Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Stomme eenden :thumbdown: dat blad is toch helemaal niet eetbaar?

Mijn yakon is maar iets groter, maar hij groeit de komende weken nog aardig hoor. Ik heb net even wat foto's vergeleken (in het yakon topic) en hij gaat rond deze tijd pas echt hard!

(op zo'n foto vanaf deze hoogte genomen lijken ze ook wat hoger...)

IMG_2002.JPG

Geplaatst:

Ik zag een haas of konijn wegspringen toen ik op de tuin kwam, en even later zag ik deze (een van de zeer weinigen, meeste zaden zijn waarschijnlijk opgegeten door de muizen).
Wel een verdwaald konijn, de enige ingang naar het complex is via de weg, de andere kanten zijn begrensd door sloten.
De enige planten waar aan geknabbeld leek, zijn de sojabonen en klaver.bc76c1a06b5e022ab2c50cd01b129dd7.jpg

Geplaatst:

alle konijnen en hazen kunnen zwemmen, meestal alleen in nood, meestal...

Geplaatst:

technoklaag: heb net ontdekt dat wij 18! verschillende opladers in huis hebben...

...en dat de broodnodige nr 19 niet te vinden is 🤕

Geplaatst:
  • Auteur

@RobO :lol: Tuurlijk.

Hier plak ik er gelijk een sticker op zodat ik weet bij welk apparaat ie hoort en dan gaat ie naar de "opladerhoek". Zo hou ik het een beetje bij elkaar. Is natuurlijk ook gemakkelijker als je alleen woont. ;)

Klaag: ik dacht gisteren dat het donderdag was... en dat ik dus zaterdag naar de tuin zou. Toen bleek het al vrijdag te zijn en kan ik zondag pas naar de tuin (voor een aantal dagen) gezien ik vandaag daar eerst de voorbereidingen voor moet treffen. :roll:

Geplaatst:

Pfff nou ... Moet ff mijn ei kwijt hoor . Heb dit jaar mezelf bezig gehouden om te zorgen dat mn tuin gewoon netjes is. Had een aanvraag gedaan voor een grotere tuin  waar ik graag kippen op wil houden en na de cursus ook bijen,komt die man langs die daar over gaat en komt even zeggen dat hij vindt dat ik het amper bij kan houden 😡 ik heb geen gigantische groene bak en weinig plek om mijn Onkruid in te doen  dus ik pluk wat ik plukken kan . Terwijl ik tuinen zie op het complex van de grote die ik wil hebben waar soms het onkruid metershoog staat , daarnaast is het lastig om bij mij te plukken aangezien het door de kleine ruimte best vol staat en schoffelen dus niet gaat.. dat die mensen nou superveel tijd hebben omdat ze met pensioen zijn ... Ik bedoel een tuin hoeft toch niet altijd superstrak te zijn?

Geplaatst:

Dat is wel een domper ja. Heb je een foto van je tuin?

Het kan ook zijn dat men wat argwanend naar nieuwelingen op een complex kijkt en dat die strenger beoordeeld worden dan de oude garde. Heb zoiets hier wel vaker gelezen en dat is zonde. Waar ik op let bij mijn onkruid (mijn tuin is niet superstrak), is dat dat niet in het zaad raakt, zodat het zich niet zo verspreiden kan. 

Wat bij mij wel prima helpt is dat ik elke keer een stuk echt ontzettend goed omspit en onkruidvrij maak. Dat spitten is nodig om zo ook de wortels goed kwijt te raken van bv het kweekgras.

Makkelijker is om karton op de onkruidplekken te leggen (bruin karton, liefst zonder drukinkt) en daarbovenop een laag potgrond. Dan gaat het onkruid eronder ook dood en het karton verteerd. Scheelt ook weer ruimte op de composthoop.

Sterkte en bedenk dat bijen wel van wat beschutting houden en de kippen al je onkruid ook wegpikken. 

Geplaatst:

Nee, de mijne is ook niet zo strak. En beetje rommelig. Vijgenbladpompoen, flespompoen en zoete aardappel groeien overal naartoe. Probeer de pompoenen wel in hun vak te houden.
De zoete aardappel groeit achter de koude bak van mijn moestuin buurman, wel een beetje over het pad maar dat ligt op mijn stuk grond. Zijn koude bak ligt pal op de grens.
Enkele dagen geleden heeft hij plots rigoureus de zoete aardappel aangepakt, hij zei dat die in zijn tuin groeide. Iets wat ik niet kan bevestigen, maar ik ben er ook niet elke dag.
Hij heeft zonder enige waarschuwing een stuk of 10 takken uitgetrokken en in mijn tuin gegooid.
Heb stuk of 60-80 planten, dus schade valt mee.

Geplaatst:

@acpronk nouja zeg ,kan toch niet zomaar .Je gaat toch niet zomaar iemands groente snoeien..

Geplaatst:

@Flup dit is mijn tuin, valt best mee toch? Misschien dat die vent gewoon boos is omdat ik er van de winter houtsnippers op gegooid heb om het onkruid nog enigzins te beperken en de grond losser te krijgen ben zowat de enige die dat doet op de tuin.

20200917_180108.jpg

20200917_175921.jpg

Geplaatst:

Je tuin ziet er helemaal niet zo rommelig uit, vind het goed meevallen. Natuurlijk groeit er wat onkruid her en der, dat kun je niet voorkomen, zolang het maar geen overlast verzorgd. Misschien dat de beste man je scheve bonenstaken minder geslaagd vond? Mijne staan overigens veel schever, maar ik hoef dan weer met niemand rekening te houden in mijn eigen tuin.

Ik vind dat die man behoorlijk overdrijft. Weet niet of het al de nieuwe moestuinierders op jouw complex zo vergaat, maar zoiets motiveert niet. En ja, houtschors / snippers werkt onkruid onderdrukkend en is beter dan spuiten met onkruidverdelgingsmiddelen. Gewoon zo doorgaan met tuinieren, desnoods op een ander complex.

Geplaatst:

Ja  ze stonden eerst recht 😅 ze gingen door de storm scheef staan, ik heb nog geprobeerd ze recht te zetten maar dat lukte niet ,dus laat ik het nu gewoon zo.seizoen is toch bijna voorbij.

Geplaatst:

Zakjes zaad gekocht. Er zou plus/minus 40 pillen en 300 zaden in moeten zitten.

Wat zit er in:   31 en 269.

Dat is niet plus/minus, verdorie. Dat is gewoon te weinig.

Ik heb de firma een mailtje gestuurd. Hééééél benieuwd of ik daar iets op hoor.

Geplaatst:

@Amrutten hopelijk hoor je snel wat terug dan.. beetje vreemd is wel weinig inderdaad

Geplaatst:

nou, ik ga niks meer posten...

Untitled.jpg.adf15e4c11113f944fa942c1e2eb7000.jpg

...sh*t...

Geplaatst:

Toch weer 7 berichten sinds dinsdag Rob!

ik klaag over mezelf..knip ik zo per ongeluk de groeipunt uit mijn prachtig ontwikkelde Costata Romanescu. Het topje heb ik even uitgerafeld om te zien hoeveel courgettes ik ben misgelopen door deze scherpe aktie😳☹️ Minstens 8! Wel mooi dat ze zo klein al hele courgetjes zijn, zie het groentemesje...22C8E5F5-06C6-4239-BF23-1E7201D6784A.thumb.jpeg.25600ffa043b7338dce73805d4e23eea.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weken later...
Geplaatst:

nou, ik wacht met spanning op het moment dat onze NPO de gehele zendtijd vult met wat er gister, een uur geleden, over enkele minuten, straks, morgen  is/gaat gebeurd/gebeuren op de buis...en de reclame natuurlijk

grrrrr, van een veelkijker

aangepast door RobO

Geplaatst:

Ik had een Propagator vitopod besteld om volgend jaar met tomaten enten te experimenteren, ik krijg de melding van DPD  "je pakket is geleverd" terwijl er niks is geleverd (ook niet bij de buren). Dat wordt weer een hele lijdensweg, ik zie er al naar uit 😠

Geplaatst:

Hihi 'de buis'. Van de oude stempel zeker. Vele jongeren zullen niet weten wat je daarmee bedoelt @RobO, de beeldbuis is gelukkig niet meer van deze tijd. Maar wellicht heb je nog zo een gevaarte in huis staan. 🙂

En je gaat zeker ook een telefoonnummer 'draaien' en iemand 'opbellen'. Na het telefoongesprek 'ophangen'?

Je bewaart je eten in de ijskast, in plaats van in de koelkast.

Je zegt vast, net als ik, brommer tegen een e-scooter.

Dat brengt me op de klaag: de stille sluipmoordenaars, elektrische voertuigen. Je hoort ze niet aankomen van achteren en ineens is het woesjh! en ben je gepasseerd. Het zou al lang verplicht moeten zijn een geluidsignaal af te geven voor iedere e-car, e-bike en vooral e-scooter. Tegen etenstijd in de avond stikt het ervan op de fietspaden, lekker snel bezorgen die pizza, anders wordt die koud. Ik schrik me regelmatig wezenloos. :classic_wacko:

Geplaatst:

Met die e-dingen merk je inderdaad goed hoeveel je in het verkeer op gehoor doet. 
Ik heb sinds kort een spiegel op de fiets zitten. Eigenlijk voor de fietskar maar blijkt ook heel handig om stille snelheidsduivels te spotten. 

aangepast door loes

Geplaatst:

DPD, na telefoontjes houd vol dat het op mijn adres is geleverd en dat ik getekend heb en bij betwisting bij leverancier moet klagen, webwinkel in tegenstelling tot DPD is heel behulpzaam en heeft claim ingediend (o.a. verklaring  dat handtekening op levering mijn niet is) en is zelfs bereid om het opnieuw op te sturen ( ga ik toch even vermelden moestuinweetjes.com). Wat blijkt, komt iemand uit de straat zeggen dat er bij hem pakketten op mijn naam staan ? Dus gelukkig  is die mens eerlijk anders was ik en de leverancier gejost. Ik bestel veel online en er kan wat mislopen, maar de klantonvriendelijkheid van DPD slaat alles, je kan niks opvragen, waar geleverd, wie getekend etc. alles moet via de leverancier gebeuren.

Geplaatst:

Omdat ik toch niet kan verhuren had ik met workawayers een afspraak gemaakt, jonge Fransen die erg geïnteresseerd zijn in lasagnagardening, niet spitten enz. We kunnen wat hulp in de tuin op het ogenblik goed gebruiken!

Ze zouden twee weken blijven, lekker in het huisje genieten en helpen in de tuin en hebben een Covid test gedaan.
Zijn ze ondertussen, wachtende op de uitslag van de test in contact geweest met een geïnfecteerde en moeten ze verplicht in isolatie..Wat een pech, moeten ze misschien nog een test.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@redzebra, gelukkig heb je je pakket. Misschien was je niet thuis toen de bezorger aan je deur was? En moest de ontvanger, de buur van een paar deuren verder, in de gauwigheid een handtekening zetten voor ontvangst? Vergat bezorger in de haast bij jou een briefje in de bus te doen met het adres waarop het pakje bezorgd was? Eind goed, al goed. Moraal: niet te snel in de contra schieten. :-)

@loes, maar waarom kunnen ze niet een signaal instellen aan de buitenzijde van elk 'stil' voertuig?? Er worden nu al sensoren gebruikt op voertuigen, zodat bestuurder via een geluidssignaal kan vernemen dat er 'iets' dichtbij komt, of andersom, dat het voertuig te dicht bij 'iets' komt. Het signaal wordt luider als het voertuig dichterbij komt. Het zou toch makkelijk te verzinnen zijn om dat geluidssignaal aan de buitenkant van het voertuig te maken?

Oh ja, een spiegel voor de fietskar, goed idee eigenlijk. Zei ik met mijn krakkemikkige nek. :thumbup:

Geplaatst:

@Huub Omdat het stille ook weer een voordeel is. Ik zou niet willen dat mijn E-bike klinkt als de SpartaMet waar mijn oma vroeger mee fietste. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.