Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloenen topic 2017 + 2018


diesel4666

Aanbevolen berichten

Mijn planten groeien goed, maar ik moet ze wel iets meer licht gunnen. Er heerst blijkbaar een heel goed klimaat in de kas, want buiten wilden ze nooit en in mijn vorige kas ook niet. Ik ben een wilde tuinierder en laat ze gewoon tussen de paprika's, aubergines, okra's... groeien.

 

We zijn de laatste maanden ook alle tijd kwijt aan twee keer per dag met tonnen 200 liter water te geven (400 liter in totaal / op 0,6 hectare / alles is dus nog droog), oogsten (kersen, tuinbonen...) en plantjes uitplanten.

 

Ze lijken het geen probleem te vinden en ik heb vrouwelijke bloemen gevonden. Ik heb ze met de kwast proberen te bestuiven (weinig tot geen bestuivers in de kas). Ik hoop dat het lukt de meloenen goed te bestuiven, maar ik denk het wel (vruchtjes zijn nu 1-1,5 cm).

 

Hetzelfde doe ik met de watermeloen en hieraan hangen al een paar vruchtjes. Ik heb maar 2 watermeloenplantjes, dus heel veel zal het niet worden. Mijn grootste vrucht aan de watermeloen is rond de 7 cm, dus niet echt noemenswaardig, maar hij groeit snel. Ik probeer de watermeloen dagelijks water te geven, omdat ze warm staan en anders snel uitdrogen. Tot nu toe gaat hij goed en er zit in zowel de meloenen als watermeloenen veel groeikracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Permanatuurtuin, proberen ze dan niet tegen de andere planten op te klimmen?

 

Ik heb nog twee meloenplantjes in een pot staan, en ik heb nog wel wat plek in mijn kas, dus misschien wel een leuk idee om ook te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn enige meloen dit jaar ( Oranje ananas ) is inmiddels bevrucht en groeiende. Staat in open kasje.

Ik top de zijranken na het blad na een bloem. De hoofdscheut is nu ong 1.70 lang. Deze beginnende vrucht hangt onderin. Dat vind ik wel handig om hem dan gaande de groei te kunnen ondersteunen ( zet er een pot onder )

 

2017-06-25-1391621498408394.13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kruipen ze alleen. De watermeloen klimt wel, maar die leg ik steeds weer terug op de grond. Als ondergroei zijn ze prima, dan is er ook weinig plaats voor onkruid. De meeste groenten snoeien zichzelf op een gegeven moment wanneer ze genoeg vruchten gemaakt hebben. Bij tomaten dief ik wel, omdat ze anders wel erg groot worden. Ik vraag mij ook altijd af of je echt meer productie krijgt wanneer je snoeit, want ik heb ook wel vaker gehoord (wat uit onderzoeken moest komen) dat het eigenlijk niet uitmaakt. De een zegt natuurlijk dat en de ander weer heel wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's nogal off-topic maar ivm die tomaten.

De opbrengst per plant is groter wanneer je niet dieft.

De opbrengst per oppervlakte is groter wanneer je dieft.

Je kan nl meer planten zetten die elk wat minder opbrengen maar in totaal heb je meer opbrengst op die oppervlakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waaslander, als je slechts een ras meloenen hebt (inclusief je buren) dan is het zaad raszuiver.

Hij kan niet bevrucht worden door bv watermeloen, courgette of pompoen.

Ik had al het vermoeden maar ging het voor zekerheid even nakijken . Dit jaar voldoende zaad op doen voor enkele jaren want vermoed dat er meerdere soorten komen volgend jaar .

 

Nog een vraagje : deze avond de plant wat geleid , niet omdat planten uit hun eigen niet mooi klimde maar vooral dat sommige vruchten geen plaats hadden om uit te groeien . Beginnende vruchten die tussen ijzer en glas zaten (een 4 tal cm) . Mij lijkt op het eerste zicht genoeg kleine vruchten aan te zitten .

Het zijn Minnesota midget vermoed dit weekend er wel tijd voor te hebben anders begin volgende week ,hoeveel vruchten er juist aan welke plant hangen . Als je zegt v.b. ik ga voor een 10 tal vruchten de plant , als je dit aantal bereikt heb wat doe je dan ? Alle koppen er uit en nieuwe zijscheuten er uit dus eigenlijk zoals tomaten de plant dwingen voor stoppen met nieuw groen en nieuwe vruchten en daardoor de plant aanzetten tot ontwikkelen van de nu nog kleine vruchten . Of gewoon laten groeien zoals pepers dat de plant uit zijn eigen als er voldoende vruchten aan hangen geen nieuwe begint te ontwikkelen . En binnen een maand pas of zo beginnen met snoei om vruchten nog rijp te krijgen dit jaar ?

 

Zal dan ook eens foto's maken en hier plaatsen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's nogal off-topic maar ivm die tomaten.

De opbrengst per plant is groter wanneer je niet dieft.

De opbrengst per oppervlakte is groter wanneer je dieft.

Je kan nl meer planten zetten die elk wat minder opbrengen maar in totaal heb je meer opbrengst op die oppervlakte.

Reactie geplaatst terwijl ik mijn reactie aan het schrijven was , toch mijn bedenkingen bij die je kunt doortrekken naar de meloenen .

 

Niet dieven is meer opbrengst per plant ? Hoe zit dit met de grotere vleestomaten .

-In aantal vruchten vast en zeker .

-Maar door het grotere aantal vruchten blijven deze kleiner omdat de plant haar energie moet verdelen over meerdere vruchten . Hoe zit het dan met het totaalgewicht van alle tomaten lig deze dan wel zo veel hoger ?

Is volgens mij juist het zelfde met de grotere meloenen . Zoals ik hier lees op het forum gaan de meeste voor 2 of 3 vruchten per plant , laat je er meer op komen worden ze niet zo groot en totaal gewicht van een plant met 2 of 6 vruchten van zelfde soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgend jaar eens een test? Twee planten van hetzelfde ras, een gediefd en een niet.

Als ze meer blad hebben is het toch normaal dat ze meer tomaten kunnen voortbrengen? Minder bladmassa is minder vruchtmassa, denk ik.

Maar ik heb geen ervaring met het niet dieven. Deze discussie werd al vele malen gevoerd op tomatoville en de conclusie is telkens dat er meer vruchten en meer kilo's op een ongediefde plant komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snoei/dief mijn groenteplanten (meloenen, watermeloenen, tomaten, paprika's en aubergines) niet omdat ik er meestal te laat voor ben. De wonden worden dan te groot. Daarbij heb ik gelukkig genoeg ruimte en hoewel ik misschien per plant wat meer opbrengst zou willen hebben, is de opbrengst per m2 prima tot zeer goed (er zit nauwelijks ruimte tussen de planten). Ik mest ook nauwelijks, dus de planten blijven bij mij hoe dan ook kleiner. Ik geloof wel dat ze daarom voedzamer zijn, want je mest immers met name met N,P,K en niet met veel andere sporenelementen. De meeste groenten bestaan dan ook hoofdzakelijk uit water. Dat gezegd de groenten zijn wel veel intenser van smaak, dus de venkelknollen gebruiken we dan ook maar met mate. Alles staat door elkaar heen, dus ziektes en plagen hebben het ook moeilijk.

 

De meloenen doen het goed en als blijkt dat ik ze meer ruimte had moeten geven, dan geef ik ze deze volgend jaar. De bladeren zijn heel gezond en ze boeien goed. De zwakke planten kunnen beter doodgaan, zodat ik van de sterksten zaden krijg. Ik hoef niet perse raszuivere rassen, zolang ze maar lekker, sterk en productief blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Oef ja. Wat Spitskool zegt, Bit. Mijn hemel wat een knoeperds al!

Hier wel ietsje groter dan een euromunt. Enkele in ieder geval.

Op de foto's lijken ze groter. De grootsten zijn ongeveer n zes centimeter.

 

ed07bc61b79fec9549e980a461543b43.jpg

 

6ce4abffdc8d0e3acdcbf7e2d59f5c50.jpg

 

Moet wel zeggen dat het snoeien nog best een uitdaging is. Wat n stekelige warboel! Ik houd aan wat ik bij Diana vond: na elke vrucht na 2 bladen weg snoeien en ongeveer 5 tot 7 per plant aanhouden. Hoop dat ik dat aan het doen ben.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot dusver welgeteld 1 klein meloentje in de platte bak. Ik heb daar wel een miljoen augurken en komkommers die niet echt heel lekker zijn, dus ik denk dat ik daar maar eens even de snoeischaar in ga zetten. Volgend jaar ga ik 20 meloenplanten zetten, echt. En nul komkommers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik niet gedaan. Ik heb ze eigenlijk pas onlangs getopt, toen ik hier las dat dat nodig zou zijn.

Volgend jaar onmiddellijk toppen. En dan de zijscheuten nog toppen.

Watermeloenen zijn zoveel makkelijker. Een hoofdrank en die doen alles zelf. Niks te toppen of te snoeien. Nu hopen dat ze rijp worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...