Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Puin in de grond

Ilona_

Recommended Posts

Achter het huis van mijn ouders ligt een behoorlijke lap braakliggende grond en ik had zin om hier een keer iets mee te doen nu is het probleem alleen dat er gigantisch veel puin in de grond zit

Ik wou deze week een keer een foto maken van dat stuk land, maar ik ben steeds na het donker thuis

Nu heb ik voor de ervarings deskundigen een aantal vragen

1. De naburige boer heeft er een lading stalmest neergegooid waarmee je een zwembad kan vullen, hij vind het vast niet erg als ik daar een paar emmertjes van overneem.

Het ligt er sinds juli/augustus denk ik, heeft dit al lamg genoeg gelegen en kan ik het al aanbrengen voor het echt gaat vriezen of kan ik beter wachten?

2. Hoe krijg ik die vervloekte stenen eruit?

Ik heb op internet al een aantal manieren gezien, het schudden door een hangende zeef, het door een zeef heen scheppen. Hebben jullie hier ervaring mee? En is het echt nodig of groeien de wortels wel door de stenen heen?

Er zijn een paar "heuveltjes/bulten" zand, deze wou ik klaarmaken voor volgend jaar, ik had zelf in gedqchten dit te doen door er eerst karton op te leggen om de planten doe er nu groeien te verstikken, en er daarna pompoenen op te planten. Hebben jullie nog tips voor planten die wel tegen een stootje kunnen?

Puin? Wat is dat? Zijn dat stukken baksteen? Beton? met ijzers?

Hier in mijn tuin lag/liggen heel wat stukken dakpannen. Ze zijn niet echt hard gebakken en na zeer lang vergaan ze. (20 jaar?)

Steenpuin belet planten niet te groeien, maar de grond bewerken word al helemaal iets anders.

Uit ervaring, uitrapen en op een meer geschikte plaats dumpen, container park.

Zeven kan alleen als de grond reeds zeer los is, bij mijn klei/leem mengsel is de idee om te willen zeven vreemd.

In verband met mest. Waarom niet gewoon vragen?

In het laatste stuk van onze tuin zit ook veel puin. Zowel steen als glas. Alles wat er boven komt raap ik op en gaat met het afval weg. Gewoon een emmertje in een hoekje staan en een potje voor de glasscherven. Nu we er een jaar wonen en dus rapen begint het langzaam minder te worden, maar je verbaast je erover hoeveel je er toch elke keer weer opraapt.... ik denk een kwestie van volhouden....

Elke keer de steentjes en scherven rapen die je tegenkomt is een methode die natuurlijk werkt maar het gaat een hele lange tijd duren voor je redelijk schoon bent.

De andere methode die goed werkt (maar je zal er je schouders wel even onder moeten zetten) is met een grondzeef.

zelf heb ik lang geleden iemand meegeholpen z'n achtertuin van grind te reinigen en dat viel niet mee, maar uiteindelijk ben je wel in 1 klap van de elende af

gr Adriaan

grondzeef71641481899440.JPG

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Bij nadere inspectie van de "heuvels" die ik in gedachten had ben ik toch tot d conclusie gekomen dat ik misschien eerst op zoek moet naar een zeis de eerste 10 tot 30 cm van d bulten bestaat uit een soort klimop, een paar bramentakken en andere bruine sprieten IMG2016121915345350501482159077.jpg

Misschien is het beter om de pompoenen half onder de boom te zetten, waar de vegetatie nog voornamelijk uit gras bestaat

IMG2016121915410649081482159747.jpg

Dat is wel een uitdaging:)

Ik zou gewoon eens klein beginnen. Neem een stuk van bv 5 x 5 mtr en spit dit eens om zodat je stenen kunt verwijderen en het gras kwijt bent. Daarna inderdaad wat mest erover en aanzien hoe het gaat in het voorjaar. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een anders stuk het hele jaar afdekken met zeil of worteldoek zodat het volgende jaar in ieder geval onkruidvrij is.

Daarna de keuze maken hoe je het bij wilt houden. sommige spitten ieder jaar en anderen willen het bedekt houden en zo min mogelijk spitten, maar gezien het gras en stenen zou ik de eerste keer zeker spitten.

Kleinere stukken puin kan geen kwaad, daar groeit alles omheen, de grote stukken eruit rapen en afvoeren.

Zo'n grondzeef is wel leuk maar dan moet je grond wel los zijn. Op mijn tuin zou ongeveer alle klei op de zeef blijven en blijft er geen grond over

Succes!

Oei, hier krijg ik slechte herinneringen van. Toen wij in ons huis kwamen wonen en ik de tuin onder handen nam ook veel rotzooi tegen gekomen. Waarschijnlijk hebben ze tijdens het aanleggen van het terras en de verbouwing veel puin in de tuin gedumpt, in plaats van dit onder het terras te leggen hebben ze dit in de volle grond gegooid. Ik kwam alles tegen, van hele opsluitbandjes, tegels, maar ook een zijstandaard van een fiets, dakpannen, glas. Ik heb toen alles afgegraven (Was gelukkig maar 5m2 ofzo wat echt erg was) Heeft me veel bloed zweet en tranen gekost maar resultaat mag er zijn. Heb toen een aanhanger afgevoerd met puin. Dus ik zou adviseren te beginnen met een klein stuk.

• 1 month later...

Wat een prachtig stukje land om een moestuin te beginnen!

Maar jeetje, waar moet je beginnen! Wij hebben in onze tuin alles eruit gegraven, een ware hel, maar de moeite waard. Stukken beton, palen, een heel stuk terras wat een meter on de grond lag, we hebben het allemaal opgegraven en sommige dingen hebben we hergebruikt. Het was echt niet leuk om te doen, maar als we het niet hadden gedaan hadden we nu een groot probleem gehad. Ik zou zeker zoals hierboven vermeld stukje voor stukje aanpakken en misschien als je in een korte periode al iets wilt verbouwen een hoge bak maken.

Heel veel succes! Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!