Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Polycultuur a la Vera Greutink

pippi

Recommended Posts

• 5 months later...

8D152EF3-D2EB-455D-9E86-1CE73FA9788357191525430401.jpeg

Ik ga vandaag ook een bedje zaaien ala Vera greutink ben heel benieuwd naar het resultaat. Ik kwam alleen pluksla te kort dus ik hoop dat ik snel nog aan wat verschillende soorten kan komen zodat ik die morgen of overmorgen bij kan zaaien

Cupcakeje, leuk, ben benieuwd hoe het je vergaat!

Ik heb de boel dit jaar zo kneitervolgezet in de planning, dat ik nog geen plek had kunnen vinden voor een polycultuurbed a la Vera Greutink. Maar bij het stokken zetten voor de bonen moest ik noodgedwongen een bonenvak omwisselen met een pompoenvak (want er passen geen metershoge bonenstaken pal naast de perenboom, lekker handig bedacht ), dus nu hebben de pompoenen iets minder plek maar ik heb - bedenk ik me nu - dus wel een stukje grond over waar ik alsnog een polycultuur zou kunnen zaaien. Yay!

Even uit de losse pols (ik ga nog wel goed nadenken over een definiteve zadenmix) denk ik dat er dan moeten komen:

- pastinaak

- winterwortel

- iets van een winterbladkool,

- snijbiet (perpetual spinach)

- winterprei? Geen idee of dat iets wordt zonder diep poten, maar dan heb ik met het voorgaande rijtje erbij een leuke mix voor in de herfst)

- Nieuw Zeelandse spinazie

- roodlof (Castelfranco, dat is de lekkere, de andere soort die ik heb, Chioggia, ziet er prachtig uit maar is echt niet te vreten)

- boomspinazie

- bosui

En dan voor het zsm oogsten:

- pluksla

- andere slasoorten

- rucola

- radijs

- doperwtenscheuten (ik zaai geen erwten dit jaar, maar heb nog wel veel zaden, en scheuten zijn niet vies.)

- misschien toch wat mosterd/mizuna, als ik dat heel snel pluk schiet het wellicht niet in bloei

GEEN:

- Andijvie (daar kom ik nog in om en de nieuwe andijvie staat alweer te groeien)

- Bieten (veel teveel van gezaaid en staat al overal in de tuin)

- Rode melde (komt overal op in de tuin)

Ha, leuk! Ik ga morgen alles eens bij elkaar zoeken, en dan de boel eind deze week inzaaien als de tropische dagen achter de rug zijn.

Ha, wat leuk, ik heb een tijdje geleden ook een polycultuurbed ingezaaid. Het groeit goed maar ik zie wel dat ik ook geen ster ben wat betreft gelijkmatig zaaien...

De kat vindt het ook erg leuk, om in te zitten en om heel hard doorheen te rennen

Een paar oude horramen helpen daar wel tegen, behalve dan dat ze niet helemaal passen en dat de zuring ertussen staat.

Maar ach, het is zo nog maar een klein stukje wat hij verplettert

tripel69921525774225.jpg

@Spitskool, wat vind je van het Tuin smakelijk boek? Heb je er wat aan? Leuk & leerzaam leesvoer?

@Mw Het is zeker een leuk boek. Ze geeft tips over verschillende tuinen en hoe je die kunt 'verpoly'en', zoals de tuin voor de jammaker, de kusttuin, etc. Maar ze legt ook uit wat het beste waarbij kan en waarom. Er staat ook wel veel in wat je al weet, maar dat vond ik zelf niet storend. Alles bij elkaar een leuk boekje om te lezen met een originele indeling w.b.t. de onderwerpen. Ik merk wel dat ik het niet snel weer erbij pak als ik iets op moet zoeken, zoals ik bijvoorbeeld wel doe bij het handboek voedsel drogen.

Dit jaar zet ik weer veel groentes bij en door elkaar, alleen nu met wat meer begrip en iets logischer, in tegenstelling tot de ik-doe-ook-maar-wat-methode van vorig jaar. (Dat was onbedoeld polycultuur, waar ik het dit seizoen bewuster aanpak en ook weet dat het polycultuur is wat ik doe. )

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ik heb de titel van dit topic wat aangepast. Eerst ging het alleen over 'eenjarigen', nu is het wat breder. Over de eenjarigen gaat het al heel lang niet meer.

Dank Spitskool, klinkt goed. Misschien ga ik dat boek wel voor m'n verjaardag vragen

Ik ben ook heel erg van de ik-rotzooi-maar-wat-aan-methode. Soms maak ik wel een soort van planning maar er komen altijd momenten dat er nú iets in de grond moet en dat ik op de plek waar dat dan gepland is, geen/ niet genoeg plaats heb.

Ik noem dat altijd risicospreiding maar polycultuur klinkt veel sjieker, alsof je er verstand van hebt zeg maar

Ik heb een bak waar ik ongegeneerd los mag gaan van mezelf, zodat ik de rest van de moestuin nog een beetje overzichtelijk kan houden. En dat levert sommige jaren een heel leuk oerwoud aan groentes, kruiden en bloemen op, het andere jaar een ondoordringbaar woud. Ik noemde dat sinds dit topic stiekem ook polycultuur, maar dat was het toch niet echt. Ik dacht niet echt na over welke plant wanneer en waar goed bij de ander zou passen in verschillende groeistadia. (Ik heb nog veel te leren. ) Dat onnadenkende enthousiasme leverde dan weer niet altijd de meest effectieve bak op, wel vaak de plek met het leukste aangezicht. Kijk maar, dit is de bewuste bak door de jaren heen:

F876B7C8-1AF8-4C80-9B17-7C5A0C14782C26851525869071.jpeg

1F0533FC-C413-45E6-B3FF-70B850A382BA30171525869073.jpeg

7A3F5057-5012-46AC-A6B8-014FD9A4944D53431525869075.jpeg

Is er voor mensen zoals wij (ik kijk naar jou @Mw Tralala ) niet een goede term voor een laisser-faire polycultuurmethode?

Dat is, in vergelijking met mijn kruidentuin (hier op de foto in aanbouw), een heel ander stukje tuin.

D9A127FB-50BC-4772-B1CD-CCDFADE39B5F13741525869077.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ik ben ook geïnteresseerd in de aankoop van dat boek.. maar twijfelde even.. zal toch niet alleen over polycultuur gaan?

En inderdaad nee, staat meer in, voor de geïnteresseerden:

En dat voor 25 euro. Ik neem 'm . Dank voor de herinnering!

• 2 weeks later...

Fijn filmpje Laen, dank voor de link!

Enne Spitskool, die bak zit er iedere keer dan weer wel prachtig uit, of je 't nou polycultuur of iets anders noemt.

Persoonlijk ben ik daar ook wel gevoelig voor hoor, ik probeer van m'n tuin echt wel een mooi geheel te maken. En zolang ikzelf nog kan bijhouden wat waar staat enzo, vind ik 't wel prima

Enniewee, zo ziet mijn Vera-poly-(katte-)bak er nu uit.

Tripel15651526647306.jpg

Conclusie; ik moet meer sla eten! En het kattebeest opvoeden

En misschien heb ik een beetje té dicht gezaaid?

Ik was eigenlijk op zoek naar verschillende soorten sla en kwam op dit topic terecht. Het boek stond toevallig al op mijn leeslijst van de bieb. Ik vind de foto’s allemaal erg leuk! Gezien de nu nog beperkte ruimte ga ik het ook eens proberen. Bedankt voor het leuke filmpje.

Conclusie; ik moet meer sla eten!

Wij zijn nog te onervaren (gaan we alles wel herkennen?) dus voor ons was het dit jaar gegroepeerd zaaien.

Van wat we dachten dat niet opgekomen was in de zaaibak hebben we ergens op een hoop gegooid en daar is nu toch nog van alles door elkaar opgekomen en weet ik het nog niet zo goed. Maar het zijn wel extreem productieve stukjes grond zo zeg!

Maar ook onze conclusie tot nu toe is:

Of we eten te weinig sla of we zaaien teveel tegelijk. Ik gok op het eerste .

• 4 months later...

Ruim 2 jaar geleden heb ik prei gezaaid. Dat was te veel om allemaal uit te poten, dus de klompje prei zaailingen wat ik over had, heb ik onder de framboos geplaatst. Vond het zinde het weg te gooien. Als het niks werd, was er ook geen man overboord was mijn gedachte.

Nu zijn we ruim 2 jaar verder en ik heb een dikker klompje zaailingen die het prima onder een deken van framboos doen. Groeien nauwelijks, maar blijven leven. Steeds als ik een prei uit de grond steek, keer ik terug naar de inmiddels 2 jaar oude zaailingen die ik dan verplaats. Zo kan ik van 1 zaaipoging al zo veel prei oogsten!

Ik denk dat ik komend jaar weer prei moet gaan zaaien. Ik heb toe aan mijn laatste plukje prei zaailing.