Erny Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 @mdubbelm Sinds ik ze gewoon lekker wild op de grond laat groeien heb ik ook goede oogsten. Eerder wilde ik ze omhoog laten groeien, tegen rekjes etc, en dat was duidelijk minder succesvol. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 @appelvrouw, ik vind het een risico, vooral door de toegevoegde suiker. Ik had hier melkzuurgisting in een pot komkommer, die ik deze zomer had ingemaakt met suiker. Je kunt het nat eraf gieten, opnieuw aan de kook brengen en over de potten verdelen, en daarna iedere pot afzonderlijk in de magnetron verhitten tot 81 graden. Ik meet dat met een kookthermometer. En dan meteen het deksel erop, en omkeren. Zo doe ik het bij alles, ik steriliseer nooit een pot of een deksel. Alleen bij de komkommer ging dat dus mis, omdat ze zo dik waren dat ze niet in de kern warm genoeg werden. Of bij de helft van de potten naverhitten, dan weet je voor volgend jaar wat werkt. 1 Quote
Erny Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Tomatillo hotsauce. Was iets aan het klaarmaken in de oven en dacht dat het handig was om de tomatillo's gelijk ook in een ovenschaal te garen. Paar tenen knoflook erbij en vier Jalopeno's. Het afgekoelde vervolgens in het molentje en dat resulteerde eigenlijk al in een kant en klaar lekker sausje. Fris, lichtzurig, lichtzoetig en pittig. Opnieuw verhit en voor eventuele houdbaarheid toch nog een beetje suiker en azijn toegevoegd. Heerlijk geworden. Flesjes laatst gekocht in supermarkt Duitsland, zwaar in de aanbieding, had ze eigenlijk allemaal moeten kopen. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 9 uren geleden, fre3ke zei: k had hier melkzuurgisting in een pot Had je er ook azijn bij? Want dat heb ik wel, puur azijn 4 % en suiker. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Roelie Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 Paar flessen appelsap, paar flessen druivensap, pompoen/sinaasappeljam, kruisbessenjam, aardbeienjam, zwarte bessenjam. Het seizoen voor kruis- en zwarte -bessenjam is uiteraard al voorbij, maar we hadden alles in de vriezer bewaard. De oogst was dit jaar meer dan uitstekend dus er is weer veel om weg te geven...😉 De pulp die is overgebleven van het appelsap maken ga ik vandaag weer verhitten en in potjes doen. Dit gaat dan mettertijd voor een deel weer door de nog te maken frambozen en rode bessenjam. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 12 hours ago, appelvrouw said: Had je er ook azijn bij? Ja natuurlijk🤣. Als er veel vocht in je product zit, is de zuurgraad van het totaalproduct toch niet zo hoog. Je hebt je potten best wel volgepropt, dus het effect van de azijn lijkt me beperkt. Daarnaast verdragen melkzuurbacteriën zuur (ik weet niet tot welk niveau precies). Quote
Mellie Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 Jammmmmmm1 Kg aardbei resultaat 4 potjes en paar kleine weggeef potjes1,7 kg framboos geel en rood met wat abrikozen en een vleugje vanille Resultaat 5,5 pot en een weggeefpotje Links aardbei rechts framblijtjes 3 Quote
Mellie Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 En net de gedroogde pepers door de molen gehaald. Yesssss ik heb genoeg voor 1 jaar! Mijn potje is vol en ik heb over en er hangt nog genoeg in de kas. Heppie de peppie Ethiopian brown en Turkse kıl biber voor de chilivlokken 4 Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 3 uren geleden, fre3ke zei: Als er veel vocht in je product zit Ja dat kan de trigger zijn…of niet. De paprika’s hebben een nacht in het zout gestaan en daar kwam aardig wat vocht uit. Daarna gespoeld en nagedroogd met de theedoek. Maar is er zeker ook zout achter gebleven in de paprikaas. Het recept is van Diana, ik ga haar even vragen. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2022 Auteur Geplaatst: 27 september 2022 Limonadesiroop van zwarte bessen, bramen, een beetje pruimensap, en Japanse sierkwee. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 181 flessen appelsap! 9 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 (aangepast) Appeltaart jam. Er stevig geworden, wel erg lekker ook, met in cointreau geweekte rozijnen. 1 oktober 2022 aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Klinkt lekker: in Cointreau geweekte rozijnen 😋 2 Quote
Swa Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Ajuinsoepje gemaakt 4-tal mooie ajuinen in kleine stukjes gesneden en samen met 25gr boter/margarine laten verkleuren in een kookpot. Eventueel een paar in vier gesneden knoflookteentjes toevoegen. 2 eetlepels bloem in water oplossen en bij de verkleurde ajuin voegen. Peper en zout. 1 liter warm water bijvoegen en het geheel nog 20 minuten laten koken. Half uurtje laten staan. Voor het opdienen een soepbord voorverwarmen. Een geroosterde boterham in het diepe bord leggen, gulzige laag geraspte kaas erop en 40 seconden in de microgolf dat de kaas net gesmolten is. Soep uitschenken over de boterham in het bord en smullen Quote
henkg Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 9 uren geleden, appelvrouw zei: Appeltaart jam. Wil je dat later gaan gebruiken als vulling voor appeltaart(jes)? Is dat daarvoor niet te nat en misschien al te gaar? 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 Absoluut niet te nat Henk, volgens mij kan ik plakken snijden uit de pot. Maar het idee is vooral jam, jam met de smaak van appeltaart. Want idd het is al gaar. Ik zou wel een bodem kunnen voorbakken en het daarop uit kunnen smeren🧐 en dan nog even terug bakken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 Lijkt me lekker, Jet! Of in bladerdeeg! Soort strudel? 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 Geen gek idee Jootje, Ja bladerdeeg, kan ik gaan proberen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 Kweepeergelei kweepeermoes ( met appels) kweepeer op siroop. ook hier de pitten op alcohol… en cake met kweepeer tevreden met alles! 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2022 Kweepeerstroop! Tenminste... dat hoop ik. Dat het dik wordt zeg maar. Mijn jam is regelmatig te dun, mijn limonadesiroop nog wel eens veel te dik. Dus tja... 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 6 oktober 2022 Geplaatst: 6 oktober 2022 Lijkt me wel de goede dikte zoals het van de lepel afrolt. Wat een mooie kleur geworden zeg. Ik heb van @mdubbelm een soort kweepeergelei gehad afgelopen jaar. Is erg lekker. Eet dat bij een kaasplankje, maar dat doe ik natuurlijk ook niet elke dag. Stroop is dan toch wat makkelijker op brood. Nou ja… ik heb toch te weinig kweeperen Bij mij beginnen ze net te verkleuren. Dus sowieso nog geduld. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 oktober 2022 Geplaatst: 6 oktober 2022 9 uren geleden, Jorieke123 zei: Kweepeerstroop Recept? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2022 Nou ik kookte een berg scheve/kleine/rare peertjes die ik in 4-en of 8-en sneed. Dat liet ik een nacht staan, de volgende dag alles uit laten lekken (wat aangedrukt ook, ik had eigenlijk onze pers willen gebruiken maar dat zat er niet in) en dat sap inkoken inkoken inkoken. Daar moet ik toch echt een houtkachel voor hebben, buiten ofzo. Want dit kost veel teveel stroom zo Het werd donkerder en donkerder en toen heb ik er suiker bij gegooid. Nog meer koken en nu zit het in potjes en is het zowaar dik! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.