Geplaatst: 26 juni 20232 j Eureke! Ik begreep ineens waarom gelei vaak een soep blijft. Heb het nu kunnen oplossen en mooie kruisbessengelei gemaakt.
Geplaatst: 26 juni 20232 j kruisbesjam. Had verse groene kruisbessen, aangevuld met wat rode kruisbessen uit de vriezer.
Geplaatst: 26 juni 20232 j Kruisbes jam Dat is een idee! [emoji106]Heb dit jaar een net over de struiken gespannen dus de merels hadden pech. Ze zijn nu mooi rood, maar vindt ze zo nog te zuur.
Geplaatst: 26 juni 20232 j Zwarte bessen Ben Sarek op grappa. Had ik vorig jaar ook gemaakt, 2 liter was genoeg om de winter door te komen. Ik maak ook al een paar dagen zwarte bessensap en -moes van de andere rassen. Dr. Bauers Ometa vooral geeft goede sapbessen.
Geplaatst: 3 juli 20232 j Kruisbessen jam, aangezien de kruisbessen nog steeds niet op waren. Toen had de jongste er ineens wel zin in. Handenvol gingen er in het kind, ehm, hallo? Tot ik zei dat het wel mooi geweest was. Ik was al begonnen aan de jam. Hij had nog best een paar flinke handjes kunnen eten, want het was 1 pot en een beetje… Toen een mini potje gevuld. Nog steeds over. De man heeft toen 2 eetlepels zo opgegeten. (Brrr, dat kan ik echt niet) Pffff. Zo stom dat je baalt als het net niet uitkomt [emoji38] luxe probleem vrees ik.
Geplaatst: 3 juli 20232 j Jeetje zeg... zoveel kunnen er al oogsten en inmaken... hier is t nog wachten op hoor..
Geplaatst: 3 juli 20232 j Ook maar van 1 struik hoor en slechts 1 potje. De rest is nog lang niet rijp. Troost dat een beetje @lia56? Wel erna de smaak te pakken gehad en nu 2 potten pruimenjam gemaakt aangezien de gekochte pruimen te zacht waren geworden om te eten. Dat vind ik echt een lekkere jam! Misschien koop ik nog wat pruimen voor dit doel. Vorig jaar niet gemaakt. Ik heb 1 pruim aan alle bomen samen hangen, dus van eigen tuin moet jk het niet hebben voor de pruimen! Dat moet zeker troostend werken Lia!
Geplaatst: 4 juli 20232 j De eerste pot augurken van het seizoen. Het regent nu een beetje in Eindhoven, dus komende dagen volgen er veul meer...
Geplaatst: 4 juli 20232 j Ik vraag me toch nog steeds af waarom men zoveel jam maakt, wij eten het echt nooit vanwege de suiker. 😄 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 5 juli 20232 j @msdg het hoeft niet met veel suiker. Ik gebruik ongeveer 300 gr suiker op soms wel 1,5 kg fruit. Jam smaakt goed. Als je het zelf maakt, heb je heel wat variatie, het is lekker op brood en makkelijk preserveren van je fruit. Soms houden we echt fruit over. Bovendien vind ik supermarkt jam gewoon veel minder lekker en als ik zie hoeveel suiker daar in gaat, ook nog eens zonde van de calorieën die je ermee wegtikt. Dus daarom doe ik het. Waarom andere mensen jammen, weet ik niet. [emoji12] vast iets soortgelijks.
Geplaatst: 5 juli 20232 j het hoeft niet met veel suiker. Ik gebruik ongeveer 300 gr suiker op soms wel 1,5 kg fruit. 300 gram pure suiker op 1,5kg fruit? Is het dan nog lang houdbaar?Advies is toch 1 op 1 met geleisuiker? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 juli 20232 j Klopt, maar dat doe ik niet. Geleisuiker vind ik sowieso niet zo lekker. Bosbessen blijven minder lang goed. Daar gebruik ik het wel eens bij. Het lijkt een zoetere smaak dan normale suiker te hebben. Zelfs die minder zoete is heel zoet. Gewoon raar smaakje eigenlijk. Dan gebruik ik liever -indien nodig- een snufje agar agar om het te binden. Weinig suiker merk je in het bewaren. Jam is dan beduidend minder lang houdbaar. Zolang hij vacuüm dicht zit, wel lang hoor. Maar zodra de jam open is, moet het potje binnen 4 weken wel op zijn. En dat lukt bijna altijd.
Geplaatst: 6 juli 20232 j Kijk eens wat ik heb gekocht! 10 kilo heerlijk naar zomer smalende cherry tomaten! Daar maak ik nu saus van met heel veel geoogste knof en oerprei en paprika en kruiden. Kom maar doorrrr
Geplaatst: 6 juli 20232 j Op 5-7-2023 om 11:50, acpronk zei: 300 gram pure suiker op 1,5kg fruit? Is het dan nog lang houdbaar? Advies is toch 1 op 1 met geleisuiker? Officieel moet er een berg suiker in zitten om jam te mogen heten maar voor eigen gebruik hoeft dat natuurlijk niet en ligt het eraan welk soort gelei je gebruikt. Om voor het gemak even de producten van Van Gilles als voorbeeld te nemen: 1 op 1 met de gewone geleisuiker . Deze is langer dan een jaar houdbaar. 1 op 0,5 met geleisuiker speciaal. 1 jaar houdbaar. of 1 op 0,25 met geleipoeder is een half jaar houdbaar. 6 juli 20232 j aangepast door loes
Geplaatst: 6 juli 20232 j Op 5-7-2023 om 11:50, acpronk zei: 300 gram pure suiker op 1,5kg fruit? Is het dan nog lang houdbaar? En als je de potjes even na steriliseert in de oven zijn ze nog veel langer houdbaar. Mellie ik gebruik juist wel de speciaal geleisuiker ( en dan meestal 1500 gr fruit op een pak van 500 gram) en dat smaakje wat jij beschrijft heb ik niet zo, of merken wij niet. En ook niemand aan wie we de jam geven. Ook de Franse smaakpolitie vrienden niet. Maar wij hebben altijd erg goed fruit met veel smaak gehad dat scheelt misschien. Ik maakte ook veel mixen. Wat ook erg scheelt is dat, als je geleisuiker gebruikt je het fruit erg kort kookt, ook dat geeft lekker veel smaak. Hier heb ik verschillende mensen jam gegeven op de mtfd, die mogen nog wel commentaar geven als ze er anders over denken😝😎 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli 20232 j Ik heb een tas vol lindebloesem geplukt bij ‘mijn’ boom. Sommige moesten nog gaan bloeien, anderen waren al uitgebloeid. Die boom is zo mega dat binnen de boom zelf al verschillende groeimomenten zijn. Het ruikt heerlijk!@appelvrouw wij hebben een keer pruimenjam geruild en die vond ik minder lekker dan gehoopt. Ik x enk door de suiker. Maar iedereen moet gewoon jam maken zoals die dat lekker vindt of gewend is of wat dan ook. Je doet het sowieso niet voor anderen. Gewoon smullen van je jam. Blijf ik ook doen.
Geplaatst: 9 juli 20232 j De augurken van gisteren. Voor de foto de ingredienten nog even laten staan, alleen de suiker staat er niet op.
Geplaatst: 10 juli 20232 j Op 6-7-2023 om 14:38, loes zei: Officieel moet er een berg suiker in zitten om jam te mogen heten maar voor eigen gebruik hoeft dat natuurlijk niet en ligt het eraan welk soort gelei je gebruikt. Om voor het gemak even de producten van Van Gilles als voorbeeld te nemen: 1 op 1 met de gewone geleisuiker . Deze is langer dan een jaar houdbaar. 1 op 0,5 met geleisuiker speciaal. 1 jaar houdbaar. of 1 op 0,25 met geleipoeder is een half jaar houdbaar. Wij gebruiken over het algemeen de onderste. 250 gr. Suiker met 1 zakje geleipoeder op een ruime kilo tot 1.25 kg fruit. De Jam is dan makkelijk 2 jaar houdbaar. Jam warm in de potjes en dan bewaren we ze in de kelder.
Geplaatst: 11 juli 20232 j De lindebloesem is krakend droog! Het ruikt heerlijk. Nu al zin in de liters thee. Wat een heerlijke geur heeft linde toch.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.