Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Is het misschien een oor ontsteking?

Dan krijgen ze evenwichtsproblemen onder andere.

Onbehandeld kan het voor blijvende problemen zorgen.

Geplaatst:
  • Auteur
Is het misschien een oor ontsteking?

Goeie Angela. Heb direct zijn oren nog eens grondig bekeken. Maar dan verwacht je toch iets van viezigheid of roodheid? Dat zag ik iig niet.

Ik bel de dierenarts toch maar even of ze langskomt. Ik zie nog geen verbetering. Ook geen verslechtering.

Edit:

Ze belde net al, dat ze toch even langs wilde komen. Ze had het YouTube filmpje bekeken namelijk. Ze dacht zelf aan een milde meningitis. Echt wel iets waarvoor we moeten ingrijpen.

To be continued...

Edit2:

Angela had gelijk. Gelukkig geen meningitis, maar een middenoorontsteking. En dan zie je dus idd geen smurrie. Hij heeft witte penicilline gehad en ontstekingsremmer. Wij moeten nog 7 dagen lang iedere dag 1cc penicilline inspuiten. Maar na het weekeinde moeten de symptomen een heel eind weg zijn. Duimen dat het goed gaat!

Wel gaf ze aan dat als hij dit eenmaal gehad heeft, hij hier gevoelig voor blijft.

Enfin. Hij heeft gelukkig geen pijnsymptomen. Alleen wiebelig en wat oncomfortabel.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jammer dat je troep in zijn lijfje moet spuiten, hopelijk knapt hij snel weer op.

Dapper dat zelf spuiten, lukt dat?

Geplaatst:

Ok, nu weet je iig wat het is. Succes met spuiten, even met zijn 2-en doen steeds? 1 vasthouden en beetje krabbelen en tegen hem praten, en de ander het spuitje inprikken en zachtjes leegspuiten.

Geplaatst:

Ik wou al zeggen met middenoorontsteking zie je niets maar ik zag dat je had geschreven de dierenarts denkt....

Dus ik heb verder niet meer gereageerd.

Middenoorontsteking kan blijvende schade aanrichten, nu hij er gevoelig voor is zal je het goed in de gaten moeten blijven houden.

Geplaatst:

Ach gos Charly wat een gedoe. Ik snap die slapeloze nachten wel...

Wat een gedoe toch ook.

Penicilline werkt bij mensenkinderen ook snel, dus hoop bij de knor ook.

Ik heb geen verstand van varkens, laat staan andere dieren, maar lijkt mij ook dat dit niet de normale gang van zaken is bij een nestje van het een of het ander. Volgende x wordt het echt wel beter! Kop op

Geplaatst:

Middenoorontsteking.

Dat kunnen varkentjes dus ook krijgen. Ik zou het niet bedacht hebben.

Je hebt inderdaad pech gehad denk ik met dit nestje. Ik hoop niet dat je het opgeeft!

Ik ga in ieder geval duimen dat je volgende nestje wat minder problemen geeft!

Goed weekend!

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor die fijne reacties toch altijd. Ik had ze aan mijn lief laten lezen, die vond het ook verwarmend.

Helaas gaat t manneke nog niet vooruit. Maar - in het kader van het halfvolle glas - ook echt niet achteruit. Veearts en ik hebben afgesproken dat we als er woensdag geen stevige verbetering in zit, ik een andere kuur ga doen. Ben heel benieuwd. Hoop dat ie gewoon alsnog lekker opknapt voor woensdag natuurlijk!

Verder wel beregoed nieuws: ik krijg voortaan het groenafval van een grote bio fruitboomgaard bij ons in de buurt: De Olmenhorst.

Ik ben er zoooooo blij mee

Morgen ga ik een 200L vat brengen met deksel en verdere afspraken maken.

Zij vinden trouwens dat ik hen een dienst verleen, door ze duurzaam van afval af te helpen. Fijne reactie he!

Ze hebben trouwens naast de bomen ook een winkel en terras en je kunt er feesten houden. Prachtig landgoed.

https://www.olmenhorst.nl/het-landgoed/welkom.html

Als nou onze Pitbull nog opknapt, zijn we helemaal happy!

Geplaatst:

Oh helemaal tof dat je daar 'afval' af mag halen!! Wij hebben er dus ook zo 1, die ik dan hier ook maar even 'Plug' : https://www.fruitbedrijfhorstink.nl/ we konden vanmorgen weer 3 van die tonnen omwisselen voor lege exemplaren. Ze zitten niet helemaal vol hoor, gelukkig niet want dan worden ze wel heel zwaar. Maar het is echt geweldig voer. Ik ben benieuwd naar foto's straks van smullende varkens!

Vanuit die winkel hebben we er dan ook af en toe een bos peentjes, een halve kool, een overrijpe mango, een verlepte bos tulpen (!), en een gebutste pompoen bij zitten. Oh en sinaasappels met een plekje of 1 zachte kant. (waar ik zelf heel blij mee ben en de varkens toch niet zo dus we drinken elke week een lekker glaasje sap! )

Geplaatst:
  • Auteur

He wat grappig! Jullie bedrijfje lijkt erg op ons bedrijfje. Maar dan dus volledig aan de andere kant van ons Nederlandse kikkerlandje.

Ja vet jaloers op die sinaasappelen nog steeds . Ik vrees dat die er bij ons niet bij zitten, maar dat drukt de pret totaal niet hoor.

Had me trouwens ook bedacht dat zo’n 200 liter vat wat lastig te tillen gaat zijn voor mij alleen. Ik breng er morgen 1 van 200 - heb ik liggen - zodat het ‘afval’ alvast verzameld kan worden, maar koop er een paar bij van 60 liter oid denk ik.

Mocht iemand nog vaten / voertonnen met deksel hebben staan, houd ik me iig aanbevolen om ze over te nemen!

Geplaatst:

Ze hebben zelf ook varkens gehad? In 2014 zie ik op Facebook?

Als een ton wat te zwaar is dan heeft Joep een vierkant blok hout bij zich in de auto. Daar wiebelt hij de ton dan op, zodat ie al iets hoger staat. En dan schuin tegen de rand van de auto (in ons geval een caddy ...) leunen en dan er in schuiven door tegen de onderkant te duwen. Dan komt ie plat te liggen, en in onze caddy zetten we hem dan nog rechtop. Zeker nu niet alle tonnen meer een goed rubber in hun deksel hebben en er wel eens wat kan lekken. Maar liggend vervoeren kan ook.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, klopt! Toen hadden ze een samenwerking met een ander varkenspersoon, van wie er zelfs een paar biggen bij het bedrijf liepen. Maar die samenwerking is gestopt. Heel fijn dat ze nu met ons willen werken!

Klinkt als een heel gewriggel met die tonnen. Maar we gaan het klaarspelen. Al zal het wat behelpen zijn tot in mei de caddy komt...

Geplaatst:

Heeee wat een goed nieuws! Ben blij voor je

Geplaatst:

Fijn dat je een voerleverancier hebt gevonden. Leuk bedrijf ja

Maar als ik jou was, zou ik dat bigje even niet verder laten behandelen en het rustig een weekje aankijken.

Ik vind het niet erg lijken op een middenoorontsteking en al helemaal niet op een meningitis. Eerder op cerebellaire ataxie. Dat zit dieper weg en kan veel oorzaken hebben: een virus- of bacteriële infectie, erfelijke aanleg, maar bijvoorbeeld ook een infarctje in het cerebellum.

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik denk niet dat verdere behandeling zin heeft als je nu nóg geen resultaat ziet. Temeer omdat hij er zo te zien weinig last van heeft/er niet ziek van is. Dat wijst niet op een bacteriële ontsteking, dus dan helpen antibiotica ook niet.

Het kan vanzelf - in elk geval gedeeltelijk - bijtrekken. En als het niet erger wordt (zoals na een infarct), kan hij er oud mee worden.

Maar goed, ik hoop voor jou dat ik ongelijk krijg en dat de volgende spuit zijn geld waard blijkt te zijn (geweest)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ha die Speets,

Jij kent de termen en de symptomen, maar je verwoordt inderdaad de richting die ik steeds maar op denk: dat er iets ín zijn bolletje niet lekker zit.

Het was ook zo’n beetje van de ene op de andere dag, en hij vermaakt zich er verder prima mee. Geen koorts, veel praats. Alleen wiebeliger en ongecoordineerder.

Dank voor het meedenken. Ik denk dat ik je advies volg en het in ieder geval nog tot vrijdag aankijk.

Wat leuk ook dat je de Olmenhorst kent! Ik heb er vandaag dus 2 60 liter vaten neergezet. Die wissel ik volgende week dinsdag om voor 2 nieuwe. Aardige en enthousiaste mensen! Erg begaan met hun omgeving. En in de landgoedwinkel heb ik meteen allemaal lekkere dingen voor onszelf ingeslagen deze week.

Oh ja, Mellie. Tnx ook voor jouw reactie! Heel veel dank voor het inzetten van jouw kennissenkring voor de tussentijdse ondersteuning in ieder geval!

Geplaatst:

Die biggiesss wat een zorg en wat genieten.....

Wat heerlijk al dat voer, moet ook maar eens aan de bak En risico wat meer spreiden.

Geplaatst:

Was net bij de Turkse winkel.

Mijn welkomst aldaar ging als volgt:

Zij: Oooowwww, je komt groente halen voor je vriendin.

Ik: Nee. Ik kom boodschappen doen.

Zij: O. Wanneer komt zij dan?

Ik: Woensdag zou ze komen, maar toen waren jullie het vergeten.

Zij: Ja. Ja..

nog sipper ja... dat was erg.

Het was toch wel een beetje grappig. Maar wel balen. Of ik het niet nu wilde meenemen. Ze hadden flink wat spul. Sja... gaat het niet worden vandaag. Suf he. Welwillend zijn, maar de timing net verkeerd hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Ze waren super welwillend en lief! Maar we zaten net langs elkaar heen steeds. Nou ja. Zo komt het ook allemaal wel goed!

Dank nog hoor Mellie!!!

Geplaatst:
  • Auteur

57a0025f1b9efe14796c93eea106b44a.jpg

Dankzij deze fenometastische ‘afval’-donatie van de Olmenhorst, hebben wij zeer blije varkjes vandaag!

5aae34c8a1f075c359a6b4bc468f5fc4.jpg

ba3da20a98f7d1b5a60b5d19aad94ae7.jpg

b7dcd7e49ad6c060a6e3aeed2380757a.jpg

NB ons gemankeerde mannetje is nog steeds niet ‘recht’. Ondanks de toch toegediende andere antibiotica. De veearts is namelijk stellig overtuigd van dat het geen attack kon zijn: want dat is vnl bij piep jong of heel oud. Enfin. Hij wordt er niet beter van. Maar zeker ook niet slechter. En vermaakt zich ook scheef opperbest!

Geplaatst:

Oh te gek wat lekker! Je gaat wel een heleboel tomatenplanten terugvinden komende zomer, in je varkensvelden. En nee: dat is niet tof want die worden snel ziek omdat ze dicht bij elkaar staan en ze het buiten sowieso niet goed doen... en dan steken ze je aardappels en eigen tomaten ook nog aan Sorry Maar als je de varkens af en toe even laat grazen daar dan vreten ze de plantjes wel op en hoef je ze er niet uit te trekken.

Ik zie appels, kaas, tomaatjes, zijn dat stoofperen? Of gewoon verschrompelde appels? En gekleurde wortelschaafjes, en is dat groene ding op de foto met Dikkie een limoen?!

Wat kunnen ze toch heerlijk smakken op dat spul he?

Geplaatst:
  • Auteur

Stoofperen inderdaad! Goed gezien. Moest zelf nog 2x kijken.

Groene dingen zijn inderdaad limoentjes. En na het schransfestijn waren dat de enige dingen, die ik wel geplet zag, maar niet opgegeten... Ik kan me die zuur-vertrokken bekkies helemaal voorstellen. Nieeet!

Dus een volgende keer ga ik die proberen te kapen voor eigen gebruik, waar mogelijk. Of ik ga ze pureren ofzo en ergens doorheen mengen, want het zijn wel vitamine C bommetjes natuurlijk!

De kippies hebben vanochtend ook wat appel gekregen. Zeer tevreden kippies.

Benieuwd hoe lang we met zo’n ton doen. Maar het is echt een fijn gevoel om zoveel lekkers te hebben liggen voor de knorren (en geiten en kips) in de wintermaanden zeg! Zelfs de blaffer pikte een halve appel mee. (Normaal is ze er geen echte fan van, maar als ze ze kan gappen, is het ineens het lekkerste wat er is )

Over de tomaatjes; goede waarschuwing! Wij hebben alleen niet zo enorm veel grond, dus de varkens staan gemiddeld om de anderhalve maand op t zelfde veldje. Vermoed dat de tomaten geen lang leven beschoren zijn, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Verder zijn we ook weer een stap verder in ‘hoe nu verder’. Met hulp van vrienden en varkenskenners bij uitstek allerlei paden overwogen. Zelfs tot en met stoppen van de hele handel. Maar nee, dat doen we toch niet. We geloven in dit concept. Al hebben we in t eerste toompje niet veel mazzel gehad. Wel besloten dat we niet meer verder gaan met volbloed Kunes en ook geen winternestje meer doen.

En dusss zijn we met spoed op zoek naar een knappe dekbeer. Ik heb inmiddels een veekarretje geregeld en iemand met een trekhaak. Dus het hoeft niet echt in de buurt te zijn.

Mocht iemand een knapperd weten, die niet al te idioot zwaar is (denk tot max een jaar oud) waar we ons Dikke Dametje heen kunnen karren, we houden ons aan bevolen!

Geplaatst:

Haha dat koppie van die zwart witte.....super eigenwijssss .

Lekker al dat verse eten, mijn groente boer heeft al 3 weken niks. Afgelopen week stond hij er niet eens en die week ervoor moest ik 6.o0 uur in de auto naar het westen. Hopelijk morgen meer geluk.

Maar wat fijn dat je een knoop hebt doorgehakt en een weloverwogen keus hebt gemaakt.

Dan kan jij de voorpret weer beginnen.

Goodluck

Geplaatst:

NB ons gemankeerde mannetje is nog steeds niet ‘recht’. Ondanks de toch toegediende andere antibiotica. De veearts is namelijk stellig overtuigd van dat het geen attack kon zijn: want dat is vnl bij piep jong of heel oud. Enfin. Hij wordt er niet beter van. Maar zeker ook niet slechter. En vermaakt zich ook scheef opperbest!

Bij een middenoorontstekking zie inderdaad weleens dat de dieren scheef blijven heeft te maken met het evenwichtsorgaan. De kans bestaat dat het nooit meer weg gaat. De dieren die het hebben (gehad) zijn ook vatbaarder.

Geplaatst:
  • Auteur
Bij een middenoorontstekking zie inderdaad weleens dat de dieren scheef blijven heeft te maken met het evenwichtsorgaan. De kans bestaat dat het nooit meer weg gaat. De dieren die het hebben (gehad) zijn ook vatbaarder.

Ja ik vrees het Angela. Wat het ook (geweest) is, het lijkt permanent. Dat ie scheef is zit ik niet zo mee (hij ook niet). Het is wel wat vervelend dat we hem apart eten moeten geven af en toe. Want hij kan ook minder grote happen nemen. Dus waar een zusje in 2 happen een stukje brood wegkauwt, moet hij zeven hapjes nemen en schudden om het brood in kleinere stukjes te maken. Dus een keer per dag vissen we hem uit de wei en geven hem wat extra’s. Nu kunnen we hem nog tillen, maar straks zal dat lastiger worden. Enfin. Dat zien we dan later wel weer. Hoop dat het niet erger wordt en dat hij het verder redt zo.

Overigens hoest Grote Zus op dit moment af en toe. Dus nu die weer met argusogen beloeren. Loopt vast met een sisser af, houd ik mezelf maar voor!

Ze eten in ieder geval allemaal lekker. Het fruit en groeten gaan er heel goed in. Al hebben ze het liefste brood. Met deze koude dagen krijgen ze daar ook nog wel wat van hoor. Brrrr.

Oh en ijs van waterbakken bikken is nieuw voor ons. Matig leuke klus. Dan weer ineens blij dat we niet zo veel varkentjes hebben (arme J&J! )

Wel super mooi zonnig de hele dag zo. Zaaaaaalig!

Overigens hebben we een krakkemikkige oude tweepaardstrailer op het oog (van de achterbuurvrouw) die we voor iets van 250 mogen overnemen. Het hout is erg gaar, maar als de rest vd constructie okay is, dan willen we em wel. Alleen heb ik daar voor geen pepernoot verstand van. Ik ga morgen even met een bevriende aannemer kijken. Mochten jullie nog tips hebben, lees ik ze graag hoor!

Fijne dag!

Geplaatst:

Metalen constructie van de kar roest voornamelijk bij de aanhechting van de verticale staanders aan de bodem. Denk omdat daar altijd de nattigheid die de dieren achterlaten en regenwater het langst blijft staan. Daar zou ik even goed op controleren of die niet doorgeroest of bijna doorgeroest zijn. Verder ben ik fan van zwaar gegalvaniseerd constructies, zelfs als de kar 25 jaar oud is is de constructie dan misschien nog wel helemaal gaaf.

De eerste kar die wij kochten koste ook een dergelijk bedrag, bodem nog wel redelijk maar houtwerk aan de onderkant niet. Heb ik toen opgelost door aan de binnenkant platen en planken te monteren en oude houtwerk gewoon te laten zitten. Kon hij zo weer een paar jaar mee.

Later brak de dissel helemaal af (zat al een oude scheur in die nooit opgemerkt was) dus toen werd het toch maar tijd om als varkenshok dienst te gaan doen en dat doet hij nu nog steeds.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic