Geplaatst: 1 mei 20178 j Moestuinjaar 2017 lijkt een heel moeilijke start te worden.Door het gebrek aan regen en ondermaatse temperaturen gedurende een winderige aprilmaand ligt de grond er schraal en werkeloos bij.Van planten en zaaien komt voorlopig niet veel in huis. Vandaag 1 mei lijkt wel herfstweer.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Heb ondanks het gebrek aan neerslag wel al heel veel gezaaid. Veel plantjes kunnen koelere temperaturen prima aan, alleen de groei gaat dan minder snel.Het is erg droog dit jaar bij mij, maar op de droge en warme dagen giet ik gewoon bij. Is wat meer werk, maar ja, ik wil wel dat mijn plantjes blijven groeien natuurlijk.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Ja werkt niet mee nu Slegte start kan wel eens Slegte jaar woorden denk ik voor hobie tuinen
Geplaatst: 1 mei 20178 j Daar kun je weinig van zeggen Johnkort... of kun je de toekomst voorspellen? Een beetje hemelwater en wat hogere temperaturen zouden welkom zijn. Maar ik geloof dat dit een trend is van de laatste jaren (klimaatverandering?). Droge en koude april tot aan mei toe. Denk maar zo: even geduld. Morgen is er regen verwacht en de weersverwachting geeft een stijgende lijn qua temperaturen aan. Moestuinieren is geduld hebben!
Geplaatst: 1 mei 20178 j is het bij jou dan ook zo droog huub? ik dacht dat het noorden toch wel voldoende regen had gekregen. of zijn de buien leeg tegen de tijd dat deze bij jou aankomen? De laatste paar nachtvorsten hadden niet gehoeven maar verder heb ik eerlijk gezegd weinig te klagen over het huidige voorjaar.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Ja érg droog. Wel bewolking gehad maar de buien dreven voornamelijk over. Vooral wat ik op ruggen heb geplant (aardbeien, knoflook, kruiptijm) sterft bijna af van droogte. Ik heb geen zin om tientallen meters met gieters water te sjouwen, vooral niet omdat ik last heb van een zeer hardnekkig en super vervelende tennisarm! De wind is ook erg drogend (off topic: denk aan de was ophangen, ik hoef de wasdroger niet meer te gebruiken). Vanmiddag was er ook regen voorspeld maar er is geen druppel gevallen. Het was gewoonweg mooi weer... té mooi! Wel fijn voor de schooltuinkinderen, die hadden een mooie middag. Van alles gezaaid en geplant. Ik heb ze beloofd dat ik (wij) water zou(den) geven als ze weer naar school waren, maar stiekem hoop en reken ik ditmaal wél op de buienradar, die voor de komende dagen regen voorspelt.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Huub, ik denk niet dat klimaatverandering ervoor zorgt dat april kouder is. Het zou volgens het KNMI eerder warmer moeten worden, zie de pluimverwachting incl. voorspelling voor 2050. Die minimumwaarden zijn (gemiddeld) toch wel hoger dan wat we nu hebben. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 1 mei 20178 j dat is dan wel heel anders dan hier. ik heb in de tuin nog niets water hoeven geven. behalve wat ik een maand geleden heb gezaaid toen het zo lekker warm was. grappig hoe dat zo kan verschillen
Geplaatst: 1 mei 20178 j Ja gek eigenlijk maar 15 km verderop en een heel ander weertje soms. SuusP gaat dat niet om gemiddelden? Ik heb het idee dat de laatste jaren de winter minder streng is, maar langer duurt. De zomer wel wat warmer, met uitschieters, maar ook langer duurt. Op een zwoele novemberdag 19° en kerst warmer dan pasen. Dat soort dingen.
Geplaatst: 1 mei 20178 j April gaf hier maar 15 mm regen waar het gemiddeld 51 mm is. Dus 36 mm te weinig. Dat het hier droog is kan Weknow beamen. En de reserve is bijna op. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Vorig jaar ben ik rond deze tijd een tijdje weggeweest en had een vriend gevraagd op m'n plantjes te leten; 'beetje water geven als het erg droog is, maar als het soms wat regent hoef je niks te doen, hoor.' Toen ik terugkwam bleek hij vrij gefrustreerd van het gesleep met water, zo droog was het geweest.Dit jaar is ook weer zo'n droogte waarmee je vrienschappen op het spel kunt zetten. Volgens mij heeft het al sinds begin Maart niet meer geregend, regen was wel voortdurend deel van de weersvoorspelling, maar het dreef haast allemaal over.En het is nog erg koud. Voor mezelf is dit prima weer, de dagen zijn langer en er valt goed bij te werken, maar plantjes groeien hier haast niet bij. Alliums, daar zit nog wel wat schot in, die reageren meer op licht, maar de rest wil niet op gang komen. Ik ben hier niet blij mee.
Geplaatst: 1 mei 20178 j Ik zou nu toch ook wel eens een paar dagen plensbuien willen, liefst met felle opklaringen tussendoor. Voor de vaste planten is het vochtig genoeg, ik heb de voortuin, waar nog niks aan eenjarig spul staat, nog niet 1 keer bewaterd. Ook de natuur lijkt er geen problemen mee te hebben, alles ziet er nog frisgroen uit. Maar alles wat gezaaid is op de volkstuin moet zo ongeveer elke dag water, en mijn tonnen zijn leeg, ik ben nog niet aangesloten op de waterpomp want ik moet nog een koppelstuk en ik heb vandaag dus maar weer emmers uit de sloot gehaald. Ik moet nog tig bedden inzaaien, maar ik stel het maar even uit, want dan is het water niet aan te slepen.
Geplaatst: 2 mei 20178 j Auteur De voorlopige GFS-weerkaarten geven nog een hele tijd NO-luchtstromingen en pas vanaf 11 mei regen van betekenis. Nog ver weg en dus veel kans dat er tegen die tijd weer niets van in huis komt. Hier word ik echt niet blij van.
Geplaatst: 2 mei 20178 j Na de droogte van afgelopen weken (de net aangeplante aardbeien hebben de nodige gieters met water zeker kunnen waarderen) gisteren de gehele dag regen gehad hier. Wat een plaatselijke verschillen in zo'n klein landje moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 2 mei 20178 j Ik ben verwend met aansluiting op de waterpomp en ben eerlijk gezegd best blij me het huidige weer. Okay, het zou natuurlijk best een paar graden warmer mogen, maar vergeleken met vorig jaar, toen ik rond deze tijd zwemles kon geven in de aardbeienbedden en kon diepzeeduiken tussen de net gepote aardappelen, word ik best blij van het huidige droge weer.
Geplaatst: 14 mei 20178 j Ik denk dat het afvallen van het blad bij mijn perzikboom door de droogte komt. Het veldje er onder ligt bezaaid met bladeren. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 14 mei 20178 j Probeer eens te letten op het mogelijke feit dat er duiven van het blad eten Aalterse. Hier onder de kersen en andere prunusen allemaal blaadjes en vooral ook stukjes blad. Duivenvraat ( paar keer per dag )
Geplaatst: 15 mei 20178 j Auteur Blijkbaar zijn de professionelen ook niet echt gelukkig met het huidige weer.http://www.vilt.be/boeren-in-west-europa-kijken-uit-naar-groeizamer-weerHier in het zuiden van West-Vlaanderen laat regen van betekenis al maar op zich wachten terwijl de altijd aanwezige wind het schaarse vocht met zich meeneemt. Met de temperaturen zit het intussen wel snor.Mijn moestuin-voorjaar lijkt stilaan op een halve mislukking af te stevenen.
Geplaatst: 16 mei 20178 j @Bit, duiven komen hier heel zelden sedert de bomen langs de E40 geveld zijn. Af en toe een turkse tortel maar geen houtduiven meer. Stukjes blad liggen er ook niet Ik heb de uien water gegeven en daarbij ook de perzik en nu zie ik geen blad meer vallen. Probleem is dat alle regenwater voorraad op geraakt! Bazin wast nu met stadswater. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 27 mei 20178 j Net voor de laatste keer water gegeven! De tonnen in de tuin zijn leeg nu. Er mag gauw een onweer komen met wat regen. 30-40mm is ruimschoots voldoende voor een paar dagen. Om Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 28 mei 20178 j Okay, het zou natuurlijk best een paar graden warmer mogen, maar vergeleken met vorig jaar, toen ik rond deze tijd zwemles kon geven in de aardbeienbedden en kon diepzeeduiken tussen de net gepote aardappelen, word ik best blij van het huidige droge weer. Ik vind het droge weer ook niet zo een ramp. Een buitje is wel welkom maar vorig jaar is het begin juni begonnen met een maandlang bijna non-stop regen bij ons. Zoveel planten verloren aan wateroverlast! Ik hoop dat het dit jaar iets meer in balans is. En anders zeul ik liever met gieters. Verder zie ik dat de meeste planten toch erg blij is met de warmte vanaf half mei ondanks de droogte. Toevallig heeft het net geregend! Heel kort met wat onweer. Zullen de plantjes wel happy mee zijn. Ik las elders hier op de forum dat door de elektrische lading van een onweersbui, planten schijnbaar aanzienlijk harder groeien. We zullen het zien...
Geplaatst: 28 mei 20178 j "dat door de elektrische lading van een onweersbui, planten schijnbaar aanzienlijk harder groeien." Na een (onweers)bui zal alles zéker harder groeien, maar zou dat niet komen door die bui zelf, na die lange droge periode? Er wordt - ook op dit forum - wel eens iets beweerd dat niet met bewijzen/onderzoeken te staven valt. Ik redeneer altijd maar zo: als er een meetbaar positief effect zou zijn, zou de commerciële land- en tuinbouw er al lang op ingesprongen zijn.En aangezien ik daar niets over kan vinden... (maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 mei 20178 j Hahaha, ja ik weet ook niet tot hoeverre het waar is. Zelf heb ik zo iets van fijn als het waar en zo niet tja ik heb toch weinig te zeggen over wanneer er onweer komt dus maakt ook niet zoveel uit als het niet klopt. Even snel gegoogled: http://www.veggiegardener.com/how-lightning-benefits-your-garden/ Ik ga de extra tips ook niet opvolgen verder. Vind het gewoon een leuke MisschienWelWaarMisschienNietWaar weetje
Geplaatst: 28 mei 20178 j Auteur Ja, Aalterse-Willy, het blijft hier ook maar wachten op hemelwater (terwijl ze in Sri Lanka letterlijk verzuipen in het water).Morgen misschien plaatselijk wat neerslag en dan zijn we weer vertrokken voor een droge week.Als de GFS-weerkaarten uitkomen zou er misschien volgende zaterdag wat regen kunnen vallen en nadien alweer een droge week. Mijn moestuinvoorjaar wordt in dat geval een maat voor niets. Zelfs nog geen radijsje of lenteworteltje kunnen oogsten. De groeistilstand van divers plantgoed gooit mijn teeltprogramma overhoop. Dit is gewoon 'balen' zeggen ze in Nederland.
Geplaatst: 29 mei 20178 j Voor het eerst sinds jaren zie ik zowaar ook de bodem van de watertonnen... De badkuip is al leeg, de kleine ton bijna (is ook wel handig want dan kan ik die ook eens schoonmaken) en in de grote ton moet ik diep reiken met de gieter. Ook de ton bij de kas vd buren is bijna leeg...Ojeee... moet ik dan ook water gaan slepen?? Gelukkig is de grond op de moestuin nog lekker vochtig, dat is het voordeel van op het veen zitten. Alleen de nieuwe plantjes krijgen water de rest moet het zelf opzoeken. Onweersbui afgelopen zaterdag gaf niet genoeg regen, het friste er wel lekker van op.Komende tijd lijkt er ook geen noemenswaardige regen te gaan vallen... Nu vrees ik wel voor juni en juli... gaan dat dan weer van die natte koude maanden worden?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.