appelsientje 60 Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Liep tegen nog een courgette recept aan. Hartige taart.Jammie jammie die ga ik ook es maken! Er zou misschien ook spekjes of ham overheen kunnen? mmmmmm Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Indy Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Staat nu een courgettetaart in de oven,met spekjes,yammie. Quote
Limoen Geplaatst: 3 augustus 2013 Geplaatst: 3 augustus 2013 Wat een fijn topic deze, heb er al een aantal gerechten afgehaald die me lekker leken. Het gaat ineens weer heel hard met de courgettes.Ik maak vaak een courgette blauwe kaas taart, wel echt een caloriebom, maar lekker, ook in koude vorm - vijf plakjes bladerdeeg- pakje danish blue 125gram- 3 eieren- 1 a 2 courgettes, afhankelijk van de grootte- 2 teentjes knoflook- strooikaas- verse oregano- zout en peper - oven voorverwarmen op 200 graden- bladerdeeg ontdooien en taartvorm mee bedekken- knoflook aanbakken, courgette in kleine stukjes kort meebakken en op smaak brengen; dit mengsel enigzins af laten koelen- eieren loskloppen met de blauwe kaas- courgettemengsel en eimengsel door elkaar roeren en in de taartvorm gieten- strooikaas erover- bakken tot klaar! Eetsmakelikk Quote
minie Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Van de week ook een lekker courgetterecept gemaaktnodig:100 gr hamboter1 courgette2 eetl citroensapzout4 eierenpeper5 eetl geraspte kaas6 eetl (gedroogde) peterselie Courgette in stukjes snijden en ham in blokjes/reepjes. Ham bakken, courgette erbij voegen met citroensap, zout en een scheutje water. 3-5 min. laten pruttelen. Eieren loskloppen met zout,peper, peterselie en kaas. Dit mengsel over de groente gieten en in de pan laten stollen.Erg lekker! Quote
Erny Geplaatst: 11 augustus 2013 Geplaatst: 11 augustus 2013 Alle voor mij interessante variaties even in bestandje verzameld... want de oogst gaat nu echt van start... Wie weet kom ik een keer verder als de huidige bestemmingen: soep - gegrild met yogurtknofsaus - overal doorheen - en ingemaakt - . Jenneke: bedankt voor de link naar die Turkse site... heerlijke recepten daar! Quote
mijke Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Liep tegen nog een courgette recept aan. Hartige taart. Klinkt lekker! Alleen het voorbakken van het bladerdeeg lijkt me niet alleen overbodig, maar zelfs onwenselijk, aangezien je niet wilt dat ie luchtig wordt als een croissant, maar juist stevig genoeg voor de taart? Ik lustte vroeger absoluut geen courgette, tot ik een keer dit recept tegenkwam en het water me in de mond liep. Supersimpel ook nog! Kook de pasta. Grill plakjes courgette bruin in een koekenpan. Doe er zwarte olijfjes bij. Bak in een andere pan een handje pijnboompitjes bruin (zonder olie). Roer flink wat rode pesto door de pasta en mieter vervolgens alles bij elkaar. Afmaken met verse basilicum. Heerlijk! Dan deze soep, ook heerlijk: Grill op hoog vuur een courgette in pakken en 2 of 3 groene paprika's net niet zwart. Daarna in een grote soeppan een ui, 1 verse rode peper, 2 of 3 teentjes knoflook en een aardappel fijnsnijden en glazig fruiten met olijfolie. Doe dan de groente en 1 potje zwarte olijfjes erbij. Voeg zo veel bouillon toe dat alles 1/3e onder staat (of meer als je het dunner wilt) en pureer de hele handel. Op smaak maken met wat rode pesto, honing, cayennepeper, chilipoeder en komijnpoeder. Voor het opdienen balsamicoazijn en versgehakte oregano en basilicum er over; superlekker! Supersimpel grillgerechtje: Snij de courgette en 1 of 2 rode of gele paprika's in dunne repen. Doe olie in een koekenpan of wok, laat heel heet worden (maar niet verbranden!) en doe de groenten er in. Bedelf met flink veel zwarte peper en zout uit de molen. Schep dit niet te vaak om, het is de bedoeling dat het lekker bruin wordt. Er komt vanzelf ineens een heerlijke gegrilde geur van af, als dat gebeurt alles nog even omscheppen zodat de boel aan de andere kant ook grillt, en dan draai je het vuur uit. Druppel er wat balsamicoazijn overheen en doe een deksel op de pan; de boel gaat nu heerlijk carameliseren. Wees niet te ongeduldig want hoe langer je wacht, hoe beter de smaken in de groente trekken. Bestrooi voor het serveren eventueel nog met wat (versgehakte) kruiden zoals rozemarijn, tijm of oregano. En een zoutige couscoussalade, bijvoorbeeld een goed lunchgerecht: Maak couscous klaar volgens de verpakking. Grill ondertussen halve plakjes courgette bruin in een koekenpan. Doe hierbij een geperst knoflookteentje, 1 fijngesneden bolletje stemgember, wat fijngesneden gedroogde abrikoosjes, en gedroogde cranberries. Rooster in een andere pan vlug een handvol pistachenootjes en doe deze ook bij de mix. Roer op het laatst de couscous erbij en haal van het vuur als alles lauwwarm is. Heerlijk om te serveren met een dot creme fraiche en wat honing+gembersiroop er overheen te drizzlen.! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
HuubvG Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Zie bij wat we eten vandaag en smul mee. https://www.moestuinforum.nl/post168429.html#p168429. Ik proef weinig verschil tussen gele of groene courgette maar heb een vooroordeel ten gunste van de gele. So wie so gaat courgette groter dan 15 cm, dikker dan 5 cm de composthoop op. Quote
Danuta Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Pfff...julie mogen allemaal gourgette dingen voor mij koken hoor, only hold the gourgette...yuck...das geen groente dat is......mja yuck dus ) MVG Danuta (gourgette hater............) Quote MVG Danuta
HuubvG Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Nou... smaken verschillen, gelukkig maar. Niets zo lekker als de romige zachte smaak van een kleine courgette. Vooral de schil en tot een cm onder de schil. Het binnenste mogen ze houden. Met andere woorden; je weet niet wat lekker is je mist! Quote
Erny Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Jammer Huub dat je de iets grotere weggooit... die zijn juist heel geschikt om in te maken. Supermakkelijk en gaat iets langer mee als je komkommerkoelkastinmaak. Heb je van de winter ook lekker zuur te bikken. Quote
HuubvG Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Een idee dat de moeite waard lijkt om eens uit te proberen, want inderdaad, voor je 't weet zijn de meeste groot, je kan er niet tegen eten. Maar ik heb al gauw iets tegen erg veel van 't zelfde, dat heb ik ook met pompoenen. Heel grote pompoenen, heel grote pannen vol met heel veel veel brei en iedere hap die je neemt smaakt hetzelfde als de vorige en de volgende... Net zoiets als kilometers langs een kaarsrechte weg moeten fietsen. Maar ik ga recepten opzoeken en proberen, misschien is het helemaal de moeite waard. Erny bedankt! Quote
Erny Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Je kan de smaak aanpassen naar eigen wens, heel puur of met pepertjes of heel zuur of wat zoeter of meer kruiden of juist niet.Of meer groenten erdoor (paprika, ui, bloemkool) voor de broodnodige variatie.Aan te raden is wat geelwortelpoeder (kurkuma/turmeriek) erdoor te doen. Dan kleurt het zo lekker geel ipv die bleke betjes. Heb wel een hele verzameling ondertussen...pb je emailadres maar even dan stuur ik die door. Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Pompoenen kan meer mee dan alleen maar tot snot gekookte moes..........Roosteren in de oven met nog wat andere groenten zoals wortel, paprika, ui etc, zout peper erop, olijfolie, paar takjes oregano en in de oven schuiven 180˚ na 20 minuten even omgooien en nu nog een 15 a 20 minuten tot gaar...lekker met wat rijst en snelle kip ) Of pumpkin pie, lekker kruidig en zoet en rijk op een koude winterdag....... Ik zal morgen even een vriesbare pumpkin pievulling in de recepten afdeling stellen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
RobO Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 ratatouille: van Janneke erg lekker, dagje van te voren maken Quote
RobO Geplaatst: 17 augustus 2013 Geplaatst: 17 augustus 2013 picata courgette: plakjes snijden van 1 cm dik, van een courgette van 8 cm dik (nou ja, hoeft niet zo precies...) en even afdrogen op een papiertje beslagje maken van ei, drupje melk, meel, snufje bakpoeder totdat het vloeibaar stevig is; als je er een plakje C door haalt moet er een laagje goed blijven plakken, dan lekker veel fijn geraspte parmezaan erin, P&Z, beetje saliekruimels plakjes door het beslag halen en in de olie bakken; de temperatuur van de olie moet zo zijn dat je in een minuut of 5 een goudgeel korstje krijgt (dan verbrandt de kaas niet en is de C toch een beetje gaar, een sappige bite in een knapperig korstje is ons streven) meteen serveren (ja, dat is hier het lastigst als we 9 eters hebben...je bakt je suf en de rest van het maal staat te verpieteren...dus een pasta erbij en een makkelijke groente als nz spinazie, oja, en de tomaten- of thijmsaus van te voren maken) Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 (aangepast) Zonet voor de zoveelste keer dit recept gemaakt..hij verdiend een Up! Edit: Ook met tonijn op water een heerlijk recept... Gevulde courgettes Voor 4 personenolijfolie4 courgettes in de lengte gehalveerd100g tonijn op olie uit blikuitgelekt en verkruimeld2 eieren2 eetlepels parmezaan, vers geraspt2 eetlepels paneermeel, 1 takje verse bladpeterselie, fijngehakt1 eetlepel witte wijnzout en peper Verhit de oven tot 180 graden . Vet een braadslee in met olie. Schep het grootste deel van het courgettevruchtvlees weg zonder de schil te beschadigen. Houd de schillen apart. Doe het vruchtvlees in een kom met de tonijn, eieren, de helft van de kaas, 1 eetlepel paneermeel, peterselie en wat zout en peper. Bedruppel het met olijfolie, roer grondig en schep het mengesel in de courgetteschillen. Leg ze in de braadslee en voorzie ze van de rest van de kaas, de rest van het paneermeel en de wijn. Zet ze 30 minuten in de oven en dien ze heet of warm op. 22 augustus 2013 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pet Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Courgettekoekjes met tzatziki volgens dit recepthttp://onno-indekeuken.blogspot.nl/2011/10/griekse-courgettekoekjes-met-tzatziki.html(Ik heb meer bloem toegevoegd en langer in de oven) Quote
malouis Geplaatst: 23 augustus 2013 Geplaatst: 23 augustus 2013 Courgette-tagliatelle met tomatensaus. Ontdoe een grote courgette van de zaden en snij het vruchtvlees met een dunschiller of (kaas)schaaf in slierten.Bak intussen op een laag vuur wat spekjes uit. Doe daar in vieren gesneden tomaten bij en kook die tot saus. (Eventueel de velletjes er even uitvissen.)Voeg mediterrane kruiden (basilicum, oregano, tijm etc.) toe naar smaak.Als de saus klaar is roer je de courgette erdoor, gas uit, parmezaanse kaas erover en smullen maar. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 26 augustus 2013 Geplaatst: 26 augustus 2013 hier nog een recept voor courgette brood. Het brood is wel heel zoet dus gewoon als cake te eten. ik heb dit recept gebruikt. Het ging bij mij alleen wel veel langer in de oven. Courgette Brood (zoet) Land van Oorsprong Recept: Zuid-Afrika Aantal personen: 4 Bereidingstijd: 1,5 uur Ingrediënten:1 courgette, fijngeraspt100 gr. volkorenmeel100 gr. bloem60 gr. suiker1 kopje walnoten2 eieren, opgeklopt1 tl. kaneel1/4 tl. nootmuskaat1 tl. bakpoeder4 eetl. olijfolie2 tl. zout Bereidingswijze: 1.Verwarm de over voor op 180oC.2.Meng in een kom de bloem, volkorenmeel, bakpoeder, zout, nootmuskaat en kaneel.3.In een andere kom meng je de suiker, olie, eieren en geraspte courgette.4.Voeg nu langzaam het meel mengsel toe aan het courgette mengsel, beetje bij beetje.5.Als het beslag goed gemengt is meng je de walnoten er doorheen.6.Plaats het beslag in een bakblik en bak het brood in 30-40 minuten gaar.7.Je kunt door middel van een sate prikker in het midden van het brood te prikken, kijken of het brood van binnen droog is, dan is het klaar om te serveren. Eet Smakelijk!! Edit: toen het brood langer in de oven ging had ik het gebakken in een cakevorm. het brood op de foto heeft mijn collega volgens het zelfde recept gemaakt. Weet dus niet hoelang het brood op de foto uiteindelijk in de oven is geweest. Quote
Missmass Geplaatst: 26 augustus 2013 Geplaatst: 26 augustus 2013 Ik vond dit recept en ga het morgen maken. Ben erg benieuwd! Courgette koekjes met tzatziki http://onno-indekeuken.blogspot.nl/2011/10/griekse-courgettekoekjes-met-tzatziki.html Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Berry Geplaatst: 2 september 2013 Geplaatst: 2 september 2013 Heerlijk hier al die recepten! Ik vind courgettes op zoetzuur erg lekker.1 kg courgettes, 1 bosje selderij,zout,500 ml azijn,350 gr. Suiker3 theelepels mosterdzaad3 theelepels kurkuma Snijd de courgette in stukjes en bestrooi ze met zout. Laat ze minstens 2 uur zo staan.Azijn met suiker, selderij, kurkuma en mosterdzaad aan de kook brengen en 5 min door laten koken.De courgette in een vergiet goed afspoelen en met keukenpapier droogdeppen.Doe de courgette in een schaal en giet het azijn-suikermengsel er overheen. Laat het een nacht intrekken. Breng het geheel de volgende dag opnieuw aan de kook en laat het 5 min op een laag vuur zachtjes doorkoken. Schep met een schuimspaan de courgette in de inmaakpotten.Laat het overgebleven kookvocht op middelhoog vuur inkoken tot de helft zodat er een stroperige vloeistof overblijft. Schenk deze over de courgettes in de inmaakpotten. Echt veel te lekker!! o.a. bij nasi.. Ff een nachtje laten intrekken. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
chicasonja Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Courgette met aardappel raspen heel fijn, gehakt RUL bakken, peper en zout en alles als een soort grote rösti bakken Quote jardindechica.tumblr.com
appelvrouw Geplaatst: 5 oktober 2013 Geplaatst: 5 oktober 2013 Nog steeds courgettes in de tuin het gevulde courgetterecept weer gemaakt, maar nu met karper van de buurman erin, pepers en witte port Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.