Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Peer bloeit wel maar geeft geen of 3 peren

simke

Recommended Posts

IMG049582331483903021.JPGBeste mensen

In mijn tuin heb ik een peren boom half stam staan. De boom staat er nu 12 jaar maar heeft tot nu toe geen oogst gegeven. Of wel de peren waren met zwarte vlekjes en vielen er af.

De peer staat in zand grond bodem die na 40 cm begind onder de top lag de boven laag is teel grond. En compost.

Eerst dacht ik dat de boom last had van peren schurft. Daar bij heb ik in de winter van 2016 geprobeerd de schurft uit de boom te snoeien. Wat niet helemaal is gelukt.

Maar aan de nieu gevormde taken van de afgelopen 3 jaar is 1 peer gekomen.

Nu denk ik dat deze peer geen goede bestuiven in de buurt heeft.

Naast deze peer staat een Triompfe de Vienne en geeft goede peren.

Nu denk ik dat er geen of op een te grote afstand bestuiven in de buurt is.

Het ik een klein ronde peer met een rode blos. En overig groen de peren worden niet groot ongeveer 5 a 7 cm.

De vruchten die aan de boom komen volgroeien na mijn idee niet. Of het moeten mini peren zijn.

Iemand een idee welke peer het is. En wat zouden jullie doen in mijn situatie.

Groetjes Simone

Edited by Guest

Hallo Simone...Ik heb een vermoeden dat je perenboom een 'Bonne Louise' is, gezien jouw omschrijving..

Lijken de vruchten op deze?

https://www.google.nl/search?q=bonne+louise&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWxo6w26TRAhXCMBoKHcJoDxUQ_AUICCgC&biw=598&bih=280

Als het antwoord daarop 'ja' is, is kruisbestuiving aan te bevelen door nog een perenboom aan te planten, ik zou je dan een 'conference' aanraden of 'doyenne du commice'..Beide zou ook kunnen, als je daar plaats voor hebt natuurlijk...

Edited by Guest

Deze 2 peren bomen staan naast elkaar.

Dan had deze boom toch al meer vruchten moeten hebben. Na 12 jaar.

Ik denk namelijk dat er wel een bestuiven is in de buurt maar op een te grote afstand. Want anders zou de boom geen vruchten maken.

Of zijn er nog ander redenen waar door een boom geen of wijnig vruchten draagt.

- voorst bij bloei. Is wat ik weet.

Ik zal een foto zoeken.

Ook raad ik je aan je bomen in maart-april eens goed te bemesten met koemest of kippenmest...niet te dicht bij de stam i.v.m. schurft..

Dit schijnt ook goed spul te zijn...

http://www.tuinmestdirect.nl/culterra-groen-1046-25kg-mestkorrel-culterra.html?source=googlebase&gclid=Cj0KEQiAtK3DBRCBxt-Yxduq5p4BEiQAbFiaPUIgh59iX1rQwkUXNk501FY2uRNqYnhtIqS88AwfoCcaAgdo8P8HAQ

Bloeien je beide perenbomen tegelijk?

Tip: ent een ras dat bestoven wordt door Triumfe de V (en evt. vice versa) in die boom.

Moeilijk om iets te adviseren (zoals meer mest geven......fruitbomen die niet intensief dragen hebben maar heel weinig nodig) als je de oorzaak niet kent. Wij als lezers kunnen alleen maar van alles veronderstellen....?

Dat je perenboom bloeit betekent dat ze in principe vruchtbaar is en het goed doet. Temeer om dat de Triumf d. V. wel goed draagt onder vergelijkbare omstandigheden.

Schurftvrij zijn peren zelden....gevoeligheid kan wel per ras veel schelen....maar een perenboom met schruft geeft wel vruchten....dat kan betekenen dat een groter of kleiner deel van de vruchten er slecht uitzien of zich niet goed ontwikkelen en heel soms dat je boom er ooit aan bezwijkt.....maar meestal is er gewoon te leven met wat aantasting.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Heb net dit topic doorgenomen. En op afstand is het altijd moeilijk iets te duidelijks te zeggen.

Schurft eruit snoeien? Dat helpt niet zoveel als nodig is. Veel peren hebben last van blad en tak schurft. Als je niet wil bestrijden ben je aangewezen op een beperkt aantal soorten, bv conferance.

Doyenne du comice was bij mij niet te houden zonder bestrijding, peertjes al in een vroeg stadium kaput.

En bij mijn weten valt bonne louise ook in de categorie zeer vatbaar voor blad en tak schurft. Ook de juttepeer viel bij mij in deze categorie.

Verder dacht ik nog aan peregalmijt. Deze is rasgebonden. Maar die komt het ene jaar veel voor en daarna weer een jaar vrijwel niet. Maar dan zie je kleine dik kopjes aan de boom die zwart verkleuren en uitdrogen. Bij mij wordt conferance 1 x per 4 a 5 jaar ernstig getroffen.

Helaas heb ik ook dus geen duidelijk antwoordt.

Harmst een vraagje: met bij de stam veroorzaakt schurft? Hoe dan?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Ik zie de plekken op de bladeren en het zwart op het peertje......aantastingen, die verschillende oorzaken kunnen hebben. Zijn/waren er ook zwarte en duidelijk verdorde plekken op de takken en de stam te zien, Simone?

In dat geval zou je misschien moeten denken aan bacterievuur (perenvuur)...en zou je het ook kunnen zien op bijvoorbeeld meidoorn, vuurdoorn of een aantal andere verwante bomen/struiken die in de buurt staan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Op ons tuin complex niet maar dat zij. Maar 27 tuinen. Mijn tuin grenst aan de voetbal vereniging met voetbal velden nog wel een dijk met water er tussen aan de anderzijds boere camping en een begraaf plaats en daar zullen deze plante wel te vinden zijn.

Mijn perebomen worden omzwermd door meidoornhagen/bomen/struiken en na 25 jaar nog steeds geen perevuur.

Heb ik weer, wat een pech. Met andere woorden, je hoeft echt niet te gaan rooien.op camping of begraafplaats.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

In mijn tuin heb ik een peren boom half stam staan. De boom staat er nu 12 jaar maar heeft tot nu toe geen oogst gegeven. Of wel de peren waren met zwarte vlekjes en vielen er af.

De peer staat in zand grond bodem die na 40 cm begind onder de top lag de boven laag is teel grond. En compost.

Eerst dacht ik dat de boom last had van peren schurft. Daar bij heb ik in de winter van 2016 geprobeerd de schurft uit de boom te snoeien. Wat niet helemaal is gelukt.

Het ik een klein ronde peer met een rode blos. En overig groen de peren worden niet groot ongeveer 5 a 7 cm.

De vruchten die aan de boom komen volgroeien na mijn idee niet. Of het moeten mini peren zijn.

Groetjes Simone

Zal het ook gewoon niet aan Bonne Louise zelf liggen? Ik heb sinds 2004 een duopeer in de tuin staan, Conference en Bonne Louise, deze bestuiven elkaar ook.

De Conference geeft al jaren grote oogsten, de Bonne Louise bloeit wel redelijk maar geeft nauwelijks vruchten.

Is de Bonne Louise wat dat betreft gewoon geen lastige boom?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

• 2 months later...

IMG112225041491546154.JPG

Groetjes Simone

Het is voor jaar en wel ja de boom bloeit met 5 trosjes bloemen kan iemand nu zien wat voor peren boom het is.

En mij vertellen wat dat rode is op de bladeren.

IMG112594731491546157.JPGIMG112827141491546158.JPG

Die rode stippen op het begin van bladeren dat is zonder twijfel de perengalmijt. Die moet je nu gaan bestrijden, daarvoor zijn diverse middelen op de markt. Laat je daarvoor adviseren.

De galmijt overwinterd in/op de bast en het beste om hem te bestrijden is om net voordat de knoppen uitlopen.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.