Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

ik sta vroeg op en doe alle ramen open, heerlijk!

alle bonen produceren top dit jaar, pompo idem, blauwe bessen kilo's,

chips , heb niks te klagen

Geplaatst:

Het moment dat je rabarber het slecht blijft doen en de gekregen planten ook zienderogen achteruit gaan.

Wat blijkt plusminus een halve meter diep ligt een straatje van de vorige moestuinders

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 3 weken later...
Geplaatst:

De Jonkheer van Tets struik die ik had gekocht en had opgepot in een pot van 10 liter of zo, lijkt kapot te zijn. Ik had hem niet in de volle zon staan (wat ie wel graag zou hebben), gezien het extreme weer, maar hele middag en deel avond zon (wel een scherm) dus zon zat, een licht tekort kan het niet zijn. En pot is ruim genoeg om wortel te schieten lijkt mij.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weken later...
Geplaatst:

breek ik de steel van mijn favo S&J spitvork (klaag1), originele niet te krijgen hiero of online (klaag2, trouwens helemaal geen onderdelen van S$J, ze verkopen alleen nieuwe spitvorken aan één stuk, 72 euri dat wel)

omdat onze laatste echte stelenwinkel is gestopt (grote klaag3) ben ik maar naar Hoofdorp gefietst, blijkt onderweg de kortste route afgesloten vanwege een herriefestival (oench, oench, oench klaag4)

mag ik vet omrijden vie twee pontjes waarvan er 1 dus alleen deze week in onderhoud is (klaag5) vergeet ik de klinknagel (domme klaag6) en mag ik 12 min terugfietsen

yes, mooie steel van atlas, past!

Geplaatst:

@RobO Eind goed, al goed?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

yep, dank voor het medeleven

Geplaatst:

De hele nacht buien, en nu nog steeds (jubel)

Ruwe schatting: 25 mm (jubel).

De klagen:

- mijn regenmeter heeft niets geregistreerd. Een spin zal het wip-mechanisme geblokkeerd hebben.

- ontwenning: ik had de stoelkussens binnen moeten halen

- ontwenning: handdoek en zwembroek aan de waslijn: die zullen niet echt droog zijn.

- ontwenning: ook kat Arie is verbaasd over het nat. Ik heb hem nu al 3x moeten afdrogen. Hij is hardleers: ik hoor nu het luikje weer klepperen. Dus straks afdroogbeurt no. 4.

Geplaatst:

Beetje regen ( had meer mogen zijn) maar erger is dat een stuk van mijn slechtste kies is afgebroken. En dat ik nog steeds geen tandarts heb gevonden hier in dit Franse gat Ik dacht eerst wat een lollig steentje zit er in het brood..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Appelvrouw: Aiiii. Lollige steentjes in het brood klinken leuker dan dat ze zijn . Sterkte!!!

@Henkg. Misschien is hij niet hardleers, maar juist heel slim... en vindt hij dat kroelen bij het afdrogen het einde?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Oeps, das niet zo mooi Jet...

Nou ik dan ook maar even klagen.

Wilde gister boodschappen gaan doen maar... fietsband lek. Niet getreurd snel een andere fiets gepakt... dacht ik... helaas daarvan was de accu leeg.

Dus vandaag wilde ik band plakken. Plakkertjes op en lijm ook op. Dus nieuwe gehaald.

Bandje geplakt, opgepompt en even wacht of ie helemaal heel is. Dat was zo, dus ventiel weer door het gaatje en bandje erin leggen. Toen wilde ik oppompen... en... ging niet...

Is het (franse) ventiel kapot. Verdorie.

Maar die zou ik natuurlijk kunnen vervangen... dacht ik. Alleen ff dat bovenste ding eruit...

Tangetje erbij... geen succes. Het blijkt dat het ventiel en de band innig met elkaar zijn verbonden. Onlosmakelijk.

Maar... nu is de winkel dicht, morgen is het zondag en kan ik ook geen nieuwe binnenband halen dus moet ik tot maandagmiddag wachten!

Hoe moet dat nou want moet morgen toch echt weer een oogstrondje doen... (andere fiets red het niet met accu). Ojee ojee...

Liggen er straks weer enorme augurken en courgettes... en overrijpe tomaten... en verdroogde peperplanten... aaarghhhh...

Dan maar met de bus en een karretje mee?

Of zou het een koopzondag kunnen zijn morgen? zoek zoek... Jaaah... in de binnenstad... dat schept mogelijkheden.

Zou er dan ook een fietsenwinkel open zijn? Dat is nog niet duidelijk... afwachten dus. Zo blijft het leven spannend.

Geplaatst:
@Henkg. Misschien is hij niet hardleers, maar juist heel slim... en vindt hij dat kroelen bij het afdrogen het einde?

Wat Charly zegt, hier vinden zowel de honden als de katten het heerlijk om stevig afgedroogd te worden.

Appelvrouw, sterkte met die kies en Erny, succes met die fietsenellende!

Geplaatst:

he Erny, wat een gedoe, hebben we hier handige buurtjes (m/v) voor

franse ventieltjes kunnen ook los meestal

Geplaatst:
  • Auteur

Ja... dat dacht ik ook Robo... had er nog wel ééntje liggen of had er zelfs 1 uit de andere fiets kunnen halen. Maar helaas....

Zometeen eens kijken of de fietsenwinkels in de binnenstad ook meedoen met koopzondag.

Anders wordt het een busdagje en een karretje meetrekken samen met mn Zowie.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja... fietsenwinkels hebben duidelijk geen belang bij koopzondagen... en het onderdelenhuis ook niet. Dus nu karretje opladen en aan de wandel en bussen. Wish me luck.

Geplaatst:

Erny Action to the rescue, een nieuwe binnenband?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja das allemaal goed en wel en lief bedoeld... maar als de winkels dicht zijn valt er niets te kopen natuurlijk.

En zeker ga ik niet voor Action binnenbanden, moet voor deze fiets wat beters hebben, heeft veel te verduren.

Maar... gisteren dus met fietstassen op karretje naar de tuin... oogsten oogsten oogsten... wat veel weer... courgettes, patissons, bramen, snijbiet, boontjes en mega augurken.

Tassen bomvol... zeer zwaar beladen. Teruggezeuld naar mn huisje via wat buurhuisjes waar ik her en der wat courgettes en boontjes heb afgeleverd. Dat scheelde weer in het gewicht.

Maar nog steeds te zwaar om mee terug de bus in te kunnen nemen realiseerde ik mij. En had de tomaten in de kas ook nog niet geoogst dus die moesten er ook nog bij.

Dus ben maar blijven slapen om er vandaag nog eens verder over na te denken... wat mee en wat daar laten...

Maar toen... was ik vandaag rondje met het hondje aan het doen en kwam ik buurman tegen die met auto naar een wijk hier in de buurt moest... en ik mocht meerijden! Moest ik wel ff snel teruglopen, karretje opladen en snel met zware karretje (opvouwbaar steekkarretje ding) richting parkeerplaats waar mijn redder in nood op mij stond te wachten. Superblij, ik was gered.

Had die zooi nooit zonder hulp de bus in gekregen dus dat was nog lastig geworden gezien er nog weinig galante heren rondlopen die je uit eigen beweging daarbij helpen.

En toen... naar de fietsenwinkel met mn bandje... Het bleek inderdaad een ventiel dat permanent vast zat aan de band, dus kon geen nieuw ventiel in. Maar... wat bleek... het ventiel was helemaal niet kapot!!!

Hij stak m in zn pomp en hoppa... er zat lucht in... Je had mn gezicht moeten zien...

Al die toestanden en dan is het ventiel niet eens kapot....

Toch maar een extra binnenbandje gekocht om een volgende noodsituatie te voorkomen.

Thuisgekomen getest of mijn pomp dan misschien kapot zou zijn... Nee, dat was het ook niet dus.

Wat was het dan wel? Nou... als volgt...

Omdat de band helemaal leeg was stond er dus geen druk op het topje van het franse ventieltje. Hierdoor zakte dat dingetje naar beneden waardoor er geen lucht in de band bleef/kwam... Hoe dit opgelost? Nou door het ventiel te laten hangen en hem in die stand in de pomp te schuiven en ziedaar... hoezee... er kwam lucht in de band.

Pfff... dus... waarom ben ik daar zaterdag niet opgekomen?

En waarom heb ik ook niet even getest met het franse ventiel opzetstukje waarmee je een normale pomp kunt gebruiken... dat was ook een mogelijkheid geweest. Maar ja, dacht dat het ventiel kapot was...

Dus probleem weer opgelost, Erny is weer mobiel en de oogst is thuis.

Nu weer aan de bak met verwerken. Helaas is nu door de extra dag een portie augurken ietwat te lang in het zout blijven staan en zijn er rottingsverschijnselen opgetreden. Maar niet getreurd, heb al weer een nieuwe vracht bij me.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Klaag over verkopers die verkopen spullen onder valse namen...

Paar jaar geleden bij Karwei perzik boompje gekocht, met het rasnaam RedHaven, geelvlezige perziken, enigszins krulziekte bestendig... Dit jaar eerste oogst. Tja, ik krijg witvlezige perziken met rasnaam ¨zondernaam¨.... Goede smaak en kwaliteit, maar ik heb geelvlezige perziken gekocht...

Ook bij http://www.fruitbomen.net ¨patio¨appelboompje gekocht, Gloster. Dit jaar eerste oogst. Tja, dit is geen Gloster, maar goudrenette. Zou ik goudrenette willen hebben, dan bestel ik dit wel, maar het moest Gloster zijn... Dus, boompje moet weg, opnieuw juiste ras zoeken...

Geplaatst:

maar Frank is aardig, je krijgt vast een nieuwe als je even mailt

hier een paar weckpotten rodekool moeten weggooien, is me nog nooit overkomen, rest van dezelfde serie is prima, watskeburt?

Geplaatst:

Toch ietwat vieze of slecht passende deksels? Ik heb het ook wel eens gehad, met jam die na was gesteriliseerd verdorie.

Dat was trouwens ook in een heet jaar maar dat kan toeval zijn.

Ik klaag dat ik teveel oogst heb en het aan de straatstenen niet kwijt kan..ik weet het we willen ieder jaar wel zo klagen maar de ellende is dat mijn buren dat ook hebben.. dus iedereen sjouwt hier rond naar zijn buren met zijn eigen druiven, peren, appels, pruimen, perziken, courgettes, sla en met goed fatsoen kan je het allemaal niet in een keer op de composthoop donderen.

Mijn eettafel ligt dus vol met goede gaven van de buren, mijn vriezer en voorraadkast vol met eigen producten. Ik heb een groot gebrek aan plastic bakjes en glazen potten. Kon ik het maar in een envelopje stoppen en opsturen naar iemand die honger heeft

Geplaatst:
  • Auteur

Stukje bij beetje geeft mijn gasfornuis het op... Eerst wilde de grill al niet meer draaien, nu blijkt de electrische oven (en dus ook de grill) het niet meer te doen, denk dat er achterin iets is doorgeknaagd door die vervelende muizen... Weet nu ook waarom de electriciteit er laatst af bleek te zijn toen ik na een paar dagen op de tuin geweest te zijn weer thuis kwam... Dat moet het fornuis zijn geweest...

Maar dus... denk dat het wel eens tijd is voor een nieuw fornuis... eh... mijn eerste nieuwe fornuis dan denk ik... Want even tellen... deze is nog van mn ouders geweest... eh... tien, twintig, dertig... eh 40 jaar oud ondertussen... en nú al kapot! Destijds was de electrische oven mét grill en tijdschakelaar erg vernieuwend en kwam met een apart kookboekje.

Geplaatst:

had je geen garantie meer? slordig van ze

hier lekker in de tuin met de motormaaier van de buren op 2 vierkante meter

, de eerste bladblazer van dit seizoen, linkje, cirkelzaag van verbouwende buren 1 aaargh en de boorhamer van buren 2, zucht....

aangepast door Gast

Geplaatst:

hahaha ja Kees van Kooten..geweldig ik lach mezelf zo de klaagbaak uit

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag eens op mijn grond gaan kijken hoe het met de tros- en zwarte bessen was gesteld. Plan was om later op het jaar stekken te nemen voor in onze nieuwe tuin. Wás, want iemand had mijn zwarte bessen al gekortwiekt, de rode, witte en roze waren én de stekelbessen waren onaangetast.

Echt hatelijk dit. Sinds een jaar of 4 heb ik mijn stuk grond opgebouwd: omzoomd met worcesterbes, eleagnus en trosbes. Ook wat pinnekesdraad om de planten te beschermen zodat honden of spelende kinderen mijn jonge haag niet kapotlopen, Fruitbomen aangeplant, moestuinbedden aangelegd en een (laag) poortje gestoken, met grendel maar zonder slot. Op die manier konden hondenwandelaars en kinderen nog binnen om kampen te maken of te shotten. En dan dit. Daarom is het gedaan met de gastvrijheid. Dit weekend gaat er een slot op.

Wie echt binnen wil, zal nog steeds over de prikkeldraad of het poortje kunnen, maar hopelijk schrikt het toch wat af. In tussentijd heb ik een bordje opgehangen waarop staat dat ik tijd en moeite heb gestoken in de grond, dat het niet toegankelijk is en al zeker niet om te stelen. Veel zal het mss niet uithalen, maar hopelijk knaagt het geweten van de dief dan wat.

Geplaatst:

@Skadril, waardeloos! Mensen moeten gewoon met hun tengels van een ander zijn spullen afblijven

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Je kent het wel, lekker even een kruidenmix maken die je daarna eigenlijk meteen echt nodig hebt. Haastige spoed en zo. Beetje van dit, beetje van dat, deksel snel erop, mixen en klaar is Kees...

WhatsApp-Image-2018-09-30-at-2117491538398125.03

WhatsApp-Image-2018-09-30-at-2183741538398126.04

WhatsApp-Image-2018-09-30-at-2134301538398127.04

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.