Geplaatst: 21 juni 201114 j Ik heb net 3 bietjes uit de bak getrokken om vanavond te kunnen eten. Nu zit er aardig wat blad aan, is dat ook bruikbaar als voedsel? Of misschien kan ik er iets anders mee? Of anders toch maar op de composthoop. Good things come in small packages
Geplaatst: 21 juni 201114 j Jup, als sla en de stuggere bladen even koken/wokken/wat dan ook. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni 201114 j Auteur Thanx voor de reakties! Zag er zo mooi uit en vond t zonde om ze zo op de hoop te gooien. Dus ik dacht daar moet iets mee te doen zijn. Hoe lang kan je dat blad bewaren als je het van de biet hebt gesneden? En hoe lang moet je t koken tot t gaar is? Heb voornamelijk grote bietenbladeren zo te zien, dus niet veel van die kleinere om door de sla te doen. Oh en nog een vraagje: hoe lang moeten die bietjes opstaan voor ze gaar zijn? Good things come in small packages
Geplaatst: 21 juni 201114 j Bietenblad kan je niet echt lang knapperig houden maar als je het morgen niet als salade gebruikt gaat het prima. Ik zou het zelf niet koken maar even roerbakken. Zoals je spinazie wokt dus.De bietjes zijn na een kwartiertje wel gaar. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 21 juni 201114 j Auteur Dank je Bonnie. Ik leg de bladeren in de koelkast voor morgen (denk dat ik ze dan maar ga wokken met uitje en champignons) en ga nu de bieten koken. Good things come in small packages
Geplaatst: 21 juni 201114 j Bewaren in de koelkast in een lichtvochtige theedoek gaat goed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni 201114 j Auteur Oh heb ze na t wassen met aanhangend water in een Tupperware bak gelegd. Die met dat vergiet achtige ding erin en een deksel erop. Hoe heet zo'n ding ook al weer... Good things come in small packages
Geplaatst: 3 juni 201213 j Het eerste bietenblad is geoogst..(samen met de bietjes )Ik ga het wokken en dan laten afkoelen..fijnsnijden en een dressing geven van knoflook, olie, zep en citroensap. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni 201213 j Ben benieuwd of dat te eten is. Vorig jaar bietenbladeren met een uitje en knoflook geroerbakt en het was echt heel smerig Al twijfel ik nog steeds of dat niet door de kookkunsten van m'n moeder kwam De bieten zelf waren geweldig lekker http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 3 juni 201213 j bieten en blad koken en dan bietjes raspen en stampotje van maken uitje erdoor wat peper en zout......yam,yam kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Geplaatst: 4 juni 201213 j Auteur Ik vind t naar spinazie smaken als je t kookt of wokt. Lekker hoor. Good things come in small packages
Geplaatst: 4 juni 201213 j Uiteindelijk is het wokken geworden: eerst de steeltjes een paar minuten en dan t fijngesneden blad totdat het zacht werd..dat is ook heel kort..de laatste minuut knoflook uit de knijper erbij.Dat heb ik af laten koelen, en er twee jonge rauwe geraspte bietjes doorheen geschept met wat extra olijfolie, beetje citroensap en zout en peper. Dat hebben we gegeten bij de gegrilde zalm. Behoorlijk lekker. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 juli 201213 j Mijn zojuist uitgeprobeerde lunchrecept voor 1 persoon: BIETENBLADOMELET Ingrediënten:Flinke handvol bietenbladhalve ui, gesneden1 a 2 tenen knoflook2 eierenkokosoliepaar lente-uitjespeper en zout naar smaak2 sneeën biologisch zuurdesembrood, geroosterd Werkwijze:Snij de bietenbladen en stengels in stukjes. Roerbak de fijngesneden ui (niet de lente-ui!) samen met de bietensteeltjes ongeveer 2 minuten. Voeg dan het bietenblad toe en de witte stukjes van de lente-uitjes. Roerbakken tot het blad een heel eind geslonken is.Roer ondertussen in een kommetje de eieren los met de uitgeperste knoflook en peper en zout naar smaak.Giet dit mengsel over je roerbakmix.Deksel op de pan, vuur zachter en wacht tot het ei gestold is. Als het bijna klaar is, doe je er het groene, in stukjes gesneden gedeelte van de lente-ui overheen.Zorg dat je ondertussen de boterhammen geroosterd hebt, zodat je de omelet er zó op kunt schuiven als hij klaar is. Eet smakelijk! Ik vind het bietenblad trouwens meer naar paksoi smaken dan naar spinazie. En ik hou niet van paksoi . Maar in het bovenstaande gerecht zitten zoveel andere smaken, dat het ik al met al toch wel lekker vond.
Geplaatst: 13 juli 201213 j Risotto met bietjes en het blad.Heeft dan ook een prachtige kleur. Lekker met een stukje vis erbij. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 18 juni 201312 j op zoek naar 'n recept deze maar even updaten voor geheugensteun voor de "oudjes" en voor de nieuwelingen om ook eens te proberen! eet u smakelijk! kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Geplaatst: 18 juni 201312 j wat een timing Greetje, ik heb net 3 bietjes geoogst http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 17 juli 201411 j Bietenblad kan je niet echt lang knapperig houden maar als je het morgen niet als salade gebruikt gaat het prima. Ik zou het zelf niet koken maar even roerbakken. Zoals je spinazie wokt dus.De bietjes zijn na een kwartiertje wel gaar. Als ik bieten heb van normale grootte dan duurd het veel langer dan een kwartier......Ik kook zoiezo heel veel tegelijk en vries dat in porties in. Dit jaar wil ik ook gaan inmaken. En de jonge blaadjes kan je heel goed door gemengde salade doen. Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.