Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

@Dashbro sterkte! Wanneer krijg je de uitslag?

Heb 2 weken terug een snel groeiende bult ontdekt bij mn hond, dat bleek een weekje later gelukkig niets ernstigs te zijn.

Geplaatst:

@Vlavlip Dank je, hopelijk binnen een week.

Ah dat scheelt! Was natuurlijk wel schrikken, maar ben blij voor je dat het niets ernstigs was. Gelukkig kan dat ook nog!

Doordat we het plekje snel gevonden hebben, hopen we dat het meevalt, de dierenarts had er ook goede hoop op omdat het beweeglijk was.

Mijn moeder haalde poes weer op na de operatie, en voelde vanaf de bijrijdersstoel vanuit de reisbox ineens een pootje tikken, uitgestrekt, op haar arm, "Mam, wat is dit?!" En die blik van binnenuit naar buiten, zo veelzeggend... Maar ze moet nog een paar dagen binnen blijven.

Geplaatst:

ik hoop dat het meevalt @Dashbro, je beseft pas hoe je ze mist als er iets gebeurt, een kat en hond komen hier ook uit asiel en tal van vorige ook. Die verweven gewoon met je gezin in alle aspecten.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra, dank je. Ze is een van ons gezin, en zoals eerder vermeld ga ik voor haar door het vuur.

En inderdaad, het besef dat het leven niet een vast gegeven is, komt vaak pas op een kruispunt. Een kennis van me zei "koop toch gewoon een nieuwe", terwijl een goede vriend van me, me juist sterkte wenste.

Het gemis van een huisgenootje, dat je bij thuiskomst tegemoet huppelt, speels achter afgebroken uitlopers van aardbeien aan jaagt, en braaf gaat zitten voor wat lekkers.. dat gemis komt vaak al voordat ze weg zijn, als er iets mis is.

Hierbij mijn helaas al reeds overleden maatje Nicky. Tijdens letterlijk een potje verstoppertje spelen. Als hij me niet zag, zag ik hem niet. Bracht kroonkurken en losse veren, kreeg er snoepjes voor.. Wat een karakter..

Screenshot_20240627_010256_WhatsApp.thumb.jpg.cb73d1a19276866cc215ae984078e6ee.jpg

Geplaatst:

@Dashbro sterkte, hoop dat t meevalt 🙏

Geplaatst:
  • Auteur

@Dashbro Sterkte, de liefde voor onze harige metgezellen gaat ver.

@HuubvG Bij mij gingen vanaf het moment dat ik in deze woning kwam wonen alle gloeilampen erg snel kapot (nadat ze in het andere huis jaren hingen). Modems (toen nog) moesten snel vervangen worden etc etc. Ik meende me te herinneren dat toen ik in het huis kwam, toen er nog gerenoveerd werd, ik een elektra mannetje tegenkwam die zoiets zei als: de elektra is niet goed hier.... Heb daar helaas toen niet verder naar gevraagd.

Na jaren klagen (zag gewoon het lamplicht knipperen) hebben ze een meetapparaat geinstalleerd die de afwijkingen moest registreren.

En dat deed ie dus. En ja hoor, verre uitschieters in de spanninghoogte. Maar wat bleek? Het was "gemiddeld" nog binnen de normen omdat ze de norm omhóóg hadden geschroefd zodat men daar niets aan hoefde te doen. Ondanks de zeer hoge uitschieters die dus voor de overlast en destructie van de apparatuur zorgden.

Dus ik bleef met het probleem zitten.

Vervolgens heb ik piekstekkers geplaatst op diverse stopcontacten (vooral voor pc/tv). Dat lijkt te helpen tegen het kapot gaan van de apparaten.

Bepaalde ledlampjes lijken ook iets beter tegen de piekspanning te kunnen.

En met enige regelmaat blijft de stroom hier geheel uitvallen. Dan zet ik de aardlekschakelaar weer om en alles floept weer aan.

Blijft vervelend.

Geplaatst:
Op 25-6-2024 om 16:18, HuubvG zei:

Ik heb ook iets om te klagen, namelijk dat de elektrische spanning in mijn huis te hoog is. Regelmatig > 240 Volt, momenteel 244 V, minimaal 235.

Hmmm verbaast me niks, niets voor niets zeggen stroomleveranciers dat op zonnige dagen de wijken te hoge spanning hebben, omdat de zonnepanelen het niet kwijt kunnen op het net. Je omvormer van zonnepaneel schakelt pas uit bij 253volt is bereikt.  De eerste afnemers van jouw zonnestroom zijn je wijkgenoten op het zelfde transformator huisje. Pas als alle huishoudens meer produceren bij elkaar dan dat ze met elkaar gebruiken, wordt het verder verstuurd het net op, en als die al overbelast is, zal de stroom oplopen tot 253volt, en dan valt bij een deel de zonnepanelen uit, zodat de wijk weer onder de 253v komt.

Is dus niet een probleem van jouw huis, maar van de wijk..  Is ook een reden dat stroom producerende huishouders, minder geld krijgen op dit soort zonnige dagen, om te zorgen deze mensen op piek momenten, hun eigen stroom opgebruiken, of dat mensen hun zonnepanelen tijdelijk uit te zetten.

Geplaatst:
4 uren geleden, Erny zei:

Dan zet ik de aardlekschakelaar weer om en alles floept weer aan.

Blijft vervelend.

Wel fijn dat de aarlek aangeeft dat er een lekspanning is, wat af en toe hoger dan de 30mA uit komt waardoor die inschakeld. Doet duidelijk zijn werk.
Alleen jammer dat er niemand de boel nakijkt om te zien welk apparaat dit lekt? Sommige apparatuur kan bij opstarten van apparaat een hogere piek van 30mA veroorzaken waardoor aardlek inschakeld. Of ergens beschadigde kabels waarbij het koper elkaar net niet raakt, maar wel lekstroom via het electromagnetisch veld word opgepikt op de andere kabel, waardoor dus ook aardlek springt. (Stroom kabel is immers de geleider waar de stroom heen moet, de stroom zelf wordt gedragen via het electromatnetische veld om de kabel. Dus ook de reden dat je vonk krijgt als je te dicht bij komt.) 
Ik zou elke groep gaan testen op de lek stroom en achter halen waar het lek vandaan komt. Dit soort fratsen kan anders ook brand veroorzaken.

Geplaatst:

@rorror, duidelijke uitleg, bedankt.

Nu ben ik op zoek naar een mini oven, maar waar ik ook zoek, nergens staat het voltage bij de specs. Wel het ampèrage uiteraard, maar ik wil de spanning weten.

Kan ik aannemen dat de producten momenteel allemaal 230 - 240 V zijn? Dan kan ik bestellen. Ik hoef dan niet te wachten op antwoorden van de verschillende aanbieders die ik begin v d week gevraagd heb, mochten ze al antwoorden.

Geplaatst:

@Erny, wat zijn piekstekkers?

Er werd mij een step down transformator aanbevolen, maar het gaat om zware apparaten zoals ovens, verwarmingselementen, dus daar heb je een joekel van een trafo voor nodig. Variac worden ze genoemd dacht ik. Te dure grap, voor dat geld koop ik nieuwe apparaten.

Dat mijn soldeerbouten a 30 en 60 watt, nog uit de 220 V tijd te heet worden, daar red ik me mee, gewoon wat sneller werken.

Dat mijn warmtelijmpistolen te heet worden, de lijm loopt er aan beide kanten uit, daar red ik me na enig oefenen ook mee, ook gewoon wat sneller werken en stekker er direct uit na gebruik.

Maar even zien wat piekstekkers doen.

Ik heb wel een stekker gekocht met een display die de huidige spanning aangeeft.

Geplaatst:
Op 26-6-2024 om 10:18, appelvrouw zei:

Weet je zeker dat het een mol is en geen woelmuis/rat? Eten mollen prei?

Nee, mollen eten geen prei. Die eten wormen (en slakken). Aan de gangen (ritten) te zien is dit echt een mol. Inmiddels meerdeŕe molshopen in de tuin. Van de prei en wortels is vrijwel niets meer over. Gisterenmorgen maar een mollenklem gezet.

Geplaatst:
  • Auteur

@HuubvG Bijvoorbeeld dit soort.

https://www.kabelshop.nl/Stroom/Stekkerdozen/Stekker-met-overspannings-beveiliging-p87025.html

Onderaan de pagina staat ook nog uitleg over wat zo een stekker eigenlijk doet en hoe.

Ook bij de diverse bouwmarkten verkrijgbaar.

Bedoel je een sockettester Huub? Die heb ik namelijk vorig jaar besteld (de Habotest HT107D Sockettester Pro). Dacht de stopcontacten in de keuken te moeten gaan testen. Nog niet toe gekomen omdat er opeens een langere periode zonder stroomuitval was.

aangepast door Erny

Geplaatst:
  • Auteur
19 uren geleden, rorror zei:

Ik zou elke groep gaan testen op de lek stroom en achter halen waar het lek vandaan komt. Dit soort fratsen kan anders ook brand veroorzaken.

Doe ik dat met die bovengenoemde sockettester?

En waar moet ik dan op letten?

Heb de Habo net in twee geaarde stopcontacten gestoken en die gaven allebei 30mA en 238v aan in een groene display met 2 rode lampjes brandend=Correct.

Een ongeaard stopcontact geeft een oranje display en 1 lampje brandend=Open Ground.

En kan een ongebruikt stopcontact ook problemen geven?

Geplaatst:
1 uur terug, G. B. zei:

Nee, mollen eten geen prei.

Maar waarom zet je dan tóch een klem??

Dan kan je beter iets doen tegen die woelmuizen.

En de mollen sparen, want die ruimen de slakken voor je op 😏

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Erny,

Ik denk niet dat ik geholpen met met een piekstekker, maar als ik je verhaal nog eens doorlees, is het misschien wel wat voor mij. Jij hebt de deskundigen er al bij gehad en zo te zien gaat jouw spanning ook op en neer, en dan vooral de hoogte in.

Op 27-6-2024 om 14:39, Erny zei:

Vervolgens heb ik piekstekkers geplaatst op diverse stopcontacten (vooral voor pc/tv). Dat lijkt te helpen tegen het kapot gaan van de apparaten.

Verder kan ik me bij @rorror aansluiten, misschien zijn er bij jouw stroomgebruikers al storingen ontstaan, waardoor ze voor sluiting zorgen?

Ik heb alleen maar een voltmeter gekocht voor in een stopcontact, waarop ik de spanning van het moment kan bekijken. Vervolgens geconcludeerd dat ik verouderde apparaten heb, die het doen op 220 V.

volt1.jpg

Zojuist genomen. In de avond wordt de spanning weer minder, maar ze bevelen aan om grote verbruikers aan te zetten overdag, als de zonnepanelen de meeste spanning leveren.

Het gaat me duurder worden als ik spullen ga kopen om de apparaten van de juiste spanning te voorzien, dan dat ik gewoon een nieuwe mini bak / grilloven aanschaf. Dat is het enige dat ik nodig heb.

Nog een vraag (aan @rorror wellicht?) over de aanschaf van een mini gril / bakoven, een liter of 20, drie knoppen met stand van boven-, beneden-, of onderwarmte, temperatuur en tijd. Zijn die dingen standaard al op 230 - 240 V ingesteld. Het staat altijd op het plaatje, maar nergens, bij geen van alle staat het bij de specs. Ach, ik zal het er maar op wagen, als het 230 V is, gaat die weer terug.

Geplaatst:
2 uren geleden, speets zei:

Maar waarom zet je dan tóch een klem??

Dan kan je beter iets doen tegen die woelmuizen.

En de mollen sparen, want die ruimen de slakken voor je op 😏

Ookal eet een mol geen prei, door de ritten die wat meer bovengronds zijn (en de molshopen die overal zitten), wordt wel je hele tuin omgespit. En aangezien m'n wortels net opkwamen, en mn prei ook nog niet zo lang in de grond zit vind ik het best vervelend (understatement). Overigens heb ik al koffie en bier geprobeerd (geur zouden ze niet van houden, maar dat werkt blijkbaar niet).

Geplaatst:

Heb je een koopwoning of een huurhuis, @HuubvG? In het geval van het laatste kan de verhuurder misschien ook nog iets doen (aanpassen stoppenkast ofzo).

Lees deze ook nog even.

( ik heb geen aandelen, maar vind de uitleg wel fijn simpel)

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
9 uren geleden, HuubvG zei:

Nog een vraag (aan @rorror wellicht?) over de aanschaf van een mini gril / bakoven, een liter of 20, drie knoppen met stand van boven-, beneden-, of onderwarmte, temperatuur en tijd. Zijn die dingen standaard al op 230 - 240 V ingesteld. Het staat altijd op het plaatje, maar nergens, bij geen van alle staat het bij de specs. Ach, ik zal het er maar op wagen, als het 230 V is, gaat die weer terug.

Weet ik niet, link anders even om welke het gaat. Volgens mij als het om 230v gaat moeten ze iets van 10% meer belasting aan kunnen dan opgegeven.

Zou voor de zekerheid ook even met een multimeter meter of die meter in het stopcontact goed geijkt is. (even een dubbel check)

De schade zit hem niet zo zeer in dat de voltage hoger is. Maar door de hogere voltage er meer wattage getrokken wordt dan jij denkt dat je apparatuur max verbruikt.

Normaal met 230v geeft een 16amp groep/stopcontact maximaal 3680W.    Jij had 243v uit stopcontact dan geeft de groep max 3888W (ampere x voltage = watt)

Voorbeeld oventje

Normaal op maximale stand b.v.  1000watt op 230v = 4,34 amp wat het apparaat vraagt.  (watt / volt = ampere )
Oven op max stand op 243v: Hierboven berekend dat de oven op max 4,34 amp trekt, x 243v = 1.054watt.

Oven trekt dus 54watt meer op maximale stand.

Door de hogere wattage slijten componenten sneller door de warmte. Branden door of zijn elke keer oververhit wordt de apparatuur dagelijks uitgezet. Hierbij krimpen en zetten de componement/electronica meer uit en in. Dit geeft ook nog eens extra schade. Meer voor t'v's en andere aparatuur waarbij je zelf niet de controle hebt, hoeveel wattage ze trekken.

Voor een oven/stofzuiger/wasmachine is dit nog makkelijk op te lossen, die zet je dan niet op zijn hoogste stand als je ziet dat de voltage hoog is

Hierdoor zat wattage, en komt je terug binnen de fabrikans zijn specificaties. Dus apparatuur met regelaar op dagen met hoge voltage, niet de max stand gebruiken om ze niet te overbelasten/oververhitten.  (geldt voor motor en verwarmings elementen etc, niet voor electronica printplaatjes)

Geplaatst:

@rorror, bedankt voor de uitleg. Het zijn bij mij vooral de oude 220 V apparaten die warmte moeten leveren, die stuk gaan.

Ik krijg geen antwoord van 3 bedrijven die ik gevraagd heb over het voltage van hun mini oven, het vierde geeft aan het niet te weten, maar de vraag doorgespeeld heeft aan de betreffende afdeling. Mocht ik geen antwoord krijgen, dan zou ik nogmaals moeten vragen...

Ik heb nu eerst maar een Silvercrest grill- en bakmachine besteld. Ik verwacht een voltage van 230 - 240 V. Zo niet, dan stuur ik hem terug.

Geplaatst:

Interessant artikel, @acpronk.

Mijn woning valt onder de 10% postcodes in Midden-Groningen die te hoge spanning / piekspanning gemeld heeft.

Mijn wijk Gorecht West valt onder 0 - 2 jaar wachttijd op de buurtaanpak die de netbeheerder gepland heeft.

De wijken om me heen moeten 10 jaar wachten.

Edit: link naar 'buurtaanpak' verwijderd, werkte niet. Als je in het RTL artikel op de naam van je netbeheerder klikt en dan je postcode geeft, krijg je een PDF waarin de wachttijden worden aangegeven van jouw wijk.

aangepast door HuubvG
link verwijderd met uitleg

Geplaatst:

@HuubvG Het linkje verwijst naar een lokaal bestand op je pc, niet op internet.

Geplaatst:

raar artikel,

De spanning in Europa is sinds lange tijd niet 220-230V, maar nominaal 230V met een maximale afwijken naar boven van 10%, (253V)  ook in Nederland (bij 253 moeten huidige toestellen dus ook hun minimale levensduur halen). Alle huidige apparaten verkocht in de EU moeten gewoon overweg kunnen met deze spanning, alleen bij oude moet je voorzichten zijn. (ik heb hier wat oude buizen radio's en daar kan je inderdaad  best een extra trafo gebruiken)

Het te groot aanbod aan electriciteit op bepaalde momenten, te oude bekabeling (te kleine diameter) en te weinig trafohuisjes zorgt er inderdaad voor dat de spanning kan oplopen, maar  253V is normaal want dan schakelen goed afgestelde convertors uit. Ik vrees dat in sommige gevallen de spanning toch verder kan oplopen (niet correct afgestelde of probleem in trafohuisje) en dat dat een oorzaak is, hiervoor kan je je netbeheerder in gebreke stellen.

@rorror het voorbeeldje met de groepen is iets te kort door de bocht, Een automaat kijkt niet naar de spanning maar naar de stroom en volgt daarbij een uitschakelcurve (letter die op je automaat staat). Bij een C curve 16 Amp schakelt hij bv uit als hij  lange tijd boven 5 tot 25% nominale stroom zit (een stuk hoger dus als je 16 A) of kort (een aantal seconden) 4 tot 8 maal 16A (dit omdat bv inschakelstromen van je warmtepomp of motor wasmachine veel hoger liggen), heeft dus niks met spanning te maken.

Het voorbeeldje van de oven wel, het verwarmings element heeft een interne weerstand. De stroom die er door loopt is spanning gedeeld door die weerstand I=V/R. Als de spanning stijgt, stijgt dus ook de stroom evenredig en wordt lokaal de temperatuur hoger in de weerstand. Zo'n weerstand is gedimensioneerd op een bepaalde spanning (waarbij een maximale stroom mag doorlopen, een te hoge stroom of te trage koeling zorgt voor doorbranding), maar ook daar, alle huidige toestellen moet tegen die 253V kunnen, de oude meestal ook, maar dan wordt bv een  lijmpistool of solderbout  zonder regeling te heet zoals @HuubvG  hier meegeeft.

Gaan er veel recente toestellen kapot dan zal je moeten monitoren, spanning mag maximum 10 minuten boven 253 en moet onmiddelijk uitvallen boven 264 dacht ik anders is de netbeheerder verantwoordelijk voor de kosten.

Daarbij kan je nog opmerken dat nu de meeste electronica werkt met een geschakelde voeding, waarbij de ingangsspanning heel ruim mag zijn.

Een lagere stand bij een oven of wasmachine  of bv friteuse kiezen heeft geen nut, het verwarmingselement werkt altijd op maximale spanning, de intervallen dat het aanstaat zijn gewoon kleiner bij een lagerer stand.

edit: @HuubvG als je een toestel koopt kan je altijd zoeken op een online handleiding, daar staat dat normaal in de specificaties, voor silvercrest (rated 220 - 240 V) , maar ik weet  niet of ik dezelfde had.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra, De Silvercrest was idd 220 - 240 V, maar die heb ik teruggestuurd. Deze was niet iets te licht, zowel qua gewicht (beweegt als je de deur wilt openklappen) als capaciteit a 1300 W (tot 230° C), maar het duurt lang voordat die deze temp bereikt. Wel handige lampjes, rood als die aanstaat en groen licht op als de temp bereikt is.

Deze heb ik verruild voor een iets zwaardere, een Esparanze EKO 006, 1500 W, tot 250° C. Heeft iets meer inhoud, heeft een ventilator aan boord met keuze voor hete lucht en heeft een spit waar bv een hele kip aan kan draaien. Ik schrok en twijfelde wel toen ik achterop het plaatje 230 V zag staan, maar in de handleiding staat 220 - 240V. Deze voelt ook iets zwaarder aan, maar heeft alleen een rode lamp die brandt zodra je die met de timerknop inschakelt. Aan het klikken van de thermostaat hoor ik of de temp is bereikt.

Hiermee heb ik wel een goede vervanger dus, voor mijn 220 V elektrische fornuisoven, die ik alleen nog gebruik om met gas te koken, hetgeen ik zo weinig mogelijk doe. In de oven bewaar ik brood, dan heeft die ruimte nog enig nut.

@rorror, de link heb ik verwijderd, met uitleg erbij, dank.

Geplaatst:

Dat is niet raar en om te schrikken, maar een plaatje wat de correcte weergave is, 230V  geeft, als je die ziet staan kan je er vanuit dat het bedrijf de  huidige normen volgt.  

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.