Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tijmsiroop

Jorieke123

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Jorieke ik denk dat niemand het nog geprobeerd heeft. heb jij al wat gemaakt?

Ik denk dat ik het volgende recept ga proberen..van internet..ik maak dan wel hele sterke tijmthee:

Siroop op theebasis.

Benodigdheden

2 dl thee

200 g suiker of honing

Werkwijze

Voor dit type siroop hebt u gelijke hoeveelheden thee en suiker of honing nodig.

Maak de thee op de gebruikelijke wijze klaar, maar laat deze nu 15 minuten trekken in plaats van 10 minuten.

Zeef de thee en pers zoveel mogelijk vloeistof uit de kruiden.

Verwarm de vloeistof zachtjes in een pannetje en voeg de suiker of honing toe.

Ga door met roeren, totdat alles goed vermengd is. Laat het mengsel niet koken of aanbranden.

Laat de siroop afkoelen en giet deze in flessen.

Sluit de flessen af en noteer de naam en de datum van bereiding.

(Laat de dop bij het afsluiten een beetje los zitten; te strak afgestoten flessen kunnen exploderen).

Bewaar de flessen op een koele, donkere plaats.

Edit, dat over het exploderen lees ik nu pas...jeetje sterk spul dan

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

is 2 dl gelijk aan 200 gram suiker, is maar heel klein beetje siroop toch wat je dan maakt als eind resultaat,

wel weer een leuk en simpel te maken ding ik ga dan ook maar doen, neem jij honing of suiker ?

Players only love you when they're playing.

is 2 dl gelijk aan 200 gram suiker, is maar heel klein beetje siroop toch wat je dan maakt als eind resultaat,

wel weer een leuk en simpel te maken ding ik ga dan ook maar doen, neem jij honing of suiker ?

Ik ga denk ik voor de honing of eventueel kandij of rietsuiker. maar de honing lijkt met het lekkerst..

mja dat is wel zo ik vindt honing ook lekker en ookwel gezonder, ik heb 4 soorten tijm van jorieke gehad dus kan ik waarschijnlijk 4 smaken maken

lijkt jouw de hoeveelheid niet beetje weinig als het klaar is ?

Mja wel verstandig ik ben gelijk enthousiast en van de grote produktie,

maar ga daar weleens mee mis want de kruiden in olijfolie vondt ik me toch een partij vies (en nog lastig weggooien ook die olijfolie )

ik had toch echt een paar weken geleden een recept voor tijmsiroop gepost in het zelf maken topic.

vergelijkbaar met het recept al gegeven door appelvrouw, alleen op basis van tijmtinctuur: 1 dl water, 1 dl tijmtinctuur, 200 gram suiker of honing.

persoonlijk werk ik zelf liever met tinctuur ipv siroop te nemen, krijg je ook niet zoveel suiker binnen.

en zuiniger, 40 druppels tinctuur paar keer per dag....en langer houdbaar want alcohol.

Ik kwam dit recept ook nog tegen, vind ik wel een aardige:

100 gr verse tijm goed wassen en 10 minuten koken in 6 dl water. Zeef het ingekookte tijmsap, voeg 200 gr rietsuiker toe en laat opnieuw een kwartier inkoken tot een siroopachtige emulsie overblijft. Giet de kokend hete siroop in flessen (voorverwarmd en op een natte doek om barsten te voorkomen). Kleine koffiemelkflesjes lenen zich het best voor dit doel. Sluit de flessen na het afkoelen goed af en zet ze koel en donker in kelder of koelkast.p

Owww toch maar die koffiemelkflesjes weer gaan bewaren voor mezelf

Ik vind dit wel een mooi recept voor mezelf, weinig poespas. Ook een goede voor Hans

Gaan we zeker maken! Vraag me alleen af... hoe groot is de 'berg' tijm als je 100g. nodig hebt. Dat spul weegt bijna niets en ik neem aan dat je tijm bedoelt zonder steeltjes.

Good things come in small packages

Is die site niet van/voor mensen die wel héél zuinig aan doen?

zeg helly niet zo somber hoor.....wij zijn echte levensgenieters ook al doen we zuinig aan....voor sommigen een keuze, voor anderen noodzaak maar genieten er niet minder om!!! kom eens kijken

Berti (jaa eerst gekeken of ik t wel tegen de goede had ), ik ben ook 1 van degenen die er voor kiest om niet met geld te smijten en zuinig aan te doen. En er zeker niet somber over. Ik let veel op de kleintjes (letterlijk en figuurlijk) en ben degene van de administratie. En ik geniet ook van t leven hoor

Ik zal er eens een kijkje gaan nemen als ik er tijd voor heb. Sta nu klaar om weg te gaan (dagje uit).

Good things come in small packages

Tijm siroop....lijkt me ook erg leuk om te maken voor de herfst, als iedereen weer verkouden is of een zere keel heeft! Maar dat zal wel volgend jaar worden, heb zelf tijm gezaaid, en het is nog maar een zielig beetje........

• 6 months later...

Is iedere tijm geschikt om hoestsiroop van te maken?

Ik ben ziek, alweer Maar heb heel erg keelpijn(en behoorlijke koorts) en de tijm staat nog in de tuin, weet niet welke soort, als plantje gekocht bij de Intratuin van de zomer.

Voor ik er nog zieker van word leek het me toch handig om even te vragen hier

Beterschap Rantje...ik gebruik bij heftige keelpijn altijd de vlierbloesem, maar daar heb je nu niets aan...misschien wel straks als de vlier overal in bloei staat goed om een voorraadje te plukken.

Ik vond het volgende op internet voor je....

THYMUS

Een zeer uitgebreide familie van wel 350 soorten aromatische planten in Europa of Azië. Medicinaal belangrijk zijn de T. serpyllum, de wilde of kruipende tijm en de T. vulgaris, de gewone tijm, met verschillende ct.’s.

De wilde tijm wordt niet veel hoger dan 7-10 cm en geeft de hele zomer roze tot paarse bloemen. Hij is zodevormend, kruipend, aromatisch en heeft ovaal of eivormig blad, 4-8 mm en roze of paarse bloemetjes, die in kransen staan. Het blad is glanzend, donkergroen en soms behaard. De plant is in bloei van mei tot augustus. De vruchten zijn eivormige nootjes. Wordt ook wel kleine tijm genoemd. De opstijgende scheuten zijn aan twee tegenoverstaande zijden behaard en zijn niet hoger dan 7 cm. Thymus serpyllum

De tijmsoorten hebben allemaal veel vluchtige olie van thymol en carvacrol: antiseptisch en krachtig stimulerend. De olie is antibacterieel, krampstillend, schimmeldodend, slijmoplossend, wondhelend en sterk stimulerend. Verdampt zuivert de olie de lucht van alle ziektekiemen en kan daarom ingezet worden bij griep en andere infectueuze ziekten, zoals catarre, kinkhoest, bronchitis. Het eigen genezend vermogen wordt gestimuleerd. De olie werkt ontgiftend op longen en slijmvliezen. De olie bevordert de concentratie bij geestelijke arbeid en helpt vermoeidheid te overwinnen. In basisolie ontstekingsremmend en krampverlichtend bij artritis en spierpijn. Verder in te zetten bij griep, slechte bloedcirculatie, jicht, reuma, wondbehandeling met kompressen.

Olie verdampen in slaapkamer of werkvertrek. Op de huid: maximaal 4% voor lokale behandeling in een basisolie. Bij hoest: 1-3 druppels in een potje honing.

Er zijn veel cultivars van de Thymus serpyllum.

bron: http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=thymus-serpyllum

Edited by Guest

Thanks!

Neee niet op maandag! Dan mis ik school

En dinsdag ook niet, want dan ga ik prinses Maxima ontmoeten

En morgen zouden we gaan schaatsen maar heb dik 39 graden koorts nu

't Is echt balen want de proefwerkweek begint maandag met wiskunde en dan moet ik echt wel een beetje m'n hoofd bij gebruiken anders gaat het mis, zeker met hoofdrekenen

Het goede nieuws is dat mams kandijsuiker is gaan halen, het tijmplantje heeft kaalgeknipt en mijn eigen tijm stroopje best heel lekker is! Er zit ook nog honing door en 't is wel erg zoet maar dat vind ik wel lekker.

Én het hele huis ruikt ook naar tijm

Het duurde wel heel lang voordat het wat dikker werd en het had nog iets dikker gemogen eigenlijk. maar ach, het is wel leuk zo'n eigen brouwseltje

Beterschap! Alle tijmen zijn te gebruiken.

Wat ook helpt tegen keelpijn: saliethee met honing.

Helaas nog geen salie, wel zaadjes van dus die gaat er ook komen dit jaar!