Dymph Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Zo nu en dan heb ik al eens gerechten voorgeschoteld gekregen waarin (althans voor mij ) lekkere paarse blaadjes (meestal met het stengeltje er nog aan) zijn verwerkt; Het zijn relatief kleine ronde paarse blaadjes. Het heeft een uitgesprongen smaak die ik met niets kan vergelijken Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Mij lijkt het op één of ander onkruid. (Vergeet steeds weer een foto te nemen) Alvast bedankt voor de tips ! groet, Dymph Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Echt (blauw)paars? Of meer rood? En wat is klein? (vergelijk met een euromunt bijv.) Het kan een rood/paarse basilicum zijn? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Ik denk ook aan paarse basilicum cress of paarse shiso Perilla cress. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Ik heb eens geitenkaas op een bedje van minisnijbietblad gegeten. Kan ook paarsig zijn: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Mijn gok: Rode shiso Volgens mij hebben we toch meer info of een foto nodig, nu komt er nog veel te veel in aanmerking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Gewoon de volgende keer vragen aan de bediening. Daar krijg je vast wel antwoord op. Misschien niet direct, want dan vraagt hij/zij het in de keuken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dymph Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Paars zoals het paars van oxalys. Niet het bordeauxrood van een bietenblad. Grootte: maximaal die van een 1 eurocentje, en meestal nog iets kleiner. Mooi afgerond klein blaadje (lijkt qua vorm erg goed op klavertjes die in de tuin al eens "opspringen"). Ja, idd. ik zou dat beter eens vragen, maar op één of andere manier vergeet ik het steeds weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 (edited) Lijkt het hierop? Dit plantje heet Klaverzuring en het zou eetbaar zijn. Ik heb het inmiddels zelf geproefd, maar het is erg vies, niet eten dus ! Niet het plantje wat jij dus gegeten hebt. Inmiddels nu het kouder wordt verkleuren de blaadjes weer terug naar de kleur groen, ze waren eerst paars.Sorry de foto is een beetje onduidelijk Edited October 11, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Persica weet je zeker dat dit klaverzuring is?Als ik erop google, zie ik afbeeldingen van echt hele groene blaadjes. Dat wat op jouw foto staat heb ik ook in de tuin. Het is haast niet weg te krijgen; elk stukje wortel dat blijft zitten vormt weer een nieuw plantje.Maar als het eetbaar is (wat ik niet wist), dan vind ik dat voortaan niet zo erg meer! Klopt er dat de zaaddoosjes openspringen als ze goed rijp zijn, zodat het zaad alle kanten op vliegt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Klopt allemaal wat er staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dymph Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 Het is geen klaverzuring, want dat heb ik zelf in de tuin staan. Zal nog even mysteri blijven, vrees ik.... totdat het nog eens op het bord verschijnt en ik ernaar vraag Groeten en bedankt @ allen om mee te denken, Dymph Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gery Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Klaverzuring goeit in het pad dat is die ietwat paarsige van de foto en is matig zuur en ik lust het wel. Er is ook klaverzuring die in het bos groeit dat is de klaverzuring die groen is en door veel restaurants gebruikt wordt. Een heerlijk fris zuurtje.( oxalis zuur dus niet teveel van eten )Ondertussen zijn er waarschijnlijk wel al mensen die het telen en dan kan er veel gebeuren met een plantje... Paars met het steeltje er nog aan klinkt ook iets als een baby groente.Kan je de smaak omschrijven?Zuur, zoet, zacht, pittig, bitter etc? Of heb je dat al gedaan, dan heb ik eroverheen gelezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 @ Persica, jouw plantje is de gehoornde klaverzuring, ook wel bekent als springklaver. Of die eetbaar is weet ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Er is ook klaverzuring die in het bos groeit dat is de klaverzuring die groen is en door veel restaurants gebruikt wordt. Een heerlijk fris zuurtje.Vandaag geproefd: inderdaad verrassend lekker. Heeft in het voorjaar witte bloemetjes. Die gehoornde heeft gele bloempjes. Bedankt voor de tip https://afdeling.ivn.nl/sites/ivn/files/afdeling-contentpagina/Weert%20e.o./bestanden/Klaverzuring%20(juni%202015).pdf Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts