Mikki Geplaatst: 11 september 2018 Geplaatst: 11 september 2018 Wat Leuk om te lezen, lekker struinen en ravotten een prachtig leven, wat een knapperds. Quote
Nasuada Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 Nogmaals wat een schatje kan niet wachten tot dec/ jan dat mister spoeki van Phantom bij ons komt om de casanova uit te hangen. Hoe oud is hij nu? Vind hem best groot al.Kijk ze lekker liggen dan. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Geplaatst: 12 september 2018 Weet de auto weer! Geen merk, maar een type:Rolls-Royce Phantom Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 12 september 2018 Geplaatst: 12 september 2018 daar heb je namen voor 3 beren!Sjieke toestand Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 28 september 2018 Auteur Geplaatst: 28 september 2018 Net enorm gewied. Een laatste stukje aardbeienbed en tussen de bessenstruiken. Maar wat ik zie als ‘oneetbaar’, wordt door de knorren met graagte ontvangen! De mannengroep heeft sowieso goed huisgehouden op eigen veld. Een groot kuilenparadijs. En niets groens. Ze mogen binnenkort de moestuin kaal gaan vreten, met name hoop ik dat ze de heermoes te lijf gaan. (Ik overweeg bordjes met pijlen “heermoes: hier graven!”) Om te voorkomen dat ze een uitstapje maken naar het veldje met winterpenen en nog door óns te rooien piepers, hebben we schapennetten op elektriciteit gescoord. Die gaan we op proef installeren binnen hun bestaande omheining. Zodat ze leren dat ze die netten ruim baan moeten geven, maar er niet in paniek doorheen speren. En dan eind volgende week eens op de echte veldjes testen. Onder toezicht hoor! Verder is voor de Dikke een datum geprikt. Eerste week nov gaat ze onze velden verlaten, en komt in gewijzigde vorm weer terug.Tsja. Dat hoort er ook bij he. Nou. Ik ga nog wat wieden. Dan kan ik ook de varkentjes op de achterste velden blij maken. Hoewel die ook nog heerlijk genieten van hun pompoenen Eerlijk delen is nog niet standaard in het vocabulaire opgenomen vrees ik... (mine, mine, mine!!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 28 september 2018 Geplaatst: 28 september 2018 So cute.....Hier ook datum geprikt voor de wintersport van Geer& Goor.Goh dus ook voor Dickie de moeder der moeders is het zo ver.Toch even slikken maar ik sta helemaal achter mijn besluit, daarna weer richten op de komst van spooki, zwangeren en biggen. Hele nieuwe ervaring. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 28 september 2018 Geplaatst: 28 september 2018 Let er even op dat je Dikkie alleen nog groenvoer voert he? Je wil haar niet te vet, al is daar nog weinig aan te doen. Maar kleine beetjes helpen ook. Succes met dat net! Ik ben erg benieuwd! Wat voor een apparaat heb je er bij voor stroom? Je de pompoenentijd is er weer. Heerlijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 28 september 2018 Auteur Geplaatst: 28 september 2018 Ah? De slager zei juist dat als je na het spenen even flink voert, zeugen nog vlees aanzetten ipv vet. Maar die had wss geen Kune in zijn hoofd dan, he. En Dik is ook niet zo afgevallen natuurlijk, omdat ze maar twee kinders aan de tietjes had deze keer. Heb ik onvoldoende bij stilgestaan...Ze heeft best wat brood achter de kiezen de laatste tijd. Dat wordt een zeer humeurige Dikkiedik de komende weken. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 28 september 2018 Geplaatst: 28 september 2018 Ja nou onze Brownie was dus te vet voor meerdere zaken. Dus ik pas nu wel op. Wolvarkens en Kune's zijn geen standaard varkens Dat bleek maar weer.Ze mag goed veel voer, maar dan dus onkruid en pompoenen en dat soort spul Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 29 september 2018 Auteur Geplaatst: 29 september 2018 Goeie les idd van Brownie, tnxNou, madame vanochtend dus alleen pompoen gegeven. Ze was zeer verbolgen. Bleef staan kwèken in de hoop dat er nog wat anders kwam. Pas toen dat volledig uitgesloten leek, is ze de pompoen maar gaan munchen. Avondeten bestaat uit snijbiet.... Ik vraag of mijn lief vanavond de beesten voert, denk ik. Dan wordt ze niet boos op mij. Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 29 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2018 He jongens narigheid gehad hier. Al een tijdje nagedacht hoe ik dit nu weer op ga schrijven. Zoals altijd is echter bij t begin beginnen een aardige gedachte. Gaat ie dan: bij het voeren onlangs wilde onze Phantom nog snel een stukje rauwe aardappel van een van zijn stiefbroertjes gappen en dat was geen strak plan Het kwam in zijn gulzigheid muurvast te zitten voor zijn luchtpijp en wat we ook probeerden, het kwam niet los. Mijn lief heeft em op zijn kop gehouden, geschud, heimlich gedaan, tussen de schouderbladen geklopt... noem het allemaal maar op. Het mocht niet baten. Arme ventje is gestikt, en mens wat zijn we daar naar van geweest. Echt tot tranen toe. Hij was op de kop af 5 maanden. Nog veel te jong om je pijp al uit te blazen, en dan ook nog op zo’n folterende manier. Bah. Bah. Bah. Gelukkig maken alle andere knorren het opperbest. Ze genieten van pompoen: En de kleinsten hebben hun oorbel gisteren gehad (nu niet meer verkeerd om!) Geen centje pijn joh! Ze gillen ff kwaad omdat je ze oppakt, maar als ik het nummertje zet, hebben ze dat niet eens in de gaten. Kijk ze eens wijs lopen te zijn! We hebben de kleinsten sinds kort dus achter verplaatsbaar schrikdraad, zodat ze de moestuin om kunnen ploegen. Dat doen ze vol verve hoor! Wat een kracht achter die kleine stopcontactjes. Ongelofeloos! En lol dat ze erin hebben! Als ze konden glimlachen, zouden ze dat doen. Na 1 dag op het voorjaarsaardappelen veldje (al dat groene is heermoes ja )Na drie dagen op datzelfde veldje:Dat heeft Phantom nog maar mooi even meegepakt. Geen kale, koude betonnen stal waar nooit daglicht komt voor zijn korte tijdje. Een pleistertje... Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Je appte het mij al, maar idd wat een narigheid.Voor het spookje maar ook voor jullie. Sterkte joh.Zon veld ziet er met die pompoenen toch heel erg gezellig uit. Wat een feestmaal.En dan die oorbelletje....zo maar op de juiste manier Je had er ook je eigen handels merk van kunnen maken , gewoon consequent verkeerd om.Hihi.En op naar een tijd met leuke herinneringen maken. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Zeker heel vervelend hoe dat gebeurd is.Misschien had het zo moeten zijn en nu meer plek voor de anderen om langer te genieten. Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Ik zie het al helemaal voor me.Erg vervelend voor het varken maar ook voor jullie. En misschien een cru vraagje maar eet je hem dan op?Ik bedoel hij is niet dood gegaan omdat hij ziek was of zo. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 We hebben natuurlijk uitgebreid contact gehad via messenger, maar ook hier even nog veel sterkte gewenst En nogmaals sorry dat ik je paniek-telefoontje totaal niet kon verstaan en er wat lacherig over deed op dat moment Ik verstond echt alleen "maiskolf!" Misschien toch tegen die (dek-)tijd op zoek naar een knappe jonge Kune die even zijn diensten wil verlenen? En dan weer terug naar huis mag? Wie weet is er een leuke kerel bijgekomen op marktplaats bij je in de buurt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 29 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2018 Nou wordt ie mooi, Joriek joh: jij je nog gaan verontschuldigen. Nee hoor, dat kunnen we niet hebben; als er iemand altijd met raad en daad ter zijde staat, ben jij t wel zeg hee! Wel erg Murphy's law dat we net op dat moment ook nog eens zo enorm pokkig bereik hadden en elkaar niet konden verstaan. We dachten toen nog dat er een maiskolf vastzat inderdaad trouwens, dat zat ook veel tussen het voer die dag. Maar toen jij en ik belden, zat ie al in zijn laatste seconden. Er was gewoon niets meer aan te doen. En helaas mag je in Nederland niet zelf je varkens slachten, ook als ze duidelijk niet ziek waren. Tnx voor het medeleven allemaal hoor. Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Je hebt de Kune Kune vereniging die staan ook altijd in Aalten op de farm and country fair. Quote
Nasuada Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Vond de birkshire eigenlijk wel een top idee.Lets do it Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Ach gossie... wat een belevenissen weer. Sterkte joh! Quote
tuinLB Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Ai, dat is een naar verhaal. Volgens mij mag je een varken volgens de Nederlandse wet wel thuis slachten. Maar dat wordt natuurlijk niet meer zoveel gedaan Vroeger was het gebruikelijk dat rond deze tijd van het jaar een slachter langs kwam om het huisvarken van een familie te slachten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Goh Charly en lief wat een rotbericht. Dat wens ik geen varkensbezitter toe..echt naar.Enne opeten mag dan niet, oftewel het slachten niet? Maar als ie al dood is wat dan? je gaat het toch niet begraven oid? Ophalen door de kadaverdienst? Burgerlijke ongehoorzaamheid? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 Mja. Mja. Burgelijke ongehoorzaamheid is niets voor mij. Bovendien ben ik geloof ik de enige hobbyvarkenhouder in onze regio. En ik wil geen loeiende sirenes voor de deur enzo. Enfin. We zijn inmiddels weer aan het kijken naar een volgende stap hier in onze veestapel: het geplande afscheid van onze Dikkiedik. Deze dame is inmiddels zes jaar oud. Dus lekkere malse schnitzeltjes kunnen we bijv wel vergeten. Maar we gaan wel van haar genieten hoor. Aan de slager de volgende vleeslijst doorgegeven:We ontvangen graag:o Gehakt (alles waarvan je denkt: wat moet ik hiermee? Mag gehakt worden)o 20 rookworsten (we roken zelf!)o 7 kg (ongeveer hoor) stoofvlees zonder beeno Kinnebakspekken zonder zwoerd om te rokeno Buikspek zonder zwoerd in 4 stukken om te roken (mocht ze nog erg veel melkklierweefsel hebben, mag dat wat weggesneden worden)o Haasjes o Soepvlees stukken met beeno Krabbetjes / spareribs / dikke ribben / pootjes / botten o Levero Rugspek in stukken, zonder zwoerdo Niervet / nier reuzelo Rest-zakje (met niertjes, hart, luchtpijp, afsnijsel etc) Nou, ziet er goed uit toch! Wij zijn enorm dol op het gehakt. Dus ik zie het niet als nadeel dat we geen koteletjes oid hebben dit keer. Denk ik... We moeten Dikkie om 6.00 uur 's ochtends brengen. Morgen of volgende week maandag. En daar we van onze - communicatief ietwat matig onderlegde - slager nog niets gehoord hebben, ga ik ervanuit dat ie ons niet morgenvroeg om 6.00 uur verwacht. Hij had morgen dacht hij ook geen plekje voor Dikkie apart en dat willen we sowieso niet. Dat ze met die grote roze ploerten, die dubbel zo zwaar zijn en wss veel gefrustreerder, in een hokje moet haar laatste uurtjes. Ze moet mooi in rust kunnen afwachten. Ik ga mijn ingediëntenlijsten een checken, voor het zouten, kruiden en roken, Joriekes goulash, en nog zo wat zaken.Echt werk voor deze koude dagen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Dappere, sukkelige Dikkie, wat heeft ze een mooi leven gehad.Als ik het goed heb is ze de oma van lola en zwoerdje.Beide dames heb ik uit barchem van nienke/ berilEn zij had de moeder weer van Jorieke wat een dochter van dikkie is.Sterkte en geniet nog even van haar. Vraag me af hoe het vlees smaakt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Nienke/Berijl heeft hier lang geleden haar eigen zeug laten dekken door... onze Hank volgens mij. Of was het al Fluffy... hmm. Ik ga het even opzoeken. Maar ze heeft hier geen zeug gekocht. Heb je geen stambomen bij Lola en Zwoerdje gekregen? Al is het maar van hun ouderdieren? Als je zelf een beer gaat zoeken die helemaal Kune is dan wil je wel weten dat je een lijn te pakken hebt die niets, of heel erg weinig, met jouw lijn te maken heeft. Edit: ja in januari 2015 heeft zij haar zeugje gebracht en die is gedekt door onze Fluffy. Fluffy komt weer uit een andere lijn dan Dikkie, want we hebben hem toen gekocht omdat we Dikkie hielden en we dus een nieuwe bloedlijn nodig hadden. Hij heeft ook wat wolvarkens gedekt daarna Jouw biggen komen niet uit dat nest, das te lang geleden. Ik heb geen idee of ze daarna daar weer een zeugje van heeft gehouden o.i.d. en of die van jou verwant zijn aan Fluffy. Maar niet aan Dikkie dus. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 12 november 2018 Auteur Geplaatst: 12 november 2018 Ze is weg hoor. Onze dame. We hadden een soort van laadklep gemaakt gisteren, met dwarslatjes, waardoor ze zo de caddy in kon tippelen.Uiteraard geoefend gisterenavond, en echt: als een zonnetje. Brave meid. Dachten we toen nog... Want vanochtend om 5.30 had ze dus helemaal geen zin. De stukjes brood en lieve woordjes, die dag ervoor nog zo succesvol waren geweest, waren niet aan haar besteed. En uiteraard zaten we met nogal een strak tijdschema gebonden, waarin voor dit gemier nou niet echt zeëen van tijd was. Toen ze - voor de zoveelste keer - uiteindelijk halvewege de plank was, had mijn lief nog de geestige gedachte haar verder de plank op te dúwen. Maarre: niiiiiiiiiiiiet, hoor. Aldus madame. En als zij 'niet' zegt, is dat redelijk definitief in ons geval. Wij in allerijl nog een stuk aan de loopplank gefabriceerd, zodat ie veel vlakker kwam te liggen, heeft een kastdeur voor moeten sneuvelen. (Lelijke kast hoor. En we hadden nu eenmaal haast) En toen - onder flink wat schietgebedjes - het hele circus opnieuw. Uiteraard onze tijdnood verbergend voor de Dikke, want zij moet natuurlijk zo min mogelijk stress hebben. Nou deze keer lukte het gelukkig wel. Zo kalm als ging naar slager gereden, die inmiddels peentjes zweette, want hij had nog 20 koeien op te halen, en als die niet op tijd bij de keurmeester zijn, mag ie niet slachten. Pffff. Toch hebben we haar ook gewoon met lieve woordjes (oke en en heel klein stukje brood) haar privé-hokje in gekregen. Ging gelukkig heel soepeltjes, dus voor we er erg in hadden, waren we feitelijk alweer op de terugweg. Ik denk eigenlijk maar goed dat het zo gegaan is. Geen tijd voor eventueel emo-afscheid of allerlei levensvragen. Het was goed zoals het was. Hoewel ik wel meende te zien dat de slager een beetje in shock was over de looks van madame. Hahahah. Nou hij doet er zijn best maar mee. Ze heeft letterlijk aan de wieg gestaan van prachtige lijnen varkentjes. Dat mag zijn sporen nalaten. Ik bel hem morgen even over hoe alles verlopen is, en uiteraard wanneer ik eea weer op kan halen. Nu begin ik te merken dat om 5.00 opstaan niet erg meer in de routine zit, dus ik denk dat ik eventjes op de bank mijn oogjes sluit. En daarna weer lekker verder rommelen met de 5 andere stopcontactjes, die hier nog in alle rust en tevredenheid rondhobbelen (tenzij het rond etenstijd is dan he, dan is de rust ver te zoeken, en gaan die drama queens ineens allemaal bijna doohoood van de honger. Dat snap je ) Dikke vette edit:Nou de slager belde net al. "Ehh. Weet u dat uw varken heel erg dik is? Er zit wel 10cm rugspek op." We hebben haar dus de laatste maand enorm op dieet gehad. Nou mooi dat t weinig zin gehad heeft! Nou ja. Het is wat het is. Hij belt me morgen terug om te kijken wat ie ervan kan maken. Degenen onder u die van kaantjes houden en naar de mtfd komen, ik heb er dus wss nogal wat de volgende keer Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.