Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mogelijke aankomende vorst, voorjaar 2017


Nedlets

Aanbevolen berichten

Ik woon zelf precies in het zuidelijkste puntje. En daar zou het gespaard moeten zijn. Maar ik vertrouwde het er toch niet op waarop ik gisteravond alles naar binnen gehaald heb. De 6 bato bakken met aardbeien en alle pepers en tomaten. Die staan al twee weken in de serre dag en nacht. Ik heb ze in de garage gezet en daar blijven ze vandaag ook staan. Poepie donker maar ik blijf niet slepen. Morgen mogen ze weer naar buiten.

 

De fruitboompjes heb ik zover mogelijk ingepakt, vliesdoek over de kers en appel. En over de andere kers die pas sinds begin dit jaar staat een grote deken overheen gelegd (het zijn maar laagstam). De rest moet het er maar mee doen. Vanmorgen gras bevroren dus een goede keus geweest. De kiwibessen staan nog niet in bloei dus dat komt wel goed.

 

Kaarsen kon ik onvoldoende over vinden in te korte tijd, wilde het risico niet lopen dat alle pepers en paprikas het loodje leggen dus dan maar slepen. Staan gelukkig nog in kleine potjes in grote kratten dus per 10-15 tegelijk valt dat nog wel mee.

 

Hopen dat het na morgen voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook maar de nodige voorzorg genomen.

nu al mijn paprika, peper en tomatenplanten naar buiten zijn gegaan en ik geen planten meer binnen heb durf ik geen risico te nemen

dus de 2 foliekasjes van de action:

 

foliekasje54731492586057.jpg

 

met z'n tweetjes opgepakt (per kasje 3 plankjes vol met planten) en in z'n geheel in de woonkamer geplaatst

en vanochtend vroeg naar buiten geplaatst. ging perfect! werkje van 2 minuutjes

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier minder heftig. Wat een opluchting. Hier (Brussel) schommelden de voorspellingen tussen 2 en 0. Gelukkig geen vorst gehad maar zit midden in de stad dus beschut. Volgende nacht voorspellen ze 0 graden.

 

Ik vreesde vooral voor de abrikozen. Het eerste jaar dat de boom draagt en hij hangt vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tweede flinke nachtvorst hier (-4) heeft de walnoot-oogst vermorzeld ( gelukkig heb ik ook nog een latere walnoot) En de kiwibes..ik zal later eens foto`s maken..het is zo triest.

Ook de wisteriabloemen die verder dan 30 cm van het huis af hingen zijn allemaal bevroren.

Vannacht wordt er nog heftiger vorst verwacht. De tomaten en pepers in de kas hebben het goed gehad met de ledslang..het is +3 gebleven in de kas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat dit topic toch over vorstschade in de kas ?

 

Hier behoorlijke schade op de tuin, echt behoorlijk.

Maar in de koude kas nul. Raar toch. Thermometer geeft aan dat de temperatuur op -1,8 is geweest. Had eergisteren 4 wedstrijdtomaten mee naar huis genomen. 1 laten staan. Niks aan te zien. Stond wel tussen 2 grote gieters in en op een zak vochtige potgrond.

 

2017-04-19-1689171492619148.09

 

Toch maar eens een nwe thermometer kopen. Ding klopt dus duidelijk niet. Of het moeten echt net die 2 gieters zijn. Net was het in de dichte kas trouwens 28gr. Dat water was lauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Merelbeke heeft het flink gevroren. De condens aan de binnenkant van mijn koude bak was aangevroren maar de plantjes die erin stonden waren ongedeerd. Buiten was alles onder vliesdoek in orde. Alleen een paar niet beschermde Romeinse slaatjes zaten onder de aangevroren dauw, maar hebben het precies wel overleefd. Toch blij dat ik een en ander had binnengezet. Doe ik vannacht opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw, wat een triestigheid op die foto's. Zo zonde.

 

Hier geen vorstschade. Ook niet in de buurtuinen, ik zag dat de aardbeitjes van de buren er nog fris en fruitig bij stonden.

Vannacht gaat het ietsjes kouder worden, maar pas tegen de ochtend, en zodra de zon opkomt is het onbewolkt en staat de volkstuin in de volle zon, dus ik verwacht geen problemen. Heb nog wel de aardappelplantjes een extra laagje stro gegeven. Voor de bloesem ben ik niet bang, op die hoogte blijft het hier boven nul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken altijd over mogelijke schade aan de bloesems bij vries. Maar hoe zit het eigenlijk met reeds uitgebloeide, bevruchte bloesems?

Al mijn pruimen en kersen zijn reeds volledig uitgebloeid. Kunnen de vruchtbeginsels ook kapot vriezen, of kunnen die er beter tegen dan de bloesems?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken altijd over mogelijke schade aan de bloesems bij vries. Maar hoe zit het eigenlijk met reeds uitgebloeide, bevruchte bloesems?

Al mijn pruimen en kersen zijn reeds volledig uitgebloeid. Kunnen de vruchtbeginsels ook kapot vriezen, of kunnen die er beter tegen dan de bloesems?

 

Dat vroeg ik me ook altijd af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je er wél bij zeggen dat dat aan de grond is he ?

Maar inderdaad, ik zag het net ook. Bij mij gisteren al behoorlijke schade dus heb de pijnbeleving al gehad Gewoon naar de tuin gaan hoor, je moet maar zo denken: heel veel heeft géén schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken altijd over mogelijke schade aan de bloesems bij vries. Maar hoe zit het eigenlijk met reeds uitgebloeide, bevruchte bloesems?

Al mijn pruimen en kersen zijn reeds volledig uitgebloeid. Kunnen de vruchtbeginsels ook kapot vriezen, of kunnen die er beter tegen dan de bloesems?

 

De bloesem is veelal inderdaad gevoeliger dan de reeds bevruchte. Maar er zijn er ook die in de beginnende vruchtfase heel kwetsbaar zijn. Peer appel pruim perzik, allemaal nét ff anders. Weet de exacte verschillen eigenlijk ook niet. Is vast wel uit te zoeken.

Dacht dat bij pruim en kers en pruim de fase net ná de bloei minder kwetsbaar was ?

Misschien eens vragen in een topic in Fruit en Noten ? Of er een topic voor openen ? Daar zitten de kenners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net dat ik gisteren niet goed wakker was en de thermometer verkeerd heb afgelezen.

Bij de minimum weergave (links) bevind zich namelijk het aantal gevroren graden niet onder de nul, maar boven de nul.

Bij de maximum weergave (rechts) is het dan net andersom, zoals je eigenlijk gewend bent.

Afijn, gisteren op 1.5m hoogte is het dan 3 graden boven nul geweest en vannacht 1 graad boven nul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer Jet. Ook van die kiwibessen die je weer een jaar alleen voor de sier zult hebben.

 

Hier ben ik tot nu toe goed weggekomen . Hoogstam kersen gaf geen krimp, en zie elders ook geen schade (aalbessen, kruisbessen, blauwe bessen etc). Ten eerste gaven de vijf amateurweerstations voor Gouda hooguit -0.7c (maar ik zit op de rand vd stad dus wel kouder, buienradar geeft bijna -3c). Ten tweede is het begieten , afdekken en het ontsteken van grafkaarsen goed gelukt. Mazzel dus maar het blijft link de komende dagen.

 

(Edit... 48 uur later kwam ik er achter dat ik te vroeg gejuicht had, zie verderop)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de aardappeltjes stuk, aardbeien sommige bevroren (donker hartje van de bloem...), hoogstam peer geen centje pijn. Hoogstam appel; sommige lagere bloesems wat schade, maar niet meer dan helft van de lagere en volgens mij vrijwel geen van de hogere bloemen. Valt nog mee! Die aardappeltjes komen ook wel weer opnieuw uitgelopen, dan maar wat later.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier enige schade, de aardappeltjes (Friese geeltjes):

aardappelnachtvorst61291492699644.jpg

Er is nog wat lichtgroens te zien, ze zullen er wel overheen groeien (?), wel nu een groeiachterstand. De grond is vandaag in ieder geval weer wat opgewarmd; het was hier zelfs kortebroekenweer (uit de wind, in de zon)

 

Aan de al bloeiende aardbeien is (nog) geen schade te zien.

Met de druiven lijkt niets mis, ook niet met de peer.

Zowel aardappels als aardbeien waren afgedekt met klimaatdoek.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...