Jump to content

Eh nou ja, dat dus.

Charly

Recommended Posts

Beste allemaal,

Heb een beetje het gevoel van een eerste schooldag. Jullie allemaal onbekende gezichten, en ik voor de klas, al stamelend proberen een enigzins coherent verhaal in mekaar te bakken.

Desalniettemin was het wel de hoogste tijd. Men kan immers niet eeuwig lurkend bljven, zonder ook zelf eens een duit in het zakje te doen.

Afijn maar wie ik ben enzo.

Dame, eind dertig, altijd een heel harde werker geweest , nu iets rustiger - of althans, dat is het voornemen.

Woon samen met vriendlief Juan, oh wacht nee: verloofde heet hij sinds kort. (Wel nog steeds Juan)

Sinds 8 mei 2015 zijn we trotse bezitters van een klein huisje, met veul grond (3600 m2)

Tot onze stomme verbazing bleek dat dus veul meter zonder ook maar enig eetbare aanplant - tenzij ik de beuk en enkele 'onkruiden' meereken.

Dat gaf geen pas natuurlijk. Nu een jaar later hebben we een bessenveld (waar vooral de vogels en later de rupsen ons dankbaar voor waren. #leerschool) met aalbessen (rood en wit), josta en zwartebes en een stel kruisbessen. Oh en een rijtje blauw met cranberry bessen in losse, ingegraven bakken vol tuinturf. Die laatsten lijken het nog het beste naar de zin te hebben. In de voortuin hebben we een paar klein blijvende appelbomen en perenbomen geplant. Allemaal piepjong, dus we hopen op de eerste vruchten zo over een jaar of 2.

Verder hebben we van oude dakpannen en enkele omgezaagde elzen verhoogde bakken gemaakt (5 stuks van 2,50 bij 5) en daar het afgelopen jaar voor het eerst voorzichtig op gemoestuinierd. Hierdoor nog vele malen enthousiaster geraakt natuurlijk. En besloten naast een gratis op de kop getikt minikasje van markplaats, een heuse kas te zetten van 3 bij 6. Tel de dagen tot plaatsing. (Voor de kerst is beloofd!)

Op het terrein scharrelt daarnaast een heuse blaffer rond, die op gezette tijden 'woef' roept, en de overige tijd liefst besteedt aan muizen (proberen te) vangen en maffen. Oh en de vorige eigenaren hadden twee stokoude geiten die ze niet meer wilden meenemen. En ons liepen ze niet in de weg. Dus zijn we nu geiteneigenaren. En wat eeen eigenwijze tutmutskes hebben we daarmee 'in huis' gehaald zeg. 'Koop een geit en leer vloeken', is een uitdrukking naar het schijnt. Wij kunnen daar inmiddels over meepraten. Hoewel het altijd met een grinnik is trouwens. En we zijn erg blij met hun keutels, die onze composthoop verrijken natuurlijk.

Verder op de planning staan 2 varkens voor begin volgend jaar. We bestellen al veldvarkensvlees, maar een olijk stel eigen krulstaarten leek ons wel wat. Is de weg naar de vriezer ook wat korter.

Oh en we dromen van ooit nog bijen en kippen. Maar 'stap voor stap' he.

We zitten trouwens in de bollenstreek, zo ergens tussen Sassenheim en Noordwijk in.

Vanochtend voor het eerst ijs van de ruiten gekrabd, dus waarschijnlijk had ik de laatste sla beter gisteren kunnen oogsten.

Zo. De zenuwen hebben blijkbaar een spraakwaterval getriggerd.

Hoop dat het entertainend was. Zal de rest bewaren voor een blog ofzo.

Oh ja. En ik ga Jorieke even stalken in het kaas-maken topic.

Dus dat!

Paar fotootjes nog, want 't oog wil ook wat

doorkijkje24651478598036.jpg

pompoenen60431478598054.jpg

streamer39641478598058.jpg

eigengroentensoep82901478598039.jpg

oogstmand76651478598050.jpg

bloemkool38611478598029.jpg

Edited by Guest

wees bevriend met kleine dingen

Bienvenue Charly, klinkt goed je huisje en land. Je zult er nog veel plezier aan beleven. Hier ook trouwens, pas maar op, voor je het weet kweek je veel meer dan je ooit gedacht had en ga je al schipperen met de ruimte..geiten varkens, kippen en een moestuin

Mijn ervaring met geiten is trouwens dat je hele goede hekken rond je moes moet hebben..anders is het snel gedaan met je groentes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Welkom hier Leuk voorstel-bericht

@Gery: nee hoor, varkens zijn niet moeilijker dan kippen. Al is dat moeilijk vergelijken natuurlijk... Maar als je geiten kan houden dan zijn varkens 'appeltje-eitje'.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

He wat leuk meteen zoveel reacties al. Voelt welkom!

Mbt het varkens / kippen verhaal:

Veel over gelezen. Voor beide moet er een hok komen en omheining. Leek ons ongeveer even veel werk, maar met varkens een betere opbrengst (uh-oh) en minder kans op ziekten (?). We hopen dat de varkens ons ook gaan helpen met het korthouden van het gras. (Kune's) En dat het wroeten niet al te heftig is... (Maar is dat wel zo. Tsja. Dan 'soit' he

Mbt de Geiten:

Ja @Appelvrouw. Nou zeg, ja dat klopt zeker hoor. De sikkeneurige dames hadden eerst het hele veld tot hun beschikking maar nu nog maar de helft (want: moestuin). Dat heeft echt weken voor hommeles gezorgd (we waren niet populair!) Het eerste - misschien wat optimistische 50cm hoge hekwerk van wilgentenen, was binnen 3 uur bedwongen (vrolijk sla- en bessenstruik-knabbelend hebben we ze weer uit de tuin geplukt). Onze tegenreactie van een meter hoog hek met ijzerdraad er tussen gespannen, was de ochtend daarna ook niet meer dan een ongemakje voor ze, zo bleek. Uiteindelijk alles met hoog gaas vastgezet. Gemekker van de bovenste plank zeg, sjonge. Ladies were not amused! Maar goed. Uiteindelijk hebben ze toch besloten zich bij de situatie neer te leggen. En zijn (lijken?) ze tevreden met hun nieuwe hokje en verblijfplaats.

geiten68461478598043.jpg

Welkom, mooie plek heb je daar met veel mogelijkheden.

Leuke foto's ook, alleen die ene van die bosmaaierbenen is wat zorgelijk. Volgend keer toch een lange broek aan voor de veiligheid? En hopelijk hadden jullie er ook gezichtsbescherming bij op?

Zelf heb ik afgelopen jaar een shield aangeschaft, dat ademt een stuk beter en je hoeft tijdens het maaien je tanden niet op elkaar te houden.

https://nl.aliexpress.com/item/Adjustable-Clear-Face-Mask-Shield-Visor-Safety-Workwear-Eye-Protection-Gardening-New-Arrival/32675241262.html?spm=2114.13010608.0.0.2hdgMY

@Appelvrouw, de mijne ook! Mijn vader schreef 't lang gelee in mijn 'poezie-album'. Maakt me altijd vrolijk (en een tikje weemoedig hahaha)

@Erny, dank ook voor je welkom. Ja het is nog steeds "knijp me ff om te checken dat ik niet droom" mbt ons terrein. Hoewel het ook wel iets meer werk is dan dat wij - voormalig appt bewoners - van te voren ingeschat hadden. Ook een stuk 'al doende leert men', denk / hoop ik. Zo hadden we nog nooit draad om een wei gespannen natuurlijk, of wilgen gesnoeid (Juans duim functioneert weer bijna naar behoren , bosmaaier hoort zeker ook in dat rijtje. Zo'n shield ga ik meteen op ons lijstje zetten. Want hoewel we wel aan oordoppen gedacht hadden, was iets van been- en oogbescherming zeker geen overbodige luxe geweest... Dank voor het meedenken!

Dat dacht ik al maar stel nou dat het wél jouw benen waren geweest... dus heb ik het maar in het midden gelaten.

Voor de bosmaaierij heb je natuurlijk ook wel officiële beschermingsmiddelen maar die zijn voor mij wat aan de prijzige kant. Die shield was ook vooral nodig gezien de vermalen slakkensmuts die in het rond vloog en je toch liever niet in je mond krijgt.