Jump to content

herfstkweek erwten

Waaslander

Recommended Posts

Bij zoeken naar zaden kwam ik volgende tegen :

Deze stevige erwtensoort heeft weinig ondersteuning nodig en produceert grote,8 cm lange, goed gevulde peulen met ronde, zoete, diepgroene erwten. Dit is een winterharde soort die zeer geschikt is voor zowel de lente als de herfstkweek. Het duurt ongeveer 60 dagen tot deze soort geoogst kan worden.Hoogte: 45 - 50 cm.

Omdat ik de voorkeur geeft aan vers uit de tuin boven uit diepvries, vroeg ik me af wat is die herfstkweek ? Zoekfunctie geeft geen enkel resultaat en internet ook al niet .

Iemand ervaring mee en hoe moet je het zien ? Zaaien en oogsten zomer herfst of meer als bv bij bloemkolen zaaien najaar en oogsten volgend voorjaar maar dan vroeger in het jaar . Zaaikalender geven ze enkel voorjaar op om te zaaien

Mvg Waaslander.

Geen serieuze ervaring mee, maar wel eens ergens iets over gelezen. Je zou dan moeten zaaien/uitplanten in september en dan zou je nog doperwten kunnen oogsten. Ik heb wel eens lang geleden een doperwt gezaaid in het najaar, het werd nog wel een plant en al met al gaf hij wel drie erwten ofzo.

Ik denk dat het weer wel heel bepalend is, want het moet ook wel zacht genoeg zijn voor bestuivende insecten, lijkt mij?

Maar wel interessant, ik ben benieuwd of iemand het wel eens heeft geprobeerd.

• 2 weeks later...

Als het tzt lukt om in de herfst nog een goeie hoeveelheid doperwten te oogsten hoor ik het graag! Ik kocht vandaag maar weer een pak diepvries bio-tuinerwten bij de Jumbo, en die zijn absoluut lekker, maar ze halen het niet bij verse erwtjes.

(Half juni zaaien lijkt me wat te vroeg voor herfstteelt? Als het een paar weken tropisch warm wordt krijg je daar toch ook geen blije erwtenplanten van. Misschien dat ik volgend jaar voor de gein volgend jaar begin augustus wat zaai in een grote pot die bij dramatisch weer even naar binnen kan. Wel een leuk experiment misschien voor het hele forum? Verse doperwten met Kerst 2017?)

Nog wat aan het zoeken geweest nu op winterteelt . En kwam bij ander ras tegen

- zaaien jan/feb onder glas buiten maart mei

- 2de zaai half juni

- 3de zaai september oktober voor extra vroege oogst

Zal link plaatsen na mijn werk want lukt me niet via mijn tablet.

Klopt allemaal. Maar lees ook tussen de regels.

Dit is wat je in de praktijk zult tegenkomen, is mijn ervaring.

1. Gewone zaai van erwten kan vroeg in het jaar (maart, eventueel binnen) maar heeft geen zin om het zo vroeg te doen, aangezien je de oogst nauwelijks vervroegt (hooguit enkele dagen) en er veel meer kans is dat het gewas staat te kwijnen en niet echt doorgroeit. Zaaien vanaf april tot begin mei is veel verstandiger. (Op zandgrond die wat sneller warmt kun je sowieso ca. 2 weken eerder beginnen)

2. Zaai je later dan heb je kans op nog een kleine oogst in het najaar of late zomer. Maar dan moet het weer meewerken...is de zomer warm en droog dan wordt het niet veel meer...de planten sterven af zonder bloei of een kleine bloei (natuurlijke cyclus!) (Beter wat meer in voorjaar zaaien...makkelijk invriezen of drogen van een grotere oogst geeft je veel meer).

3. "Winterzaai" (eigenlijk najaarszaai) kan technisch wel...maar tussen oktober en eind mei/ vooral juni (dan kun je oogsten) is je kas flink gevuld...geen plaats meer voor iets anders, want de planten groeien vanaf april enorm, maar bloeien pas later en de opbrengst is matig. Bovendien ziektegevoelig in een kas....wordt in voorjaar veel te heet en daar houden erwten niet van. Vind het niet zo zinvol omdat je buiten veel gemakkelijker en gezonder een veel betere oogst kunt krijgen, die 2 a 4 weken later valt.

Tel uit je winst

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt weknow voor de uitleg .

Bij bepaalde groenten is het moeilijk of zelf niet mogelijk om oogst te spreiden daar zaaien te spreiden.

Zelf ondervonden met tomaten nogal vroeg gezaaid omdat alles buiten moest naar de serre tegen 1 april voor verbouwingswerken . Planten gaven iets vroeger vruchten maar planten bleven kleiner en gaven minder vruchten.

Bij bepaalde groenten kunt je oogst spreiden door zaaien te spreiden (al dan niet ander ras).

En ja geeft niet elk moment van het jaar evenveel opbrengst . Primeurwortel gaan nooit de opbrengst geven van winterwortels .

Is het dan de moeite om deze te zetten ?

Bepaalde bereidingen gaan niet bij ingevroren wortels , zoals geraspte wortels kunt je wel opleggen maar smaak is toch niet zelfde .

Veel hier op het forum dragen biologisch en ecologisch tuinieren hoog in het vaandel.

is het zo ecologisch al dat inmaken en dienen grote diepvriezer(s) die gans het jaar staan te draaien ?

Zonder is moeilijk door groenten die niet te spreiden zijn tomaat ,paprika,..... en dus erwten.

Andere is het wel mogelijk door spreiden ras keuze om bijna gans het jaar vers te oogsten.

Spinazie (winter en nieuw zeelandse)

Prei (zomer herfst winter)

En in een wokschotel liefst hoeveel mogelijk vers uit de tuin tegenover uit de diepvries.

Dus ik kiest liefst voor vers en dan kom je meerdere teelten per jaar tegen (bij de minst vorst gevoelige soorten) en vraag je u of is dit mogelijk en rendabel?

Begon al te twijfelen aan de herfstteelt doordat er bij stond lukt de meeste jaren .

Veel hier op het forum dragen biologisch en ecologisch tuinieren hoog in het vaandel.

is het zo ecologisch al dat inmaken en dienen grote diepvriezer(s) die gans het jaar staan te draaien ?

Ik vind dat wel een goed punt. Misschien iets voor een aparte discussie?

• 3 weeks later...

Ewtenplantjes zijn wel erg sterk en vorstbestendig merk ik! Staan wat spontaan opgekomen doperwt ''vroege mei'' bij mij,

in oktober/november opgekomen, en staan er na de toch best heftige vorst aan de grond, nog helemaal fris bij. maximaal

15cm hoog zijn ze. Ik laat ze staan, ben benieuwd.

• 8 months later...

Ik zag dat Patrick van One Yard Revolution dit jaar ook een

doet, dus ik dacht, kom, ik probeer het ook voor de gein.

Ik had nog wat plek vrij in de achtertuin, niet in de volle zon maar wel beschut, en daar heb ik wat peultjes gezaaid. Peultjes leek me prettiger dan doperwten, omdat je die immers ook piepklein al kan eten.

Nou hopen dat de slakken ze niet opvreten als ze boven komen, en dan zullen we eens zien hoe het gaat.

• 4 years later...

Ik heb hier eerder van gehoord, maar heb nog geen echte succesverhalen gehoord. Ik lees nog weinig echte eigen ervaring met teelt in het najaar. 

Heeft iemand met succes buiten de kas een redelijke doperwten oogst in het najaar weten te krijgen? en zo ja, welk soort gebruikte je daarvoor?

Je hoort ook geen succesverhalen omdat het meestal geen succes is. Ik heb het met groene doperwten (en tuinbonen) geprobeerd, met zaad van de vroege oogst, rond juni. Het is niet meer dan een aardigheidje. Het kan, maar de opbrengst is niet groot en de vruchten blijven kleiner.

Je kunt het toch gewoon zelf proberen? Je moet dan wel zelf de geschikte rassen opzoeken, door de berichten hierboven even terug te lezen. Succes!

• 6 months later...

En daarmee is het cirkeltje weer rond. Ook wel een feit: ieder gewas heeft een cyclus waarop het het best gedijt. Ik denk dat niet alleen de droogte tegen zat. In het voorjaar gebruik makend van groeiend/groeizaam aantal lichturen en in het najaar neemt dat weer af.

• Like 1