Jeanne heijmans Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Aankomende week mijn aardappels aanaarden. Groeit als kool.maar tis ook warm hier,geen vorst meer.zijn er tot nu toe 18 opgekomen van de 20. Quote
Frans Geplaatst: 8 april 2017 Geplaatst: 8 april 2017 Bij mij komt nu in de vollegrond een rijtje Annabel boven de grond piepen. Nicola en Ratte d'Ardeche poters gaan vandaag de grond in. In de koude kas heb ik ergens in februari 4 stuks Annabel in bakken gepoot maar dat is meer voor de lol gedaan dan als serieuze teelt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Carina1966 Geplaatst: 9 april 2017 Geplaatst: 9 april 2017 De eerste Frieslanders komen op. Verder heb ik de Vitelotte noir gepoot en de eerste Texla's. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2017 Geplaatst: 16 april 2017 Joehoe mijn Annabelle komt op Ik heb gauw wat aangeaard voor de koude nachten. Texla komt ook op, maar dan op een plek waar ik ze vorig jaar had en waar nu uitjes staan. Ik ben er blijkbaar wat vergeten te oogsten. ik heb ze nu voorzichtig uitgegraven en we kunnen ze nog eten morgen (ondanks de lange uitloper plus groene blaadjes is de aardappel mooi stevig en gaat vast goed smaken) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 16 april 2017 Geplaatst: 16 april 2017 Aha, deze kun je dus onder de grond opslaan voor winter- en voorjaarsgebruik. Goed om te weten. Ik heb mijn Texla's pas deze week gepoot en wil ze pas laat gaan oogsten, september of zo. Kijken of ze echt zo resistent zijn en ook eens kijken/proeven wat voor aardappel dit is. Ben benieuwd. Quote
Moesie Geplaatst: 16 april 2017 Geplaatst: 16 april 2017 Hier komen de connectaardappelen ook al goed boven de grond uit.dus ik moet ze ook al gaan aanaarden tegen de kou die van de week gaat komen? Quote
SuusP Geplaatst: 16 april 2017 Geplaatst: 16 april 2017 Ik ga er zelf vliesdoek overheen gooien voor die paar nachten. Volgens mij pas aanaarden als de scheuten zo'n 15 cm zijn toch? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
RobN Geplaatst: 17 april 2017 Geplaatst: 17 april 2017 Ik heb vorige week obama gepoot. Stuk of 40, in paar rijen, als er plantjes omhoog komen dan proberen aanaarden driehoek maken is wat beter er de afwatering etc. Ok Ben trouwens wel nieuw in het echte moestuinieren, ik heb een paadje gemaakt naast de aardappelen en daarnaast uien gepoot. Schijnt dat ze beter niet naast elkaar kunnen lees ik her en der, kan ik nu het beste de uien weghalen of 1 rij weghalen en daar bijv knoflook neer zetten? Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk Quote Onkruidmanager 1.0
Bit Geplaatst: 17 april 2017 Geplaatst: 17 april 2017 Misschien wil je met ons delen wat de reden is dat ui en aardappel niet zo lekker samengaan ? ( ik weet het echt niet )Maar kan hoor.áls dat zo is, lijkt me dat knoflook er ook niet moet staan toch ? = ook ui. Quote
pippi Geplaatst: 17 april 2017 Geplaatst: 17 april 2017 Ik zet altijd uien of knoflook naast de aardappels. En wat betreft knoflook vond ik zelfs dit: http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2008/A080402155038.pdf Onderzoek naar het effect van knoflook op de phytophthorabesmetting van aardappels. Ik heb het niet helemaal gelezen hoor, ik geloof wiki wel waar ze n.a.v. dit onderzoek zeggen: Garlic was shown to be more effective than fungicides on late potato blight. Het lijkt mij dat andere alliums (allia? ) hetzelfde effect zouden moeten hebben. Verder denk ik ook wel dat de geur van ui en knoflook ook helpt om vreetbeesten weg te houden. Quote
Spitskool Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Dit weekend heb ik Mayan twilight, All blue, Blaue elise, Rote emma en Blaue st Galler gepoot. Ik ben vooral benieuwd of ik de slakken weg kan houden bij de Mayan twilight. (Ik had al gelezen dat dat een echte slakkenmagneet is. Toch maar wat extra bier inslaan voor slakkenvallen…) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
simonvb Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Men zegt inderdaad pas aanaarden als de scheuten een 15cm zijn. Ik heb het nu toch gedaan terwijl ze nog maar juist kwamen piepen. Vorig jaar had ik wat vorstschade en dan zie je toch dat deze daarna even minder groeien. Met de huidige temperaturen s'nachts, neem ik liever het risico niet en heb er maar gewoon wat zand overheen gegooid, volgens mij kunnen ze er perfect tegen. Quote
Erny Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Ja Spitskool, dat was hier namelijk het geval. De slakken prefereerden de Mayan Twilight echt boven de andere soorten. Maar misschien is dat weer iets van die gemuteerde slakken van ons hier die ook rustig de knoflook en andere dingen die ze niet lekker horen te vinden opeten. Quote
RobN Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Misschien wil je met ons delen wat de reden is dat ui en aardappel niet zo lekker samengaan ? ( ik weet het echt niet )Maar kan hoor.áls dat zo is, lijkt me dat knoflook er ook niet moet staan toch ? = ook ui. |Bijv hier http://www.tuinen.nl/combinatieteelt-in-de-moestuin Maar dit soort informatie wordt klakkeloos door andere sites overgenomen. Ik weet het zelf niet precies.Ik heb ook een app gedownload, daar komt hetzelfde in voor. Knoflook kan dan weer niet naast kool etc.Ik weet niet of ze dan strak ernaast bedoelen of dat er enige ruimte ertussen wel kan.Ik kan me voorstellen dat als er stoffen uit de wortels van de plant komen, waar de andere niet tegen kan, maar dit niet tientallen centimeters kan overbruggen toch? Quote Onkruidmanager 1.0
permanatuurtuin Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Aardappels overschaduwen snel uien en knoflook. Verder moet je graven om de bollen uit de grond te halen, waardoor je de vormende aardappels kunt beschadigen. Ik denk dat dit de redenen zijn dat je ze niet naast elkaar moet zetten. Volgensmij kunnen ze voor de rest prima naast elkaar. Quote
RobN Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Ok Dan laat ik het gewoon staan. Ben benieuwd naar de Obama, de Frieslander was op. Ik hoorde van medetuinders dat het wel lastig was want de grond daar wil weleens lang nat blijven. Komt vooral als de rivier hoge waterstand heeft en zakt, komt een kilometer verder soms het grondwater omhoog. Nu was de grond daar ook nooit echt goed losgemaakt, dit jaar heeft een trekker met freesmachine een mooie losse grond gemaakt. Ook had de tuinder die ik sprak nog nooit aardappels wat hoger gepoot of aangeaard, nu dit jaar wel, dus op goede hoop [sMILING FACE WITH SMILING EYES] Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk Quote Onkruidmanager 1.0
pippi Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Hm, ik heb weer iets raars. Opperdoezers thuis gepoot op 11 maart, en op de volkstuin op 12 maart en op 15 maart. Thuis staan ze er geweldig bij, niet zo raar, want die hebben geen vorstschade gehad en de grond is al veel beter. Op de volkstuin in april wel wat vorstschade, maar nu valt wel op dat de aardappels van 15 maart het beter doen dan die van 11 maart. Bij een aantal van de 11-maart-piepers ben ik bang dat het ook echt niks meer gaat worden, staan nu amper een paar cm boven de grond, ielige plantjes en veel slakkenvraat ook. Rara hoe kan dat nou weer. Ik heb de plattegrond van de vorige huurders erbij gepakt, en de 'slechte' staan respectievelijk in vakken waar vorig jaar aardbeien en bieten hebben gestaan. De 'goeie' (nou, relatief dan ), staan in vakken waar prei en bleekselderij heeft gestaan. De 'slechte' staan deels in de buurt van de vijgenboom, de 'goeie' voor een deel bij de perenboom (en de hele goeie thuis staan pal naast een kersenboom). De vorstschade aan de aardappels was bij de opperdoezers eigenlijk overal vergelijkbaar, en het ergst bij andere rassen die achter in de volkstuin in een wat 'kouwe hoek' staan, maar die zijn aardig bijgetrokken. Dus schiet mij maar lek, er zit nul logica in. Ik baal er wel een beetje van hoor, ik wilde kilo's en kilo's opperdoezers dit jaar, en dit is toch ruim 6 m2 waar ik niet veel meer van mag verwachten. Ik had ook al zoiets in de kas (een stuk waar echt niks fatsoenlijk wilde groeien, inmiddels ondergronds hugelbed gemaakt en nu - beetje te laat - komt er van alles op). Ik vrees eigenlijk dat dit ook weer zo'n mysterie is. Ik zal morgen eens foto's maken, maar heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Quote
henkg Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Geen aardappelen na aardbeien, maar misschien beter ook geen aardappel na aardbei: aardappelen-na-aardbeien-t7584.html#p129497 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nedlets Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Veel slakkenvraat kan de groei echt heel erg temperen hoor. Waar grenst het vak aan bijvoorbeeld? Ik heb hier in de tuin heel weinig slakken, de slakken die ik zie komen allemaal maar dan ook echt allemaal vanuit de buurtuinen. Mijn tuin is totaal niet slakvriendelijk. Misschien grenst dat slechte vak aan de buren waar een slakwahalla is? Uiteraard pakken ze het dichtstbijzijnde groen. Quote
Ann123 Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Het geeft je natuurlijk geen aardappels maar als dat veld 'verloren' is kan je er natuurlijk nog vanalles op kwijt. Courgettes kunnen soms sneller groeien dan slakken eten kunnen. Quote
pippi Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Henk. dat zou dan misschien het eerste bed kunnen verklaren, maar niet het andere waar bieten hebben gestaan. Nedlets, nee, ze staan niet op een plek waar extra slakken zitten. Ernaast bij de buren staan uien, dus dat is op zich prima. Sorry beetje onduidelijke foto van de aardappels in de achtertuin (het begon al donker te worden): Haha ik zie nu dat gat in dat blad pas. Verder nauwelijks vraat hoor, ze doen het goed. (Let maar niet op die sugar snaps op de achtergrond. Die willen persé naar de kapucijners in plaats van netjes langs hun eigen rekje omhoog. Ik weet niet waarom ik altijd van die rare planten heb. ) En dan de triestige aardappeltjes op de volkstuin (mijn grote voeten erbij zodat je ziet hoe klein ze zijn: En deze, zelfde ras, 3 dagen later gepoot, zelfde kant van de tuin op een paar meter afstand, vergelijkbare vorstschade gehad: Raar he? EDIT: Ann, ik zou er ook wat struikboontjes tussen kunnen zetten, er even vanuit gaand dat die aardappels in elk geval niet groot zullen worden. Wie weet vinden ze dat wel prettig en knappen ze er wat van op. Quote
Bit Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 goeie opie : die eerder gepote aardappelen worden gelijk bij bovenkomen weggegeten door slakken, nog vóór dat jij ze boven het stro uit ziet komen. Quote
RobN Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Ik heb helaas gisteren de eerste Colorado kevers gespot en gekilled, ik heb helaas niet iedere dag de tijd om ze te rapen maar kan ik evt met biologische spray van Bayer waar je ook luizen witte vlieg en dat soort beestjes mee kan spuiten gebruiken? Is op basis van bepaalde zuren dacht ik. Of kunnen ze daar wel tegen? Quote Onkruidmanager 1.0
pippi Geplaatst: 26 mei 2017 Geplaatst: 26 mei 2017 Vandaag de eerste aardappels gerooid! Haha nee echt, ik heb de tijdelijke composthoop in mijn achtertuin verplaatst naar in de compostbak waar weer genoeg plek was. En in die composthoop waren oude aardappels of aardappelschillen druk bezig om aardappels te maken. Oogst: 130 gram aan aardappels variërend van heel klein tot nog kleiner. Maar verder niks mis mee, dus die gaan morgen lekker in de schil gebakken worden met wortels en pastinaak ofzo. goeie opie : die eerder gepote aardappelen worden gelijk bij bovenkomen weggegeten door slakken, nog vóór dat jij ze boven het stro uit ziet komen. Ja, dat zou best kunnen, Of iets anders eet ze op. Ik heb er eentje uitgegraven. Er hing een zielig klein beetje wortels onder, duidelijk geen gezonde plant. En wellicht dat die slakken niks anders doen dan het karwei afmaken. Het viel me ook op dat er nu kleine aardappelplantjes boven komen op plekken waar ik ze echt niet heb gepoot, zoals middenin een pad. Misschien (maar het is ook maar een theorie) worden ze aangevreten door woelmuizen die stukken aardappel ondergronds hebben verplaatst en hebben laten liggen die dan nu weer uitlopen? Vlak na het poten heb ik destijds twee aardappels gevonden die waren uitgegraven en waar happen uit waren genomen. Gelukkig staat er ook nog genoeg goed bij. Vooral thuis (geen vorstschade) zijn het al mooie grote planten met bloemknoppen. Quote
pippi Geplaatst: 26 mei 2017 Geplaatst: 26 mei 2017 Ik heb helaas gisteren de eerste Colorado kevers gespot en gekilled, ik heb helaas niet iedere dag de tijd om ze te rapen maar kan ik evt met biologische spray van Bayer waar je ook luizen witte vlieg en dat soort beestjes mee kan spuiten gebruiken? Is op basis van bepaalde zuren dacht ik. Of kunnen ze daar wel tegen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever#Bestrijding Ik denk dus niet dat die spray van Bayer helpt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.