 25 april. Was kennelijk een warm voorjaar. Dit jaar had ik vorige week al makkelijk kunnen plukken en de week daarvoor zoekend. Als in, je zoekt je rot naar mooie bloemschermen en loopt van struik naar struik en hebt mazzel met 3 bloemschermen per boom. Je bent dan kilometers aan het lopen. Nu ook trouwens 5 km gelopen. Maar er was genoeg. IMG_7553.jpeg

IMG_7554.jpeg

IMG_7555.jpeg

Superlekker met veel ijs en extra limoen of citroen en pepermunt. Of door de mojito. Of over slagroomijs. Of in taart. Door de trifle. Ach. Zo veel toepassingen! Het komt wel op hier. Had dit haar nog 3 liter over want tegenwoordig ook erg fan van rabarberlimo en van rozenlimo. Drink dit natuurlijk niet elke dag. Maar komende tijd wel. Gisteren kan met rozen opgezet. Over een dag of 3/4 ook weer rozenlimo. Dat is een meer ‘sophisticated taste’. Wat meer volwassen zeg maar. Dit is heel bloemig en zomers. Rozenlimo is wat zwaarder, wat ronder van smaak en dat is dan weer rozensmaak. Moet je maat van houden. Maar ook erg lekker! Nu al zin in.

Geplaatst:

Wauw lekker veel @Mellie 😋

Idd heel veel toepassingen…voor mij is de tijd aangebroken dat ook het inmaken en bakken minder word… we eten minder.. we moeten meer om gezondheid denken…(minder zout… minder zoet… minder vet en wat al niet meer…🙄

Minder eters thuis… ik heb nog fles siroop (citroenmelisse dacht ik staan…)…. Dus ik hou het bij deze ene liter…😅

Vroeger ging ik ook op pad ervoor maar nu heb ik mijn eigen vlier… een roodbladige… met iets rosige bloemschermen vandaar dat ik echt rose siroop heb…😊 Deze bloemschermen waren al wat lager in bloei en dus witter vandaar dat ik verwachte minder rose siroop te krijgen maar blijkbaar komt de kleur ook van steeltjes…Afijn maakt niet uit allemaal lekker!!

Mischien morgen met onze kleindochter nog wat vlierschermen in beslagje doen en bakken.. ook altijd lekker…

En nog wat schermen invriezen omdat ze goed combineren met kruisbessen die later rijp zijn…😊🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

Gemaakt maar wel om meteen op te drinken, vlierwater met sinaasappel zónder suiker

image.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.