dennislp Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Ik heb 2 zéér grote struiken staan, maar ik gok dit jaar maar 10 trosjes te hebben. Vroeger was het toch echt snel een paar KG, maar nu...Afgelopen winter heb ik wel veel dood hout gezien, wat ik er direct heb afgehaald. Misschien dat het nu weinig draagt omdat veel hout, nieuw is? Maar mijn voornaamste vermoede, is de bemesting. Die planten hebben in 20 jaar tijd, geen mest gezien. Er liggen wel altijd veel bladeren omheen die voor natuurlijke voeding zorgen, maar meer dus niet. Ik dacht er dus maar is aan om wat mest te geven, wellicht dat ze daar erg van opknappen en het volgend jaar een super jaar kan worden. Wat voor mest gebruiken jullie bij de rode bessen/aalbessen? En wat doen jullie nog aan extra verzorging naast die mest (hoe en wanneer snoeien jullie bijv.) ? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Snoei je je bessen elk jaar? Dat heb ik nu gedaan en dat geeft bij mij ook veel meer oogst. Misschien slaat ie het eerste jaar wat over (door alles wat je hebt weggehaald) en heb je volgend jaar een super oogst.Zelf gooi ik er elk jaar na de oogst wat compost onder. Maar ik ben geen expert geen idee of dat genoeg is. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Ik bemest in het najaar met een mulchelaag van paardenmest. Snoeien doe ik ook of in het najaar of in het voorjaar. Frank schrijft het vaak: zorg voor een open struik waar wind en licht bij kan.Overigens in een goed boek wordt precies uitgelegd hoe je iets moet snoeien, misschien is dat handig voor je?! Dan staan er ook foto's en plaatjes bij.Suggestie: grow fruit van alan buckingham. Dood hout tijdens de vorstperiode beter laten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 this wel al een oud topick maar ik heb mijn rode aalbes afgelopen jaar ook gesnoeit al het dood hout er uitgehaald en wat oudere takken heb nu veel nieuwe tak .maar de opbrengst .was nu ook maar 1 bakje vol normaal heb ik toch wel van deze 3 grote struiken meerdere kilo.s hoop dat ik komend jaar wel meer opbrengst heb bemeste doe ik met oude paarden of koeien mest rond de wortels te gooien .en dan een klein beetje in harken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Misschien worden de struiken een beetje te oud om veel vruchten te geven? Na 20 jaar hoef je echt geen grote oogst meer te verwachten van rode bessen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Dat zat ik me ook af te vragen. Ik heb de afgelopen een paar witte parels opgeruimd omdat de opbrengst na 13 jaar behoorlijk minder werd..ondanks goede verzorging. Tijd voor nieuwe soorten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Nou ja. precies. Alleen maar laten groeien, en geen verjongingssnoei toepassen op een bessenstruik is nou ook niet echt je dát voor zo'n struik he ?. Een rode bes draagt toch echt het meeste en beste fruit op 2 of 3 jarig hout. Daarna ( toch zeker na 4 jaar ) vervangen, of in ieder geval zorgen dat er nieuwe sterke takken kunnen groeien vanuit de basis. Oude wegnemen.Frisse open struiken dragen het best en het rijkst. Je ziet zo ontzettend veel totaal verwaarloosde struiken op de moestuinen staan ! zonde. En dat onder het mom van : 'nou, ik haal er elk jaar een schaal vanaf hoor ! ' Zonde. Kan zoveel beter en meer en lekkerder en zonder die nare aantastingen.En dan nog niet te speken over die tuinders die hele struiken elk seizoen al in april inpakken in vitrages en als dichtgeknoopte mummies op de tuin laten 'pronken' als museumstukken. pfff. zonde. en @ appelvrouw: om de 3 jaar een enkele stek nemen, en je hebt weer nwe ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Ik ben hier nog altijd bezig met verjongings snoei.. maar met zoveel oud hout gaat dat nog wel 2 á 3 jaar duren voordat het weer goede struiken zijn denk ik Heb besloten om ze er niet uit te halen... Aangezien een nieuw struikje ook weer een véél kleiner wortelstelsel heeft... Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Als je zo'n plant correct snoeit, heb je trouwens geen grote plant nodig om een giga-oogst te hebben.Een foto van één van mijn aalbessen, opgekweekt als drietakker. Je krijgt zo ook grotere en lekkerdere bessen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 helemaal wat ik bedoelde ! Ziet er super uit. Het teveel aan zijtakken stekken , heb je altijd vervanging en verjonging. Van 3 of 4 takkers , eens in de 2 jaar een hele tak weghalen, en laten vervangen door een nwe scheut, werkt ook. Mooi Sugar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Wel jammer dat deze bes bloeide tijdens een koude peridoe - redelijk slecht gevulde trossen terwijl het toch een topras is (Rotet of Rovada, weet het nu niet direct uit mijn hoofd) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 M'n rode en witte bessen hebben nu ook maar 3/4 takken per plant, en ze hangen van onder tot boven helemaal vol met trosjes Vooral de Witte Parel hangt helemaal vol met ook nog eens vrij grote bessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 En mijn rode en blauwe bessen zijn afgedekt met plastic, voor het geval er een partij hagel valt straks. Ron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Is Juli niet de maand om de zijtakken van een 3 takker op 10 cm in te korten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 hier hangen de rode bessen takken tot op de grond vol met rode bessen worden weer een aantal jam potten .mmmmmmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Volgens mij kan ik straks heel wat bessen oogsten. Maar dat is meer geluk dan wijsheid. Ik snap geen bal van dat snoeien, maar....heb een boek over snoeien gekocht en bij me op vakantie zodat ik het een beetje ga snappen. ik denk trouwens wel dat ik dit jaar meer bessen heb door dat ik tijdig een net gespannen heb boven de struikjes. Vorig jaar was ik daar te laat mee, en was er best veel weggevreten door de vogeltjes! Ik heb nu gevulde trosjes zeg maar en geen trosjes waar er nog maar twee of drie aan zitten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Nu is een prima tijd om wat aan snoei te doen. Ik top sowieso nu. en later nog eens. Nou ja, eigenlijk heb ik dat allemaal al eerder gedaan zelfs. De echte groei is al weer uit de bessen nu ( zwarte bes gaat nog wel door ) Maar het je goed inlezen op internet, of een boek is inderdaad een goede optie. Verder zijn er ook tal van topics hier over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ik moet me ook maar eens in het snoeien verdiepen, op onze nieuwe tuin staat een flinke struik die behoorlijk verwilderd is.Hangt wel behoorlijk vol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 het enige wat ik hier doe aan snoei is de oude takken er uit snoeien .maar niet gelijk alles ,,,,wand dan geef die geen bessen meer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts