Marinus Ros Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Beterschap! Alle tijmen zijn te gebruiken. Als het om de geneeskrachtige werking te doen is heb je niet veel aan kruiptijm of woltijm. De ordinaire keukentijm (Thymus Vulgaris, eventueel ook de compacte vorm) is het beste geschikt door de hoge concentratie aan thymol. Overigens is tijm (tijmsiroop) niet echt geschikt om hoest te bekampen, eerder de bovenste luchtwegen zoals keel en mond. Als je tijm uit de tuin gebruikt om een aftreksel te maken moet je er wel zorgen dat je het water eerst kookt zoniet heb je door de resterende bacterien nog meer last van keelpijn.... Beterschap, Rantje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Mijn (Antroposofische) arts zegt bij keelpijn: zuigen! Als je geen drop oid hebt zegt hij, neem desnoods een steentje, maar het zuigen ..dat wil zeggen het vocht langs de zere plek voeren..helpt het snelst...Zelf maak ik dan nog een gorgeltheetje met salie Beterschap joh!..en je gaat Maxima ontmoeten?Vraag eens of ze een moestuin heeft? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted July 13, 2012 Share Posted July 13, 2012 Ik heb vorig jaar thijmsiroop gemaakt.Ik heb de thijm uit mn tuin geknipt,gekookt in water,gezeefd,en het water met suiker ingekookt.We hebben er de hele winter meegedaan.Ik had m in een fles met kurk gedaan,en af en toe na gebruik knalde de kurk weer af.Waar dat aan lag ben ik nog steeds niet achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Heerlijk tijm, maar welke kan je nu het best gebruiken voor tijm siroop te maken. Of maak het niet uit. Kan je elke soort hiervoor gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 De officiales,en dan in september,want dan zijn de aroma's het allerbeste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Bedoeld wordt Thymus Vulgaris, denk ik.M.a.w. de gewone keuken-, tuintijm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 23 Share Posted January 23 (edited) Gisteren en vandaag maakte ik tijmsiroop. Of liever gezegd, dat was het plan. Ik heb dat wel eerder gemaakt en dat ging toen prima. Maar aangezien ik het recept niet had opgeschreven, deed ik een internetsearch en vond grotendeels dezelfde recepten. Niet moeilijk. Dus gisteren de tijm doorgekookt, en in het kookwater 24 uur laten afkoelen en trekken. Vanmorgen gezeefd, en vervolgens de suiker er door. Inkoken tot zichtbaar enigszins indikkend. Appeltje eitje toch? Het zag er heel veelbelovend uit. Helder, enigszins indikkend. De ervaring leert dat je dan moet stoppen om geen klont te krijgen (ooit probeerde ik gelly-snoepjes te maken die eindigden als stenen). Maar tot mijn verbazing is e.e.a. nu afgekoeld tot een enigszins korrelige, licht beige brij, die bovendien nog steeds te vloeibaar is. Wat doe ik fout? Te veel suiker? Niet lang genoeg doorgekookt? Ik herinner me van vorige keer een serieus stroop-achtige vloeistof. Maar dit lijkt nergens naar. Tips zijn welkom. Edited January 23 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 23 Author Share Posted January 23 @Tanja65 ik heb je vraag samengevoegd met dit oudere topic over tijmsiroop. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 23 Share Posted January 23 okay, ik had de zoekfunctie gebruikt maar blijkbaar iets verkeerd gedaan want niet gevonden. Tnx. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 25 Share Posted January 25 @Tanja65 ik denk dat de suiker in de vloeistof is gaan greinen. Kristalvorming, vaak op de bodem van de vloeistof. Meestal veroorzaakt door teveel suiker of teveel roeren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 25 Share Posted January 25 (edited) Dank @Dahli, greinen is een nieuw woord voor mij, maar inderdaad, te veel suiker was ook al mijn conclusie, en alles versuikerd (gekristalliseerd). In ons potje was de ‘stroop’ zelfs gaan splitsen, een laagje vloeibaar op de rest suikerkristallen, het potje bestemd voor onze zoon was één grote bonk suiker.. Ik heb onze pot teruggegooid in het pannetje, en er een sloot water bij gegooid, en opnieuw geroerd tot kokend en opgelost. De pot met klont heb ik eerst au bain marie geprobeerd te smelten, dat bleek onbegonnen werk. Daarna heb ik steeds een laagje van de hete vloeistof in deze pot gegooid, dan smolt de bovenste laag suiker een beetje, en dan kon ik er steeds een suikerlaag af krabben. En dan gooide ik het weer terug in het pannetje om verder te smelten. Enfin, het duurde even op deze manier. Maar het is gelukt. Heb nu twee keurige potjes stroop, een beetje waterig zelfs. 1-1 voor de stroop en mij. Edited January 25 by Tanja65 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted January 25 Share Posted January 25 (edited) @Tanja65 Mocht je meer willen weten over waar je aan kunt denken bij het werken met (teveel) suiker, dan geeft onderstaand stukje veel inzicht vind ik. Ook mooi overzicht voor de toepassing en verschillende stadia van suiker inkoken (je jelly-snoepjes bijvoorbeeld). Ook wordt aangegeven wat je eventueel kunt doen om greinen te voorkomen of op te lossen als het toch gebeurt. Lijvig artikeltje, maar wel interessant, vind ik 😊. https://sjoerd188734106.wordpress.com/2018/01/16/alles-wat-je-wil-weten-als-je-vaak-met-suiker-werkt/ Edited January 25 by Dahli Toevoeging 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 25 Share Posted January 25 Dank je, @Dahli. Zeker interessant! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 25 Share Posted January 25 Na het lezen van bovenstaand artikel is me duidelijk wat ik verkeerd heb gedaan: het water kookte al voordat de suiker voldoende was opgelost, en ik heb waarschijnlijk ook teveel geroerd. Dat ik er toch uiteindelijk nog iets werkbaars van heb weten te maken is nog best, knap begrijp ik nu. Enfin, in het voorjaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Voor nu doen we het met waterige stroop. Bij verkoudheid en hoesten, dan is de dikte niet zo belangrijk. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts