Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Even verder wezen zoeken, en ik maak op dat de lekstroom te hoog is.

Nouja lekstroom hoeft niet percee, maar een kortsluiting doet het zelfde. b.v. als de stroomkabel contact maakt met de aarlekkabel. Dan gaat dus de volle lading naar de aardlek, maar aardlek slaat direct uit voor het doorgelaten word en dus niet boven de 0,3ma uitkomt, waardoor je dus zelf geen zware oplazer krijgt.

Misschien ergens een loszittencontact bij een plek wat kan trillen, waardoor dus niet altijd contact is,of  beschadigd of vochtig contact. Ik zie het ook wel eens gebeuren als mensen net iets op de muur gehangen hebben, en met de schroef een kabel hebben geraakt. Dus denk even na of je onlangs ergens iets in huis hebt opgehangen /geboord hebt. Zo ja en komt die plek overéén met die groep, dan word het een nieuwe kabel trekken.

Kan eventueel morgen wel langs komen om de boel na te kijken? (multi-meter / trekveer etc heb ik wel.) @acpronk

Geplaatst:

@rorror net zojuist nog edit 2 bijgevoegd.

Maar even hulp zou fijn zijn.
Kan zo even niet bedenken wat ik allemaal voor rare dingen gedaan heb de afgelopen week.
Dinsdagmiddag was de aardlekschakelaar al eenmaal omgeklapt. Daarna pas donderdag middag.

Geplaatst:

@acpronkWordt pas eind middag dan, eerst de stad in een boodschappen met het vrouwtje. Ik zal je morgen berichtje sturen uurtje voordat ik kom. 

Edit: vraagje. Hoeveel groepen heb je intotaal? En hoeveel aardlek schakelaars. Er mogen maar 4groepen op 1 aardlek schakelaar van 30mA
of stuur even een PM van foto groepenkast.

Geplaatst:

@acpronk: Misschien ook even naar je buitenlicht / tuinverlichting kijken (als je die hebt), op welke groep zit die?. Het is nu al ruim 2 weken erg nat, luchtvochtigheid is 24u/dag tegen de 100%,  

Geplaatst:

@henkg nee, die zitten allebei op aardlekschakelaar 2, evenals de schuur.

Hele nacht deed groep 1+3+4 het goed.
Vanochtend groep 3 uitgeschakeld en groep 2 aan, maar slaat na 10 minuten weer uit. Alleen groep 2 idem. Inmiddels zijn de laptop niet meer aangesloten, en de stroombeveiliger (weer niet hoe dat heet) zit op groep 7 van aardlekschakelaar 2 ipv in groep 2.
Storing zou dus in een van de weinige nog aangesloten apparaten of in de bekabeling moeten zitten.
De afzuigkap is trouwens ook op groep 2 aangesloten, die is wel wat vettig binnen, maar staat vaak ook uit als de schakelaar uit valt. Of maakt dat niet uit?

Net toen ik groep 2 uit zette, en de groepen 1, 3 en 4 aan, en toen de aardlekschakelaar ook aan zette, viel groep 3 uit.
Probleem? Groep 2 stond toen uit.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, helemaal teleurgesteld. Afgelopen nacht uren aan het zoeken geweest naar een plek waar ik met Zowie heen kan om het vuurwerkgeweld te ontvluchten tijdens de dagen rond Oud en Nieuw. In mijn buurt in Groningen is het 5 dagen oorlog en kan Zowie met haar opgelopen vuurwerktrauma dagen niet fatsoenlijk naar buiten en is een hoopje bange ellende. En ik daardoor dus ook.

Maar blijkbaar ben ik veel te laat met zoeken en boeken. Kan niets vinden, alle B&B's, (natuur)huisjes zijn vol, of mogen geen honden, of niet geschikt voor 1 persoon, of zijn onbetaalbaar of onbereikbaar zonder eigen auto.

En toen kwam ik bij Van Der Valk uit, want dat kan natuurlijk ook.... een hotel. Emmen leek mooi maar was drie kwartier lopen vanaf de dichtsbijzijnde bushalte. Vervolgens kwam ik op Zuidbroek, hier in de buurt, uit. En er waren nog kamers en ze waren huisdiervriendelijk zeiden ze. En ook nog een Aldi op de hoek.

Dus ik vol verwachting gebeld vandaag. Wat bleek... er zijn maar een paar diervriendelijke kamers waar een hond mee mag en die zijn natuurlijk al vol.

Dus daar ging mijn mooie plan en mijn opluchting een veilige plek voor Zowie te hebben gevonden. Werd er pardoes verdrietig van.

Wat nu? Nou, het net verder uitwerpen.

Dus jullie vragen dan maar... want ik weet niet meer waar ik moet zoeken en enige wanhoop slaat nu wel toe.

Wie weet er een (vuurwerkarme) plek voor mij en Zowie om van 28 december t/m 2 januari te verblijven.

Moet wel bereikbaar zijn zonder auto en betaalbaar.

Hellup ons vuurwerkvluchtelingen. :cool:

Geplaatst:

Ga ik de Halloween spullen uit de voortuin halen ... grijp ik midden in een hoop kattenstront, gatverdamme... 

Geplaatst:

Dat is pas horror @Lia56 🎃

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, hulpvraag was van korte duur. Kreeg via andere hulpoproep een tip voor een hotel hier in de buurt, net buiten de stad in Aduard. Die hadden nog genoeg plek en honden mogen op alle kamers. En was ook nog eens goedkoper dan al de andere opties.

Perfect, kan er op de fiets heen, hebben restaurant met streekproducten en eigen vlees etc en is net ver genoeg buiten de stad om het vuurwerkgeweld ietwat op afstand te houden.

Heb geboekt dus het wanhopige gevoel is verdwenen.

Zowie en ik zijn onder de pannen.

:mrgreen:

Geplaatst:

@Erny Gefeliciteerd... dus wordt nu een jubeltje..

Geplaatst:

Fijn dat je iets hebt gevonden! 
Als het zo goed bevalt dan direct voor volgend jaar reserveren?

(Sinds wij vast zitten aan de schoolvakanties boeken we meer dan een jaar vooruit en dat blijkt geen overbodige luxe. Met familievakantie wat aan het treuzelen geweest en voor volgend jaar lijkt helaas alles wat passend & betaalbaar was volgeboekt. Nu wel iets waarbij we op papier 1 bed tekort komen, we proppen een van de kleinkinderen wel ergens tussen)

Geplaatst:

@rorror de stroom storing is helemaal opgelost.

De elektricien is vanochtend langs geweest, die heeft alles nagemeten.

De afzuigkap was niet aangesloten, en groep 3 gaf 0,35 ohm (of mega ohm, of milli ohm?) en groep 2 gaf rond de 1 ohm.

De lage waardes hielden verband met de CV-ketel (was bekend bij het merk wat ik heb) en de overspanningsbeveiliging in de andere groep werkte niet naar behoren. Overspanningsbeveiliging verwijderd en dat is nu weer normaal in groep 3.

Vervolgens nog de afzuigkap testen. Had deze gisteren al gedemonteerd, want ik dacht dat de motor wegens overmatige vettigheid lekte. Bleek niet zo te zijn, motor zag er erg schoon uit. Dus vanochtend kwam de elektricien ook de afzuigkap testen. Motor goed. Schakelingen goed. Printplaat (of hoe dat mag heten in een afzuigkap) goed. Schakelblok goed. Tenslotte kabel getest. Bleek die defect! Zat er al 11 jaar in!

Dus nieuwe stroomkabel er in, en de weerstand is weer normaal. Gelukkig had ik foto's gemaakt, dus kon alles toen weer netjes in elkaar zetten. Had aan het einde echter wel 1 schroefje over...

Geplaatst:

Dit is toch wel een klaag waard hoop ik.

IMG_20231103_164711.thumb.jpg.02aa72c106719369ee4aa9a5e58a007e.jpg

IMG_20231103_164728.thumb.jpg.2e97dd471041f0cf2f00d802c5366cca.jpg

Ik had een "tunnel" van gaas en bamboe stokken gemaakt, stond er net 4 seizoenen.

Was wel van plan om het gaas aan de voorkant weg te halen, zodat alleen de achterkant en de achterste helft van de bovenkant bleven staan, maar blijkbaar is me dat niet gegund.

En er zat dit jaar bijna niks in, alleen olijfkomkommers, wat Peruaanse postelein en nog 1 tomaat. Maar de vijgen waren er op sommige plekken deels doorheen gegroeid, die hebben het waarschijnlijk omver geduwd/getrokken want die stonden nog vol in het blad.

De helft is al ontmanteld, het gezamenlijk pad is weer vrij.

Geplaatst:

Oh, dat is wel balen, ja. Ik hoop dat je vijgen een beetje ongeschonden zijn gebleven.

Ik heb dergelijks vaak in de voorzomer. Elk jaar lukt het me weer te onderschatten hoeveel wind de hoge doperwten vangen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@acpronk Wat zonde... hoop dat de vijgen t overleven..

Geplaatst:

Weer een tegenvallertje.
De cv-ketel is er mee gestopt. Vond het al zo raar dat de ketel niet verwarmde toen het 19,5 graden was terwijl de temperatuur op 20mgradennwas ingesteld. Dacht aan een afronding.
Later werd de temperatuur in de woonkamer 19 graden, en de cv-ketel sprong nog steeds niet aan. Toen even naar de cv-ketel gekeken, en die gaf storing code 1 aan. Donderdag dus naar de onderhoudsmonteur gebeld, en die kwam vrijdagochtend langs.
Motor bleek helemaal vastgelopen, muurvast. Moet een nieuwe worden besteld, die komt maandag binnen was de verwachting. Dus dan wordt de cv-ketel maandag of dinsdag gerepareerd. Die is pas 11 jaar, dus nog niet aan vervanging toe.
Ondertussen is de temperatuur in huis (woonkamer) gedaald naar 18 graden, maar de komende nachten worden weg koud..

Warm water is er trouwens wel, daar is de pomp niet voor nodig. Alleen voor de verwarming.

Geplaatst:

Koop een infrarood kacheltje. Voor nig geen 60 euro heb je er eentje. Wij gebruiken die als bijverwarming om overdag niet te hoeven stoken. Ik werk thuis maar zit eigenlijk alleen in mijn kantoortje.
Nu handig voor nood.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Kaarsen geven ook een hoop warmte en is nog gezellig ook

Geplaatst:
1 uur geleden, bonnie f zei:

gebruiken die als bijverwarming

is dat een kachel met laag elektra gebruik? Foto?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
11 hours ago, acpronk said:

Motor bleek helemaal vastgelopen, muurvast. Moet een nieuwe worden besteld, die komt maandag binnen was de verwachting. Dus dan wordt de cv-ketel maandag of dinsdag gerepareerd. Die is pas 11 jaar, dus nog niet aan vervanging toe. 

Toevallig ook een Nefit? Wij hebben dit al 2 keer gehad in die van ons van nog geen 5 jaar oud. De monteur wijt het aan 'rommel' in de vloerverwarmingsleidingen die bij de installatie erin 'gevallen' is (nieuwbouwhuis). Ik vind het nogal ongeloofwaardig, maarja, wat doe je eraan... 

Geplaatst:

is dat een kachel met laag elektra gebruik? Foto?
Yep. En het rendement is goed omdat het verwarmt wat et is en niet de lucht. Het heeft ook wel nadelen. Je verwarmt dus niet de hele kamer. Google't maar ff. Ik kan 't slecht uitleggen. Ik heb er 2.die van de foto (59 euro) en een kleintje voor de badkamer. (30 euro) wij vinden het prettig. Kijk, je hele huis standaard om 20 graden is fijner. Maar ja.... De realiteit verslaat af en toe je wensen. f0a6b7b67c0d2b189c567ca8a6ec3f51.jpg

Geplaatst:

Oh. Je hebt ook mooiere in de vorm van een paneel. Maar die zijn heul veul duurder.

Geplaatst:

Ik denk dat wij in Fr met onze mega houtkachel een beetje te ver zijn gegaan met stoken en we worden nu niet meer warm als het geen 22 graden is. En dat lukt voor geen meter. Dan meteen de klaag: We betalen hier vette huur maar hebben 5 kleine kamer met daartussen een koude grote gang zonder verwarming. En de radiatoren onder de ramen in de kamers zijn enkele platen. Het lukt ons niet goed warm te zijn overdag..(de hele dag thuis natuurlijk) omdat we de verwarming niet op t hoogst zetten. Vanuit de gang en badkamer komt koude lucht zodra de deuren open gaan. Ik heb bv nu ook ijs vingers. S’ avonds zit ik in een dekentje met een kruik dat is ok. We hebben van die Lidl radiatoortjes op elektra die gaan overdags laag aan en savonds wat hoger. We hebben geen idee hoeveel energie we verbruiken, op onze verwarmingen zitten kleine metertjes en het warme water en de elektra worden over het hele gebouw verdeeld. 
We maken ons best zorgen over wanneer de echte kou komt! 

image.thumb.jpg.356fdd7d9027145232b78ecde09f315f.jpg

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Behoorlijk gebrek aan comfort dus. Daar zijn die infrarood kacheltjes goed voor. Lekker in de warmte zitten. Ze verwarmen niet je huis. Maar wel jou! Wij hebben de thermostaat op 17 graden overdag. Dat is prima tot je stilzit. In de huiskamer zit een houtkachel maar daar komen we eigenlijk alleen in de avond.
Ik snap goed dat je je zorgen maakt over de energierekening.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.