Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Achja zo is de wereld, volgens mij kost bij honden een dekking op aardig wat, is het 1 kiezen uit de pups of betalen

Geplaatst:

zo alle bedragen op een rijtje valt het wel mee.

voor een stamboom varken kan je dan ook meer vragen?

Geplaatst:
  • Auteur
l

voor een stamboom varken kan je dan ook meer vragen?

Mja daar heb je gelijk in Loes. Denk ik.

Maar ik ben nog niet in het stamboek-gebeuren gedoken. We hebben ook niet het plan om de biggen te verkopen. Hangt misschien een beetje van de worp af. 4 kunnen we prima kwijt. 10 wordt wel erg krapjes. Afijn. Nog eens goed over peinzen. Eerst dit hoofdstuk maar!

Wel denk ik dat we onze keuze gemaakt hebben. We zijn gevallen voor de charmes van Toffee. Heb met de huidige eigenaar gesproken. Toffee is lief en betrouwbaar. Hij loopt als hij niet 'in functie' is, gewoon in het veldje naast de dames. En dat accepteert hij best. Ook heeft hij op een kinderboerderij gelopen. Heeft niet dat hele gedrongen wat tegenwoordig steeds meer in is bij Kunes. Dat vinden wij prima! Bovendien willen ze hem komen brengen. Ook fijn.

We hebben nog wel een paar vragen bedacht:

- is hij geënt en ontwormd? (Dat is bij import-varkentje op ons terrein natuurlijk wel prettig om te weten )

- wroet hij veel

- houdt ie van water (een deel van ons land is omzoomd met water. Als we hem tijdelijk apart willen zetten, hoeven we slechts 1 hekje extra te plaatsen, mits hij niet gaat zwemmen.)

- zijn bloedlijnen om te vergelijken met die van Dikkie

- of hij eerst alleen moet wennen en dan bij Dikkie of direct al

- of hij 'tussendoor' ook bij borg kan. Of borg bij hem / hen. Of dat dat juist problematisch is.

Nou. Meer kan ik niet verzinnen vooralsnog...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Misschien nog het eten wat hij gewend is? Ik weet niet of dat bij varkens van belang is, maar bij bijvoorbeeld paarden en konijnen moet je langzaam omschakelen bij ander voer zodat ze zich kunnen aanpassen.

En is hij schrikdraad gewend of blijft hij braaf van de omheining af? Ivm de uitbraak ervaring..

(Spannend project hoor, leuk om te volgen! )

Geplaatst:
  • Auteur

Dat zijn super fijne aanvullingen Wortel! Dankjewel

Geplaatst:

Voer maakt niet uit, varkens doen niet zo moeilijk Tenzij zij een bepaald dieet voor hem hebben ofzo, je wil een (kune)beer niet te veel/vet voeren.

Je kunt hem meteen bij Dikkie zetten, en dan goed gaan opletten of ze wordt gedekt. Ik zet ze ook wel in aangrenzende veldjes om dan af te wachten tot de zeug berig is en ze dan bij elkaar te zetten. Maar dat is bij Kunes nog wel eens lastig te zien, en je zult net zien dat jij het moment dan mist. Terwijl die beer het echt zelf wel weet

Ik zou hem niet bij Borg zetten, ze raken wat in de war van borgen. Die beren. Het is geen paar-partner, maar ook geen concurrent, ze weten vaak niet wat ze er mee aan moeten. En borg kan gewoon even alleen lopen hoor. Die kwijnt niet meteen weg o.i.d.

Geplaatst:

Heel leuk om te lezen Charly! Wat schrijf je toch ontzettend leuk. De titel van je topic sprak me al heel lang aan! Maar ach, moslim en geen intentie om ooit te 'varkenen', maar een slapeloze nacht na nachtelijk diner van de jongste hier resulteerde in het lezen van je varken avontuur. Ontzettend leuk om te lezen!

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk compliment Mellie, dankjewel En dank Jorieke voor de toelichting rondom onze borg, maar ook voor het stamboom-pluizen gisterenavond.

Want ja jongens. De blonde adonis moet worden afgeblazen. En dat terwijl hij alles mee had.

Ontwormd, papieren, lief, geen grote wroeter, liep met geiten en pony's samen, bleef keurig achter schapengaas, en kon komende vrijdag al gebracht worden.

Maar hier komt de domper: hij is Dikkies halfbroer. Ze hebben allebei Hank als vader. En dat kan niet samen.

De eigenaar van Toffee was echt teleurgesteld. En wel om het volgende: hij had gehoopt dat we Toffee misschien hadden willen overnemen. Toffee heeft bij zijn zeugen, en de Kune-dames in de nabije omgeving, zijn ding gedaan. En dus alleen maar dochters daar in de buurt en daar kan Toffee nier veel voor betekenen met zijn diensten. Hij zoekt dus eigenlijk met spoed een nieuwe eigenaar. Naar ik inmiddels weet, mag dat zelfs voor niets. Dus ken je nog iemand die een lieve stamboek beer zoekt, laat maar even weten.

Wij zelf gaan weer verder op zoek. De donkere heren eens verder napluizen. Maar voortaan eerst meteen een kiekje van de stamboom opvragen. Dat scheelt teleurstellingen achteraf.

Nou. Hoogste tijd om die schoffies hier even eten te gaan geven. Zij geven geen drol om die hardnekkige miezer (die mij wel heeft aangezet tot ietwat uitstelgedrag. )

Geplaatst:
  • Auteur

Zoooooo. Mr en mevr Stopcontact nog niet gevoerd. Want de eigenaar van Chipp belde.

Da's deze:

215e14ec174efbad900c220ee820ea3c.jpg

Aardige man hoor. Meteen even een kiekje van de stamboom gevraagd. Et voila. Geen enkele krulstaart met dezelfde naam. Nou mooi hoor!

Ook Chipp loopt bij andere dieren. En ook nog bij de biggen van afgelopen jaar. Het is een goed-sul. Maar hij is staat gelukkig wel zijn mannetje op t moment dat t erop aankomt. Zo heb ik begrepen. Hij mag 2 cycli blijven. Dus zeker een week of 6. We mogen hem niet te veel bijvoeren. "Hij is al zwaar genoeg". Dus dat komt mooi uit.

Ook zij willen wel komen brengen. Tegen benzinekosten. Fijn!

Nou. Genoeg getreuzeld. Naar buiten!!

Geplaatst:

Ik vind Chipp eigenlijk knapper Ben benieuwd wat voor kleurtjes biggen je daar allemaal van gaat krijgen

Geplaatst:
  • Auteur

Mja. De tekening vind ik ook mooier. Maar vond de bouw van Toffee prettiger. Enfin. Het worden vast hoe dan ook enorm prettige diertjes. Als ik al die ontzettend vertederende foto's bij Jorieke altijd zie!

Chipp komt komende week al. De eigenaar zou me 'ruim van te voren' laten weten wanneer. We denken dat we borg in het huidige varkensweitje laten en Dikkie en Chipp in de grote geitenwei. Moeten ze alleen niet in het water donderen.

Oh en ze gaan dan de stal tijdelijk delen met de dames geit. Die laatsten zullen zwaar not amused zijn. Maar geloof dat t flink gaat regenen komende week. Dus ze zullen uiteindelijk heus wel naar binnen gaan ook. En er is echt plaats genoeg in dat oude tuinhuisje. Maar enfin. Het is een test. Als t niet werkt dan gaan ze in de werpstal met omheind weitje. We zijn alleen bang dat borg het niet pikt en zijn Houdini-vaardigheden in zal zetten om koste wat kost ook aan te sluiten bij de 'kudde'. Nou als Chipp het niet erg vindt, is dat natuurlijk ook geen bezwaar. We gaan het meemaken.

Verder heeft borg gisterenavond en vanochtend geen brood gehad (er was even niets over bij de broodjeszaak) maar pompoen-kokossoep. Zat nog in de vriezer. Vorig jaar gemaakt van pompoen Little October, maar daar zat kraak noch smaak aan. Daarom nog met kokos proberen te redden. Maar we merkten dat we hem toch steeds niet pakten uit de vriezer. Borg vond t echter een feestje. De emmer vasthouden terwijl hij at was nogal uitdagend en aan t einde zaten zowel hij, als mijn laarzen (I [emoji173] mijn laarzen!) onder.

Gisteren ook pompoenen verplant. Die waren ons al een tijdje opgevallen in varkensveldje 1. "Goh dat lijken wel pompoenen". "Maar die hebben we daar toch niet gezaaid?" We waren vergeten dat de varkens die daar wel, met een omwegje binnendoor, gezaaid hadden

6 mooie planten uitgegraven en een ander plekje gegeven. Door de varkens, voor de varkens. Hoop dat ze goed aanslaan.

Nou. We gaan maar weer eens kijken bij de broodjeszaak. Of ze vandaag wel over hebben. En anders hebben we nog ingevroren courgette voor ze. Ook lekker.

Geplaatst:

Zo dat gaat ineens snel. Wel mooi, heb je hopenlijk ook op tijd biggetjes. Spannend hoor zo'n date opzetten en de boel in de juiste sfeer te krijgen

Geplaatst:
  • Auteur

Joh Wortel. Aan ons zal het niet liggen. Dikkie even goed gewassen en geborsteld gisteren en daarna netjes gekamd (zie je helaas niets meer van, maar het gaat om het idee)

Morgen einde ochtend komt Chipp al. Zo spannend! Ik maak natuurlijk foto's. En film als t lukt.

Verder ben ik op zoek naar de balans wanneer een varken een vet varken is en wanneer de magere speen variant.

Ergo: wat is 'mooi op gewicht'

Om jullie daar ook een kijk op te geven. Hierbij onze modellen, in boven en zij-aanzicht.

1b7e0b5cfb810377dc8c3ecc2ccfefcb.jpg

b51044a73d07e4c4d33d318c5a6cc6ce.jpg

457c940c3c77ae0b840ad04323673ef8.jpg

697bf4cb12c513e72f8fa3d71e233a92.jpg

Had zelf het idee dat ze er wel aardig uitzien. Kwa 'goed in het vlees / vet zitten'.

De veearts had het nog over het ruggengraatje niet moeten kunnen voelen. Dat leek me wat vettig echter?

Nah ja. Slacht-tijd duurt nog even. En Chipp kijkt vast niet op een onsje meer of minder. Maar wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af. Enzo.

Mbt eten gaat het erg goed. Heel af en toe gapt Dikkie nog een stukje brood. Verder alleen groen. Borg ook veel groen en 3 zachte 'stokbroden' in de ochtend. En 3 in de avond. Gaat er in als koek. Voor Dikkie soms een beetje sneu. Ze rent ook op het brood af, maar is maar 1% van de tijd eerder dan borg. (Ze heeft overigens ook groenvoer hoor. Maar tenzij dit fruit of aardappel is, heeft ze liever brood)

Ach. Nog een dagje. En dan is ze toch te druk om nog veel om eten te malen. Denk ik

Geplaatst:

Dikkie ziet er goed uit hoor. Lekker doorgaan met dat groenvoer, en zo nu en dan een gegapt broodje. En dan pas zodra ze biggen heeft wat meer verwennen want dan moet ze een boel melk maken.

Borg hoef je eigenlijk niet echt op te letten. Ja, tenzij ie echt een dikke nek krijgt zoals zijn broertje

(nou is dit ook wel zijn meest on-charmante foto , en hij was al de dikste dikzak van het nest)

IMG069699681498644200.JPG

'Berkie loopt bij 3 Duroc vleesvarkens die hun voer net even wat beter omzetten naar lengte-, en hoogtegroei Dus ik sta nu steeds bammetjes te gooien naar die andere 3 en probeer Berkie wat minder te geven.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh hahahahaha. Die Berkie! Dat is toch wel echt een van de meest kenmerkende varkens bij jullie op dit moment he. Wat een vreselijk oncharmante foto, met z'r relatief kleine neus, stevige rondingen en dan die giechel open vol prut. Doet ie goed!

Dank voor de bevestiging Dikkie-wise, Fijn om te lezen. Ook dat we ons om borg geen zorgen hoeven maken kwa gewicht. Daar stoppen we dan ook subiet mee. Borg wordt trouwens wel echt een enorm stuk varken hoor. We laten ze tegenwoordig met regelmaat een paar uurtjes op de grote weide, om lekker bij te kunnen schranzen, want de dames Geit krijgen het groen niet alleen onder controle, maar als ik borg dan daarna weer naar het eigen veldje lok met voer, en hij rent zo hyper-actief vlak achter me, en liefst ook vlak voor me. Dan vind ik hem toch best ineens een grote kerel hoor. Hij doet niets en als ik hem een zet geef, gaat ie ook heus aan de kant. Maar indrukwekkend is hij wel aan het worden!

Geplaatst:
Maar indrukwekkend is hij wel aan het worden!

Ja daarom, er zit gewoon nog veel lengte en hoogte groei in zo'n puber. Die mogen een boel boterhammen zonder dat ze daar nou dik van worden Richting een jaar schroeven we het zwaardere voer vaak flink terug, en krijgen ze meer ruwvoer, groenvoer.

Geplaatst:
  • Auteur

Rapappa, rapappa!

Daar is de potentiële varken-papa dan.

Maar...? Mijn hemel. Wat is er met hem gebeurd?

Ik had de neiging om in zo'n neusgat even te roeptoeteren: "Oehoe? Chipp? You in there?"

Maar blijkbaar is dat hoe een beer eruit ziet als ie volwassen is.

IMG031736551498736777.JPG

Oef! Afijn. Ik hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken over of de beer wel groot genoeg is.

Dikkie moest er nog weinig van hebben. Kwam na 10 min pas 'hallo' zeggen en kwam daarna bij mij schuil zoeken. (Daarom moest ik stoppen met filmen )

Borg heeft zich inmiddels ook toegang tot de wei verschaft. Hij houdt respectabele afstand van meneer Beer en loopt er met een boog omheen. Chipp is totaal niet in borg geïnteresseerd en negeert hem straal. Met Dikkie heeft ie inmiddels heel even en heel voorzichtig neus-neus gestaan. Wat heel vertederend was. Maar toen gaf borg Dikkie een zetje en slaakte ze een enorme gil. (Schrok zich wezenloos, t arme meiske. Borg blijkt een enorme romance-killer )

Ik houd ze in het snotje en hoop straks meer fotootjes te kunnen uploaden.

Geplaatst:

Wat een beest, erg charmant

Geplaatst:
  • Auteur

Ja een monstertje is het wel zeg. Mijn hemel! Maar vooralsnog zo ontzettend zachtaardig, staan we haast versteld van. Fijn!

We hebben ze net wat te eten gegeven. Het was niet zozeer dat Chipp het eten claimde. Meer dat de andere twee hem ruim baan gaven.

e7e9c0deb12027ff20ca72973da275a0.jpg

Die tanden van zo'n beer zijn trouwens wel ehh bere-indrukwekkend!

a7869bc3c77a38a2579f142fa3421fb8.jpg

Op een gegeven moment durfde Dikkie toch een blaadje te gappen. Dat zij en borg samen hebben staan oppeuzelen.

712d6f40cf0efd4f68d0e57b12c3d035.jpg

Nog wat later een beetje foezelwoezelen tussen de twee Kune's

Maar ik stopte nog niet met filmen of...

De romance-killer strikes again! Dikkie kwam even bij me klagen.

In ieder geval doet Chipp op dit moment totaal niet moeilijk tegen borg. We hopen dat dat zo blijft. Ook als hij en Dikkie wat verliefder worden. Enzo.

We wachten het af. Hij is wellicht wat ehm anders in voorkomen dan verwacht. Maar met dit karaktertje mag ie prima nog even blijven!

Geplaatst:

Lijkt wel een dating site waarbij de fotos nooit het echte plaatje laten zien Gelukkig dat hier het innerlijk telt

Geweldig stel zo.

Geplaatst:

Vraag me af of hoeveel schade zn beer tegen borg kan doen met die tanden.

Je ziet trouwens wel echt wie de man is, jezus die is veel groter dan dikkie.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Mooi dat Dikkie "terug praat" op het 2e filmpje

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Nou, eerder nog bij Dikkie straks. Met het 'opvrijen'. Een paar wondjes is niet heel schokkend, maar houd ze in de gaten

Hij is ruiger bij het "opvrijen", dan wanneer die een borg weg beukt omdat die zijn romance verpest?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic