Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt voor het meedenken. Toch maar aan het rooien geslagen. De roseval en de anais moesten eraan geloven. En het was nodig...van de anais was achter in de rij vrijwel geen loof meer over. Helemaal verlept.

Morgen de franceline eruit en dan zien of de rest ook nodig is. De texlas wil ik nog even laten staan.

De oogst roseval (3/4 rij) en anais (1/3 rij):

7467da58cdf21f2478ebea2a30aa37b1.jpg

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Nou, ik ben niet meer helemaal aardappel-maagd; een paar dagen terug heb ik mijn eerste zelf geteelde aardappeltjes uit de grond gehaald:

36447127955_108369bdbb_n.jpg

Dit is de opbrengst van twee poters. De meeste zitten er nog in, maar ik moet het wel in de gaten houden; bij mijn buurman schuin tegenover mij heeft de phytophtora toegeslagen. Een paar andere buurmannen hebben uit voorzorg al hun aardappels al gerooid. Ik heb vooral Sarpo Mira, dat laat ik nog even lekker zitten.

De aardappeltjes op de foto zijn Charlotte, ook redelijk phyto bestendig.

Mooie, gave aardappeltjes zijn het, daar mag ik niet ontevreden mee zijn, maar als ik een rekensommetje maak is de opbrengst niet goed; drie potertjes heb ik nu gerooid, alle drie geven ze een opbrengst onder het pond. Op de foto zie je een stuk loof; dat is afgestorven, dus klaar om te rooien waren deze aardappeltjes toch wel. De potertjes kostten me 3.49 voor 10. Ik blijf dus waarschijnlijk onder de 5 kilo opbrengst in totaal. Voor 7 Euro koop ik ook 10 kilo aardappels bij de biologische boer, dus aardappels kopen wordt dan goedkoper. Dan heb ik geen Charlotte natuurlijk, en ik heb geen tuintje met als doel de winkelprijs te verslaan, maar toch... Misschien toch proberen volgend jaar het iets anders te doen. Ik heb eind April gezaaid; zou begin April beter zijn met een middenvroeg ras? De grond was nog lekker los van de wormen-compost van een jaar eerder, maar voor de rest heb ik helemaal niets bij de grond gedaan. Ik denk volgend jaar toch maar wat mest er bij.

Of vinden jullie dat een pondje per poter toch niet zo slecht is voor Charlotte?

Geplaatst:

Roeier, Ik heb geen idee wat de Charlotte normaal gesproken zou moeten opbrengen, maar het lijkt inderdaad niet veel. Maar zo dramatisch als bij mij de Carolus is het in elk geval niet. Ik had 1 kilo pootaardappels van dat ras, en heb er welgeteld 3,5 kilo aardappels van kunnen oogsten. Mooie geel met rode aardappeltjes, en ze zijn niet vies hoor, maar die Carolus doen we dus volgend jaar niet meer. Ik moet wel zeggen dat de muizen (?) een flink aantal poters hebben uitgegraven, want ik had 14 pootaardappels en ik had 9 planten. Helemaal achter in de volkstuin is blijkbaar geen goeie plek voor aardappels.

Het was bij mij sowieso een slecht aardappeljaar, de Opperdoezers hebben het nog het best gedaan, en dat is ook niet om over naar huis te schrijven; uiteindelijk 24 kilo opbrengst van 3 kilo pootaardappels.

Een vrolijker noot: ik kon niet meer wachten en heb 1 van de zaaiaardappelplanten gerooid, ik was zo benieuwd. Het zaad komt van een Opperdoes van vorig jaar, en er zaten 4 kleine ronde, gladde geelwitte aardappels onder. Niet dat irritante gehutsebuts met al die deuken en ogen van de Opperdoezer dus, dat viel al mee. Ik heb er 2 opgegeten, gekookt in de schil, en ze waren erg lekker, minstens zo lekker als de gewone Opperdoes. Het eerste deel van het experiment is dus absoluut geslaagd. Nu hopen dat de rest ook zo goed bevalt, en dan zien dat ik er wat kan bewaren om volgend jaar als pootaardappel te gebruiken. De andere planten laat ik nog wel even staan, ze zien er nog fris uit dus die piepers kunnen nog wel even doorgroeien.

Een ander aardappelexperiment loopt ook nog; de Opperdoezers die ik half juni uit de voortuin heb gehaald hadden een magere opbrengst, en ik heb toen een paar gerooide kleine aardappels opnieuw gepoot (niet op dezelfde plek, maar een paar meter verderop waar nooit aardappels hebben gestaan). Ik verwachtte er niet zoveel van, maar het zijn mooie grote planten geworden. Ik ben stikbenieuwd wat daar straks de opbrengst van zal zijn, want het is wel superleuk om een soort van dubbele oogst te hebben van zo'n vroege aardappel die dan een late aardappel wordt. Als ze een redelijke oogst geven, ga ik dat volgend jaar opnieuw doen met een vroege aardappel, en dan op wat grotere schaal, zeg een kilo herpoten. Scheelt opslagruimte , en ik heb uiteindelijk meer aardappelen.

Wat zijn aardappels toch leuk he? Zelfs nu het dit jaar niet allemaal naar wens gaat, blijf ik het een van de leukste teelten vinden, zowel de traditionele teelt als al dat geklooi met zaaien en andere probeersels. Volgend jaar wil ik ook wat meer 'speciale' rassen gaan uitproberen en ook eens kijken of ik rassen kan kruisen voor de zaadteelt.

Geplaatst:

Ik heb net de aardappels gerooid die ik 'opnieuw' had gepoot, want het loof was helemaal geel geworden. Van die 4 kleine aardappels had ik toch nog 700 gram oogst aan mooie aardappels. Ha! Volgend jaar ga ik het weer doen.

Edit: ik ging eens even kijken hoe lang de 'tweede oogst' nou in de grond heeft gezeten, en dat is maar liefst 70 dagen (de boel groeit logischerwijs 's zomers sneller). Dat betekent dus dat je een vroege aardappel in 160 dagen dubbel kan oogsten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Ik heb mijn Jumbo aardappelen 4 mei in de grond gestopt. Ze zijn uitgelopen tot echt grote platen en sinds een paar dagen hebben ze bloemetjes. Iemand enig idee hoe lang deze in de grond moeten zitten voor een redelijke opbrengst?

Ik heb er maar 3 gepoot, dus proberen vind ik zo zonde zonder enig kennis van zaken...

Edit: Volgens de website https://www.agrico.nl/producten-en-diensten/aardappelrassen/ zou het om een laat ras gaan. Dus dan oogsten september/oktober?

2 weken terug de bovengrondse groei eraf geknipt en vandaag de ton op de kop in de kruiwagen gekiept.

Van 3 aardappelen 3 kg opbrengst!!

En dat voor supermarkt aardappelen die ik anders weggegooid had.. ik ben verbluft.

20170827151446-1512x201654241503843033.jpg

Geplaatst:

Ik heb ook prima opbrengst van mijn aardappels.

Maar ik heb een vraag. Wat doen jullie om de aardappels te ontdoen van grond/klei? Ik heb ze bv gewassen en daarna laat ik ze drogen zodat ze schoon in de keuken komen. Als ik ze alleen uit de grond haal en dan thuis opsla, dan zijn ze nog behoorlijk 'vies'.

Geplaatst:

Het schijnt dat het beter is om de aarde eraan te laten zitten ter bewaring. Tijdens het wassen haal je toch een beschermlaag weg en zijn de aardappels eerder onderhevig aan bederving.

Gezien ik ze sinds twee jaar "onder het stro" teel zijn mijn aardappels mooi schoon.

Geplaatst:

Zo min mogelijk handelingen uitvoeren met aardappels na het oogsten is het beste. Al helemaal als er Phytophtora was, want dat kan makkelijk binnenkomen via een beschadiging van de schil.

Mijn meeste aardappels kwamen uit vrij losse compost-grond, dat was een stuk leuker oogsten dan uit de plak-klei waar ik ook sommigen had staan. Je krijgt ook eerder rot door dat soort grond.

Als je harde grond hebt, maar materiaal om dat losser en water-doorlatender te maken, dan zou ik dat het eerst doen op het stuk waar de aardappelen gepland zijn.

Geplaatst:

Dank jullie voor de antwoorden en suggesties. Vanmiddag nog 6 planten gerooid en opnieuw mooie opbrengst. Ik heb de aardappels met de hand (tuinhandschoenen) enigzins schoongewreven en daar laat ik bij. Vanavond lekker frieten gebakken van de kleintjes (met schil)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb op 27 mei nog een rij Texla's gepoot, 8 weken nadat ik de 1e lading in de grond had gestopt. En daar heb ik nu 2 planten van opgegraven. De aardappels zijn lang niet zo groot als de grootsten van de eerdere poters. Maar nog steeds mooi van formaat.

(links een aantal van de aardappels die ik later heb gepoot. Rechts een paar van de eerdere knollen, ook vandaag opgegraven. Let niet op de hoeveelheden, dat zegt in dit geval met deze foto niets. Het gaat om het formaat. Tussen de hele grote aardappels zaten uiteraard ook wat kleinere)

IMG248479531510408609.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...