Geplaatst: 14 mei 20232 j Auteur 2 uren geleden, Jorieke123 zei: Ritnaalden in mijn tomatenplanten Oei, dat ziet er gevaarlijk uit.... 😮
Geplaatst: 14 mei 20232 j Sterkte @Lia56 dat zal niet mee vallen de komende tijd! Hopelijk word er goed voor jou (en je plantjes) gezorgd!
Geplaatst: 14 mei 20232 j Sja, na Lia haar klacht trek ik die van de ritnaalden in. Die vallen dan in het niet. Sterkte Lia! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 mei 20232 j Jeetje, Lia, sterkte! Lijkt me heel pijnlijk en ongemakkelijk allemaal. Ik wens je een voorspoedig herstel toe!
Geplaatst: 14 mei 20232 j Oooo neee Lia, wat erg! Ik hoop dat jij en je plantjes goed worden verzorgd. Heel veel sterkte. Ik hoop dat je toch een beetje kunt slapen ook en niet te veel pijn hebt. @jorieke ik vind je foto’s moestuinhorror. Nooit eerder gezien zo’n ritnaald noch over gehoord. Ziet er niet uit alsof je dat wilt hebben.
Geplaatst: 14 mei 20232 j @Lia56 sterkte, hopelijk kun je snel herstellen.Ritnaalden heb kk wel eens in de huistuin gezien, maar niet herkend. Wel gedacht dat het meelwormen waren.Ik had een kleine klaag in het pawpaw topic gezet, bijna alle bloemen zijn door slakken opgegeten. Normaal heb ik geen slakkenplaag. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 15 mei 20232 j @Lia56, sterkte en spoedig herstel. Al zou je man het onkruid maar een beetje de baas kunnen blijven, zodat je niet straks opnieuw je tuin moet ontginnen.
Geplaatst: 15 mei 20232 j On 5/14/2023 at 12:52 PM, Arja said: Klaag: het loof van mijn aardappelen wordt opgevreten. Ik vermoed coloradokever, die liepen hier vorig jaar ook rond. Ik zie momenteel niemand knagen, geen larf, geen kever. Nouja, in het ergste geval hebben we dit jaar geen eigen aardappelen. En weer ruimte voor iets anders. Ook deze klaag wordt ingetrokken. Ik zag nog steeds geen larven of kevers, en omdat het ook slakken konden zijn prikten we er een met bier gevulde val naast. Vanmorgen zwom er een dikke naaktslak in, en er is geen nieuwe vraat. Voorzichtige juich dus.
Geplaatst: 17 mei 20232 j Nadat slechts 8 van de 40 voorgrzaaide mais was opgekomen heb ik geprobeerd snel nieuwe te bestellen. Geselecteerd op soort (bio) maar vooral ook op de levertijd. Maandag besteld vandaag al in huis. Top! Doe je het zakje open, zitten er maar 16 zaadjes in 😲 En om de klaag dan nog een beetje nuttig te maken voor anderen hierbij de negatieve reclame. Het gaat om zaadjes van Buzzy Seeds. Bio Mais Golden Bantam 17 mei 20232 j aangepast door Goudsbloempje2
Geplaatst: 2 juni 20232 j Klote beesten! Net op de moestuin aangekomen, zijn beide Spaanse pepers foetsie. Ook het blad en de takken van de aangevreten plant van woensdag! Van de tweede plant (gisterenochtend stond die er nog goed bij) zijn er zelfs ook maar 2 bladeren over... Alles weg van de plant van woensdag. 2 blaadjes over waar er gisteren een mooie volle plant stond. Dus geen Spaanse peper dit jaar... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 juni 20232 j Balen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 juni 20232 j Oh weeral, wat erg. Die lijkt precies in/uit de grond gerukt, geen rest van stam of hoofdwortel. Doen woelmuizen dat ? Ik heb er ook wel eens een gehad, maar gaf hier meer beschadiging aan de wortels., nooit een hele plant zien verdwijnen. Een woelrat ? "Woelratten voeden zich vanuit hun ondergrondse gangencomplex door planten van onderaf naar binnen te trekken" 2 juni 20232 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 2 juni 20232 j Hmm, misschien dan een woelrat ipv woelmuis. De vorige Spaanse peper was 15cm naar beneden getrokken, zag wat bladeren uitsteken. Bij deze is alles weg.Dit is net op de hoekpunt van de tuin, aan 2 kanten liggen er tegels van het pad tussen de tuinen. Maar ik heb geen zin om daar te graven, pas opgehoogd zodat ik minder onkruid druk heb, en ook vlakbij vorig jaar vijgen geplant. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 juni 20232 j Misschien is een optie om een kooitje uit fijn gaas te maken, wat je mee inplant als je de plantjes zet. Op voorwaarde natuurlijk dat de beschadiging alleen van onderuit gebeurt.
Geplaatst: 2 juni 20232 j Dat heb ik wel gedacht om met de vijgen te doen. Alleen de nieuwe aanplant dan, niet de bestaande planten.Blijkbaar is het nodig om het bij alle planten te doen[emoji24] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 juni 20232 j Ik vind het echt erg vervelend voor je Maar aan de andere kant kijk ik nu anders naar mijn engerlingen: het zijn iig geen woelratten/muizen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 juni 20232 j En weer een peper de grond ingetrokken, deze stond er echter 10-11 meter vandaan, wel langs hetzelfde pad aan de rand van de tuin. Vermoed dat er een hele kolonie in/langs mijn tuin zit... Er omheen had ik daags na het planten van de peper nog oca geplant, die hebben (nog) niks. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 juni 20232 j Hebben andere op het complex er ook zoveel last van? Heb je eigenlijk al vallen gezet? Want als je er elke dag één verliest is met een maand alles weg.
Geplaatst: 4 juni 20232 j Volgens mij niet zo veel als ik.Maar is deels ook mijn eigen schuld.Helemaal achteraan rechts op het complex zitten de 2 composthope, en daarnaast het schuurtje en links een tuintje met fruitbomen met daartussen antiworteldoek. Daarvoor het looppad, en dan mijn tuintjes. Achter mijn tuintjes wordt nooit gespit, en de composthopen zorgen voor aantrekkingskracht.Daarnaast heb ik de harde kleigrond opgehoogd met luchtige compost. Spit ik ook niet. Beide vanwege de hoge onkruid druk als er wel gespit wordt, en het bodemleven (en luiheid).Ook had ik redelijk hoge begroeiing in de vorm van bloemen, waar ze lekker onder konden schuilen.En tenslotte had ik ze gelokt met de zoete aardappels. Eerste jaar in de volle grond vrijwel geen vreterij, vervolgens steeds meer tot vorige herfst toen de helft opgegeten was...Ga de beplanting nu fors beperken tot de genoemde vijgen, tomaten en pepers. Verder lage beplanting en bodembedekkers tussen de vijgen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.