Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb grotendeels snacktomaten staan, maar wat me op valt is dat de meeste echt veel vruchtvlees hebben en weinig sap. Ik wil juist meer sap hebben, doe ik iets verkeerd? Of ligt dit aan het ras?

Geplaatst:

Je hebt verschillende soorten tomaten voor verschillende toepassingen.

De welbekende Roma tomaten worden vooral voor sauzen gebruikt vanwege het stevige vruchtvlees.

En je hebt bijvoorbeeld "hand" tomaten die je zo opeet. Deze zijn meestal wat sappiger met een dunner schilletje en hebben een meer uitgesproken smaak.

En dan kunnen de teeltomstandigheden ook nog meespelen in de mate van sappigheid van de tomaat.

Maar misschien heb je toevallig juist een wat minder sappig snacktomaatje gekozen.

Welk soort heb je?

En ze zijn dan waarschijnlijk prima om lekkere sauzen van te maken.

Geplaatst:

Ik moet eens goed in kaart brengen welke ik precies heb en welke niet sappig zijn, maar de yellow pear is wel een goed voorbeeld. Deze is bij mij totaal niet sappig maar moet hij wel zijn geloof ik?

Geplaatst:

Ik heb nog eens gekeken, de honingtomaat F4 uit de zadenenveloppe is dus wel heerlijk! Maja ik weet niet hoelang deze nog dezelfde vruchten blijft geven als ik hier zaad van oogst. Ik zoek echt dit soort tomaat.

Lollipop, honeydrop, gardeners delight en A Grappoli de invierno vind ik dan weer echt tegenvallen, ook eigen geoogste snacktomaten uit de winkel alleen maar vlees.

De Black Russian waar ik zaad van gewonnen heb heeft helaas gekruist denk ik. De eerst rijpende tomaat is geel.

Geplaatst:

Geef je ze te veel water? Zulke bleke bladeren met paarse vlekken had ik vorig jaar tijdens het afharden. Toen stonden mijn plantjes nog in kleine bekertjes en het regende non stop. Het was toen koud. Toen concludeerde ik dat de grote hoeveelheid regen voeding uitspoelde en het paarsige kwam door de kou. Koud is het nu niet maar ik zie wel die paarse kleur bij jou. Tomaten in pot hebben vaak water nodig maar te veel is niet goed. Als hun wortels voortdurend in drassige grond staan zijn ze niet gelukkig.

Heb je geen vaste grond om ze in te planten? Groeien in potten is zo moeilijk.

Geplaatst:

Verwen je planten eens met een grotere pot, mag ruim zijn.

Doe een beetje aarde in de onderkant en zet de plant vanonder. Vanboven de stengel wat extra aanaarden (eventueel stengel beetje bladvrij maken)

Geplaatst:

Een grotere pot kan maar is echt niet noodzakelijk. De pot is op zich groot genoeg. Je moet er alleen rekening mee houden dat hij zo minder reserves heeft van voeding en watergift en mestgift wat nauwer komt. Ik weet niet wat dit precies veroorzaakt maar ik heb hier een plant die vanuit de serre naar buiten is verhuisd en ditzelfde vertoond. Goed mogelijk door teveel water.

Geplaatst:

Ik had ongeveer hetzelfde op blaadjes van tomaten in de kas, ik heb ze uiteindelijk bio moestuinvoeding gegeven, en het is ietsjes beter, nog niet geweldig. Maar de tomaten zelf zien er prima uit, dus ik vind het wel goed zo. Tomaten zijn wel een soort van drama queens, zei iemand vorig jaar. Toen zagen mijn buitentomaten er hier en daar uit alsof ze zwaar ziek waren, en ondertussen haalde ik er kilo's tomaten vanaf.

Verpotten in grotere potten kan, maar is wel een hele operatie met grote vruchtdragende planten. Je kan ze ook met pot en al in een bak of grote pot zetten met verse potgrond, dan kunnen de wortels weer een stukje groeien.

Geplaatst:
……….Geef je ze te veel water? ……

Heb je geen vaste grond om ze in te planten? Groeien in potten is zo moeilijk.

Verwen je planten eens met een grotere pot, mag ruim zijn.

…………………

Helaas heb ik geen ruimte voor grotere potten, kan ze nu al nauwelijks kwijt

Teveel water zou wel kunnen. Maar eerlijk gezegd word ik er ook niet wijs uit op internet, iedereen zegt wat anders;

"Pas geven als de bladeren slap hangen"

"NIET pas geven als de bladeren slap hangen want dan ben je al te laat"

"2x per week en dan wel heel veel"

" als de grond er droog uit ziet"

Etc.

Ik geef water als de bovenlaag van de grond lichtbruin is, dus droog. En ik verzadig de hele pot met water om het zo maar te zeggen. Overigens heeft de ene pot wél een schotel eronder (die ga ik maar even weghalen) en de andere niet, maar alle planten vertonen dezelfde gebreken. Ze staan allemaal onder een afdakje. Op hete dagen geef ik zowel 's ochtends als 's avonds water.

De gebreken zijn wel allemaal anders; totaal geel blad, geel met groene nerven (magnesiumgebrek), paars, gekruld bruin en droog, witte vlekken etc.

Ik heb ze nu voor de 2e keer in, ik denk 3 weken, een gram magnesium gegeven en vorige week ook wat kalium.

Maar ik heb wel veel mooie tomaten hoor, net als vorig jaar toen er ook geen enkel normaal blaadje meer aan zat. Wonderbaarlijk vind ik dat

Geplaatst:

Geen ruimte voor grotere potten? Misschien een grotere pot met 2 planten in?.. ook niet ideaal maar meer volume lijkt mij zeker geen slecht idee

Je kan ook goedkope bakken maken die duur lijken als je het goed aanpakt.. zoek op marktplaats of 2ehands tegels en maak lekker wat bakken

Voorbeeldje in hout, houdt natuurlijk niet zo lang

0b599a796842c0391189beb358eb03d7.jpg

Geplaatst:
Geen ruimte voor grotere potten? Misschien een grotere pot met 2 planten in?.. ook niet ideaal maar meer volume lijkt mij zeker geen slecht idee

Je kan ook goedkope bakken maken die duur lijken als je het goed aanpakt.. zoek op marktplaats of 2ehands tegels en maak lekker wat bakken...

0b599a796842c0391189beb358eb03d7.jpg

2 potten met in ieder 1 plant of grote pot met daarin 2 planten maakt bij weinig ruimte geen verschil

Die bak van jou is erg mooi en ik heb een hardhouten bak gemaakt voor in de voortuin maar daar is helaas geen zon.

En voor zo'n bak moet je natuurlijk óók ruimte (waar de zon komt!) hebben he .Mijn tuin staat al vol maar heb dus 1 plek met afdak gecreeerd voor de tomaten. Die groeien dus goed ondanks het vreselijke blad.

Op de foto een plant met enkel geel blad (andere planten dus geheel ander aangetast blad qua kleur, vlekken en gekruld).

Ik geef ze nu minder water om te testen...ben benieuwd.

20170717090517resized70381500275573.jpg20170717090545resized32881500275590.jpg20170717090603resized83471500275602.jpg

Geplaatst:

dbbc88b9404b42730e96602af4417198.jpg

22,4 kg deze keer.

Het zou kunnen dat we voor een huishouden van 2 personen ietwat veel planten gezet hebben. Zou kunnen. Maar dat is zeker niet iets waaraan ik rond zaai-tijd volgend jaar herinnerd wil worden hoor En daarnaast was het zo sorteren en wegen leuk om te doen. Ik ga Jorieke's pasata maken van een deel. En van t andere deel ketchup, vond ik op Diana's site een recept voor.

Als ik pluk, meteen zo veel mogelijk, ook de 'narijpertjes'. Zodat bij het water geven zo min mogelijk barst. Vooral 'de kleintjes' (blush, sweet baby en oranje v Goeijenbier) zijn daar heel gevoelig voor, en rijpen prima binnen de laatste 5%.

Over de soorten valt me nu op dat de b&r boar echt wel op z'n retour is nu. De vlees tomaat Aunt Ginnys Purple neemt het echter vrolijk over. Combineren dus goed die twee mbt afwisseling. Mbt de roma's is de speckled roman nu lekker bezig. De hochloma produceert trouw nog door. Mom's paste is wat grilliger, ook kwa vorm en grootte. Maar komt ook goed door.

Blush en Tigerette zijn voor ons niet te onderscheiden. Nou niet helemaal waar. Tigrette is net iets voller kwa vorm, maar dan moet je goed kijken. Qua smaak en kleur geen verschil.

En 1 cherry zetten was voor ons idd voldoende. Dicht bij het gangpad, dus makkelijk te plukken. Veel beter dan sluip door, kruip door ziljoen kleine frummels oogsten. Gaan we voortaan zo doen.

Tot zover de bespiegelingen van vandaag!

(Oh en in reactie op de posts hiervoor: toffe bak inderdaad. En hoop dat het minder water geven helpt!)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

hoeveel planten had jij gezet dan.?

Tjeeeeeeeeeeee.........ik zie overal weckpotjes pastasaus....ik kan nooit genoeg tomaten hebben..

Geplaatst:
:shock: hoeveel planten had jij gezet dan.?

Tjeeeeeeeeeeee.........ik zie overal weckpotjes pastasaus....ik kan nooit genoeg tomaten hebben..

33. Ahum.

Volgend jaar paar andere keuzes mbt soorten denk ik. Vooral de Vesuvius minder en later zetten. En misschien ietsje minder. Wellicht plekje inruilen met wat meer paprika's...

De vriezer zit inmiddels halfvol met dik 25 liter pastasaus. De passata is wel in glazen potjes gegaan. (Zonder vlees durf ik dat beter) De keuken ruikt lekker mediterraan nu hoor, na al dat inkoken. YUM!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Wow, Charly. Wat een hoeveelheid! Heerlijk! Hier Enkel nog maar van de Red Robins en de Sungolds kunnen oogsten. De vleestomaten zullen nog heel wat tijd nodig hebben.

Volgend jaar zaai ik vroeger, da's bij deze zeker.

Idem courgettes en komkommers, die worden ook vroeger gezaaid.

Geplaatst:

Mijn buitentomaten zonder bescherming groeien ook prima veel tomaten, meer dan in de kas maar in de kas / tent groeien ze nu wel hard omhoog.

Helaas zag ik bin enkele marmande buiten wel neusrot. Was bij 1 plant.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik had effe niet opgelet en heb nu in mijn achtertuin een bos spontaan opgekomen (kruisbes)tomaten. Ik zou willen dat alles in de kas er zo fris en groen en zonder vlekken bij stond. En mijn 'geplande' buitentomaat, een hochloma in plaats van kruisbes omdat ik -opnieuw- even niet goed had opgelet , doet het ook heel aardig. Loopt qua ontwikkeling zeker niet ver achter op de kastomaten en is - omdat ik veel eerder had moeten dieven en opbinden - een liefdesrelatie aangegaan met de doordragende aardbeien.

Ik denk dat het voor buitentomaten echt een goed jaar is, met die goeie temperaturen en dan af en toe een plens water en daarna weer zon en droog.

Geplaatst:

IMAG089423041500383466.jpg

slecht gedieft, beetje verwaarloosd maar de tomaten komen er nu toch echt aan

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...