Jump to content

Lekkere paarse blaadjes in een slaatje... maar: wat is het?

Dymph

Recommended Posts

Zo nu en dan heb ik al eens gerechten voorgeschoteld gekregen waarin (althans voor mij ) lekkere paarse blaadjes (meestal met het stengeltje er nog aan) zijn verwerkt; Het zijn relatief kleine ronde paarse blaadjes. Het heeft een uitgesprongen smaak die ik met niets kan vergelijken

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Mij lijkt het op één of ander onkruid.

(Vergeet steeds weer een foto te nemen)

Alvast bedankt voor de tips !

groet, Dymph

Paars zoals het paars van oxalys.

Niet het bordeauxrood van een bietenblad.

Grootte: maximaal die van een 1 eurocentje, en meestal nog iets kleiner. Mooi afgerond klein blaadje (lijkt qua vorm erg goed op klavertjes die in de tuin al eens "opspringen").

Ja, idd. ik zou dat beter eens vragen, maar op één of andere manier vergeet ik het steeds weer

Lijkt het hierop?

Dit plantje heet Klaverzuring en het zou eetbaar zijn. Ik heb het inmiddels zelf geproefd, maar het is erg vies, niet eten dus ! Niet het plantje wat jij dus gegeten hebt.

Inmiddels nu het kouder wordt verkleuren de blaadjes weer terug naar de kleur groen, ze waren eerst paars.

Sorry de foto is een beetje onduidelijk

Kruit20651476195847.jpg

Edited by Guest

Persica weet je zeker dat dit klaverzuring is?

Als ik erop google, zie ik afbeeldingen van echt hele groene blaadjes.

Dat wat op jouw foto staat heb ik ook in de tuin. Het is haast niet weg te krijgen; elk stukje wortel dat blijft zitten vormt weer een nieuw plantje.

Maar als het eetbaar is (wat ik niet wist), dan vind ik dat voortaan niet zo erg meer!

Klopt er dat de zaaddoosjes openspringen als ze goed rijp zijn, zodat het zaad alle kanten op vliegt?

Het is geen klaverzuring, want dat heb ik zelf in de tuin staan. Zal nog even mysteri blijven, vrees ik.... totdat het nog eens op het bord verschijnt en ik ernaar vraag

Groeten en bedankt @ allen om mee te denken, Dymph

Klaverzuring goeit in het pad dat is die ietwat paarsige van de foto en is matig zuur en ik lust het wel. Er is ook klaverzuring die in het bos groeit dat is de klaverzuring die groen is en door veel restaurants gebruikt wordt. Een heerlijk fris zuurtje.

( oxalis zuur dus niet teveel van eten )

Ondertussen zijn er waarschijnlijk wel al mensen die het telen en dan kan er veel gebeuren met een plantje...

Paars met het steeltje er nog aan klinkt ook iets als een baby groente.

Kan je de smaak omschrijven?

Zuur, zoet, zacht, pittig, bitter etc? Of heb je dat al gedaan, dan heb ik eroverheen gelezen.

Er is ook klaverzuring die in het bos groeit dat is de klaverzuring die groen is en door veel restaurants gebruikt wordt. Een heerlijk fris zuurtje.

Vandaag geproefd: inderdaad verrassend lekker. Heeft in het voorjaar witte bloemetjes. Die gehoornde heeft gele bloempjes.

Bedankt voor de tip

https://afdeling.ivn.nl/sites/ivn/files/afdeling-contentpagina/Weert%20e.o./bestanden/Klaverzuring%20(juni%202015).pdf

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.