Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zijn tomaten 1 jarig

susenfran

Recommended Posts

Helaas moet ik jullie uit de droom helpen: een tomaat groeit te snel om te laten overwinteren binnenshuis. Zelfs al zou je de temperatuur constant houden op bijvoorbeeld 15 graden (tomaten groeien niet onder de 16 of boven de 27 graden) dan nog is er in de winter te weinig licht. We weten allemaal wat er gebeurd met tomaten die we (te vroeg) in het voorjaar zaaien op de vensterbank, ze gaan fileren (ze gaan op zoek naar het licht). Bij pepers en paprika's is dat nog enigszins mogelijk omdat het trage groeiers zijn en ze enige terugsnoeien kunnen verdragen.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, ik hoor dan graag of het gelukt is, maar mijn advies is om in maart lekker nieuwe plantjes te zaaien of te kopen.

Joh Jorg.... had ik net een strak plan voor de tomaat... ga ik niet afzeggen...

Eerlijk: geen idee of er überhaupt nog iets blijft leven... ik heb hier zowiezo al twee planten uitgewoond... die gaven vroeg en veel tomaatjes... alles inmiddels rijp en geoogst... maar de planten zijn 'op' ... voordat die zich hiervan hersteld zouden hebben, zijn we inderdaad een compleet seizoen verder... Ik weet niet of ik daar op ga wachten...

Pepers en paprika's overwinteren kan makkelijk maar gaat wel lastig. Als het je lukt heb je een stuk eerder pepers. Je kan er ook een bonsai van maken :http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105

• 2 weeks later...
Pepers en paprika's overwinteren kan makkelijk maar gaat wel lastig. Als het je lukt heb je een stuk eerder pepers. Je kan er ook een bonsai van maken :http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105

erg leuk... had toch al een nieuwe hobby nodig : )

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

• 10 months later...
Je kan het natuurlijk altijd proberen, ik hoor dan graag of het gelukt is, maar mijn advies is om in maart lekker nieuwe plantjes te zaaien of te kopen.
Tja, ondanks dat ik erg kritisch was op pagina 1 (nog steeds terecht overigens) toch maar even een postje over... een overwinterde tomatenplant. Het verhaal is als volgt: omstreeks oktober-november vond mijn moeder een tomatenplantje van zo'n 5 cm groot. Waarschijnlijk in de zomer met het pureren van de tomaten bij het schoonmaken van de apperatuur in de tuin terecht gekomen. Als het aan mij had gelegen had ik niks met het plantje gedaan, al dat gepruts maar mijn moeder vond het leuk om het plantje binnen voor een raam te zetten. Geheel tegen de verwachting in ging dat prima. Het plantje groeide in de daaropvolgende wintermaanden ondanks het beperkte daglicht door de koele temperatuur op de kamer toch redelijk compact en gezond op. De plant heeft ongeveer bij 'slaapkamer' temperatuur (geen verwarming, 1 luchtrooster open bij milde temperaturen) gestaan zonder kunstlicht en met alleen 's ochtends zon (oosten).

Helaas geen foto meer kunnen vinden van die periode. In april is de plant samen met de parikas naar de kas gegaan. Ook daar heeft de plant nog wel even wat kou moeten doorstaan. Nu half mei kunnen we de eerste tomaat oogsten... (Randy f1 - struiktomaat)

2105201267263421337625983.jpg

Dus eigenlijk is dit geen tweedejaars plant, maar een ERG vroeg gezaaid plantje...

En je kan dus nu ook erg vroeg oogsten!

Tof dat je het met ons deelt!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Niet helemaal on topic maarre

Mijn buurman die niet veel in de tuin doet had tomaten staan en deed er niks mee. Alles viel op de grond en uit het zaad wat gewoon op de grond lag is na een winter met 15 graden vorst gewoon weer een nieuwe tomaat voortgekomen.

Zo makkelijk kan het dus gaan

Even inhaken op de off topic van Zeeuw.

Ik ben gek op tomaten, en vooral op tomaten op brood met zwarte peper en mayonaise.

Maar er moet niet teveel tomatenvocht in de tomaten zitten , wat ik dan met een keukenmesje verwijder.

Hierbij verwijder ik dan ook veel zaadjes, welke bij het tomaten vocht meekomen.

Het plankje spoelde ik in afwachting van de afwas af, en als zuinige Nederlander gebruikte ik het spoelwater weer voor de planten.

Dit water gooide ik altijd bij de zelfde plant.

Op een gegeven moment zag ik allemaal kleine plantjes rond deze plant opkomen, het waren tomaten plantjes.

Deze hebben geen vrucht meer gedragen, daar het opkomen van de tomatenplantjes te laat in het seizoen gebeurde.

Maar, ook zo gemakkelijk kan het gaan.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

• 9 years later...

gewoon tegen tikken een tomaat is zelf bestuivend. Ik heb het geluk dat in de de serre normaal wat hommeltjes rondvliegen zodat ik niet moet tikken, maar heb ik nu wel gedaan omdat wegens het koude weer  ze nog niet echt actief zijn. Het voordeel is dan weer, de eerste trossen zullen zaadvast zijn nu. ( geen kruisbestuiving)

Edited by redzebra