Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Jammer zo snel al maar wel beter voor het beestje.

Ik heb sinds vrijdag 40 pekingeen eitjes in de broedmachine.

Ben benieuwd.

Geplaatst:
  • Auteur

40?? alle mensen... ik moet er niet aan denken zoveel van die vieze smeerpoetsen die aandacht opeisen 15 (of nu dan 14) is al VEEL.

Ze zijn hier wel lekker kieskeurig aan het worden hoor. Als een bepaald voer ze niet aan staat dan laten ze het liggen en gaan ze elke keer staan piepen om iets beters zodra ze je zien. Terwijl ze het gewoon lekker vonden een week terug bijv. Maar zodra ze iets lekkerders hebben geproefd dan vinden ze dat 'normale' voer ineens helemaal nix meer Nou, ze krijgen vandaag mooi niets anders hoor. Kom zeg

Geplaatst:

Hahaha eigenwijze snuiters zeg.

Mijn verwachting is ook geen uitkomst van 50%.

Als ik er 10 heb ben ik tevreden en als ik meer heb verkoop of ruil ik ze.

Vandaag ook de eerste 3 ayam kuikens uitgezwaaid.

Geplaatst:

40!!!! Hahaha. Nas doet nooit aan halve maatregelen.

Hoop dat alles goed gaat met de broedmachine dit keer iig. Hoewel dat uiteindelijk nog vrij goed afgelopen is eigenlijk he.

Ja goed dat je het minkukeltje hebt opgeruimd Joriek. Klinkt idd alsof het toch nooit wat geworden was. En zo heb je er toch nog iets aan gehad.

Succes met alle eendenavonturen. Ik lees mee, dat vind ik eendig genoeg.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Oohh...Nasuada....

Dat worden 37 eendjes!

Geplaatst:
  • Auteur

Ze hadden de ren nu wel kaalgevreten, en ik heb erg vaak een emmer met houtsnippers rond hun waterbak moeten strooien zodat ze er geen al te grote bende van zouden maken. Dus het werd tijd voor een nieuw plek voor de eenden!

Joep heeft flink gebouwd en ontworpen aan een verplaatsbare ren die ook roofdierproof is. Van ratten tot roofvogels tot bunzingen. Vossen hebben we nog nooit langs gehad, maar ook daar is deze ren denk ik wel stevig genoeg voor. Zeker door die flappen gaas die uitsteken langs de onderkant.

IMG428677051525024720.JPG

IMG426324931525024718.JPGIMG429616891525024722.JPG

Daar zitten ze dus 's nachts in, en als wij er eens niet zijn ofzo. Maar dat zal amper tot nooit voorkomen in de tijd dat ze er nog lopen.

En overdag kunnen ze daar dan uit, er zit een luikje aan 1 kant, en dan hebben ze 150 vierkante meter gras/onkruidland waar ze rond kunnen waggelen en rennen en poetsen en grazen en badderen (in het grotere bad wat we nog moeten maken).

En die ren verzetten we dan elke paar dagen een stukje, zodat ze niet in hun eigen poep liggen/zitten.

IMG430938061525024725.JPGIMG431380581525024727.JPGIMG431417901525024730.JPGIMG431964681525024732.JPG

Geplaatst:

Super cool!

Geplaatst:
  • Auteur

Tja... wat minder cool dat we dus afgelopen nacht een flinke hoosbui over ons heen kregen, en de eendjes te weinig beschutting hadden tegen stromend en inwaaiend water. We snappen nu wel waarom de meeste 'chicken-tractors' zo ontzettend dicht zijn van boven. Wat ik altijd zielig vind voor de kipjes die daar dan in zitten, want ze krijgen geen zon op hun bolletje Maar ook geen hoosbui...

Die eenden zijn nog zo 'bloot' (dons) en kunnen dus weinig hebben als ze nat worden en het waait. Dan koelen ze erg af. We moeten dus nog even wat verbouwen aan het hok... sorry eendjes!

Geplaatst:

Aiiii, ja moest aan jullie denken. De hoosbui was in t Oosten dan ook weer een stukje naarder dan hier. Arme ducken. Zijn ze alweer een beetje droog?

Nah ja: ‘Al doende’ enzo toch! Benieuwd naar de ducktractor 1.1.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou we hebben er 2 onder een lamp zitten (de 2e meer voor support, die was nog wel OK) en eentje is dood. Een kleintje, waar de rest waarschijnlijk bovenop heeft gezeten toen ie al niet zo OK meer was

De rest stapt vrolijk rond en is wel gewend om nat te zijn want ze badderen de hele dag door. Maar met wind en misschien ook wel angst voor onweer was het een vervelende nacht zo voor ze.

Komende nacht wordt het kouder, met harde wind maar wel 'normale' regen. Dus we gaan eens even kijken wat we doen voor nood. We zouden ze weer even terug kunnen brengen naar hun oude ren met binnenhok. Maar het vangen van die beesten is ook niet leuk voor ze. (ok, leuker dan verkleumen natuurlijk...) Ik zit te denken aan een groot zeil, aan alle kanten verzwaard met stenen en tegels natuurlijk, want die wind hier... En dan een berg hooi waar ze een beetje in weg kunnen kruipen. Al kruipen eenden niet echt ergens in weg, ze lopen het in no-time plat met die flippers. Maar goed.

Geplaatst:

Oh joh! Eendje dood zelfs. Dat is heftiger dan ik dacht. Hoop dat die onder de lamp snel bij trekken.

Wij hadden onze grote driehoek met zijn kontje naar de wind gezet, en dat heeft hier goed gewerkt: geen natte kippen vanochtend.

Met verzwaard zeil moet je een heel eind komen vannacht hoor, denk ik ook. Of even naar de bouwmarkt voor wat plastic golfplaatjes? Zitten er echt super snel tegenaan en houden langer. Succes met de platvoetjes!

Geplaatst:

Ach. En terwijl je denkt het allemaal te hebben voorzien. Vervelende ontdekking vanmorgen en zielig voor de eendjes dus. Dat zeil lijkt een goed idee, en misschien toch een berje houtsnippers/takken oid? Pekings zijn natuurlijk anders dan Indischen maar die zitten graag op een hoogje dus gooien we steeds in de hoek waar de eenden graag zitten nieuw schors/snippers e.d.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Goed... we zijn druk geweest vandaag Ik heb vanmorgen de ren een stuk verzet, want het bleef zeiknat op dat stukje waar ze nog geen 24 uur liepen... Dat verplaatsen ging iig goed in mijn eentje, voor zo'n best grote ren.

IMG432215321525106252.JPG

Daarna de 2 opgewarmde eendjes weer terug gezet. En gezorgd dat ze goed droog konden zitten in/op een laag hooi. Ik heb toch heel wat voorbeelden bekeken qua 'chicken tractors', en ze hebben er nooit echt een nachtverblijf met stro ofzo... OK, zij hebben meer dak op zo'n ding, maar toch.

Daarna zijn we naar de HCI (=bouwmarkt voor bedrijven...) geweest hier in Hengelo, daar konden ze ons niet helpen aan een plastic of (dun)metalen dakplaat. Das allemaal van Bitumen tegenwoordig, en dat wil Joep echt niet gebruiken want dat vind ie troep. Nou goed. Dan naar de Bouwmaat in Zelhem, waar ze alleen van die dunne plastic troep hebben die of in no-time bros worden en afbreken of helemaal zwart worden en smelten o.i.d. of lastig te bevestigen zijn omdat ze zo breekbaar zijn. Plus: met zo'n doorzichtige plaat wordt het naar mijn mening net een kas daaronder, en ben je de eendjes al aan het bakken voor ze uitgegroeid zijn

En ook daar weer bitumen... En verder niets.

Dus op Marktplaats gezocht, en wel iemand gevonden met 4 platen (=3 teveel, maar goed) maar die had geen tel. nr. en had de optie bieden. Dus maar geboden, met de melding er bij dat we graag vandaag nog komen.

Ondertussen zocht ik even verder, op de site van de Karwei en Praxis die een eindje verderop in Doetinchem zitten. Gelukkig hebben die allemaal webshops tegenwoordig en kan je dus van te voren zien wat ze hebben. Zeker bij Praxis, waar je ook nog eens kunt zien of ze het bij jouw vestiging überhaupt op voorraad hebben (want bestellen en bezorgen duurt weer een dag en we wilden niet eerst een tijdelijk zeil en dan pas golfplaten... met windkracht 5 a 6 moet het wel echt goed zijn.)

Nou bij Praxis hadden ze luxere platen, van PVC en ondoorzichtig. Geen goedkope meuk... Dus die zijn we gaan halen! Wel klein minpuntje: op de site stond dat de grijze variant er nog zou zijn, maar alleen de rode waren er. Nou ja... ook niet heel vervelend voor het oog. Deze zijn 92 bij 214 cm dus we hadden er 2 nodig. Gelukkig was er 25% keuzekorting!

Daarna meteen bevestigd, en het witte dakje dus weggehaald en alleen de zijkanten daarvan laten zitten. Daar komt nog wat beters maar dan ist maar dicht.

De ren is nu dus voor 2/3 dicht bovenop. En we willen van dat vrachtwagenzeil nog een strook maken met van die metalen ogen er in die we dan kunnen verhangen als de windrichting erg veranderd/vervelend is. Dan hoef je dat hele gevaarte niet een slag te draaien (met veel gemanoeuvreer)

IMG432344891525106255.JPGIMG432521761525106258.JPG

Geplaatst:

Cool die ondoorzichtige golfplaat! En ik vind dat rood wel fleurig.

Vannacht alles goed gegaan?

Hier is een stukje plastic losgeraakt, dus hoewel droog, zijn de kipjes wel goed doorgewaaid zeg maar

Veren stonden alle kanten op vanochtend...

Straks even vast-tackeren.

Verder is het hier op die zand / veen meuk van ons weer bal nu met al dat water. Iedereen spettert en plonst een beetje. Maar het ergste is achter de rug. We drogen dit weekeinde wel op!

Oh bedacht nog: leuk om voor kippen tractoren een los subject te maken? Waarin we onze modellen uitleggen en meteen aangeven wat we de voor en nadelen vinden?

Heb me ook suf gekeken naar die filmpjes op YouTube. En vervolgens uit alles maar een beetje gekozen wat ons puik leek. Sommige dingen erg blij mee (de hoogte bijvoorbeeld, want: zitstokken enzo) maar andere dingen werken niet. Zo ben ik vet jaloers op jullie mooie wielen. Nou ja. Dat soort dingen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, een eigen topic voor dat soort bouwwerken is een goed plan

Haha ik zie de verwaaide kippen voor me ja. En het scheelt dat ze op stok kunnen met die natte grond. Dat doen eenden niet

Maar het is afgelopen nacht helemaal goed gegaan hoor. Het heeft ook niet keihard geregend, dat scheelde natuurlijk. Maar wel harde wind, en dat was no problemo. Ze stonden me vanmorgen alweer vrolijk op te wachten en ze hebben in no-time 6 eierkoeken weggesnaveld. Naast het gewone gemalen voer wat ze de hele dag kunnen eten zeg maar.

Geplaatst:
  • Auteur

De eenden hebben er ineens 150 vierkante meter bij! Ze stormden uit het hok door het luikje, en na een uur heb ik hun voer 'binnen' gezet en hun water buiten, en ze snappen het nu redelijk. Het is nog wel even oefenen, en ik hoop dat ze vanavond ook zelf weer die ren in gaan.

Geplaatst:

Ze krijgen de baard in de keel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Het water heeft al een ander kleurtje gekregen zie ik. Snappen ze eindelijk wat de bedoeling is?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja we hebben de voerbak NAAST het zwembad (en snepperbak-in-1) gezet en toen ging er ineens 1 zijn snavel schoon staan maken in het water en had plots iedereen door dat dat ding niet zo eng was als ze eerst dachten

En ze hebben er daarna uitgebreid in ge'zwommen', en gespetterd. En daarna hebben ze heerlijk in de zon op staan drogen en poetsen en opschudden.

Geplaatst:

echtwaar zwemmen ze niet? Misschien moet je joep even in zwembroek met snorkel en duikbril voor laten doen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic