guard Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Ik heb paar andijvie planten in pot in mijn kamer staan, sinds ongeveer 2 weken merk ik op dat bladeren steeds witter wordt met kleine bruine stippen. Vast en zeker zal ik wat verkeerd doen, maar wat ? De andijvie potjes staan in een bak water max 1 cm die ik telkens bij vul als deze opgedroogd/opgezogen zijn door de planten.De planten worden bijgelicht door groei led buis van 8 watt . 7.00 tot 21.00grond is compost grond/kleigrond uit de tuin gehaald.kamer temperatuurIn de ochtend en middag direct zonlicht. persoonlijk denk ik dat ze misschien te veel zonlicht krijgt of dat de grond te nat is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Je plantjes hebben honger, hun potjes zijn te klein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Waarom staan ze binnen, andijvie kan toch prima buiten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 probeer ns wat pokon oiden het wordt wel een duur kropje zo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guard Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Ten eerste bedankt voor het meedenken Als ik een grotere pot of Pokon gebruik, worden deze bladeren weer groen of is het permanent ? PS: de doelstelling is om juist binnen het gehele jaar groente te kunnen kweken/verbouwen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerbiepiep Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 In een kleine pot komt de andijvie niet ver (zelf ondervonden), ze houden zeker van de ruimte om een redelijke kluit wortels te kunnen maken en verder te groeien.Voor formaat pot denk aan zo'n 20+ liter waar de andijvie dan rijkelijk in kan groeien. Zelf doe ik het al een paar jaar in een grote stenen bloempot buiten, en het groeit nagenoeg geweldig, kroppen zijn groter en smaakvoller dan wat je in een supermarkt vinden kan. Zwarte stipjes door ongedierte waarschijnlijk, vliegen poep misschien?De andijvie vrij van luis? In ieder geval, verplant je andijvie in een veel grotere pot, ze zijn best sterk, en zou dus weer opnieuw door moeten groeien.Verder heb ik geen idee of het mooi en lekker groeien net zo als buiten ook onder een huis tuin keuken lampje en omstandig heden kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 je doelstelling om het gehele jaar groente te kweken is een mooie doelstelling. echter, waarom geen seizoensgroenten en eventueel een kas voor verlening van het seizoen ipv groentes in de woonkamer te willen kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Wat is de reden dan, dat je het hele jaar door groenten in huis wilt kunnen kweken?De omstandigheden binnen zijn verre van ideaal, dus je zult voortdurend problemen tegenkomen...Of heb je helemaal geen buitenruimte en kun je dus niet anders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guard Posted September 27, 2016 Author Share Posted September 27, 2016 RobO ik heb je idee geprobeerd en je had gelijk, de planten hadden honger. loes,bio-fee de reden is: 52 stekjes verloren aan de slaken in 1 dag !!!!Ik ben geïnspireerd geraakt door led groente verbouwen verhalen,https://ledmagazine.nl/nieuws/i10728/home.htmlDus ik dacht zou het niet leuk zijn als ik gehele jaar mijn eigen sla zou kunnen kweken.(de andijvie plantjes zouden die dag ook in de tuin te gaan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Interessant.Hou je ons hier op de hoogte in een moestuinblog? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Fijn dat ze het nu beter doen. Ik ben ook wel benieuwd of het je lukt om het jaarrond sla/andijvie binnenshuis te kweken. Laat je het weten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts