Charly Geplaatst: 4 november 2019 Geplaatst: 4 november 2019 Las dat Mellie wat vleeskippen wilde houden in haar kas, en bedacht me spontaan dat ik dat ook wel wilde. En toen vond ik een meneer die enkele Franse vleeskipbroedeieren had uitgebroed in zijn broedmachine, maar het waren er fjes wat meer dan waarop hij gerekend had. En dus kon ik er een paar overnemen. Ras is onduidelijk. Hij had er 9 verschillende en die liepen allemaal door elkaar heen. Ook van die kaal-nekkers trouwens. Die bekend staan om hun lekkere vlees (maar oh zo lelijk zijn Hahahah) We hebben gewoon maar de grootste kuikens gekozen. 15 stuks. Mijn vader wilde er ook wel 3 om zijn kasje om te ploegen, te bemesten en het onkruid weg te werken. Dus nu nog 12. Naar ik begreep zijn ze op 84 dagen klaar voor de slacht. En heten desalniettemin ‘traag groeiend’ (ik vind het dus enorm snel. Maar dat terzijde) Ze zijn nu 4 weken oud en vreten al ongelofelijke hoeveelheden, vergeleken met onze volwassen legkippen in ieder geval. Sjusses. En ze hebben dus hele grote poten, zoals die van Jorieke ook aan t begin van dit topic. Ze zitten nu nog in de stal, maar over een week of twee mogen ze de kas in. Bij de legdames, tenzij ze naar doen tegen elkaar, dan zetten we een stuk af met gaas. Denk dat we dat sowieso maar doen. De legdames zijn recent vet naar tegen elkaar. Als ze niet oppassen draaien ze allemaal de soep in hoor. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2019 Auteur Geplaatst: 4 november 2019 Ze zien er goed uit hoor! Mooi in de veren ook al Ik denk dat het qua voer iig lastig is om ze bij de legdames te zetten. Want die vleeskippen vreten idd liefst de hele dag door een beetje, en de legdames moeten niet te dik worden. Ik kijk uit naar je updates! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 4 november 2019 Geplaatst: 4 november 2019 Oeh wat leuk! Haha vind dat wel mooi dat zon kas een ideale bestemming is voor tijdelijke kippen Quote
Charly Geplaatst: 4 november 2019 Geplaatst: 4 november 2019 Ah. Goed punt. Had alleen aan onderlinge narigheid gedacht, niet aan de andere behoefte aan voer. Tnx. Ga ze zeker snel dingen voeren naast het kuikenvoer hoor. Want dat is zo niet aan te slepen. We hebben nog massa’s gedroogd brood. En krijgen binnenkort ook weer eten van de Olmenhorst (fruitboomgaard in de buurt). Ze mogen dus eind dec al geslacht worden, als ik dat goed heb uitgerekend. (84 dagen = 3x28. Ze zijn nu 4 weken.) Man, dat gaat wel heel snel. En zonder nu hele discussies te willen starten, voel ik me er toch niet 100% senang bij hoor, zo’n kort leventje. En dat is dus traaggroeiend. Best confronterend. En daarmee ook wel weer goed. Zet je toch weer even aan het denken...Overigens bij het bestellen van vleeskuikenvoer moest ik nog hard zoeken naar een korrel zonder anti-coccidiose medicijn erin verwerkt. Had er haast overheen gelezen, maar ik vroeg me af waarom er zo expliciet stond ‘te voeren tot 5 dagen voor de slacht’ en toen ontdekte ik het verschil in de toevoeging van anticoccidia. Ik leef ik leer!De kleine rakkers zijn trouwens druk met fladderen. Ze zitten in een paardenbox, die we verkleind hebben door in de box een mooie constructie in elkaar te fröbelen van een oude houten tafel op zijn kant en enkele pallets. Maar er zat er vanmiddag dus mooi eentje op de rand van de pallet te koekeloeren al hoor. Oh ja: dank voor het idee dus nog, Mellie. Leuk winterprojectje Quote wees bevriend met kleine dingen
donaldk Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 Langzaam, duurt 100% te lang;-). Tuurlijk 10-12 weken kan ook, maar dan weegt een gangbaar ras iets boven de 6 Kg, levend. Krijgen ze het niet koud in de koude kas? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Trea Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Kuikens hebben in de regel tot 6 weken extra warmte nodig van een lamp of warmteplaat. Maar in de winter in een onverwarmte ruimte langer. De buitentemp en de grootte van de groep maakt veel uit. Hou je ze in een koude kas dan is het met name s nachts echt te koud voor jonge kuikens. Hou t goed in de gaten en zorg voor een slaaphok in de kas met lekker veel stro. Als de kuikens piepen en heel dicht op elkaar gaan zitten is dat omdat ze t koud hebben. Kuikens en volwassen kippen kunnen in de regel niet samen. En dat is niet allen vanwege t voer. Volwassen kippen zien vreemde kuikens als indringers en zullen ze gaan pikken. Jonge kuikens worden dan vaak dood gepikt. Alleen door een kloek uitgebroed kan kuikens in een toom wel. En dan moet alles een poosje op kuikenvoer. Dat is mn. omdat Legkippenmeel veel calcium bevat voor kuikens. Wat betreft t voer: biologisch voer bevat nooit medicijnen. En ook geen gmo mais en soja. Wist je dat gmo mais en soja niet zijn toegestaan voor menselijke consunptie vanwege al t gif dat er nog in zit? En dat veel bosbranden in Brazilie zijn aangestoken voor nog meer gmo voedsel voor onze veestapel? En dat de lokale bevolking daar ziek wordt van alle gifspuiterij? M.a.w. mijn kippen krijgen als t even kan biologisch voer. Ik baal er nu van dan Van Gorp met biologische diervoeders is gestopt en de winkel nu beduidend slechter biologisch voer verkoopt van Forfarmers. En dat strooigranen niet in t assortiment zitten. Succes met je project. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 december 2019 Auteur Geplaatst: 4 december 2019 Update? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 5 december 2019 Geplaatst: 5 december 2019 U vraagt, wij draaien Nou. Ze groeien toch heel aardig. Links de vleeskuikens, rechts de legkippen. Nog even, en ze zijn groter, denk ik Ook kwa poten zijn ze nog flink aan de maat. Heb ze net gewogen. Drie dikkerds. De ene was 1.45. Volgende 1.7 en de laatste 1.55. Dan kom ik op 1.57 gemiddeld. Ze zitten nu op 8,5 week mbt leeftijd. Als ik dat vergelijk met Joeps grafiekje aan t begin van dit topic:Zaten die kipjes met 68 dagen op 1.5 kg gewicht. En deze dus met 60 dagen op 1.5. Dat komt heel aardig overeen. Ik zal es in mijn agenda zetten dat ik ze over 8 dagen nog eens weeg. Ze moeten over ongeveer 3,5 week slachtrijp zijn. Maar ik denk dat ik ze ook niet allemaal tegelijk slacht. Beter per paar ofzo om een beetje te kunnen blijven meten. We hebben er trouwens nog 9. 3 zijn er naar Nas gegaan, voor in haar kas. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 december 2019 Auteur Geplaatst: 5 december 2019 Wauw, ze zitten echt mooi in de veren joh. Zou dat komen omdat ze kouder opgroeien dan die van ons toen (in de lente en zomer)? Of gewoon nog net even een 'beter' ras zijn voor buiten? Ja die zien er erg top uit Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 5 december 2019 Geplaatst: 5 december 2019 Ze zien er mooi en gezond uit!Zijn ze ook leuk van karakter of zijn ze aanvallend ? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nasuada Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Ja 3 dikkertjes meegekregen van charly , uiteindelijk niet in de kas maar bij de andere kippen ingedaan wel net zo gezellig.Ze vreten enorm echt niet normaal zit geen stop op.Ik zal ze ook wegen en op de foto zetten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 8 december 2019 Geplaatst: 8 december 2019 Neuh helemaal niet agressief of aanvallend. Ze vinden het niet bijster leuk om gewogen te worden (in een bakje op de keukenweegschaal), maar dat uiten ze vooral door meelijwekkende piepjes. Als je ze dan ff vasthoudt en zachtjes praat, is t weer okay. Totdat je met voer in de buurt dreigt te komen trouwens. Jeetje mina, dan is het huis te klein hoor. Niet dat ze agressief zijn, maar lomp en opdringerig, niet te geloven. En gulzig. Dat bovenal. Verder krabben ze lekker door dood blad en houtsnippers in de kas. Ik gooi broden, brokjes, wat kaantjes (sorry, kaantjes liefhebbers!) en uiteraard zaken als wortelloof enzo voor ze neer. Ze zijn eigenlijk altijd enthousiast. Das wel anders dan bij de legkippen hoor. Heb een nieuwe legkorrel, nou ze vinden dr geen drol aan. Kijken me aan dat ik ze zelf dan maar moet eten. Uiteraard gaat het leggen nu ook wat minder dan. Ze zullen toch eventjes door moeten met deze. Ga em niet weggooien, maar zal wss wel binnenkort ‘de oude’ weer bijkopen, dan kan ik een beetje mengen enzo. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2019 Auteur Geplaatst: 8 december 2019 Hee wij hebben ook nieuwe legkorrels, en de dames kijken meteen weer omhoog of het een grap was ofzo, en waar het goeie voer blijft. Heb je die van Profijt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 13 december 2019 Geplaatst: 13 december 2019 De 3 kleintjes zijn de vleeskipjes van charly, ze groeien enorm.en andere zijn orphington kuikens van eigen broed nog niet aan de leg. Dus voorlopig eten en kakken ze alleen maar. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2019 Auteur Geplaatst: 13 december 2019 Goh, bij jullie is het wel goed nat zo te zien? Heb je houtsnippers om te strooien? Dat scheelt vaak een boel, en als je daar het eten ook strooit dan werken ze het lekker een beetje onder en neemt de grond het vocht ook beter op de volgende keer Ze zien er goed uit, geinig al die goudbruine kippen en dan die ene met die strepen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 13 december 2019 Geplaatst: 13 december 2019 Het is verschrikkelijk, zeiknat en 3 kale weilandjes zonder gras en hoop water.Houtsnippers heb ik vorig jaar wel gedaan en zou idd weer een optie zijn.Zou het ook helpen als ik de mest van de cavias (,zaagsel hooi) 2 kruiwagens per week zou uitstrooien? Of zou dat juist bende worden? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 23 december 2019 Geplaatst: 23 december 2019 Kleine update, want ze zijn weer gewogenDe kleinsten wegen 2.0 en de groteren dik 2.5 kgEn dat is nu dus met 78 dagen. Ik heb ze allemaal in de hand gehad, want ze moesten weg uit de kas. Ze eten, en flatsen! nu zoveel dat het toch wat begint te ruiken in de kas.Daar houd ik niet van. En dus mogen ze nu in de bessentuin, dat is een om-net stuk tuin met alle bessenstruiken van ongeveer 25m2. Zelfs overspannen met een net ook, in principe om vogels buiten te houden, maar omgekeerde zou ook moeten werken. Een make-shift binnenhok van een grote oude ligkussenkist met een een gat en legstok erin gefabriceerd, en ze hebben de hele middag naar hartelust gekrabd en piertjes en wat al niet meer gevangen. Nu ze zo groot worden, vrees ik wel dat t doek snel gaat vallen voor ze. Op 3 na dan, die gaan naar Joriek om kleine kippies te maken van t voorjaar. En daar krijgen wij dan weer wat kiekens voor terug. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 25 december 2019 Auteur Geplaatst: 25 december 2019 Oh, ik zie Nasuada haar bericht nu pas. Ik denk dat hooi met caviamest een beetje een bende gaat geven. Maar misschien heb je het ondertussen al uitgeprobeerd? Juist stro of houtsnippers maken het geheel wat droger en misschien ook luchtiger als het nog eens wordt omgeschept ook. Tof Charly, dat de vleeskippen nu de bessenkooi even goed op de kop zetten. Heb je foto's? Ze zullen het wel erg leuk vinden daar! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Gaat mooi zeg charly, ben nog niet toegekomen om ze te wegen.Ik heb jullie advies opgevolgd en een volle aanhanger houtsnippers kunnen kopen voor 10 euroKoopje .Kippenhok is klaar met een halve aanhanger, na kerst de cavias .Ziet er gelijk super mooi uit. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Keurige verdeling, 1,8 kip 2 weegt 2 kg en kip 2,8 kg Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Vleeskip maakt wel uit zeg. Flink stuk zwaarder dan de kipjes die ik had gekocht. Mooi hoor Quote
Charly Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Wauw, Nas! 2,8 zelfs Hier is vanochtend het bijltje gevallen voor drie van de vedergewichten: twee heren en 1 dame. De gewichten na 84 dagen: Zonder kop:Dame: 1.85 kgHeer 1: 2.10 kg(Heer 2 vergeten te wegen voordat ik em zijn jasje uittrok ) Helemaal schoon en zonder klauwen:Dame: 1.20 kgHeer 1: 1.32 kgHeer 2: 1.43 kg Alleen de filetjes en poten:Dame: 800 gramHeer 1: 900 gramHeer 2 gaat in zijn geheel de oven in, alwaar hij in een ovenzak gebraden wordt samen met wat piepers, pompoen, ui, wortelen en wat rozemarijn en knof. Het idee is dat dat lekker gaat worden Ik heb ook wat foto’s. Die zal ik in het slacht-topic plaatsen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Ik zet deze er nog even onder, ter vergelijk.Ontloopt elkaar niet veel! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jane Doe Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Gaat toch niks boven een zelf geslacht scharrelkipje De kips hier zijn vanaf 3 kg, over het algemeen zwaarder en de JG en BZ vanaf 5 kg en veel zwaarder. Maar scharrelen 5 maand tot 2 jaar, onbeperkt voer en dan nog vetmesten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.