Geplaatst: 3 uren geleden3 u Hier zitten wel veel vlinders gelukkig, maar verder zie ik weinig vliegen.Geen bijen in elk geval, wel af en toe een hommel.Tanja, zouden die gele bloemen geen Jakobskruid kunnen zijn?Die komt hier heel erg op.Beetje jammer, want het is super giftig, de rupsen, die er op zitten (geel/zwart gestreept) zijn ook giftig, omdat ze het blad eten en de vlinders die er uit voort komen (zwart met rood) zijn ook giftig.Ik zie het nut niet zo van deze specifieke soort...
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 16 minuten geleden, Rookie zei:Ik zie het nut niet zo van deze specifieke soort...Dit zegt de vlinderstichting over Jakobskruiskruid. Goede waardplant voor veel insecten, maar geen hooi van maken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 51 minuten geleden, Rookie zei:zouden die gele bloemen geen Jakobskruid kunnen zijn?Ik vermoed van wel. Ze leken er alvast erg op, een soort gele margrietjes. Ik geloof zelf dat de natuur geen fouten maakt, dus de plant zal ondanks zijn giftigheid ongetwijfeld zijn nut hebben. Bijvoorbeeld als waardplant, zoals de vlinderstichting meldt. Maar het is de mens die er een rommeltje van maakt. Bussiness as usual ☹️.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Er bloeit nu ook veel boerenwormkruid..in het snel voorbijgaan kan dat het oog neppen. Bij de witte schermen hopelijk wel verschillende bloemen, duizendblad, wilde peen. Veel grassen. En ja ik zie het ook weinig de paarse rose blauwe berm bloemetjes. Wikke groeit er vaak wel, maar wat lager. De bermen zijn ook té lang veel te kort gemaaid of met gif bestrooid. En vergeet de warmere temperaturen niet.Nee leuk is het voorlopig niet in de Nederlandse berm, ik dacht/hoopte toch juist dat het weer ietsje beter gaat dan een paar jaar terug.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dank, dat wist ik niet.Ik dacht dat als een plant giftig was er geen enkel insect iets aan had.Maar dat ligt dus anders.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik had gisteren het tegenovergestelde. We liepen een blokje om en kwamen langs een stuk berm van een drukke weg en het gonsde langs beide kanten van de krekels en andere insecten. Echt stukken beter geworden sinds deze bermen een paar keer per jaar worden begraasd met schapen ipv gemaaid. Iets verderop werden we belaagd door dazen, dat was wat minder en klachtwaardig omdat de jongste meerdere keren is gebeten.Gisteren ook een olifantsrupsje gevonden in de eigen voortuin. Weer teruggezet in de voortuin waar altijd wel wat wilgenroosje te vinden is. Ook zo'n onkruidplant welke flink kan overheersen dus ik laat het niet doorschieten in de tuin maar het komt elk jaar wel weer aanwaaien en nu al meerdere keren rupsen gespot.Nog niet veel vlinders gezien maar de vlinderstruik is pas net gaan bloeien dus dat komt nog wel. Wel rupsen van de koolwitje van de koolplanten af moeten halen dus die zijn er wel. En het bijenhotel is weer helemaal vol dus ook daarvan kan ik niet zeggen dat het weinig is.Maar waar ik eigenlijk over kwam klagen: Een van de regenton is leeg gestroomd omdat de tijdklok van de parelslang niet werkte. De groentetuin was nog nat van alle regen en nu is er nog een paar honderd liter bij gekomen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.