RobN Geplaatst: 27 mei 2017 Geplaatst: 27 mei 2017 Ik nu met de zon wel een half geel verbrand blaadje hier en daar. Ik probeer ze af te dekken Quote Onkruidmanager 1.0
boomknuffelaar Geplaatst: 27 mei 2017 Geplaatst: 27 mei 2017 Hoe kunnen jullie bladeren verbranden? Heb mijn planten al weken buiten in de zon en geen enkele verbranding gezien. Of hebben jullie ze in kas? Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 geel verbrand blaadje Verbrand blad is wit Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
jojo68 Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Iemand ervaring met de green tiger en pink tiger ? Quote
RobN Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Hoe kunnen jullie bladeren verbranden? Heb mijn planten al weken buiten in de zon en geen enkele verbranding gezien. Of hebben jullie ze in kas?In mijn geval zijn het Jonge plantjes die te groot werden voor binnen dus pas buiten staan... Quote Onkruidmanager 1.0
Bit Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Iemand ervaring met de green tiger en pink tiger ? stamtomaten. Veel méér hoef je niet echt te weten over hoe je die kunt telen. Gewoon zoals elke andere stamtomaat. Lekker makkelijk.of ze lekker zijn ? Dat maakt wel veel uit natuurlijk per soortje. Is een groot topic over : tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html Quote
Nedlets Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Mag ik nu al bij de planten de bladeren onder de eerste tros verwijderen? Het wordt nu echt al te krap. Quote
Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Oh nee, ik heb op de één of andere manier een 'enorme' dief gemist. Ik ben helemaal niet ervaren met tomaten, dus ik weet niet wat ik ermee moet doen. Moet hij eraf? Of is hij nu zo groot dat de plant dan misschien stuk gaat? Ik heb er maar 1 van deze soort. De totale plant is nu ongeveer 110 hoog, en is verder in orde volgens mij. De andere dieven zijn er wel af. Jullie zijn de kenners hier, dus ik hoopte dat ik om wat advies mocht vragen De 'boom' onder het bloementrosje is de dief die ik bedoel.Hoe ik dat dikke gevaarte heb kunnen missen weet ik niet precies. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 (aangepast) @Nedlets, dat is geen probleem. Ik heb de eerste echte bladeren van de meeste van mijn tomatenplanten al verwijderd, omdat ze op de grond gaan hangen. Het zijn ook niet de mooiste bladeren meer. Wel noodzakelijk dat je voldoende bladeren boven de eerste tros overhoudt. Edit: Foto zou de situatie kunnen verduidelijken. @Juna, ik vind dit geen duidelijke dief, want deze is erg dik. Ondanks dat deze uit de bladoksel komt, lijkt het meer op een topsplitsing. Of je één van beiden wilt verwijderen, hangt af van de beschikbare ruimte. Misschien kun je de door jou bestempelde dief met een touw via de top van de kas leiden. Als er bloemen in zitten en je hebt ruimte, dan toch zonde om af te knippen. Als je geen ruimte hebt, dan geen probleem om deze af te knippen. De wond droogt snel genoeg in bij deze temperaturen. 29 mei 2017 aangepast door Gast Quote
Juna Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 @OskardeVosWat goed! Nu je het zo uitgelegd hebt, heb ik nog even een keer goed gekeken. Het lijkt er wel op inderdaad!Het is maar een kleine plastic tomatenkas die tegen de schutting aan staat. En de plant deelt de kas met een andere plant. Maar toch ga ik even kijken of ik het in goede banen kan leiden. Er zitten inderdaad bloemen aan (of nou ja, knopjes).Ik ga het gewoon twee stokken geven, voor iedere tak 1.Als het te groot word, kan ik misschien later nog wel eens wat wegsnijden, of de plant verplaatsen. Ze staan niet in de volle grond. Maar voor nu, als het inderdaad geen kwaad kan, vind ik het wel leuk om het zo verder te laten groeien. Bedankt! Quote
Ann123 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 De dief onder een bloementros is altijd groter. Ook hier dus. Gewoon wegnemen. Tomatenplanten kunnen daar zeker tegen. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ann, ik lees nu dat deze kopdieven worden genoemd. Groeien/bloeien/dragen deze minder dan de hoofdstengel? Quote
Ann123 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik dief ze. Vorig jaar heb ik er twee laten staan en als dubbele plant opgebonden. Maar het werd zo een jungle. Of die kopdieven evenveel vruchten voortbrengen weet ik niet, maar ik vermoed het wel. Dit jaar ga ik het niet meer doen. Een stam aanhouden is zo veel eenvoudiger. Maar als je de plaats ervoor hebt en het ziet zitten om dubbel zo veel te dieven (want die dieven maken natuurlijk ook dieven aan) dan kan je het natuurlijk wel doen. Quote
RobN Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Moet je wit verbrand blad ook verwijderen? Ik heb enkele blaadjes zo, toen ze van binnen naar buiten gingen tijdens afharden gebeurd, toch iets teveel zon erop gestaan Quote Onkruidmanager 1.0
Bit Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Vind ik zelf van niet nee. Al het groen wat er is ( delen van de stengel van het blad bv ) helpt voorlopig nog mee aan het herstel van de plant; aanmaken nwe delen enzo. Lekker laten zitten voorlopig, tot alles verdroogd is in de wind. Zijn er vast mensen die élk lelijk blaadje of bladdeel weghalen bij een tomaat. Ben ik niet van. Voorlopig niet tenminste, ( na de 1e vruchten wel wat selectiever worden. Quote
RobN Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Dan laat ik ze lekker zitten. Ik kan niet wachten op mijn plastic kasje, kan ik ze eindelijk in de volle grond zetten.Moet ik na de uitplant nog mulchen met compost o.i.d.? Quote Onkruidmanager 1.0
aalterse-willy Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Alle tomaten pepers en paprika's staan nu buiten onder het afdak. Nu nog een comfortabele manier vinden om ze water te geven. De platte darm met gaatjes werkt niet goed. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Archer Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Ik heb honingtomaatjes gezet. Kerstomaatjes moet je niet dieven, maar hoe zit het met honingtomaatjes? Quote
Waaslander Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Ik heb honingtomaatjes gezet. Kerstomaatjes moet je niet dieven, maar hoe zit het met honingtomaatjes?Oei is iets nieuws voor mij dat je kerstomaten niet moet dieven en grote tomaten wel? Klopt volgens mij niet. Aan de ene kant heb je de soort van de vrucht dus de tomaten . En dan heb je ook nog eens de groeivorm : dwerg ,struik en stamtomaten .Dwerg vorm zoals dennenboom tomaat blijven klein en moet je niet dieven of zo , aan zo een klein plantje kunt je geen grote tomaten verwachten zoals aan grote struiken stammen wel grote in verhouding van de plant https://denieuwetuin.be/home/621-dennenboomtomaat-.htmlstruiktomaten moeten niet gediefd worden zoals varenbladtomaat grote platte vruchten maar aan een struik https://denieuwetuin.be/home/620-varenbladtomaat-.html Kerstomaat kunnen ook stamtomaten zijn zoals deze mix . https://denieuwetuin.be/home/644-kerstomaten-mix-.html Van waar heb je de zaden van de honingtomaat ? Dacht dat het een F1 was met patent er op . Dus uitkomst van wat het gaat geven onzeker als het zaden zijn uit een winkeltomaat. Moest het uit winkeltomaten zijn de zaden zou ik ze behandelen als stamtomaten omdat ik vermoed dat (bijna) alle professionele geteelde tomaten stamtomaten zijn. Quote
Waaslander Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Even gegoogeld en volgend site gevonden . http://www.honingtomaten.nl/veelgestelde-vragen/Daar vind ikKan ik ook zaadjes van de Honingtomaten® kopen?Het zaad voor de Honingtomaten® is helaas niet te koop. Het wordt alleen aan professionele tomaten teeltbedrijven verkocht door een Franse zaadleverancier zoals ik vermoedde.Hoe worden de Honingtomaten® geteeld?Honingtomaten® groeien, net als andere tomaten, in kassen. Ze groeien aan planten die wel vijftien meter lang kunnen worden dus stamtomaten Quote
Ann123 Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Honingtomaat is de verkoopsnaam. De naam van het ras is piccolo. Een hybride die inderdaad niet te koop is. Zoals gezegd een stamtomaat. Quote
RobN Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 In mijn buitenbak, ja achter het huis, ja onbeschermd, zitten volgens mij kleine eendagsvliegen of iets wat erop lijkt, is dat erg? Quote Onkruidmanager 1.0
speets Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Ik kan het niet goed zien, maar het lijken me eerder vliegende mieren.En nee, dat is niet erg, die hebben hele andere dingen aan hun hoofd Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Die Niels Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Dat zijn waarschijnlijk gevleugelde luisjes, zie dit topic tientallen-vliegjes-op-tomatenplant-t18044.html Ik heb ze zelf ook op mijn tomatenplanten, en ze zitten ook graag op mijn Brugmansia'sZe geven daarop bij mij geen zichtbare schade aan de groeikoppen van de planten dus ik laat ze zitten. Ik heb ze ook gezien in combinatie met echte kolonies zwarte luisjes in Japanse esdoorn, en dat gaf wel en hoop schade.Maar ik weet niet of die kolonies van de vliegluisjes afkwamen of dat die er toevallig ook bij waren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.