Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@mdubbelm Sinds ik ze gewoon lekker wild op de grond laat groeien heb ik ook goede oogsten. Eerder wilde ik ze omhoog laten groeien, tegen rekjes etc, en dat was duidelijk minder succesvol.

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw, ik vind het een risico, vooral door de toegevoegde suiker. Ik had hier melkzuurgisting in een pot komkommer, die ik deze zomer had ingemaakt met suiker.

Je kunt het nat eraf gieten, opnieuw aan de kook brengen en over de potten verdelen, en daarna iedere pot afzonderlijk in de magnetron verhitten tot 81 graden. Ik meet dat met een kookthermometer. En dan meteen het deksel erop, en omkeren. Zo doe ik het bij alles, ik steriliseer nooit een pot of een deksel. Alleen bij de komkommer ging dat dus mis, omdat ze zo dik waren dat ze niet in de kern warm genoeg werden.

Of bij de helft van de potten naverhitten, dan weet je voor volgend jaar wat werkt.

• Like 1
Geplaatst:

Tomatillo hotsauce.

Was iets aan het klaarmaken in de oven en dacht dat het handig was om de tomatillo's gelijk ook in een ovenschaal te garen. Paar tenen knoflook erbij en vier Jalopeno's.

Het afgekoelde vervolgens in het molentje en dat resulteerde eigenlijk al in een kant en klaar lekker sausje. Fris, lichtzurig, lichtzoetig en pittig.

Opnieuw verhit en voor eventuele houdbaarheid toch nog een beetje suiker en azijn toegevoegd.

Heerlijk geworden. :mrgreen:

Flesjes laatst gekocht in supermarkt Duitsland, zwaar in de aanbieding, had ze eigenlijk allemaal moeten kopen. :roll:

20220925_162648.thumb.jpg.ea26bde7f49b27c743d89fcb3684564d.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Paar flessen appelsap, paar flessen druivensap, pompoen/sinaasappeljam, kruisbessenjam, aardbeienjam, zwarte bessenjam. Het seizoen voor kruis- en zwarte -bessenjam is uiteraard al voorbij, maar we hadden alles in de vriezer bewaard. De oogst was dit jaar meer dan uitstekend dus er is weer veel om weg te geven...😉

De pulp die is overgebleven van het appelsap maken ga ik vandaag weer verhitten en in potjes doen. Dit gaat dan mettertijd voor een deel weer door de nog te maken frambozen en rode bessenjam. 

• Like 1
Geplaatst:
12 hours ago, appelvrouw said:

Had je er ook azijn bij?

Ja natuurlijk🤣.

Als er veel vocht in je product zit, is de zuurgraad van het totaalproduct toch niet zo hoog. Je hebt je potten best wel volgepropt, dus het effect van de azijn lijkt me beperkt.

Daarnaast verdragen melkzuurbacteriën zuur (ik weet niet tot welk niveau precies).

Geplaatst:

Jammmmmmm

1 Kg aardbei resultaat 4 potjes en paar kleine weggeef potjes

1,7 kg framboos geel en rood met wat abrikozen en een vleugje vanille
Resultaat 5,5 pot en een weggeefpotje

b14639ea6ca02da05e06640a8ace77a0.jpg
Links aardbei rechts framblijtjes

• Like 3
Geplaatst:

En net de gedroogde pepers door de molen gehaald. Yesssss ik heb genoeg voor 1 jaar!
Mijn potje is vol en ik heb over en er hangt nog genoeg in de kas. Heppie de peppie

42f08cdb99fce30c9a02bb884d6f43be.jpg

Ethiopian brown en Turkse kıl biber voor de chilivlokken

f260834f2f504c9cfba059cbffadd892.jpg

• Like 4
Geplaatst:
3 uren geleden, fre3ke zei:

Als er veel vocht in je product zit

Ja dat kan de trigger zijn…of niet. De paprika’s hebben een nacht in het zout gestaan en daar kwam aardig wat vocht uit. Daarna gespoeld en nagedroogd met de theedoek. Maar is er zeker ook zout achter gebleven in de paprikaas. Het recept is van Diana, ik ga haar even vragen.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Appeltaart jam. Er stevig geworden, wel erg lekker ook, met in cointreau geweekte rozijnen.

D802A634-BD4B-40A9-A0A3-08295ADA1564.thumb.jpeg.109a0e018bebf41617cc8b637a9d08c6.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

Geplaatst:

Ajuinsoepje gemaakt

4-tal mooie ajuinen in kleine stukjes gesneden en samen met 25gr boter/margarine laten verkleuren in een kookpot.

Eventueel een paar in vier gesneden knoflookteentjes toevoegen.

2 eetlepels bloem in water oplossen en bij de verkleurde ajuin voegen.

Peper en zout.

1 liter warm water bijvoegen en het geheel nog 20 minuten laten koken.

Half uurtje laten staan.

Voor het opdienen een soepbord voorverwarmen.

Een geroosterde boterham in het diepe bord leggen, gulzige laag geraspte kaas erop en 40 seconden in de microgolf dat de kaas net gesmolten is.

Soep uitschenken over de boterham in het bord en smullen :-)

Geplaatst:

Absoluut niet te nat Henk, volgens mij kan ik plakken snijden uit de pot. Maar het idee is vooral jam, jam met de smaak van appeltaart. Want idd het is al gaar. Ik zou wel een bodem kunnen voorbakken en het daarop uit kunnen smeren🧐 en dan nog even terug bakken.

Geplaatst:

Lijkt me wel de goede dikte zoals het van de lepel afrolt. Wat een mooie kleur geworden zeg. Ik heb van @mdubbelm een soort kweepeergelei gehad afgelopen jaar. Is erg lekker. Eet dat bij een kaasplankje, maar dat doe ik natuurlijk ook niet elke dag. Stroop is dan toch wat makkelijker op brood. Nou ja… ik heb toch te weinig kweeperen

Bij mij beginnen ze net te verkleuren. Dus sowieso nog geduld.

Geplaatst:

Nou ik kookte een berg scheve/kleine/rare peertjes die ik in 4-en of 8-en sneed. Dat liet ik een nacht staan, de volgende dag alles uit laten lekken (wat aangedrukt ook, ik had eigenlijk onze pers willen gebruiken maar dat zat er niet in) en dat sap inkoken inkoken inkoken. Daar moet ik toch echt een houtkachel voor hebben, buiten ofzo. Want dit kost veel teveel stroom zo :crazy:

Het werd donkerder en donkerder en toen heb ik er suiker bij gegooid. Nog meer koken en nu zit het in potjes en is het zowaar dik! 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...