Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mogelijke aankomende vorst, voorjaar 2017


Nedlets

Aanbevolen berichten

Landklimaat en geen grote waterbuffers in de buurt die temperatuurschommelingen dempen.

Ja, dat geldt voor de Achterhoek ja.

 

Maar mijn vraag gaat over Brabant, waar echt een 'put' zit bij Eindhoven. Kijk eens naar het overzicht.

Verder naar het Oosten vriest het over het algemeen weer minder. Dát bedoel ik

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Landklimaat en geen grote waterbuffers in de buurt die temperatuurschommelingen dempen.

Ja, dat geldt voor de Achterhoek ja.

 

Maar mijn vraag gaat over Brabant, waar echt een 'put' zit bij Eindhoven. Kijk eens naar het overzicht.

Verder naar het Oosten vriest het over het algemeen weer minder. Dát bedoel ik

 

Het lijkt inderdaad een soort "put" hé. Ik heb het even gegoogled maar kan daar zo 1 2 3 geen verklaring voor vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groot deel is te verklaren door het wiskundige model waarmee de weerkaartjes worden gemaakt. Het model doet een paar "aannames" om geloofwaardige isothermen te kunnen trekken tussen meetstations (plekken waar dus geen daadwerkelijke metingen van bestaan). Zeer waarschijnlijk is één van die aannames dat de temperatuur "over het algemeen" zo rond het langjarig gemiddelde zal liggen. In andere woorden: als we geen meting van een bepaalde plek hebben, dan zal de temperatuur op die plek wel ongeveer gelijk zijn aan het langjarig gemiddelde van de omliggende plekken.

 

Dan krijg je dus dat alle "extremen" (in dit geval: vrijwel alle weerstations in het uiterste noorden (Lauwersmeer) en zuiden (Eindhoven, Achterhoek) als eilanden of putten worden afgebeeld. Je zou die isothermen ook op een andere manier kunnen tekenen en dan zou dat puteffect veel kleiner zijn.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. wat Fronteras zegt.

Het knmi heeft 35 meetstations ( nederland ) over het land verspreid, nog eens een paar op zee. Dat lijkt misschien veel, maar dat zijn er dus geen 200. Dan zou je een heel ander beeld krijgen. En met 1000 weer een ander.

Het is ook niet zo dat bv Eindhoven altijd die koude put is. Dat kan nú zo zijn in de huidige ( al heel lang aanhoudende ) specifieke stroming. In januari / februari waren een tijdje de putten te zien rond Haarlem. Dat bleef maar steeds de koudste plek in Nederland 's nachts. Best vaak in stabiel winterweer ( ooststroming ) is dat lelystad. Het langjarige gemiddelde geeft de achterhoek en het noordoosten van Nederland als koudste plekken aan. De warmste plekken liggen bij stabiele hittegolf vaak in Noordlimburg en ook de achterhoek.

 

2 weken terug, met die best forse nachtvorsten, lagen de koude plekken rond Rotterdam en Den Haag.

 

We zitten al heel lang ( met af en toe es wat dagen wél zw- stroming ) in een Noord-west / Noord en ooststroming. Best droog en veels te koel. Eigenlijk al een maand of 2,5. Op die rare uitschieters van 24gr in het weekend van 6 weken terug na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoelige grut dat al stond af te harden nog een paar nachten binnen gezet, maar het heeft zelfs niet gerijpt en het ziet er nu wel naar uit dat de luchten zich gekeerd hebben. De komende week wordt zuid-zuidwestenwind voorspeld, de oostenwind heeft afgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen vier weken, in mijn tuin, op 1,5 meter hoogte (sensor staat vlak aan de sloot, daar wordt het 's nachts iets minder koud):

nachtvorstvoorjaar201714171494682814.png

 

Alleen op 19/20 april een beetje vorstschade gehad, aan aardappels en aardbeibloesem, niet rampzalig. De aardappels zijn er al ruim overheen; en ik zal ongeveer 30 aardbeien minder gaan oogsten.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Brabant, waar echt een 'put' zit bij Eindhoven.

Dit ging over nachtvorst.

Maar nu het in het hele land tropisch is, zit daar nog steeds die put!

Je gaat je bijna afvragen of hun apparatuur wel in orde is

 

Knipsel211671495958371.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwaa. 0,6 graden verschil met een andere plek ?

 

0,6 graden ???

 

Het gemiddelde van 19,1 (West) en 21,0 (Oost) is ruwweg 20.

Het verschil met 16,4 is dan dus ruwweg 3,5 graden!

 

Jij bent zeker van na de mammoetwet

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwaa. 0,6 graden verschil met een andere plek ?

 

0,6 graden ???

 

Het gemiddelde van 19,1 (West) en 21,0 (Oost) is ruwweg 20.

Het verschil met 16,4 is dan dus ruwweg 3,5 graden!

 

Jij bent zeker van na de mammoetwet

 

Het verschil met Beverwijk is toch écht 0.6 hoor En nee, ik ben geen mammoet, ik ben de dino, van nog daarvóor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nee Speets. Je zit je eigen waarheid te fabriceren. Heb daar zelf ook een handje van, dus ik herken dat wel. Maar nee. Eindhoven is niet een speciale put.

en nou niet elke dag gaan kijken of je jouw gefabriceerde waarheid nogmaals kunt ontdekken. Uur later is de waarheid al weer weg .... ploef ..... lucht....

ach ja. dat heb je met luchtige waarheden ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik 'fabriceer' helemaal niets hoor, ik constateer alleen. Dat is iets anders hè

 

Overigens begrijp ik niet waar jij je zo druk over maakt. Veel te warm. Ik laat het verder bij jou

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...