Geplaatst: 23 oktober 20241 j Auteur 4 uren geleden, loes zei: Ik krijg ook al een punthoofd van de ikea Wilde wat dingen uit de kerstcollectie maar de halve collectie is in het noorden nooit beschikbaar geweest. Niet in de winkels maar ook de optie bezorgen is hier niet mogelijk. Jahaaa... Dát! Het verhaal was al wat lang dus dat had ik er maar uit gelaten. Want.... Als ik aan het zoeken ben zie ik toch duidelijk vermeld staan dat "levering naar mijn postcode" mogelijk is. Dus daar zocht ik de artikelen op uit. Vervolgens gooi ik ze in de winkelmand en dan blijkt opeens dat meerdere daarvan NIET leverbaar zijn. 🤔 Dus weer veel tijd verspild daarmee. Tegenstrijdige informatie dus. En 1 van de "kant en klare" Bestä kasten was dus níet leverbaar... maar als ik dezelfde kast in de planner samenstelde, met precies dezelfde onderdelen was deze opeens wél leverbaar. Oh, en ook zo irritant... dat, elke keer als ik iets in mn winkelmandje donder, ze me gaan vertellen wat mijn postcode is. "Uw postcode is: 97... HAHA", ja zeg... alsof ík niet weet wat míjn postcode is en de Ikea nodig heb om me dat te vertellen... élke keer.... En absurd dat ze dus geen artikelen van andere vestigingen importeren indien hier niet verkrijgbaar. En erg veel is gewoon niet verkrijgbaar.... Erg slecht. Bij het Online bestellen zou gewoon ALLES verkrijgbaar moeten zijn. Niet een beperkte selectie die in het betreffende filiaal dat bij UW postcode hoort aanwezig is. Vind dat erg raar en een vreemd beleid. Edit: Wilde net weer betalen... heb ik blijkbaar het verkeerde limiet gekozen. Ik dacht: Ik ga betalen dus moet ik mijn Betaallimiet verhogen. Blijkbaar had ik mijn Opnamelimiet moeten verhogen? Dus dat net gedaan, en dat gaat dus wel gelijk in, hoef je niet 4 uur te wachten (zegt ING). Ondertussen hangt de Ikea weer in bestelniemandsland... denkt dat ik besteld en betaald heb en gooit dus straks weer alles uit mijn mandje. Uit voorzorg heb ik trouwens nu alles ook op een verlanglijst staan zodat ik het snel terug kan vinden. Maar jeetje zeg... dit wordt ongeveer een dagtaak zo... 23 oktober 20241 j aangepast door Erny
Geplaatst: 23 oktober 20241 j Auteur En wéér wil het geld niet die kant op. Ondanks dat ING zegt dat na verhoging betaallimiet deze direct gebruikt kan worden. Blijkbaar niet? En dus nu is mijn winkelmandje weer leeg. Maar wordt steeds sneller in het vullen, en oeps... er komt ook steeds wat bij. Nu had ik bedacht dat ik mn ronde eettafel wel kon inruilen voor een rechthoekige om aan te naaien (eten doe ik daar toch niet en dat ronde is niet handig qua ruimte). Pfff... probeer het over een paar uur nog 1x en anders ga ik kijken of BUNQ wel wil meewerken. Even later: Heb het niet afgewacht met die ING, gewoon de Bunq volgestort (onder het ING limiet) en hopsa... de boel is besteld. Dus dat wordt komende tijd keuken leeghalen, kasten leeg en uit elkaar, en dan maar de Ikea montage aanwijzingen volgen. Ben ik erg goed in trouwens. 23 oktober 20241 j aangepast door Erny
Geplaatst: 23 oktober 20241 j Auteur Ooh, @rorror Daar zou wel eens wat kunnen zitten. Deze rekening hebben mn ouders ooit geopend, bij de Giro, en dat zou best wel eens een spaarding kunnen zijn. Maar zou leuk zijn als ze dat zouden vermelden, indien dat het probleem is. Heb het niet meer afgewacht. Er waren nog maar 4 van die mooie paarse burostoelen. Geen tijd te verliezen met die ING fratsen.
Geplaatst: 23 oktober 20241 j @Erny Gefeliciteerd dat t eindelijk gelukt is. Nu gaan leeghalen en daarna weer opbouwen, zo leuk!
Geplaatst: 29 oktober 20241 j Auteur Haha, even klagen over mezelf. Project keuken is wat groter geworden. Staat natuurlijk nergens naar, van die mooie nieuwe kasten tegen een ondertussen toch wel erg lelijk geworden muur. Dus.... jawel... gaat die Erny dus echt de hele keuken verven (Petrol blue). 🤣 Dus er zijn wat fases bijgekomen. Maar gaat het straks wel heel mooi worden. Nu eerst stug verder met de afbraakfase. Weet nu in ieder geval waar de muizen woonden. 🐭
Geplaatst: 29 oktober 20241 j Echt? Iets groter? Wat een verrassing...😁 Mijn ervaring bij dat soort klussen, is dat het altijd meer werk is dan ingecalculeerd. Succes!
Geplaatst: 11 november 20241 j Ik baal... Ik had een brief verstuurd, laten wegen bij het postagentschap, postzegel er op, door de mevrouw daar in de postzak gedaan... weg. Gewoon nooit aangekomen. Ik kan dat niet uitstaan, ik had er juist nogal wat aandacht aan geschonken, leuk kaartje gemaakt en uitgeprint, en dan is het gewoon verdwenen... Baal!
Geplaatst: 11 november 20241 j Auteur Nou, wat naar dat. En klagen helpt niet want de PostNL vind dat ze percentueel heel goed doen. Zucht. Heb ondertussen ook weer wat te klagen, keukenproject staat sinds dinsdag stil... stroomprobleem... (niet door mij veroorzaakt). Lange verhaal volgt nog, het is nu gelukkig hersteld. Zucht. Wat een toestand en wat een timing... Nu ff bijkomen van alle wisselende emoties: sjacherijnigheid, boosheid, hopeloosheid, verdriet, frustratie, hoop en blijheid. 11 november 20241 j aangepast door Erny
Geplaatst: 11 november 20241 j O, dat is tandenknarsend vervelend Erny! Je zit natuurlijk middenin de troep, je planning loopt in het honderd, en er is niets wat je er aan kunt doen... Adem in, adem uit... Sterkte!
Geplaatst: 12 november 20241 j Auteur Ok.. nou, ter uwer vermaak en ontzetting: Waarschuwing: het is een novelle geworden, dus ga er maar even voor zitten. 🤓 Afgelopen dinsdag moest mijn rug wat bijkomen van al het gebuk, getil en op de vloer in elkaar gedoken zitten monteren van die kastjes. Kon het prutsen toch niet helemaal laten dus ging ik bezig met de spacelamp. Dit zat er in de doos: Leuk bouwpakketje (misschien iets voor @Mellie ? ) maar zat eigenlijk snel in elkaar. Dus ophangen. En dat ging goed, kwam geen rare dingen tegen. Het resultaat: Prachtig!!! Mooier dan ik dacht, en je kunt hem dus open en dicht trekken (zie filmpje op Ikea site). Nou... toen dacht ik dat ik vast de lamp voor de keuken ook wel aan het plafond kon monteren. Was toch bezig... Deze lamp: Die ietwat groter bleek te zijn dan ik had verwacht maar dat is in de keuken gelukkig niet erg. En let wel: alles deed het. Overal stroom, al een paar maanden geen aardlek eruit geschoten. Niets aan de hand. De gebruiksaanwijzing vertelde mijn dat deze lamp wel graag een aardedraadje wilde. Maar..., nadat ik de stroom had uitgeschakeld, haalde ik het half bevestigde "plafondafdekplaatje"(heeft vast wel een naam) eraf en zaten er een heleboel draadjes in... Echt heel veel, ding was totaal volgepropt en het afdekplaatje pastte er dus helemaal niet op, kon dus niet netjes vastgeschroefd worden. En met zoveel draadjes dacht ik dat het niet slim zou zijn om daar zelf mee aan de gang te gaan. Dus... zoals het hoort, de woningbouw gebeld en om electramens gevraagd. En die zou donderdag komen. Ondertussen de boel weer terug in oude stand, oude fitting er weer aan, peertje deed het. Alles deed het. Komt de klusman van de woningbouw, oh... de "vakman" noemen ze het bij Lefier, dus geen electraman. Hoort mijn wensen: Aardedraadje en plat afdekplaatje zodat mijn bevestingsbeugeltje erop kan. Staat ie op zijn trapje... begint aan de fitting te trekken (in plaats van deze open te draaien), steekt zijn schroevendraaiertje er bovenin en port wat rond (ipv fitting open, schroefjes los) en PAAAANNNNGGGGG. Totale kortsluiting. Jaaaaah want: meneer de VAKman had stap nummero UNO vergeten: DE STROOM ERAF!!! En vanaf toen was het mis... halve huis zonder stroom. Precies die groep waar heel veel op zit. Dus in de keuken had ik nog de was/afwasmachien groep die het deed en de verwarmingsketel en 1 onder achter het gasfornuis. De rest nada. Vriezer, koelkast, licht, alle stopcontacten. Niets deed het. Deurbel, achterkamer, plantengrowlights, wc douche halletje, centrale afzuiging. En het geaarde stopcontact in de achterkamer dat ik speciaal had aangevraagd voor mijn PC (loopt nu een verlengkabel want die pc staat nu voor mijn neus, voor de bank.) Best wel ingrijpend dus. En in plaats dat deze man gelijk een electricien belt... nee. Gaat ie eerst zelf verder prutsen. Tot het punt dat hij zelfs dacht dat mijn oude stoppenkast het probleem was en wel vervangen zou moeten worden. Het begon toch echt wel op een Buurman&Buurman aflevering te lijken.... Ajetooo !!! Bleek dat er op de twee draden stroom stond waar er maar op 1 stroom mag staan. En dat nu bij alle stopcontacten van die groep. Hij wist niet meer waar hij het zoeken moest. Na een tijdje gepruts stelde ik toch maar weer voor dat installatiebedrijf te bellen, hij zei: ik weet niet of ze vanmiddag nog wel tijd hebben.... Ja, als je niet gaat bellen dan helemaal niet nee!!! Ik wilde er echt niet het weekend mee door dus later nogmaals aangespoord tot bellen, anders had ik het zelf gedaan, en toen kon er gelukkig vrijdagmiddag iemand langskomen. Ondertussen werd ik achtergelaten met een half huis met stroom. Dus gelukkig heb ik heel veel stekkerblokken/verlengsnoeren vanwege de peperkweek, dus wat geïmproviseerd om vriezer en koelkast (met vriesvak) niet te laten ontdooien. AliX lampjes opgehangen (van die oplaadbare TL's die automatisch aan gaan, maar ook snel leeg). Het gasfornuis deed het nog dus kon wel eten opwarmen. Gedurende de avond werd het koud.. bleek de verwarmingsketelgroep ook uitgeschakeld te zijn, nog een verlengsnoer. Was er ondertussen wel zat van. Vrijdag komt een erg vriendelijk ventje om het probleem op te lossen. Gaat zelf ook nog naar school maar echt.. die pakte het grondig aan. Oja, enne... ik zat er dus echt niet op te wachten he, al die mensen over de vloer. Hele huis staat op zijn kop en volgestouwd met keukenspullen. Meterkast moest ook weer leeg etc etc. Zucht. Wat een puinzooi. Deze jonge man ging zijn ding doen. Stroom uit! Alle draadjes uit het plafond, kapjes eraf en toen zag het er zo uit: Das best wel veel toch? Blijkt een soort verdeelpunt te zijn. Maar... niets aangegeven, staat bij geen enkel draadje waar het heen gaat... Wel nog steeds stroom op draadjes waar het niet hoort. Alle stopcontacten opengeschroefd....alle schakelaars eraf... Ergens werd kortsluiting veroorzaakt... maar waar. Soms wist hij ook ff niet wat te doen, maar dan bedacht hij weer wat... en kwam steeds verder. En toen bedacht ie dat de achterkamer etc ook stroomloos waren (was ie ff vergeten). Moest ie naar de achterkamer, die juist helemaal vol stond met keukenzooi. Plafondlamp... hebben ze ooit het plafond verlaagd maar bij het stroompunt een buis geplaatst waardoor hij met geen mogelijkheid bij de draadjes kon. Ojee... moest dan het plafond ook nog open??? Buurman&Buurman taferelen in mijn toekomst??? Whahaaah... wanhoop sloeg bij mij toe. Maar helaas moest hij het daarbij laten voor die middag. Hij zou maandag terugkomen. Tja... het is niet anders blijkbaar. Had wel vertrouwen in zijn oplossingsvermogen en zijn kunnen. In het weekend andere dingen gedaan en gegeten bij vriendin, en zondag gewandeld met Zowie en de medewandeldame had boerenkool voor mij meegenomen dus hoefde niet te koken. Hoezee. ps... Zowie probeerde alle klusmannen in de kuiten te bijten als ze bij haar voer langsliepen... Frustratie was wel behoorlijk opgelopen toen het maandagmiddag was. Alle emoties gingen door mij heen, wanhoop, ergernis, boosheid, hoop, angst, verdriet, hopeloosheid en dan weer optimisme en hoop. Dit afwisselend dus of tegelijk. Het manneke had ondertussen ook de zaak voorgelegd aan collega en baas. En wat nieuwe aanvals taktieken bedacht. Bovenin de meterkast achter het plafond was ook nog van alles verstopt. Probleem lag niet bij wc afdeling, ook het plafond gelukkig niet. Hij werd wel steeds optimistischer en dat maakte mij ook weer hoopvol. En toen... ja het "geaarde" stopcontact. Kon hij alleen bij door over de tafel te kruipen (kon echt niet verschoven want: keukenzooi stond eronder). Haalde hij het kapje eraf en zag iets wat niet klopte. De techneuten onder u zullen het kunnen zien, maar de leken, zoals ik, niet. Maar het bovenste en onderste draadje horen daar dus niet te zitten op die manier. En hierachter bleek ook dat het stopcontact verkeerd was aangelegd. En ook nog eens totaal niet geaard was!!!! (Geen wonder dat al mijn modems vroeger kapot gingen, vele nieuwe voedingen voor de pc's moeten kopen etc etc, ging allemaal erg snel kapot. Zeker gemeldt bij de woningbouw, bij iedereen die hier in functie over de vloer kwam... zonder resultaat). Blijkt dat dus al zo te zijn sinds de renovatie, sinds dat stopcontact speciaal geaard zou worden aangelegd daar. Echt schandalig. Zulk gepruts. Dat dat op andere punten zo was is bekend, maar dat ze ook met de stroomaanleg hebben lopen fucken kan echt niet. Heb al 20+ jaar hier kortsluitingen, kapotte stoppen etc etc. Nou... nu weten we dus waarom. Dus weer variabele emoties: blijdschap omdat het euvel gevonden was, boosheid vanwege de oorsprong van het euvel. Nou... stopcontact werd totaal vervangen, alles weer inelkaar geschroefd, getest. En toen waren we weer bij af. Het plafondplaatje in de keuken... Die erop, draadjes eruit, bevestigingsbeugeltje erop en de lamp eraan. Hoezeee!!! Dus. 5 dagen met een half huis zonder stroom om dat voor elkaar te krijgen. Oja... en by the way: die kerel van donderdag nog wel even tegen mij moeten vertellen dat ik er vooral niet zelf mee bezig moest gaan.... Hahahaha... ja lekker dan... ik had namelijk toch juist de VAKman hier omdat ik dat juist niet ging doen? En hij was degene die de kortsluiting had veroorzaakt?!?! Mansplaining. En alle hulde voor het jonge ventje (22, gaat zich dit weekend verloven, zo schattig, wordt echt een goede man) die het zo grondig heeft aangepakt en vol inzet en honger naar de oplossing. Hij was ook blij. En alsof dit relaas nog niet lang genoeg is hebben we nog iets ontdekt boven het plafond in de meterkast. Namelijk de afzuiging (ventilatie in douche/wc/keuken en afzuigkap). En die afzuigkap deed echt bijna niets, hangt er dus nu ook niet meer nadat ie er wegens een lekkagereparatie weg moest. Terughangen had toch geen zin. Nou, nu weet ik waarom deze het niet deed en het naar patat rook in de wc als ik de afzuiger wel eens aandeed, kijk maar mee, wat klopt er niet aan dit plaatje? Juist, allemaal goed geraden. Ze hebben er gewoon een GAT in gesneden om die stroomkabel lekker gemakkelijk naar de andere kant te krijgen... EEN GAT in een ventilatiebuis. Ook weer bij diezelfde renovatie. Toevallig was Lefierklusman bij buurvrouw, deze man meegetrokken om te constateren. Hij zegt: "Nee, dat is niet goed" maar ook: "dat zijn we vaker tegengekomen." Wat??? En dat was toen géén aanleiding voor de woningbouw om de rest van de benedenwoningen te checken??? Nee, natuurlijk niet want dat kost geld... dat geeft deze woningbouw niet graag uit. Typisch. Dat lijkt me toch wel heuse nalatigheid. Dus dat wordt de volgende klus. Nou... ik wil schadeloos gesteld worden. Zal wel een heel gezeur worden maar de Erny is echt boos om deze situatie. En dan ook nog terwijl ik net die goede moed had om die keuken te doen. Die moet ik nu eerst weer terugvinden. En u moogt lachen om dit relaas. Heb in ieder geval geprobeerd om het een beetje met amusementsgehalte op te schrijven. 13 november 20241 j aangepast door Erny
Geplaatst: 12 november 20241 j 32 minuten geleden, Erny zei: Maar... niets aangegeven, staat bij geen enkel draadje waar het heen gaat... In principe hoeft dat niet, is ook niet de standaard(voor mij ook niet gewenst) , alle kleuren bij elkaar verbindinden en klaar. Zwart is schakeldraad voor de schakelaar naar lamp. Zo te zien heb je 2 zwarte draden, dus zal je ook ik gok 2 lamp punten in het plafont hebben. (zie ik dat trouwens goed op de foto 2 zwarte draden, kan ook nog een bruine zijn) - Gaat vaak alleen fout als men 2 groepen door de zelfde pijpen/dozen doen, wat volgens de standaarden niet mag. Want dan kan je groepen door elkaar heen halen. - Of het gaat fout als men niet de juiste kleur kabel voor gebruikt. En dus de volgende vakman in de war brengen. Dus b.v. nuldraad(blauw) en fasedraad(bruin) omwisselen. (Dus plus en min omgedraaid, waardoor electra man dus dus plus via de lamp b.v. laat lopen, inplaats van plus via de schakelaar. waardoor als je de stroom er af haalt en de schakelaar van de lamp uitzet, er dus nog steeds stroom op de lamp hebt staan. Stroom komt immers via de lamp kant binnen inplaats van via schakelaar kant. Dit had bij jouw b.v. ook fout gezeten kunnen hebben. Maar die vak man had wel even mogen testen met zijn meetinstrumentjes of de stroom er af was. Dat was bij ons altijd een MUST. zelfs na de pauze als we weer aan het werk gingen, moesten we hermeten. En als er meer mensen in ons weggebied liepen, moesten we bij elke handeling meten.(Voor het geval dat andere mensen dingen inschakelde die niet wisten dat wij aan het werk waren, b.v. in bedrijven, een manager die even snel de groep weer aanzet omdat in de kamer ernaast de printer niet meer aan gaat.) Maar waarom het zo proppen is omdat er veel lasdozen zitten, en dus eigenlijk te kleine lasdozen zijn gebruikt voor de hoeveelheid kabels, waardoor je dus op onderstaande foto's, extra tussendraadjes krijgt om een extra lasdoos te maken om die extra kabels aan te sluiten. Maar dat extra draadje en extra lasdoos neemt wel ook weer meer ruimte in waardoor het net niet past. Quote Geen wonder dat al mijn modems vroeger kapot gingen Modems hebben zo ie zo geen aarde aansluiting van zich zelf, dus dat kan niet de reden zijn. (Zit geen pin aarde op de stekkers van de modems, stroom adapters hebben dat zo ie zo ook niet.) PC heeft wel aarde aansluiting nodig, maar als je nog nooit een schrok van de pc kast hebt gehad bij aanraking behuizing, heb je geen lek stroom gehad in pc, en dus in principe niet nodig gehad... Maar aarde voor pc is wel 100% aan te raden. Maar voeding zelf gaat niet kappot als deze geen aarde heeft. Aarde is ter bescherming zodat als kast onderstroom staat jij zelf geen (zware) oplazer krijgt. Blij dat opgelost is, maar snap wel even dat het vloeken is.
Geplaatst: 12 november 20241 j Jeetje Erny dat was gewoon levensgevaarlijk prutswerk wat je daar in huis had zitten. Goed dat je er bovenop zat en een echte vakman wilde. Ik zou naast poging doen om schadeloos te stellen ook eisen dat er voortaan een elektricien langs komt ipv een "vakman" van de woningbouw.
Geplaatst: 12 november 20241 j Auteur @rorror Nu zitten er dan dus ook lasdozen op met meer gaatjes, waardoor het kapje er inderdaad nu wel op past. 👍
Geplaatst: 12 november 20241 j @rorror wat soms ook gebeurt is dat bovenaan bedrading van wisselschakelaars samenkomt of zelfs van pulsschakelaars bij verbouwingen en dan kan je helaas niet alles zomaar verbinden, normaal moet er (in Belgie toch) een eendraadschema zijn en een situatieschets van aansluitpunten en schakelaars, maar vaak is er al heel wat aangepast zonder beschrijving of controle (want bv niet zichtbaar). Nu de manier waarop die kabel door de afzuigbuis gaat belooft niet veel goeds voor de rest van de verbouwing. Je kan ook best altijd de groep uitzetten en niet bv een eenpolige schakelaar voor de zekerheid als je aan bv een lamp werkt, ook al is die goed aangesloten. De blauwe is de nul of aarde in de centrale waar de stroom opgewekt is, daar kan nog een serieus verschil in spanning opzitten met jouw lokale aarde thuis, daarom moet bv in vochtige ruimten ook altijd met een 2polige schakelaar gewerkt worden. Het gaat immers niet over stroom die binnenkomt maar over een verschil van spanning met de lokale aarde, dit spanningsverschil samen met je lichaamsweerstand t.o.v. de lokale grond, bepaalt welke stroom door je lichaam gaat lopen. @Erny mooi dat die jongen het opgelost heeft, het is vaak niet vanzelfsprekend en er kan best wel wat tijd in kruipen.
Geplaatst: 12 november 20241 j @redzebra Is het niet zo dat bij de wisselschakelaar/pulsschakelaars voor andere aansluitpunten dat je de kabel geheel doorgetrekt, en alleen een lus in de doos zit en niet een via een lasdoos? Die tekeningen worden vaak wel bij de bouw geleverd aan de electra mensen, maar die laten ze helaas niet altijd achter in de meterkast, en anders worden ze soms perongeluk meegenomen door de oude bewoners. En niet alle alle tekeningen worden bijgewerkt na upgrades/verbouwingen helaas. Ja die kabel door afzuigbuis verdient geen schoonheidsprijs. Gelukkig geen losse kabels gebruikt maar wel één met een goede mantel, dus daar kan niet zoheel veel mee misgaan. Soms kiest de woningbouw voor de snelste manier, inplaats van extra manuren om het op een nette manier op te lossen. Ik zelf zet gelukkig zelf wel altijd de groep uit. Paar keer een oplazer gehad, eerste keer op 12jarige leeftijd thuis. Tweede keer op 15of 16jarige leeftijd tijdens stage bij electra bedrijf... Daarna volgens mij niet meer.
Geplaatst: 12 november 20241 j Auteur @rorror @redzebra Wat niet in het relaas boven staat, het werd al zo lang, is dat ik al die jaren ook last heb van onverklaarbare kortsluitingen, stoppen die eruit knallen en de aardlekschakelaar die pang alles uitschakeld. (Was dit zelfs gaan bijhouden in logboekje.) En heb zo'n Sockettester gekocht om de keuken te testen. Heb, naar aanleiding van het testen van stopcontacten daarmee, ontdekt dat 1 stopcontact wat geaard zou moeten zijn dat niet was. Heb de koelkast daaruit verwijderd en naar ander stopcontact verplaatst, en weet niet of het ook maar enigszins logisch is maar: sindsdien geen aardlek er meer uitgeknald. En dat was toch al weer een aantal maanden. En herinner mij dat toen ik bij de renovatie deze woning binnenkwam, om te verven etc, er een electraman bij de meterkast stond die mij vertelde dat er iets mis was met de stroom in deze woning. Heb toen helaas niet gevraagd wat etc. Dus dat is alles wat ik weet. Wel ervaren dat gloeilampen opeens maar ongeveer een maand meegingen (heb er zelfs een staatje van gemaakt om het bij te houden) terwijl ze in het vorige huis, een straat verderop, jaren meegingen. Later met de opkomst van de LED lampen bleek dat deze (niet allemaal trouwens) beter tegen deze woning bestand waren. Enexis langs gehad met een meetkastje. Waren wel hoge pieken maar gemiddeld kwam het binnen de norm uit (die norm die men had verhoogd omdat er teveel mensen boven de norm uitkwamen, vertelde de enexis man) waardoor ze dus niets hoefden te doen. Case closed. Ik heb toen piekbeveiligers gekocht voor de tv en pc stopcontacten. Voor een niet electra geschoold persoon als ik klinkt dit alles bij elkaar, met de nieuwe feiten, toch wel erg verdacht. Mijn, niet gefundeerde, logica zegt dat het iets met elkaar te maken moet hebben. En dat, gezien al die klachten die ik al jaren doorgeef, men echt wel een keer besloten zou moeten hebben om alle stopcontacten en stroompunten eens goed door te meten. Maar ja. P.s. Ik dacht bijvoorbeeld ook dat de aardlek er niet alleen voor onze bescherming was maar ook de apparaten/lampen etc spaarde. Ik bedoel maar. Misschien moet ik toch eens een boekje kopen: Electra voor dummies.
Geplaatst: 12 november 20241 j @Erny Al woonde je in de buurt had ik best een dagje willen gaan meten, maar helaas is het een flinke afstand.. Heb je al eens gekeken hoeveel Volt er binnen komt? Zit je in een wijk of klein dorp waar veel zonnepanelen liggen? Dan heb je de kans dat de Voltage eigenlijk veels te hoog is. Er is nog iemand op het forum hier die daar last van heeft, klein dorp, veel zonnepanelen 244v uit stopcontact.
Geplaatst: 12 november 20241 j @rorror ja normaal trek je de kabel geheel door, het probleem is bij verbouwingen als je een extra schakelpunt of 1 op een andere plaats wil hebben, dan is het soms makkelijker om te vertrekken van het lichtpunt met een meeraderige kabel, indien dergelijke veranderingen gemaakt zijn en niks is beschreven is het soms lang zoeken. 240 V is redelijk normaal en zou geen problemen mogen geven. @Erny voor de aardlek zou dat geen verschil mogen geven (eerder omgekeerd) of een stopcontact geaard is of niet, een aardlek gaat af als er stroom naar de grond lekt. Voor jou is er echter wel een verschil : indien het stopcontact geaard is, vloeit de stroom direct naar de grond via de aardingspin bij een lek in de ijskast, indien niet geaard gebeurt er niks (als de ijskast op rubber pootjes staat) bij een lek tot jij de ijskast vastneemt en dan krijg je een ( soms zware) schok, de lekstroom vloeit dan via jou en zo gaat alsnog de aardlekschakelaar af, deze manier heb je dus liever niet . Nu de gevoeligheid van een aardlekschakelaar wordt uitgedrukt in milliAmpere, een heel gevoelige is bv 30mA, toestellen zoals een wasmachine, frigo etc zekere oudere kunnen alltijd wel een paar milliAmpere lekken, als er teveel van die op 1 kring hangen met een heel gevoelige aardlek kan deze onterecht afgaan en door ze te op te splitsen over verschillende kringen kan je dit verhelpen. Wat soms ook voorkomt is condens in een lamp buiten of vochtige ruimte of slechte isolatie wat op sommige momenten een beetje extra aardlek geeft, dit is random en soms moeilijk te vinden 12 november 20241 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 12 november 20241 j Tjonge @Erny, wat een verhaal 😲. Gelukkig dat het nu opgelost is, kun je genieten van je nieuwe space-lamp. Die vonden wij ook heel mooi, toen we vorige maand bij de Ikea waren. En ook die soort van bloemen die je open en dicht kunt doen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 november 20241 j Tjonge Erny... Nee, ik kan hier niet om lachen, maar ik ben wel heel blij voor je, dat het nu is opgelost.
Geplaatst: 15 november 20241 j Het hele jaar had ik geen egels in onze tuin gezien. Er is ook maar 1 mogelijkheid waar ze binnen kunnen komen, een opening onder de schutting waar alleen kleine dieren onder door kunnen kruipen. Verder is alles veilig met hekken afgeschermd om daar je hond te laten lopen. Onze geredde hond liep constant te kijken waar ze b.v. uit kon lopen toen ze 3 maanden geleden bij ons kwam. Nu liep er een egel en onze hond ging erachter aan. Echter de kop kon ze niet zien, alleen een bal stekels. En wat deed ze toen? Ging ze staan graven in de tuin, misschien wel uit woede dat ze het beestje niet kon aanraken. Mijn man onze hond zondag binnen gehaald en het beestje kon hij niet vinden. Maandag hetzelfde, toen ging ze nog meer staan graven, heel het gras lag eruit en ook deels van de aarde. Mijn man heeft het zo goed als mogelijk terug geschept. De egel kon hij vangen in een handdoek. Ach wat lief! Wij hadden anders een egelhuisje gekocht, maar dat gaat nu niet met de hond, die gooit dan het hele huis omhoog natuurlijk. De egel heeft mijn man in de voortuin gezet, daar kan ze niet naar onze achtertuin lopen, dat heeft mijn man dus ook dicht gemaakt, omdat de buurhond daar vaak staat en wij kunnen er niet komen en zijn bang dat het hek daar kapot gaat. Moet je zien met een stukje mos op zijn snuit, ik gooi altijd alle mos in de tuin bij de planten. Mijn man wou het mos weghalen, maar dan ging de snuit het lichaam in. Ik heb het wel zachtjes boven op het kopje kunnen aaien. Snik, de volgende dag was hij weg.
Geplaatst: 15 november 20241 j 7 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Wij hadden anders een egelhuisje gekocht, maar dat gaat nu niet met de hond, die gooit dan het hele huis omhoog natuurlijk. Ha @Petrasmoestuin. Misschien een tip. Wij hebben een paar weken geleden een egelhuis gekocht omdat er hier in de tuin opeens ook een egeltje rondscharrelde. Ik heb me er vooraf in verdiept. De meeste huisjes die worden aangeboden zijn eigenlijk veel te klein en niet geschikt. Uiteindelijk hebben we onderstaande gekocht, gemaakt van een soort hout-beton en de koepel (met losse onderlaag) is echt loeizwaar. Die gaat je hond echt niet omkrijgen 😊. Er wordt een grote zak hooi bij geleverd om in het huis te leggen zodat er een warm hol ontstaat. ‘onze’ egel was ook een paar dagen verdwenen, net nadat ik het huis had besteld 😳, maar paar dagen later was hij er weer! Die van jullie kan dus best terugkomen. Inmiddels heeft ‘onze’ egel het huis betrokken en daar zijn we natuurlijk heel blij mee! Het egelhuis was wel prijzig, 119 euro. Maar dit gaat levenslang mee. Het is overigens van Duitse makelij (Schwegler) dus misschien kun je hem bij jou wel goedkoper krijgen. In de zomer draai ik de koepel trouwens gewoon om, zet hem op 3 terracotta-pootjes, bekleed de binnenkant met jute (ivm het inloopgat) en wordt het een grote pot. Er zitten luchtgaten in, dus ook drainage. Voor pepers bijvoorbeeld 😃. 15 november 20241 j aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 15 november 20241 j 3 uren geleden, Dahli zei: Die gaat je hond echt niet omkrijgen Dank je voor de tip! Een hond van rond de 50 - 60 kg niet? Het is een Mastin, heel sterk en vasthoudend. Heeft alleen 7 jaar buiten geleefd in een kleine ruimte op een mastras en laken en heeft zich zo bezig gehouden. Ik heb het al gevonden via google en inderdaad heel duur. 115 euro. Ook gezien dat het 17 kg weegt, dat is niet zwaar voor zo'n hond denk ik. Wij hebben een slimme hond, als zij ruikt dat er een egel in zit, dan zet ze haar hele lijf ertegen aan. Heel jammer, maar hartstikke bedankt voor de melding. Maar ik durf het niet aan om dit bedrag uit te geven zolang ik deze hond heb. 15 november 20241 j aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.