Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

andijvie blad wordt witter en heeft bruin puntjes


guard

Aanbevolen berichten

Ik heb paar andijvie planten in pot in mijn kamer staan, sinds ongeveer 2 weken merk ik op dat bladeren steeds witter wordt met kleine bruine stippen.

 

Vast en zeker zal ik wat verkeerd doen, maar wat ?

 

De andijvie potjes staan in een bak water max 1 cm die ik telkens bij vul als deze opgedroogd/opgezogen zijn door de planten.

De planten worden bijgelicht door groei led buis van 8 watt . 7.00 tot 21.00

grond is compost grond/kleigrond uit de tuin gehaald.

kamer temperatuur

In de ochtend en middag direct zonlicht.

 

persoonlijk denk ik dat ze misschien te veel zonlicht krijgt of dat de grond te nat is.

 

thumbnailWP20160907172711Pro127951473266752.jpgthumbnailWP20160902190845Pro182671473266709.jpgthumbnailWP20160907172758Pro171281473266694.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een kleine pot komt de andijvie niet ver (zelf ondervonden), ze houden zeker van de ruimte om een redelijke kluit wortels te kunnen maken en verder te groeien.

Voor formaat pot denk aan zo'n 20+ liter waar de andijvie dan rijkelijk in kan groeien.

 

Zelf doe ik het al een paar jaar in een grote stenen bloempot buiten, en het groeit nagenoeg geweldig, kroppen zijn groter en smaakvoller dan wat je in een supermarkt vinden kan.

 

Zwarte stipjes door ongedierte waarschijnlijk, vliegen poep misschien?

De andijvie vrij van luis?

 

In ieder geval, verplant je andijvie in een veel grotere pot, ze zijn best sterk, en zou dus weer opnieuw door moeten groeien.

Verder heb ik geen idee of het mooi en lekker groeien net zo als buiten ook onder een huis tuin keuken lampje en omstandig heden kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

RobO ik heb je idee geprobeerd en je had gelijk, de planten hadden honger.

 

loes,bio-fee de reden is: 52 stekjes verloren aan de slaken in 1 dag !!!!

Ik ben geïnspireerd geraakt door led groente verbouwen verhalen,

https://ledmagazine.nl/nieuws/i10728/home.html

Dus ik dacht zou het niet leuk zijn als ik gehele jaar mijn eigen sla zou kunnen kweken.

(de andijvie plantjes zouden die dag ook in de tuin te gaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...